Harddisk prob.
Fra : Ricko.

Dato : 08-11-04 12:20

Hej, hvar er forskellen på 2 mb case- 8 mb case harddiske??? kan man uden
vidre sætte en 8 mb case i en pc som ellers altid har brugt 2 mb case
harddisk ???

Fra : JSM

Dato : 08-11-04 13:03

"Ricko." <ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse
> Hej, hvar er forskellen på 2 mb case- 8 mb case harddiske???

6 Mb i cache-størrelse. Cachen er et RAM-mellemlager. Harddiskens elektronik
foretager et kvalificeret gæt på hvad det næste den vil blive bedt om at
finde frem er, og lægger disse data i cachen. Når den så bliver bedt om at
finde disse data frem kan den hente dem fra RAM i stedet for at læse dem fra
disken. Da det er hurtigere at læse fra RAM end fra disk får du en
potentielt hurtigere læsning fra disken.

> kan man uden vidre sætte en 8 mb case i en pc som ellers altid har brugt 2
mb case
> harddisk ???

Ja.

mvh
Jesper

Fra : Ricko.

Dato : 08-11-04 14:03

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra
> disken. Da det er hurtigere at læse fra RAM end fra disk får du en
> potentielt hurtigere læsning fra disken.

Mange tak for svaret

Fra : Casper Bang

Dato : 08-11-04 18:14

> [...]
> finde disse data frem kan den hente dem fra RAM i stedet for at læse dem

Er du sikker på det?
Så vidt jeg har forstået, bruges cachen til at hente midlertidigt ned fra
harddisken, før det sendes til ram-lageret. Harddisken fylder cachen op, og
sender det i én stream til rammen - jo større cache, jo mere data kan CPUen
arbejde med, før den igen skal fortælle hvad den vil have fat i.
Har jeg misforstået ovenstående totalt?

Fra : JSM

Dato : 08-11-04 20:16

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:418fa961$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> og sender det i én stream til rammen - jo større cache, jo mere data kan
> CPUen arbejde med, før den igen skal fortælle hvad den vil have fat i.
Det håber jeg sandelig ikke. For jeg synes nemlig at vi siger nøjagtigt det
samme - med lidt forskellig formulering.

mvh
Jesper

Fra : Casper Bang

Dato : 09-11-04 18:16

> Det håber jeg sandelig ikke. For jeg synes nemlig at vi siger nøjagtigt
> det samme - med lidt forskellig formulering.

Hmm nej, det mener jeg ikke...
Du siger at cachen bruges til at lave et gæt på hvad CPUen skal bruge, mens
jeg siger at den bare loader det ind CPUen beder om, og sender det derfra...

Fra : Anders Lund

Dato : 09-11-04 22:00

Casper Bang wrote:
> [...]
> sender det i én stream til rammen - jo større cache, jo mere data kan CPUen
> arbejde med, før den igen skal fortælle hvad den vil have fat i.

Jeg vil sige at harddisken er så langsom, at når de første par kilobytes
er hentet, bliver dette med det samme sendt til CPUen, så den kan
begynde at bruge denne data til noget.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk