OKI vs. Minolta farvelaser
Fra : Martin Mogensen

Dato : 06-11-04 20:04

Jeg har besluttet at skifte fra den efterhånden dyre Inkjet til farvelaser
og jeg synes det er en rimelig svær ting at vælge imellem sammenlignet med
Inkjet printere.

Valget står lige nu mellem:

OKI C5300 (demo model med 1 sæt toner) 6250,-
eller
Minolta Magicolor 2300DL 4099,-

OKI har single-pass print, 1200x600 dpi, 12 farve pr. minut, PCL og
PostScript driver, 64 MB ram, bruger 4 st. tromle til ca. 875,- /stk. som
klarer 17.000 print. Rainbow kit i toner til 4.500 print ca. 2800,-
Minolta har 2400x600 dpi, 4 farve pr. minut, ingen PCL eller PostScript
driver, 32 MB ram bruger 1 stk. tromle til ca. 1350,- (45.000) print. 4 x
toner koster ca. 4000,-

Har prøveprint på dem begge og Minoltas er lidt bedre i kvaliteten, mere
skarp og klar ved fotos, til gengæld er OKI mere farveren end Minolta. Jeg
ved dog ikke om der kan kompenseres i OKI's driver opsætning for at komme
Minoltas resultat nærmere.

Nogen der har erfaringer med de 2 - har hørt fra en kilde (forhandler) at
OKI sluger pænt i toner i forhold til Minolta som er dyere i toner? Har
Minolta nogen "hængepartier" jeg bør tage med i mine overvejelser? Dyr i
reservedele? Mit forbrug er mest DTP og grafisk (primær erstatning
for dyr Inkjet). Vil også gerne vide lidt mere om fordelene ved at vælge en
PCL baseret printer.

Martin

Fra : Martin Schoedt

Dato : 06-11-04 20:19

Jeg har læst et sted at minoltaen er noget skidt. Oki har jeg altid været
tilfreds med og kan kun forestille mig du får det ekstra iforhold til det
den koster mere, men har ikke selv læst en test om netop denne du nævner. De
er jo blevet billige, farvelaserprintere, men feks. canon som jo er kendt
for god/flot kvalitet osv. har et særdeles højt TCO (forbrugspris toner mv.)
og så kan den jo være nok så billig.

Mvh Martin

Fra : Esben

Dato : 07-11-04 03:28

> [...]

> reservedele? Mit forbrug er mest DTP og grafisk (primær erstatning
> for dyr Inkjet). Vil også gerne vide lidt mere om fordelene ved at vælge

Overvej evt. en printer der også har Postscript emulering, når det nu er til
DTP. Ved PCL bliver printjobbet konverteret til RGB, hvor det i PS bliver
sendt som CMYK.

--
Esben

Fra : Kristian Andersen

Dato : 07-11-04 15:43

> [...]
> Minolta har 2400x600 dpi, 4 farve pr. minut, ingen PCL eller PostScript
> driver, 32 MB ram bruger 1 stk. tromle til ca. 1350,- (45.000) print. 4 x

Efter min mening vinder Oki´en på følgende:

Jeg kan bedst lide princippet med 4 separate tromler istedet for 1 fælles
tromle og en masse sårbar mekanik.

12 farvesider pr min mod Minolta´ens 4 (muligvis ikke vigtigt for dig)

PCL og PostScript - det anser jeg for væsentligt, - Minolta´en er
tilsyneladende værts baseret selvom de ikke skriver ret meget om det på
deres hjemmeside.

Minolta´s oplysninger om opløsning er efter min bedste vurdering vildledende
markedsføring - den reelle opløsning er nok 600 DPI. Minolta oplyser ikke
noget om hvordan de opnår 2400 DPI, men jeg er ret sikker på at det er en
form for interpoleret opløsning - se i tråden "HP Color LaserJet 2550L" fra
2.11.

Mere RAM

> [...]
> ved dog ikke om der kan kompenseres i OKI's driver opsætning for at komme

Er det prøveprint fra producenterne ? Hvis det er lavet i en forretning kan
det sagtens tænkes at det ikke er en optimal indstilling.

> [...]
> reservedele? Mit forbrug er mest DTP og grafisk (primær erstatning
> for dyr Inkjet). Vil også gerne vide lidt mere om fordelene ved at vælge

Hvis den mest skal benyttes til DTP/Grafik vil jeg nok sige at du med fordel
kunne benytte PostScript. Du kan læse om PostScript på Adobe´s hjemmeside.

--
Kristian

Fra : Martin Mogensen

Dato : 08-11-04 13:17

"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:418e3463$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Efter min mening vinder Oki´en på følgende:
>

> Jeg kan bedst lide princippet med 4 separate tromler istedet for 1 fælles
> tromle og en masse sårbar mekanik.

> Mere RAM

Har mængden af RAM betydningen for udskriftens kvalitet?

> Er det prøveprint fra producenterne ? Hvis det er lavet i en forretning
> kan
> det sagtens tænkes at det ikke er en optimal indstilling.

Prøveprint er sendt fra Minolta selv (ud fra mit eget materiale). Printet
fra OKI'en har jeg selv lavet da jeg har printeren på prøve. Jeg har dog
ikke experimenteret så meget med selve opsætningen i driveren endnu, har
prøvet PostScript og kører pt. med PCL driveren.

> Hvis den mest skal benyttes til DTP/Grafik vil jeg nok sige at du med
> fordel
> kunne benytte PostScript. Du kan læse om PostScript på Adobe´s hjemmeside.

Takker.

Martin

Fra : Martin Schoedt

Dato : 09-11-04 14:59

> [...]

> ikke experimenteret så meget med selve opsætningen i driveren endnu, har
> prøvet PostScript og kører pt. med PCL driveren.

De har en Minolta 2300W (desklaser står der) i Metro til 2498kr (1999 excl.
moms) men tilbudende i bladet galdt til d. 4-nov, men man plejer at kunne
købe dem efterfølgende til samme pris hvis der er flere.

Mvh Martin