Yanmar 3GM motorhjælp ønskes
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 12-11-04 22:02

Hej

Sidste år løb jeg ind i det problem at jeg fik vand på tanken.

Uheldigvis fik jeg tørnet motoren inden det blev opdaget, efterfølgende har
jeg haft følgende startproblem:

Cylinder et og to starter med det samme, men cylinder 3 starter først efter
ca 30-60 sekunder.

Jeg tog i foråret topstykket at, og kunne konstatere (tror jeg) at
stempeltoppen på cylinder 3 lå 1-2 mm lavere end de andre.

Med andre ord, jeg tror plejlstangen er bukket, der syntes ikke at være slid
eller slør andre steder.

Motoren har gået ca 2500 timer, og lavtrykspumpe, højtrykspumpe og dysser er
næsten nye, som del af tidlig fejlsøgning, den er ferskvandskølet.

Spørgsmål:
Kan jeg have ret (plejlstangen?) og hvorledes kan jeg få det repereret? og
kan det betale sig?

Tak
/Børge

Fra : Lars Bonde

Dato : 12-11-04 23:46

Du her helt ret. plejlstangen er bukket. Jeg her en bukket plejlstangen i
skuffen. Min Yanmar 3gm kørte hjem fra Frankri med den plejlstangen. Det er
meningen at den skal bukke hvis der går galt. En ny koster ca. 1600 kr. +
pakninger.

Jeg kunne løfte motoren op på stedet så jeg lige kunne til at skruge
bunkaret ned. Så er der plads nok.

VH Lars

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 13-11-04 13:19

Tak for svar

Skal jeg tage stempel og plejlstang neden om og ud, og derved spare et
slibesæt, eller skal jeg have toppen af, og vil det kræve slibning af
topstykke?

mvh
/Børge

Fra : Lars Bonde

Dato : 14-11-04 00:11

Stemplet skal oven ud. Du skal løsne plejlstang i bunden. du slipper ikke
for et slibesæt. Toppen behøver du ikke at gøre noget ved.

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 13-11-04 09:36

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
> ferskvandskølet.
> Spørgsmål:
> Kan jeg have ret (plejlstangen?) og hvorledes kan jeg få det

Vand i tanken kan ikke bøje en plejlstang.
Du kan risikere at dyserne ruster sammen og vil ikke fungere mere.
Hvis plejlstangen er bukket har du haft meget vand inde over stemplet. Moter
skal ud og bundkar aftages,underfald på plejlstang løsnes derefter kan
stemplet med plejlstang skubbes ovenud.
Hvis du tar 2 stempler ud kan du måle forskellen på plejlstang med en
kuglemicrometer.eller skydelære.
Mål i krydspindhul og toppen af krumtaplejeudboring.
Plejlstangen skal du nok forvente koster 1000-2000 kr
og hvis det var mig ville jeg nok give motor et nyt stempel ringesæt når den
er skilt ad.ca 200-300 kr +moms (det er de priser jeg kender på Volvo) pr
sæt.
Jeg mener det sagtens kan svare sig.
MEN DU SKAL HAVE FUNDET FEJLEN.
Er der salvandsmanifold på hvordan er der kommet så meget vand ind over
stempel.
Mvh Bent.

---

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 13-11-04 13:17

Tak for svar

Vedr køling, så vil jeg tro det er saltvandsmanifold, der kommer ihvertfald
kølevand ud af udstødningen.

Båden er en bianca 360 og motor m.v. er indstalleret af fabrikken. Kan det
checkes om vandet kan løbe baglæns ind?

mvh
/Børge

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 13-11-04 18:00

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
>
> Båden er en bianca 360 og motor m.v. er indstalleret af fabrikken.
> Kan det checkes om vandet kan løbe baglæns ind?

Ja få den manifold af og få den trykprøvet.
Hvis der er ferskvand på manifolden vil du nok opleve at motoren bruger
ferskvand.
Jeg vil også tro at du kan se det hvis den er tæret op.
Mvh Bent.

---

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 13-11-04 18:19

Lige præcis spørgsmålet om den bruger ferskvand/kølevæske? - det mener jeg
ikke jeg har konstateret.

Jeg har dog været i tvivl om hvorvidt der er lidt olieskum i
ekspandtionsbeholderen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-04 18:46

Børge Wedel Müller skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> stempeltoppen på cylinder 3 lå 1-2 mm lavere end de andre.
> Med andre ord, jeg tror plejlstangen er bukket, der syntes ikke at

Sandsynligheden for, at det kun er den ene cylinder, der har fået vand, hvis
du har haft vand i tanken, er ikke særlig stor. Det burde være alle tre
cylindre. Vand kan jo ikke komprimeres, så har der været så meget vand over
stemlet, at en plejlstang er bukket, så det kan næppe være kommet gennem
dyserne, hvis det kun er i en cylinder. Og slet ikke, når du kun har haft
den tørnet..

Jeg tror ikke, at du kan bukke en plejlstang medmindre, at cylinderen har
været *helt* fyldt med vand og motoren har kørt alle fire takter, og det
tror jeg umiddelbart er umuligt ud fra det, du beskriver, fordi jeg mener
ikke, at det så kun går ud over een cylinder.

Der må være noget andet galt....

Er dyserne rene, og har du udskiftet toppakningen efter du har haft den af?
Er du sikker på, at der ikke er en utæthed ved højtrykspumpen/dyserne?
Er der spor efter vand i olien?

Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 14-11-04 11:40

Hvis du er ikke er helt sikker på om det er det der er galt, kanj eg
anbefale at kontegter Marine Motor v/Peer Høj i Gylling. Han mente mit
stempel var sunket 1.8 mm. Det trode jeg ikke på da motoren havde gået 250
timer med fejler. ( Jeg havde fået at vide ad nok ver fejl med dyssen). men
stemplet ver sunket 1.8 mm. Godt set i en telefon.
'

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 14-11-04 13:25

Hej

Med mit "øjemål" er det også min overbevisning at stemplet på cylinder 3
står ca 1,8 mm lavere end de to andre.
Dyserne er skiftet og efterfølgende "krydchecket" ved at bytte om på den,
ligesom høj- og lavtrykspumpe er skiftet.

Var konklusionen på din motor at plejlstangen var bukket? - og hjalp det?

Fra : Lars Bonde

Dato : 14-11-04 23:08

Da jeg fik fat i Per var han ikke i tvivl. Plejlstangen skal bukke hvis der
komme vand på toppen og det ikke kan komme ud. Plejlstangen er lavet så den
bukker på et bestemt sted så motoren stadig kan køre. Hvis plejlstangen ikke
bukker kan motoren tage alvorligt skade. Der var en masse der skulle gøre
sig kloge på hvad der kunne være galt. jeg havde 3 forskellige
dieselværksteder til at kikke på dysserne og fik 3 forskellige svar.
Det er nu 4 år siden jeg skiftede plejlstangen og der går som en drøm. De
kan noget dem der her lavet Yamaer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-04 00:01

> [...]

> Dyserne er skiftet og efterfølgende "krydchecket" ved at bytte om på
> den, ligesom høj- og lavtrykspumpe er skiftet.

Plejlstangen kan også bukke, hvis cylinderen tænder forkert. Hvis den
tænder, mens stemplet er i kompressionsslaget, så går det ud over din
plejlstang.

Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 15-11-04 01:33

> Plejlstangen kan også bukke, hvis cylinderen tænder forkert. Hvis den
> tænder, mens stemplet er i kompressionsslaget, så går det ud over din
> plejlstang.
>
> Claus

øøøøøøø nå
der kan man se.

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-04 02:13

Lars Bonde skriblede og skrablede følgende:

> øøøøøøø nå
> der kan man se.

Hvad er dit problem?
Er der noget, du ikke forstår?

Claus

Fra : Rochy Nielsen

Dato : 16-11-04 17:37

Plejlstangen bukker ikke under kompressionsslaget der har været vand oven
på stempelet
nok din antihævertventil der er defekt

mvh Alstrup

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-11-04 18:19

Har snakket med Per fra Gylling som foreslået tidligere.

Han nævner kun 2 muligheder.
1: Vand over stemplet
2: Start med dieselstart (under uheldige omstændigheder)
mvh
/Børge

Fra : povl gade

Dato : 22-11-04 12:41

Fra : povl gade

Dato : 22-11-04 12:56

> [...]
>eller slør andre steder.
>
>Motoren har gået ca 2500 timer, og
>lavtrykspumpe, højtrykspumpe og dysser er

Halløj Børge. Teoretisk kan du have ret, mht.til en bøjede
plejstænger, men i praksis nej mener jeg, og grunden:
Din motor er af hvirvelkammertypen, dvs. et kammer i topstykket,
hvor bl.a. gløderøret rager ind i, det er meget lidt vand at
dyderne kan nå at sprøjte ind (forudsat du ikke har kørt længe!!)
hvilken næpe er sandsynligt, men selv da ville vandet skylle op i
kammeret og motoren blot køre på een cyl..! prøv at forvarme lidt
længere end du plejer, det er jo koldt nu, og se og hør om nu ikke
alle 3 er fint med ? Det er prisværdig at du er øm om din motor,
(og at du fremover vil se efter vand i vandudskilleren tvivler jeg
ikke om) der skal sidde før fødepumpen, og jævnlig ses efter for
vand i glasset, for der ER vel en grovfilter/vandudskiller før din
fødepumpe, altså mellem tank og motor, selv har jeg en Lucas 296
(nu hedder den Delfi 296) den er en god og billig sikkerhed mod
vand i tanken

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 24-11-04 18:36

Hej Povl

Som det fremgår at min mail, så er det konstateret at cylinder 3 er top 1-2
mm under cylinder 1 og 2.
Yderligere har en Yanmar 3GM ikke gløderør som du egentligt konstaterer
(eller-min har ihvertfald ikke) og startmønsteret er at 2 cylindre starter
umiddelbart, men der så løber olie i havnen, og efter ca 30 sek, så går
motoren regelmæssigt, og der løber ikke olie i havnen.

Om motoren har trukket vand ind "baglæns" via manifold, eller "forlæns" via
dyserne er uklart for mig. Jeg tror selv det er "forlæns" teorien, idet
motoren (ifølge den gamle ejer) har kørt perfekt indtil en tysk lejer hældte
vand på tanken istedet dieselolie.

mvh
/Børge

Fra : povl gade