Arrownet. Hvilken router?
Fra : Martin Petersen

Dato : 12-11-04 11:34

Hejsa.

Jeg har tænkt mig at bestille public ip hos arrownet. Så skal jeg jo have
mig en router.

Kan man få en router med indbygget kabelmodem, der fungerer med arrownet?

Hvad skal man gå efter?

Der skal 3-4 computere på. Trådløst har ikke interesse.

- Martin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-11-04 14:00

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> crashed Echelon
writing news:cn23g5$i5j$1@news.net.uni-c.dk:

> Jeg har tænkt mig at bestille public ip hos arrownet. Så skal jeg jo
> have mig en router.

Hvorfor det? IP'en bliver tildelt din maskine. Router vil efter min mening
kun være nødvendigt hvis du skal have mere end én maskine på nettet uden
flere tilgængelige public ip-adresser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-11-04 14:07

? > "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk>
? > crashed Echelon
? > writing news:cn23g5$i5j$1@news.net.uni-c.dk:
? >
[...]

Som jeg skriver i mit indlæg skal der 3-4 maskiner på. :)

Jeg er flyttet fra CC, til arrownet da der var en del penge at spare. Hos CC
var løsningen jo med i prisen, men nu er der ligepludselig NAT'tet fra
centralen. Øv! En public IP koster 95 i opr. og 25 om md. + prisen på en
router. Jeg fortryder sq snart mit skift fra CC.

- Martin

? >
? > --
? > Bjarke Andersen
? > Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-11-04 14:31

> Som jeg skriver i mit indlæg skal der 3-4 maskiner på. :)

Sry du ved blindhed ved fingrene eller noget.

Hvor skal routeren kunne, du kan jo vælge og vrage ml. Ethernet2Ethernet
routere så 300,- eller 999,-?

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-11-04 15:17

[...]
? >> :)
? >
? > Sry du ved blindhed ved fingrene eller noget.
? >
? > Hvor skal routeren kunne, du kan jo vælge og vrage ml.
? > Ethernet2Ethernet routere så 300,- eller 999,-?

Den skal være stabil... Også under P2P i stor stil. Prisen er sekundær, men
skal stå mål med ydelsen. Dvs. ikke bare den dyreste fordi den er dyr. :)

Hvis man får trådløst internet med for et par hundrede mere, er det så
absolut værd at tage med.

Der må forresten gerne være en indbygget 4 ports switch. Jo mindre bokse jo
bedre. Derfor ønsket om indbygget kabelmodem (hvis man kan få det?).

- Martin

? >
? > --

Fra : Jens

Dato : 12-11-04 16:14

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Den skal være stabil... Også under P2P i stor stil. Prisen er sekundær,
men
> skal stå mål med ydelsen. Dvs. ikke bare den dyreste fordi den er dyr. :)

Den du synes er pænest kan bruges.

Linksys Wrt54g er foretrukket her.

Mvh Jens

Fra : hansi.

Dato : 12-11-04 18:41

Er selv kunde hos arrownet og tidligere tekniker hos samme har en fast ip,
du tilslutter bare en hub 5 port eller mere til den boks der følger med så
kan du have ligeså mange maskiner på du vil

"Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote in message

> men
:)

Fra : Jens

Dato : 12-11-04 21:10

Interessant----

> du tilslutter bare en hub 5 port eller mere til den boks der følger med så
> kan du have ligeså mange maskiner på du vil

Vrøvl.....

Arrownet skriver max 6 ipèr pr abbonnement, (oprindeligt var det max
10......), desuden vil du vel som bare en smule kyndig, vel ikke tilråde at
sætte en maskine på en public ip, uden at anbefale nogen form for firewall,
eventuelt iform af en hjemmerouter ?

Mvh Jens flittig Arrownetbruger... , \

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-04 00:43

"Jens" <mkg@tuknet.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> tilråde at sætte en maskine på en public ip, uden at anbefale nogen
> form for firewall, eventuelt iform af en hjemmerouter ?

Personal Firewall på hver maskine?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens

Dato : 13-11-04 10:45

> Personal Firewall på hver maskine?

Unødigt ekstra software, som enhver skoleknægt kan deaktivere på sin
maskine.
(Og som besværliggør lanopsætning.)

Mvh Jens

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-04 18:11

> Unødigt ekstra software, som enhver skoleknægt kan deaktivere på sin
> maskine.
> (Og som besværliggør lanopsætning.)

Jamn fortæl så hvordan en skoleknægt deaktiverer firewallen.

Men stadig overkill at købe en router for at påstå det giver bedre
sikkerhed, det gør lan opsætning noget nemmere ja.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens

Dato : 13-11-04 18:19

> Jamn fortæl så hvordan en skoleknægt deaktiverer firewallen.

Hklik - Exit Zonealarm.....

> Men stadig overkill at købe en router for at påstå det giver bedre
> sikkerhed, det gør lan opsætning noget nemmere ja.

Ikke her hvor jeg kommer fra.....
Det gør lan beydeligt nemmere ja, og giver samtidigt enartede firewall
indstillinger for alle maskiner hvis det er det man sætter routeren til.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-04 18:47

> Hklik - Exit Zonealarm.....

Kræver fysisk adgang til maskinen, og kan låses med policy hvis man ønsker
at lege med lidt mere avancerede funktioner. Og der findes andre personlige
firewalls end ZoneAlarm.

> Ikke her hvor jeg kommer fra.....
> Det gør lan beydeligt nemmere ja, og giver samtidigt enartede firewall
> indstillinger for alle maskiner hvis det er det man sætter routeren til.

Tja, personlige firewalls spørger brugeren om hver process må få lov til at
få adgang til internettet. En router som anvender NAT filtrering har et
par, hvis ikke alle, porte åbne til internettet statisk uanset programmet
eller computeren som anvender det, og spørger ikke om programmet har lov.
Enhver åben port kan anvendes til uheldige oplevelser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens

Dato : 13-11-04 19:06

> Tja, personlige firewalls spørger brugeren om hver process må få lov til
at
> få adgang til internettet.

5. gang siger man ja, og husk svaret,,,,

> [...]
> eller computeren som anvender det, og spørger ikke om programmet har lov.
> Enhver åben port kan anvendes til uheldige oplevelser.

Det er rigtigt nok, men kun et problem hvis man får noget snavs ind, og det
fås kun via mail, medmindre man henter et program som man vil afprøve,
programmet vil så alligevel få adgang gennem softwallen......., så det giver
ikke den store forskel.
Man kan jo lukke alle udgående porte, pånær dem man bruger..... og slippe af
med det problem at teste forskellige programmer en gang fo alle.

Mvh Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-11-04 19:08

Jens <mkg@tuknet.dk> skrev 2004-11-13:
> Man kan jo lukke alle udgående porte, pånær dem man bruger..... og slippe af
> med det problem at teste forskellige programmer en gang fo alle.

Det kan reducere risikoen men ikke fjerne den. Ondsindede programmer
kunne jo benytte samme porte.

Hvis jeg lavede et eller andet ondt program ville jeg da forsøge at
få trafikken til at ligne noget andet.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jens

Dato : 13-11-04 20:48

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg lavede et eller andet ondt program ville jeg da forsøge at
> få trafikken til at ligne noget andet.

Og det ville du undlade hvis det var en softwarefirewall på pcèn ?

Mvh Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-11-04 22:38

Jens <mkg@tuknet.dk> skrev 2004-11-13:

> Og det ville du undlade hvis det var en softwarefirewall på pcèn ?

Nej, men du argumenterede for at det andet var sikrere end software
løsningen.

Fra : Jens

Dato : 13-11-04 23:06

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, men du argumenterede for at det andet var sikrere end software
> løsningen.

Ja...., junior kan ikke deaktivere den ihvertfald.......

Mvh Jens