KROGNÆB Hvem fandt- medier mv.
Fra : Paul Nilsson

Dato : 12-11-04 01:04

Hvem fandt Krognæb & Medierne:
Søndag d.7 november, tidl. eftermiddag cykler brødrene Lars & Henrik Rask
(LTR+HTR) en tur i Utterslev Mose ( som de ofte gør, mosen er deres
lokalområde, begge bor ganske nær) På strækningen fra Grønnemose alle til
Horsebakken ser Henrik Rask en fugl lande ca 100m fremme, og 2m fra fuglen
(kl 14.56) siger Henrik "KROGNÆB" - og Lars råber Hvor-Hvor? .. Hittet står
på stien, og kort efter ringer Henrik til ut. - som er på vej ned fra
Tisvilde med Anders Søgaard & Jim Christensen i bil bagved (fik her Stor
Korsnæb ny Dk + senere Krognæb samme dag!) Henrik be´r os melde den ud på
Dofcall, Jim melder den ud mens vi kører mod Utterslev Mose. 40 minutter
efter fundet står allerede 60 ornitologer og beundrer Krognæb - Megahittet!
I de flg dage er jeg derude om morgenen og videofilmer den, og altid med
masser af folk og også Lars Rask som nyder den igen.- ja og sågar en
englænder som var i Hamborg og fluks kørte til Danmark!
Onsdag P4 radio ca kl 8.30 , en sjælden fugl besøger Danmark - mere om 10
minutter" ned i bilen hente mobilen og melde ud på Div.dofcall - nogle fik
hørt det (meld dig på DIV dofcall - her kommer sådant info) her fin omtale
og en Dof´er fortalte om Krognæb.
Senere ringer en journalist fra TV 2 og spørger om fuglen og hvor det er
(jeg aner ikke hvorfor han ringer til mig..) han vil også godt ha at jeg tar
med ud og viser stedet osv... Det kan jeg ikke (arb) og siger jeg skaffer en
guide - ringer til Rask Brødrene men Henrik er på arb og Lars som er på vej
til arb.- foreslår Roc. Kører imens hjem og henter videobånd som TV 2 manden
står klar til at modtage - det skal redigeres til aftenens udsendelse..
ringer til Roc og tilbyder ham et job i Showbizz - og Roc slår straks til .
TVDK er også kommet på Banen og har om eftermiddagen et fint indslag med
mange fine foto og fuglefolk i felten samt fint interview med DOF. Om
aftenen bringer TV LORRY et fint indslag med Roc som stjerne (værdig til
Idols") men da Krognæbben ikke blev filmet Live på stedet viser man kun få
sek. Af fuglen ( optagelser fra min video taget dagen før) selve historien
med opstandelsen over en sjældenhed blev i medierne det vigtigste...men der
var fine artikler i bl.a BT og Berl. Tidende... Rask Brødrene & Roc har fået
VHS video med TV optagelserne..mvh PAN/ Paul Nilsson

Sidste: Krognæbben er fundet død efter mødet med et vindue og er
indleveret til Zoologisk museum