Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ang. SU dobbeltklip og fribeløb
Fra : Flare

Dato : 11-11-04 22:22

Hejsa!

Jeg er kommet lidt i tvivl om hvordan fribeløbet beregnes fo SU.

Jeg kommer til at få en samlet indkomst på ca. 85.000 kr i 2004

Jeg har fået Su fra Jan 2004 til og med Septemper 2004. Resten har jeg
indtilvidere fravalgt.

Dette giver et fribeløb på: 95.000.

Godt. Idet det jeg er i mit sidste studieår kan jeg så vidt jeg ved få
dobbelklip. MEN. Hvordan tæller dette i fribeløbet?

Hvis jeg bare tager en normal SU i december på 4500 ender jeg på et fribeløb
på: 86.000 hvilket jo vil passe glimrende. Men hvis jeg nu tager et
dobbelklip i decmber er mit fribeløb så stadig på 86.000 eller træder der så
noget "straf" eller fratrækkelse af fribeløb kraft?

Minsu.dk understøtter ikke beregninger med dobbelklip. Kun enkelt klip hvor
jeg får ovenstående beløb.

Mvh
Anders Jacobsen

Fra : Peter Risager

Dato : 11-11-04 23:08

> [...]
>
> Jeg kommer til at få en samlet indkomst på ca. 85.000 kr i 2004
>
> Jeg har fået Su fra Jan 2004 til og med Septemper 2004. Resten har jeg

Det må give mere. Hver måned der er fravalgt SU hæver fribeløbet med omkring
12.000kr, eller mente du
noget andet end september?

> Godt. Idet det jeg er i mit sidste studieår kan jeg så vidt jeg ved få
> dobbelklip. MEN. Hvordan tæller dette i fribeløbet?

Du kan få dobbeltklip hvis du tidligere i uddannelsen har fravalgt SU i
enkelte måneder.

Ja det ved jeg så ikke.

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 12-11-04 20:16

Den Thu, 11 Nov 2004 skrev Flare:

[...]

> [...]
> tager et dobbelklip i decmber er mit fribeløb så stadig på 86.000
> eller træder der så noget "straf" eller fratrækkelse af fribeløb

Dit fribeløb afhænger ikke af hvorvidt du får dobbeltklip eller
ej. Det er jo ikke ekstra indtægt, blot ekstra SU.

mvh
Jeppe

Fra : Flare

Dato : 13-11-04 01:38

> Dit fribeløb afhænger ikke af hvorvidt du får dobbeltklip eller
> ej. Det er jo ikke ekstra indtægt, blot ekstra SU.

Perfekt. Men kunne man så i teorien ikke pumpe "fribeløbet for indtjening" i
det sidste år af sin uddanelse ved at skiftevis fravælge en måned, tag
dobbelklip den næste. Deved får man jo for totalset 12 måenders SU men
næsten en fordobling i "fribeløb" (6 * 5500) + (6 * 15000) = 123.000 kr
istedet for de 65.000 kr.

Det ligner da lidt et "hul".

Tager jeg fejl?

Mvh
Anders

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-11-04 07:39

I dk.penge, skrev Flare:

> [...]
> dobbelklip den næste. Deved får man jo for totalset 12 måenders SU men
> næsten en fordobling i "fribeløb" (6 * 5500) + (6 * 15000) = 123.000 kr

Nej, du tager ikke fejl.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Rasmus

Dato : 13-11-04 15:14

"Flare" <none@at.all> wrote in message

> [...]
> dobbelklip den næste. Deved får man jo for totalset 12 måenders SU men
> næsten en fordobling i "fribeløb" (6 * 5500) + (6 * 15000) = 123.000 kr

......sådan har det vist været de sidste mange år. Og dem som ikke udnytter
"hullet" kommer til at betale SU tilbage, da man ikke kan fravælge SU med
tilbagevirkende kraft.

mvh
Rasmus

Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 13-11-04 23:49

> .....sådan har det vist været de sidste mange år. Og dem som ikke udnytter
> "hullet" kommer til at betale SU tilbage, da man ikke kan fravælge SU med
> tilbagevirkende kraft.

Altid rart at vide 3 uger før man stopper sit studie....

Anders