MS Windows
briani 27239
fejl på disk
Fra : ole

Dato : 11-11-04 17:12

Når jeg startet min pc, kører den en chk-disk da den siger at der er
fejl på en af mine diske. Kan det reddes uden at formatere disken, -
jeg har nemlig temmelig mange programmer installeret på den pågældende
disk. Hvis jeg kopierer alt på disken, formatere den og derefter
sætter det koierede ind på disken igen vil mine programmer så stadig
virke ??? - eller er der andre løsninger. Disken virker fint når pc'en
kører, men der er vel en grund til at den kører en chk-disk hver gang
jeg starter computeren. Jeg bruger win xp pro.

Hilsen
Ole

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 11-11-04 18:45

"ole" skrev
> [...]
> kører, men der er vel en grund til at den kører en chk-disk hver gang
> jeg starter computeren. Jeg bruger win xp pro.

Måske du kan redde disken med en reformattering - det er da et forsøg værd.
Måske er harddisken ved at stå af.

For at kopieringen frem og tilbage skal virke, så tror jeg det er nødvendigt
at lave et såkaldt 'Image' af disken på en anden disk. Det kan CloneMaxx

Har ikke selv prøvet, men fundet
Clone maxx - version 1.0
http://www.pcinspector.de/clone-maxx/uk/welcome.htm

Her kan du se hvordan du starter:
http://www.pcinspector.de/clone-maxx/uk/manual.htm

Der er også nogle typiske spørgsmål besvaret:
http://www.pcinspector.de/clone-maxx/uk/faq.htm

Du downloader programmet herfra
http://www.pcinspector.de/clone-maxx/uk/download.htm
Tryk på knappen *Accept*
Clone maxx - version 1.0

Programmet kan kun clone en hel disk, men det er jo præcis hvad du har behov
for.

Programmet er gratis.

Det laver en partion på størrelse med den gamle disk
Hvis du har Windows XP så

start > kør > cmd

diskpart

> Select disk 0
> select partition 1
> extend Size=tail i MB

Så udvider dit c:\ drev sig til det du skriver i MB, dog kan du ikke
gøre det mindre igen

Hvis du vil have det til at fylde hele disken skriver du bare "Extend"

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-11-04 19:22

ole wrote:

> Når jeg startet min pc, kører den en chk-disk da den siger at der er
> fejl på en af mine diske. Kan det reddes uden at formatere disken, -

Det kan skyldes en fejl i filsystemet.

> jeg har nemlig temmelig mange programmer installeret på den pågældende

Hvilket filsystem?

> kører, men der er vel en grund til at den kører en chk-disk hver gang
> jeg starter computeren. Jeg bruger win xp pro.

Defekt hardware kan give fejl i filsystemet og fejl i filsystemet
trigger chkdsk under opstart.

Jesper G. Poulsen

Fra : ole

Dato : 12-11-04 22:44

Jeg har lavet et image af den beskadigede disk, formateret den og
genskabt den via image-filen. Tilsyneladende har det virket, da den
starter op normalt og alle programmer virker stadig.
Tak for hjælpen.

Hilsen
Ole