Hvornår blev konfirmationen en frivillig s~
Fra : Ulla Pedersen

Dato : 10-11-04 22:40

Jeg har en ane, Elisabeth Christiansdatter, født i Fredericia 1795. Jeg har
forgæves ledt efter hendes konfirmation. I 1818 får hun det første barn i
Nørup sogn. Under forældrenes navn står: Christian Holms uconfirmeret datter
Elisabeth Christiansdatter og udlagte barnefader Peder Sørensen. Så der var
altså en grund til, at jeg ikke kunne finde hende. Hun bliver gift med Peder
Sørensen i 1820, og hun er da blevet konfirmeret samme år.

Da konfirmationen blev indført i 1736, var det i hvert fald ikke en
frivillig sag, og jeg troede, man skulle meget længere op mod vores tid, før
det blev det. Så hvordan har min Elisabeth undgået det, før hun skulle
giftes?

Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Fra : Michael Lund

Dato : 10-11-04 23:03

Hej Ulla

Statens Arkiver har lidt om det her:

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/konfirm.htm

Mvh.
Michael Lund

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 11-11-04 00:41

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ulla
>
> Statens Arkiver har lidt om det her:
>
> http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/konfirm.htm
>
> Mvh.
> Michael Lund

Ja, jeg ved ikke om hun har været fængslet, men hvis hun har, har det
åbenbart ikke hjulpet på hendes kundskaber, for hun bliver som sagt først
komfirmeret lige før hun skal giftes, da er hun 25 år. 2 år før får hun det
første barn.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 11-11-04 09:44

> komfirmeret lige før hun skal giftes, da er hun 25 år. 2 år før får hun
> det første barn.
>
> Venlig hilsen
> Ulla
__________
Aha, tak for den fidus!
Jeg har nemlig to oldemødre der driller mig med præcis samme problem, så
dette må jeg ha' under lup.
Den ene blev endda først døbt som 9-årig.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 11-11-04 13:04

Jamen, spørgsmålet er stadig, hvornår det med tvangen til at blive
konfirmeret ophørte. Hun skulle under nomale omstændigheder været
konfirmeret omkring 1809, og da mener jeg, der stadig var tvungen
konfirmation. Så hvordan kan hun have undgået det. Præsten skriver ikke
noget i kirkebogen om dispensation.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Hanne Christensen

Dato : 11-11-04 16:24

Ulla Pedersen wrote:
> [...]
> konfirmeret omkring 1809, og da mener jeg, der stadig var tvungen
> konfirmation. Så hvordan kan hun have undgået det. Præsten skriver ikke

Hun har vel ikke kunnet sin katekismus. Konfirmation var vel nærmest en
eksamen. Jeg mener at kunne huske, at præsten skulle tibyde
ekstraundervisning til dem, der pga. manglende evner ikke kunne klare
overhøringen. Det var af stor betydning at blive konfirmeret,man blev
ikke opfattet som voksen før. Man kunne ellers ikke få en skudsmålsbog
(og derved få arbejde udenfor sognet), blive gift eller stå fadder. Hvis
konfirmationen var undladt pga. "sjusk" kunne man ende i fængsel.
Hvornår tvungen konfirmationen blev ophævet ved jeg ikke. Fra ca. 1906
kunne der dispenseres fra overhøringspligten.
venlig hilsen
Hanne

PS. Jeg var til konfirmation i 1972, hvor præsten ret strengt
eksaminerede konfirmanderne.Det var en ubehagelig oplevelse(selvom det
jo ingen konsekvenser havde).

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-11-04 23:35

"Ulla Pedersen" <ms.opal@tele2adsl.dk> skrev Thu, 11 Nov 2004 13:03:36
+0100

>Jamen, spørgsmålet er stadig, hvornår det med tvangen til at blive
>konfirmeret ophørte.

Rent logisk må den vel være ophørt med religionsfriheden i grundloven.?

Fra det tidspunkt bortfaldt dåbstvangen jo, og så kan man vel logisk set
ikke have konfirmationstvang. At det så fortsat feks. var en betingelse
for at blive kirkelig viet er en anden sag - og det er nok det vi ser
her.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 11-11-04 23:49

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Men grundloven kom jo først i 1849, of hende her skulle have været
konfirmeret 40 år tidligere. Men hvis det nu er, som nogen mener, at hun
ikke har kunnet lære sin katekismus, vil det så være skrevet nogen steder?
f.eks. i en præsteprotokol.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Arne Christiansen

Dato : 13-12-04 12:47

I dansk Kulturhistorisk Opslagsværk står der på s. 477:
"Afskaffelsen af tvungen dåb af folkekirkemedlemmers børn (lov 4.3.1857) medførte
tillige i praksis afskaffelse af den tvungne konfirmation.
Kun i særlige tilfælde må børn konfirmeres før det fyldte 14. eller 15. år, men
det skal være konfirmeret før det 19. år under trussel om fængsel på vand og brød
indtil den fornødne viden er tilstede til udførelse af konfirmationen
(Forordningen 25/5-1759)."

On Thu, 11 Nov 2004 13:03:36 +0100, "Ulla Pedersen" <ms.opal@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>konfirmeret omkring 1809, og da mener jeg, der stadig var tvungen
>konfirmation. Så hvordan kan hun have undgået det. Præsten skriver ikke

Arne Christiansen
Langelinie 34 C
5230 Odense M
Tlf.: 6613 3134

Jeg forsker bl.a. i navne Gommesen og Meyer
Homepage : http//home1.inet.tele.dk/arne_chr

Fra : børge askholm

Dato : 12-11-04 08:24

Ulla Pedersen wrote:
> [...]
> det blev det. Så hvordan har min Elisabeth undgået det, før hun skulle

Uden at være skråsikker, så mener jeg at man førhen blev konfirmeret -
ikke efter alder, 14-15 år, men efter kundskaber. Efter 1814 mener jeg
der står en kommentar om konfirmandens kundskaber i kirkebogen. Står der
ikke noget om Elisabeths før hendes? Konfirmation var jo en forudsætning
for bl. a. giftermål, men jeg kunne forestille mig at præsten i dette
tilfælde måske har set bort fra kundskaberne udi katekismen - netop for
at få staklen gift. Var der tale om at hun kort tid efter giftermålet
havde en af de berømte "korte graviditeter"? eller hvordan i det hele taget.

Børge

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 12-11-04 16:46

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> staklen gift. Var der tale om at hun kort tid efter giftermålet havde en
> af de berømte "korte graviditeter"? eller hvordan i det hele taget.

Hej Børge!

De må være alderen, der trykker, for jeg havde glemt, at præsten skriver om
konfirmandens kundskaber. Du havde helt ret, for der står at hendes
kundskaber var yderst ringe. Da hun så bliver gravid igen, med den samme
mand, har præsten jo nok synes, at der måtte gøres noget, så de ikke skulle
blive ved med at leve i utugt.

Venlig hilsen
Ulla