Indtaste i relaterede tabeller igen
Fra : Henrik

Dato : 10-11-04 21:52

Hej :)

Jeg har tidligere oprettet et indlæg her, som Jens var så venlig
at besvare, men jeg har stadig ikke fået det til at virke. Jeg
håber, at der er en, der har tid til at give en ASP-rekrut lidt
hjælp.

Jeg har oprettet to relaterede tabeller i en Access
2000-database. De to tabeller hedder tbl_lemma og tbl_equiv. De
to tabeller har en en-til-mange relation via felterne id_lemma og
fr_lemma. Feltet id_lemma er primærnøgle i tabellen tbl_lemma og
feltet fr_lemma er fremmednøglen i tabellen tbl_equiv og er af
datatypen tal.

Det hele virker fint, når jeg indtaster data direkte i databasen
via en formular med en underformular. Når jeg gør det, indsætter
databasen automatisk et tal i feltet fr_lemma.

Det går derimod galt, når jeg forsøger at indtaste data via to
HTML-formularer med en Næste-knap. Jeg kan sagtens indtaste data
i de to formularer - og data gemmes også i tabellerne. Problemet
er bare, at det tal, der automatisk skal indsættes i feltet
fr_lemma (og som skaber en-til-mange-relationen i databasen) IKKE
bliver automatisk indsat, når jeg indtaster data via mine
HTML/ASP-formularer.

Er der nogen, der har et forslag - jeg er sgu på bar bund her?

Henrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 22:02

"Henrik" <chahen@mail.tele.dk> wrote

> [...]
> HTML/ASP-formularer.
>
> Er der nogen, der har et forslag - jeg er sgu på bar bund her?
Hvad får du af fejlmelding
Bjarne

Fra : Henrik

Dato : 11-11-04 07:49

> Hvad får du af fejlmelding
> Bjarne

Jeg får ikke nogen fejlmelding. Formularen og ASP-siderne fungerer
fint. Og den skriver fint ned i de to tabeller. Problemet kan kun ses
i databasen, hvor feltet fr_lemma ikke automatisk får tildelt et tal
- og dermed skabes relationen ikke.

Kan du gennemskue det? På forhånd tak.......

Fra : terje

Dato : 10-11-04 22:00

Henrik wrote:

> [...]
> fr_lemma (og som skaber en-til-mange-relationen i databasen) IKKE
> bliver automatisk indsat, når jeg indtaster data via mine

To skjemaer på to sider? Hvordan overfører du data mellom dem?

terje?

Fra : Henrik

Dato : 11-11-04 07:43

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> To skjemaer på to sider? Hvordan overfører du data mellom dem?
>
> terje?

Hej Terje

Ja det er måske fejlen er. Her er koden fra den ene ASP-side, som jeg
i sin tid har bearbejdet fra W3Schools eksempel:

</head>

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("../db/xxxx.mdb")
Conn.Open DSN

sql="INSERT INTO tbl_lemma (lemma, dkclass, dkmorph, dksyn, dkdef,
dkex, dkcol, dkref, author, validation)"
sql=sql & " VALUES "
sql=sql & "('" & Request.Form("lemma") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("dkclass") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("dkmorph") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("dksyn") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("dkdef") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("dkex") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("dkcol") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("dkref") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("author") & "',"
sql=sql & "'" & Request.Form("validation") & "')"

on error resume next
conn.Execute sql,recaffected
if err<>0 then
Response.Write("<h3>Desværre - det lykkedes ikke at indtaste
data!</h3>")
else
Response.Write("<h3>Danske del af artikel indtastet!</h3><br><a
href=http://www.her står link til næste side.htm>Indtast engelske del
af artikel?</a><br>")
end if
conn.close
%>

Den næste formular med tilhørende ASP-side ser lignende ud - bare med
andre felter.

Kan du gennemskue hvad der går galt?

Hav en god dag.

Kh

Fra : terje

Dato : 11-11-04 09:25

Henrik wrote:

> [...]
> dkex, dkcol, dkref, author, validation)"
> sql=sql & " VALUES "
> sql=sql & "('" & Request.Form("lemma") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("dkclass") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("dkmorph") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("dksyn") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("dkdef") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("dkex") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("dkcol") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("dkref") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("author") & "',"
> sql=sql & "'" & Request.Form("validation") & "')"

Hei Henrik!

Jeg tror du skal starte med å få bekreftet at disse variablene
inneholder det du tror de gjør:
Response.Write Request.Form("lemma")
osv

terje