Slackware igen, help
Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 16-05-01 22:26

Hejsa.

Nu har jeg fået ombyttet mit Epox D3VA bundkort da der var nogle der mente
at fejlen lost interrupt ved HDD detection var en hardware fejl, men det var
det ikke.

Hvis jeg bruger en ata66.i disk til mit system så giver den lost interrupt
og hvis jeg bruger en ata100.i boot disk så går den i stå når den skal finde
det sidste af mine cd-rom drev som sidder på min ATA66 controller. Mine
harddiske sidder på min Highpoint ATA100 controller. Jeg har prøvet med den
seneste nye ata100.i, det sjove af det hele er at jeg faktisk har haft det
til at funkle èn gang, men kun en.

Nogen der kan hjælpe?

Ellers er der jo ikke andet at gøre end at finde en distro som der minder
lidt om Slackware, dog er debian helt udelukket af religøse årsager. Jeg har
brugt suse længe nu, men jeg føler ikke rigtig at jeg har lært noget om
linux ved at bruge suse, så derfor leder jeg efter en Distro som er lidt
svær at komme igang med.

Nogen forslag?

MVH: Lasse Stig Thomsen
www.retel.dk

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 17-05-01 09:15

"Lasse Stig Thomsen" <lasse@tt-trading(spam).dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.

[snip]
> [...]
> brugt suse længe nu, men jeg føler ikke rigtig at jeg har lært noget om
> linux ved at bruge suse, så derfor leder jeg efter en Distro som er lidt

Prøv at kigge på http://linuxfromscratch.org/ . Der lærer du i hvert fald
noget om Línux...

Mvh. Jonas

Fra : Dennis T.

Dato : 17-05-01 09:17

Lasse Stig Thomsen wrote:
> Ellers er der jo ikke andet at gøre end at finde en distro som der
> minder lidt om Slackware, dog er debian helt udelukket af religøse

Det er vel mere et kerne-problem (eller lign), end det er et
distributionsproblem.. Ellers kig på noget bsd ting...

/Dennis (slack forever :)

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 17-05-01 10:53

> Det er vel mere et kerne-problem (eller lign), end det er et
> distributionsproblem.. Ellers kig på noget bsd ting...

Tror jeg også det er, men så burde en ata100.i boot disk jo gerne kunne
finde mine diske.

Du skulle måske kende en løsning?

MVH: Lasse Stig Thomsen
www.retel.dk

Fra : Dennis T.

Dato : 17-05-01 23:22

Lasse Stig Thomsen wrote:

> Tror jeg også det er, men så burde en ata100.i boot disk jo gerne
> kunne finde mine diske.
> Du skulle måske kende en løsning?

Desværre... måske et scsi raid ville være den bedste løsning? :)))

/Dennis

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 17-05-01 23:58

"Dennis T." <viol8r@REMOVEtechnologist.com> skrev i en meddelelse

> Desværre... måske et scsi raid ville være den bedste løsning? :)))

Tjaa kunne da være sjovt. Men nu har jeg ikke lige lyst til at bruge penge
på det, da jeg ikke tror de vil ændre ret meget på min maskines genrelle
ydelse i forhold hvad jeg har brug for, og slet ikke til prisen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-05-01 09:31

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 17-05-01 10:54

Jeg

> Bare nysgerrig: Hvilke religiøse grunde er der til at udelukke debian?

He he. Fordi at Allah ikke vil have det. Nej jeg har en god ven som er
Debian freak, og jeg har altid kørt med SuSE og altid drillet ham med hans
Debian som ikke altid var lige let at få til at virke derfor.

Fra : frank damgaard

Dato : 17-05-01 12:03

Lasse Stig Thomsen <lasse@tt-trading(spam).dk> wrote:

> He he. Fordi at Allah ikke vil have det. Nej jeg har en god ven som er
> Debian freak, og jeg har altid kørt med SuSE og altid drillet ham med hans
> Debian som ikke altid var lige let at få til at virke derfor.

Og i SuSe er der et hav af "særheder" hvis man selv vil pille
rundt i opstartscripts.
config filer risikere at blive overskrevet hvis man selv piller osv....

Ellers er SuSE er et (udmærket) købe produkt, med en patchet kerne
så mange nye features virker "out of the box" (næsten).

Debian ikke-kommercielt, se evt. også http://www.debian.org/social_contract
og Debian plejer at være god til at overholde linux standarder.
Jeg skiftede selv til Debian fra Slacware i 1995/96.
(tidligere var det SLS jeg anvedte)

PS.
Debian på min hjemmeserver og SuSE på min laptop.
Dernæst har jeg også installeret bla. Corel Linux på min testmaskine
og jeg skal have bygget en maskine til at eksperimentere med FreeBSD.

Men debian's pakkesystem har virkelig vist sin værdi på min server.
Det er samme debian installatiom fra 1996, blot opgraderet igennem
årene (ingen nyinstallation). PC. diske, bundkort mv. har skiftet,
men installationen er den samme :)

PPS.
Hvis man vil vide hvordan de enkelte programmer sættes op og virker
så er debian langt bedre end f.eks. SuSE, Redhat, Mandrake osv.
De sidstnævnte har for meget automatik der godt nok skjuler det
besværlige for brugerne, men også begrænser mulighederne lidt.

Og husk:
man bør vælge distribution udfra de behov man har, da de
forskellige linux distributioner har forskellige målgrupper.

--
Frank Damgaard

Fra : Mickey

Dato : 17-05-01 19:17

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> De sidstnævnte har for meget automatik der godt nok skjuler det
> besværlige for brugerne, men også begrænser mulighederne lidt.

man kan da stadig rode i filerne selv - man behøver jo ikke bruge
yast/linuxconf og hva de nu hedder allesammen

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 17-05-01 20:08

Mickey <news002@susie.dk> wrote:
> "frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> skrev i en meddelelse

> man kan da stadig rode i filerne selv - man behøver jo ikke bruge
> yast/linuxconf og hva de nu hedder allesammen

Man skal blot passe på, måske de ikke har samme inhold hvis
man var kommet til at bruge yast/linuxconf.
Men det er jo altsammen et sprøgsmål om tilvænning.

--
Frank Damgaard