Hjælp til login med database
Fra : chris jensen

Dato : 10-11-04 19:47

Jeg søger en løsning på et problem med min hjemmeside

jeg har en link portal hvor jeg skal have lavet sådan at brugerne
selv skulle kunne loggein og rette i sine link oplysninger.

Alle min link ligger i en data base hvor hver link har et id og
et password

har lavet en form i min login.asp
<form method="post" action="login1.asp">
</form>

jeg skal så havde lavet en login1.asp
hvor jeg ud fra den intastede id kan finde frem til til det id
der ligger i min database og se om passwordet stemmer overens og
hvis den gør skal jeg så kunne rette i den.

hvis ikke skal brugeren sendes tilbage

er der nogen der kan komme med en ide om hvordan jeg skal løse
det problem for jeg er meget på bar bund..

M.V.H
chris

http://www.dansk-lingeri.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian

Dato : 10-11-04 20:14

<%@ Language=VBScript codePage="1252" EnableSessionState="True"%>
<%
dim Conn
dim DSN
dim strSQL
dim rs

'' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=c:\inetpub\dbpath\db.mdb"
Conn.Open DSN

'' SQL forespørgsel
strSQL = "Select * from user Where bruger = '" &
Request.Form("user") &"'"

'' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

If rs.EOF Then
   Session("login")   =   "NEJ"
   Session.Timeout      =   30
else
if Request.Form("user") = rs("bruger") and Request.Form("pass")
= rs("kode") then
      Session("login") = "JA"
      Session("username") = rs("navn")
      Session("userid") = rs("id")
      Session("user") = rs("bruger")
   else
      Session("login")   =   "NEJ"
      Session.Timeout   =   30
   end if
end if

rs.Close
Set rs = Nothing

Conn.Close
Set Conn = Nothing

Response.Redirect "/home/"

%>

Fra : Tonni H Rasmussen

Dato : 12-11-04 11:56

Jeg har prøvet koden fra Christian, med stor succes, men det virkede
ikke helt på min server. Til hjælp for andre, der også arbejder med
login og alt det gejl, viser jeg lige den kode jeg fik til at virke
på min server...

---------------- default.asp ----------------------

<form method="post" action="login.asp">
Login: <input type="text" name="brugernavn"><br>
Kodeord: <input type="password" name="pass"><br>
<input type="submit" value="Log mig ind">
</form>

-------------------------- login.asp -------------------
--------- Dette er alt hvad denne fil skal indeholde ---

<%
' Databaseforbindelse
dim conn
function OpenConn( DBPath )
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & DBPath
end function
OpenConn("d:/web/localuser/tonnihr.dk/database/madslerche.mdb")
%>

<%
dim DSN
dim strSQL
dim rs

On Error Resume Next

'' SQL forespørgsel
strSQL = "Select * from personer Where PersonBrugerNavn = '" &
Request.Form("brugernavn") &"'"

'' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

If rs.EOF Then
Session("login") = "NEJ"
Session.Timeout = 30
Response.Redirect "/ml/adm/default.asp?besked=Kodeord og password
passede ikke sammen"
else
if Request.Form("brugernavn") = rs("PersonBrugerNavn") and
Request.Form("pass") = rs("PersonBrugerKode") Then
Session("login") = "JA"
Session.Timeout = 30
Session("username") = rs("PersonBrugerNavn")
Response.Redirect "/ml/adm/loggetin.asp"
[...]

' Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

rs.Close
Set rs = Nothing
%>

<%
Conn.Close
Set Conn = Nothing

%>

---------------------------- loggetin.asp -------------------------
---------- dette skal indsættes som det første på alle de sider ---

<%
' Hvis brugeren ikke er logget rigtigt på
' sendes han/hun direkte til formularen
If Session("login") <> "JA" Then
Response.Redirect "default.asp"
End If