"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:cmrj5i$2p3n$1@news.cybercity.dk...
> Holm skriblede og skrablede følgende:
>
>> Båden virker umiddelbart flot og godt vedligeholdt med regninger for
>> megen vedligeholdelse igennem tiden.. Jeg har spurgt lidt omkring
>> holdbarheden på den Volvo b20 eller b10 motor der ligger i samt
>> drevet. Det hedder vist noget med 100.. (flot at være godt orienteret)
>>
>> Jeg har hørt, at der ikke kan eller det er meget svært, at skaffe
>> reservedele til drevet og at motoren larmer meget med et meget stort
>> benzin forbrug - fik beskrivelsen af en motor der gik 3500 omdr. i
>> første gear op af bakke..
Motorhaverier skulle være kendte og en
>> ny motor skulle koste +80000 inkl ilæggelse - dog i japansk udførelse
>> som skulle passe præcis over..
>
> Drevet har jeg absolut intet kendskab til, men Volvo B18 og B20 er
> gammelkendte motorer. Det er ikke marinemotorer, men er ganske almindelige
> bilmotorer, der er mere eller mindre heldigt mariniseret..
>
> Det *er* en slider. Den sidder også i traktorer og diverse
> landbrugsmaskiner og 117 andre ting. Men problemet er ofte mariniseringen,
> der tit er en hjemmefusket annordning med et sammensurrium af forskellige
> metaller.
>
> Jeg har endda set en båd, hvor den var lagt i med gearkasse og hele
> molevitten
>
> Du kan antageligvis få alle reservedele til denne motor endnu, og der er
> også flere færdigsyede tuningsmuligheder, og den kan svjh. tunes op til ca
> 200 hk. Jeg ville ikke umiddelbart være betænkelig ved selve motoren, men
> dens kondition bør naturligvis også afspejle prisen.
>
> Men drevet bør du undersøge, der er mange gamle drev, man ikke længere kan
> få dele til, så det er værd at vide.
>
> Claus
>
Hmm - B18 og B20 - mon ikke vi skal tilbage til Amazonen eller måske endda
Elefanten (544) for at finde de første af de motorer ?
Og forbløffende mange af dem kan stadig køre. Læste btw om en P1800
(Helgenen's model) de i USA har kørt et par mill km eller mere med samme
ejer !
Er du i tvivl om reservedele til motoren så find Volvoentusiasterne på
Google (de har en side) - de kan helt sikkert berolige dig på den front.
Mariniseringen er nok ganske rigtigt et springende punkt - er den lavet med
en varmeveksler (så motorens kølevand ikke ser skyggen af saltvand) er
riskoen vor tæring i motoren nok ret begrænset. Men varmeveksleren tar' jo
så skraldet...
Men som Claus skriver; drevet....det der med "100" i navnet sir' mig
noget.....men jeg kan ikke lige komme på fabrikkens navn. Men det er absolut
et af de kendte - hvis jeg husker rigtigt
Find ud af drevets navn og søg
lidt - og spørg gerne et par marine-værksteder med relevant mærke-erfaring.
Er det forresten ikke et lyseblåt mæke med hvide tal ?
En alternativ idee ku' måske være at undersøge om drevets hul i hækken evt
kan bruges til et nyere drev. Så får du da i det mindste ikke en utæt båd
hvis du må ofre et nyere drev en dag
Men hvis standen er OK ku' jeg let selv falde for sådan een. Den er dog for
stor til mig; ku' sagtens traile den, men at få den i vandet på vort
ophaler-sted med sveller over stranden, tørre revler ved lavvande osv. tror
jeg jeg beholder min Micro Fun
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder