Montering af flaps
Fra : Preben Christensen

Dato : 09-11-04 21:41

Hej

er der nogen der har prøvet at montere flaps??
Jeg tænker her på samme måde som man f.eks kan på en nidelv se link
http://www.nidelv.dk/tips/nidelv_tips.htm
grunden til at jeg spørger er at min båd trækker bagenden ned ved fuld gas

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-11-04 02:10

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> http://www.nidelv.dk/tips/nidelv_tips.htm
> grunden til at jeg spørger er at min båd trækker bagenden ned ved

Husk, at hvis du monterer den slags på din båd, så skal du have fat i både
spant og stævntræet. Afhængigt af din båds konstruktion, så skal du sikkert
også have flyttet belastningen ned i hælen eller kølen. Du skal have en
bådbygger til at regne på det, fordi kræfterne må ikke optages i klædningen,
så begynder den at arbejde og vride sig uhensigtmæssigt, og bliver dermed
utæt...

Er det ikke dejligt at have en gammel træbåd?

Men er du sikker på, at det er smart? Det er jo en ændring af bådens
linjer......

Claus

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 10-11-04 17:34

> [...]
>
> Er det ikke dejligt at have en gammel træbåd?
>
> Men er du sikker på, at det er smart? Det er jo en ændring af bådens

Træbåd?? Spøger du Claus,- er ret sikker på at Nidelven er bygget i
glasfiber.

Mvh
Henning

Fra : Preben Christensen

Dato : 10-11-04 19:02

Hej
Henning det var min båd Claus hentydede til som korrekt er en træbåd

Jo det er da dejligt at have sådan et træskib hvis man keder sig er der
altid noget der lige skal laves

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 10-11-04 19:13

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Henning det var min båd Claus hentydede til som korrekt er en træbåd
>
> Jo det er da dejligt at have sådan et træskib hvis man keder sig er der

OK. Den er røget ind på lystavlen.
Havde læst dit spørgsmål, som var det en Nidelv, det drejede sig om.

Mvh
Henning

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-04 01:06

> [...]

> Henning det var min båd Claus hentydede til som korrekt er en træbåd
> Jo det er da dejligt at have sådan et træskib hvis man keder sig er

I øvrigt, hvis det er noget, du overvejer seriøst, så ville jeg nok drøfte
hele ideen med en konstruktør eller evt. en gammel bådbygger.

Der er nogle væsentlige forskelle på din båd og den båd, du linker til. Dels
tror jeg ikke, at bunden og kølen på en nidelv kan sammenlignes med din båd.
Så vidt jeg husker, ud fra det billede, du en gang har postet, så er dit
agterskib en del smallere, og du har en noget anderledes og længere køl. Jeg
tror ikke, at der er meget køl og dermed heller ikke så stor "våd overflade"
på en Nidelv som dit skiv har. Jeg har ganske vist aldrig set en Nidelv
under vandlinjen, men jeg gætter på, at det er typisk snekkeformet og dermed
ret rund.

Så spørgsmålet er, om du overhovedet får noget som helst udbytte ud at et
sådanne projekt. Jeg vil tro, at man i forvejen skal kunne skyde en vis
fart, før man har det store udbytte af den type "flaps".

Jeg har selv haft en spidsgatter med en uhyrlig smal hæk. Det, man med
rette, kunne kalde en "anderumpe". Den gjorde præcis det samme, den gravede
hækken helt ned, selv ved forholdsvis få omdrejninger, og jeg havde 18 hk at
bruge løs af (men båden var også større og tungere end din).

Skal man tage det hele i betragtning, prisen, besværet og ikke mindst de
ændrede linjer og en rædselsfuld "badeplatform", så er det mit gæt, at det
ikke er noget for dit skiv...

Claus