Familieliv og Arbejdsliv
Fra : Mette

Dato : 09-11-04 19:51

Hvordan hænger det lige sammen?

Nu er jeg en glad studerende, der ind i mellem møder sent og ind i mellem
har tidligt fri, og de dage, jeg kommer sent hjem, henter min mor eller min
kæreste min datter i børnehave.

Men det kan jo ikke vare for evigt. Allerede om et år ser livet helt
anderledes ud for os alle.
Min datter starter i børnehaveklasse og SFO, og jeg starter på
fuldtidsarbejde. Vi flytter sammen med min kæreste til en ny by og det er
ret sandsynligt, at jeg får min. 1 times transport til job.

Hvis man møder 8.30, skal man afsted hjemmefra 7.30. Men barnet skal jo
afleveres i SFO - dvs. man skal allerede aflevere ved 7-tiden, for at nå at
komme med toget til job. Har SFO åbent så tidligt?

Om eftermiddagen har man fri 16.30 og er altså først hjemme kl. 17.30. Men
hvem skal hente barnet i SFO (der nok lukker ved 17-tiden)? Hvad gør andre
fuldtidarbejdende forældre?

Og endnu værre: når hun starter i 4. klasse så skal hun selv komme i skole
til kl. 8.00 (mens man sidder i toget på vej til job) og om eftermiddagen
skal hun hjem til et tomt hus indtil klokken halv seks.

Måske spørger jeg naivt, for jeg har været studerende hele min datters liv,
og jeg ved simpelthen ikke, hvordan alm. fuldtidsarbejdende forældre får det
til at hænge sammen tidsmæssigt. Jeg synes også det er frygteligt synd at
barnet skal være væk hjemmefra fra klokken 7 om morgenen til halv seks om
aftenen. Det er da næsten ikke til at bære.

Så jeg vil gerne bede om input og forslag til, hvordan man kombinerer det at
have børn med at arbejde fuldtids.

Fra : Ralph

Dato : 09-11-04 21:23

"Mette" <Mette@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men
> hvem skal hente barnet i SFO (der nok lukker ved 17-tiden)? Hvad gør andre

Umiddelbart er min holdning lidt hård (men læs videre, der kommer masser
løsningsmuligheder) det kan du simpelthen ikke byde et barn, men:

1)
Er kæresten far til barnet (læs: FAR) med andre ord er han villig til at
tage et ansvar? Så er løsningen ret simpel, få et job med flekstid(en af
jer, eller begge) så I kan skiftes til at møde sent, komme tidligt hjem, så
bliver barnet afleveret sent, og afhentet tidligt, ikke nødvendigvis af
samme, men det er vel ligegyldigt?

2)
Forklar din kommende arbejdsgiver at du er nødt til at arbejde på nedsat tid
et par år, eller arbejde hjemmefra, lidt hårdt enten økonomisk eller
tidsmæssigt, men det er vel bedre DU har det hårdt end barnet.

3)
Hyr en barnepige eller to, så barnet kan blive hentet af en 8.-9. klasses
pige som måske endda kan hjælpe med lektier, kagebagning eller?? (35-50 kr.
i timen skulle kunne slå til for en 14-15 årig)

4)
Dagligdagen er nok dit mindste problem, børn bliver syge, så husk at have en
bedstemor/nabo/tante i baghånden som kan træde til med kort varsel, barns
første sygedag ken godt blive til MANGE dage.

> Og endnu værre: når hun starter i 4. klasse så skal hun selv komme i skole
> til kl. 8.00 (mens man sidder i toget på vej til job) og om eftermiddagen
> skal hun hjem til et tomt hus indtil klokken halv seks.

Dit mindste problem, børn bliver hurtigere "store" end deres forældre
egentlig ønsker, alle mine tre børn har - efter eget valg - gået ud af SFO
inden 4. klasse, dog var vi forældre aldrig længere væk end 3 minutter. Jeg
kan dog ikke, lige nu, huske at de nogensinde har ringet efter os. Jo, de
har ringet, men så var det simple spørgsmål "må jeg gå over til Jonas?", "Må
vi lave pandekager?"o.lign.

> [...]
> barnet skal være væk hjemmefra fra klokken 7 om morgenen til halv seks om
> aftenen. Det er da næsten ikke til at bære.

Enig, men det skal nok gå, på den ene, anden eller treide måde.

--
venligst
Ralph

Fra : Mette

Dato : 09-11-04 22:04

> Umiddelbart er min holdning lidt hård (men læs videre, der kommer masser
> løsningsmuligheder) det kan du simpelthen ikke byde et barn, men:

Jeg har det også rigtigt skidt med det. Det er derfor jeg spørger. Jeg var
nemlig så heldig at have en mor, der var sygehjælper og derfor havde
børnevenlige vagter.

> [...]
> jer, eller begge) så I kan skiftes til at møde sent, komme tidligt hjem,

> bliver barnet afleveret sent, og afhentet tidligt, ikke nødvendigvis af

Han er ikke biologisk far, men det er klart, at vi alle må gøre en indsats
for at få det til at gå op i en højere enhed.
Flextid - er det noget man kan bede om uanset jobtype (kontor f.eks) eller
er det kun en bestemt slags job, hvor det er muligt?
Jeg er dog heldig i den forstand, at min kæreste er folkeskolelærer, men det
er ikke en garanti for tidligt fri nu om stunder.

> [...]
> et par år, eller arbejde hjemmefra, lidt hårdt enten økonomisk eller
> tidsmæssigt, men det er vel bedre DU har det hårdt end barnet.

Nedsat tid til f.eks. 7 timer dagligt, ville jo gøre en forskel (fra
8.30-15.30)
Dvs - det er 32,5 time (frokostpausen fratrukket). Dén løsning ville være
perfekt, men så er der økonomien, da det jo kan koste et par tusinde.
(Sådan som budgettet ser ud nu, kan det lige nå sammen, hvis jeg arbejder
fuldtids på laveste løntrin for en nyuddannet bachelor).

> [...]
kr.
> i timen skulle kunne slå til for en 14-15 årig)

To timer, tre gange om ugen bliver ca. 1000 kr. Jeg ved godt, at man ikke
skal gøre alt op i penge. Desværre er det ofte nødvendigt at lade pengene
diktere. Ikke fordi man vil leve i overflod, men fordi man skal have tag
over hovedet og ikke kan vente 20 år på en lejebolig.

> [...]
> bedstemor/nabo/tante i baghånden som kan træde til med kort varsel, barns
> første sygedag ken godt blive til MANGE dage.

Det frygter jeg. Rigtigt meget. Alle dem, der er, kommer til at bo langt væk
og de er alle fuldtidarbejdene. Måske en slags reservebedste. Hvordan får
man sit barn til at acceptere dette? Gode råd?

> [...]
Jeg
> kan dog ikke, lige nu, huske at de nogensinde har ringet efter os.

Det hjælper at man arbejder tæt på hjemmet. Men sådan som jobmulighederne
(sammen med boligmulighederne) ser ud i dag, er det nok ikke realistisk. Men
jo, det bliver jo store. Var da også selv alene hjemme som 10årig, men du
ved, nogle gange kan man ikke forestille sig at ens egen "baby" bliver stor
en dag

Tak for dine input

Fra : Ralph

Dato : 09-11-04 23:54

> [...]
> det
> er ikke en garanti for tidligt fri nu om stunder.

Næh, men med de nye oplysninger du kommer med (lærer+bachelor) ser jeg intet
problem med mødetider, din kæreste vil aldrig møde tidligere end kl. 7:45,
og da han har valgt dig OG dit barn er han vel ikke insisterende på at DU
(det er måske DIT problem??) skal aflevere barnet om morgenen, OG hente
barnet efter job. Han har vel fri senest kl. 15:00, ved godt at han har
masser af møder og forberedelse senere, men det er vel EFTER at du er kommet
hjem fra job

> Dvs - det er 32,5 time (frokostpausen fratrukket). Dén løsning ville være
> perfekt, men så er der økonomien, da det jo kan koste et par tusinde.

Det kan et par flasker rødvin hver dag, eller en bil, eller en dyr hobby
også sagtens koste, DET er vel et spørgsmål om prioritering!

> [...]
> diktere. Ikke fordi man vil leve i overflod, men fordi man skal have tag
> over hovedet og ikke kan vente 20 år på en lejebolig.

Kender en familie hvor min datter skulle hente og passe børn (3 stk.) 2-3
gange om ugen, og DEN familie havde 6000 om måneden at leve for, en masse
hakket kød, og vand til maden, det kan godt blive en vane

> [...]
> og de er alle fuldtidarbejdene. Måske en slags reservebedste. Hvordan får
> man sit barn til at acceptere dette? Gode råd?

Forklar dit barn, at hvis det vil have sit eget værelse, så SKAL fru
Sørensen altså hente dig hver onsdag, hvis du ikke kan lide fru Sørensen så
står den på lejlighed og sove hos mor og far.

--
venligst
Ralph

Fra : Mette

Dato : 10-11-04 08:40

> [...]
> og da han har valgt dig OG dit barn er han vel ikke insisterende på at DU
> (det er måske DIT problem??) skal aflevere barnet om morgenen, OG hente

Jeg prøver ikke at være på tværs, Ralph, men hvis han skal møde klokken
8.00, dvs - lidt før kl. 8.00, skal han hjemmefra en time før sådan som det
ser ud idag. Vi kommer desværre til at flytte længere væk (boligpriser), så
han skal afsted før klokken 7.00 om morgenen.
Nogle gange har en skemafri eller fri ved 15-tiden, men inden for dette
semester er det mere reglen end undtagelsen, at han har møder indtil 17-20
stykker om aftenen. Men løsningen bliver vel at alliere sig med en barnepige
og sætte 1000 kr af til det om måneden.

Han har vel fri senest kl. 15:00, ved godt at han har
> masser af møder og forberedelse senere, men det er vel EFTER at du er
kommet
> hjem fra job

Både og. Møder sker mens han er på job, efter arbejdstid - ingen grund til
at køre hjem på en time, være hjemme i 10 minutter og bruge en time på at
komme til møde og endnu en time på at komme hjem igen efter mødet.

> Det kan et par flasker rødvin hver dag, eller en bil, eller en dyr hobby
> også sagtens koste, DET er vel et spørgsmål om prioritering!

Ja, hvis man drak rødvin hver dag eller havde dyre hobbies, som man kan
vælge fra Vi/han har en gammel bil fra 89, der er betalt, men det er
nødvendigt når vi kommer til at bo langt fra arbejde. Han ville gerne have
haft en nyere brugt bil, men vi dropper det indtil vi med tiden begge stiger
i løn, så det er også en prioritering.
OT - en skolekammerat spurgte mig: jamen du har da en 6-700 kr. til at købe
tøj og makeup for om måneden, ikke? Jeg var ved at dø af grin. Det er vist
2-årsbudgettet i stedet for..
Nogle mennesker har ikke så meget "luksus" at fjerne i budgettet...

> Kender en familie hvor min datter skulle hente og passe børn (3 stk.) 2-3
> gange om ugen, og DEN familie havde 6000 om måneden at leve for, en masse
> hakket kød, og vand til maden, det kan godt blive en vane

Bestemt!! Jeg er selv vokset op i en familie, hvor pengene var _meget_ små,
men jeg kan ikke huske at jeg nogensinde rendte rundt i hullet tøj eller var
sulten. Den stod på varm mad HVER dag, så jeg ved at det kan lade sig gøre!

Fra : Anita

Dato : 11-11-04 09:56

Mette wrote:
> [...]
> indtil 17-20 stykker om aftenen. Men løsningen bliver vel at alliere
> sig med en barnepige og sætte 1000 kr af til det om måneden.

Så ville jeg, hvis jeg var i din kærestes sko, søge et job placeret tættere
på hjemmet. Det ville gøre meget at minimere transporttiden. Især hvis din
transporttid også bliver lang.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 11-11-04 20:11

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Så ville jeg, hvis jeg var i din kærestes sko, søge et job placeret
tættere
> på hjemmet. Det ville gøre meget at minimere transporttiden. Især hvis din
> transporttid også bliver lang.

Jeg mener nu, at har man et job man er glad for, så beholder man det. Det er
jo mig, der skal ud og søge job - og det er klart at jeg kigger uden for
HT-området før jeg ligger i KBH. Den type job, jeg søger er der dog flest af
(hvis der er NOGEN) i hovedstaden...

Fra : Anita

Dato : 11-11-04 22:23

Mette wrote:

> Jeg mener nu, at har man et job man er glad for, så beholder man det.

Han kan vel finde andre jobs han vil blive glad for, eller hvad? Det er jo
den luksus man har som lærer - der er skoler mange steder - også gode
skoler. Men jeg skrev også "hvis jeg var i hans sko"... vi er forskellige og
tænker og prioriterer forskelligt.

> Det er jo mig, der skal ud og søge job - og det er klart at jeg
> kigger uden for HT-området før jeg ligger i KBH. Den type job, jeg
> søger er der dog flest af (hvis der er NOGEN) i hovedstaden...

Ja. Og med den viden, at du måske er nødsaget til at rejse langt for at
komme på arbejde, gør det endnu mere vigtigt at I ikke begge har lang
transporttid. Jeg ville gå meget på kompromis for at mine (kommende) børn
ikke skal befinde sig 10-11 timer i daginstitution.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 11-11-04 22:43

Anita wrote:

> [...]
> skoler. Men jeg skrev også "hvis jeg var i hans sko"... vi er forskellige og

Ja, men der findes nu også skoler, der ikke er specielt gode
arbejdspladser. Og man ved jo aldrig rigtig, hvad man går ind til.

Fra : Mette

Dato : 12-11-04 08:21

Anita wrote:

> [...]

Ja, men der findes nu også skoler, der ikke er specielt gode
arbejdspladser. Og man ved jo aldrig rigtig, hvad man går ind til.

Ja, det er præcist det. Han arbejder nemlig på en lidt specielt folkeskole
og det kræver rigtigt meget. Men pt. tror jeg ikke, at han ville trives i en
alm. skole. Han har gode kolleger og et godt arbejdsmiljø, og det er
virkeligt ikke altid man bare lige kan finde det igen. En skole er jo ikke
bare en skole, og at være lærer handler jo ikke bare om at undervise.

Fra : Holst

Dato : 12-11-04 09:17

Mette wrote:

> [...]
> virkeligt ikke altid man bare lige kan finde det igen. En skole er jo ikke
> bare en skole, og at være lærer handler jo ikke bare om at undervise.

Og det har jeg bestemt fuld forståelse for.

Men i øjeblikket virker det til, at jeres "problem" er, at I simpelthen
har valgt at flytte så langt væk fra din kærestes arbejdsplads og efter
al sandsynlighed også din kommende arbejdsplads, at det giver problemer
i dagligdagen i forbindelse med afhentning af børn.

Det er dumt. Det er jo sådan nogle ting, man i høj grad burde have tænkt
på, inden man købte hus ude på Lars Tyndskids mark.

Jeg har naturligvis fuld forståelse for, at man gerne vil have mere
plads, værelser til børnene, en have og lignende i stedet for at bo i en
lille 2-værelses. Og i dagens Danmark får man jo desværre ikke meget hus
for pengene i det københavnske, og så er der ikke andet at gøre end at
flytte langt væk fra byen. Det er helt sikkert også fint og dejligt for
børnene, at kunne få eget værelse, en have at lege i og lignende, og
sikkert også dejligt for forældrene med mere plads. Men hvis
konsekvensen er, at far og mor har meget lang transport tid, så børnene
skal tilbringe ekstra meget tid i institution, så er det lidt på
bekostning af børnene, og så er spørgsmålet jo lidt, om det måske ikke
havde været bedre at blive boende i den lille 2-værelses Nørrebro eller
hvad ved jeg.

Men nu er I flyttet ud, og så får tiden jo vise, om det vitterlig er et
problem. Når det kommer til stykket, så er det jo ikke sikkert, at
problemet er så stort, når I først kommer igang.

Fra : Mette

Dato : 12-11-04 16:15

>Det er dumt. Det er jo sådan nogle ting, man i høj grad burde have tænkt
>på, inden man købte hus ude på Lars Tyndskids mark.

Nu er Greve, Solrød, Køge osv jo ikke lige Lars Tyndskids mark Men
trasnporttiden kan være lang.

> [...]
>bekostning af børnene, og så er spørgsmålet jo lidt, om det måske ikke
>havde været bedre at blive boende i den lille 2-værelses Nørrebro eller

Vores ønske om eget hus handler i højere grad om, at vi gerne vil bo sammen.
Selvfølgelig er et værelse mere og en lille have da heller ikke at foragte,
men det er ikke den primære årsag.

Vi bor hver for sig i hver vores små lejligheder. Hans lejlighed er en
mini-et-mands-lejlighed - der er ikke plads til min datter og jeg (eller
kommende børn) - der er nemlig kun ét soveværelse og en 15 kvm stor stue.

Min lejlighed er godt nok en treværelses, men her kan han ikke flytte ind,
for han har en dejlig hund som ikke må flytte med pga. totalt hundeforbud.

Lejelejligheder er desværre udelukket, da der er 12-10 års ventetid de
fleste steder og så lang tid kan vi ikke vente

Vi har kendt hinanden i næsten 1½ år og vi længes efter at flytte sammen.
Så vi køber hus ud fra ønsket om at _være sammen_, ikke fordi vi partout
skal have "et hus" (Har selv _altid_ boet i lejelejlighed, og det er helt
fint, men bare ikke en mulighed for os).

Så den eneste mulighed er altså at købe et hus. Og da vi planlægger at
udvide familien, så vil vi fra starten gerne have mulighed for at have et
ekstraværelse, da vi efterhånden er blevet så gamle at vi gerne vil etablere
os fast.

>Men nu er I flyttet ud, og så får tiden jo vise, om det vitterlig er et
>problem. Når det kommer til stykket, så er det jo ikke sikkert, at
>problemet er så stort, når I først kommer igang.

Vi flytter først tidligst om et år, hvis jeg får et fast arbejde efter endt
uddannelse.

Fra : Mette

Dato : 10-11-04 08:46

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:41914a67$0

> Næh, men med de nye oplysninger du kommer med (lærer+bachelor) ser jeg
intet
> problem med mødetider,

Mht. min Bachelor, så skal jeg jo ud i det virkelige liv efter min
afsluttende eksamen til sommer, så det bliver jo noget fuldtis 8-16 - noget.

Fra : David T. Metz

Dato : 15-11-04 02:43

Mette wrote:

> Mht. min Bachelor, så skal jeg jo ud i det virkelige liv efter min
> afsluttende eksamen til sommer, så det bliver jo noget fuldtis 8-16 -
> noget.

Undskyld, men hvilken bachelor er der tale om? Det spiller ind på om jobbet
kunne tænkes at være fleksibelt. Til min overraskelse virker du overbevist
om at du kan få job som bachelor, så også af den grund spørger jeg.

David

Fra : Mette

Dato : 15-11-04 08:09

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne tænkes at være fleksibelt. Til min overraskelse virker du overbevist
> om at du kan få job som bachelor, så også af den grund spørger jeg.

Bachelor i en kommunikationsudd. fra Kbh's Uni.
Ja, jeg bliver da nødt til at håbe at jeg får et arbejde - ellers kan det
hele være lidt ligemeget jo.

Fra : Marianne

Dato : 09-11-04 23:47

> [...]
> barnet skal være væk hjemmefra fra klokken 7 om morgenen til halv seks om
> aftenen. Det er da næsten ikke til at bære.

Eneste mulighed er faktisk forskudte arbejdstider + hjemmearbejde efter
sengetid (børnenes). Vi har hver dag + weekender 2-3 timers arbejde med hjem
hver for bare at 'nå' fuldtidsarbejdet, og vores børn er i institution fra
8 - 16. 8 dog kun aht skoles starttidspunkt. Når der er skolefri hedder det
9:30 til 16. Sådan er vilkårene for mange i min branche, men fleksibiliteten
er stor, hvilket bestemt er en fordel, når man er børnefamilie. Desværre
dækker vi også egen plus børnenes sygdom på denne måde (vikar er ikke en
mulighed), så ulemper er der bestemt også.

Det gælder mao om, at finde en job, der kan give dig
flex/hjemmearbejdsmulighed.

mvh
Marianne

Fra : Mette

Dato : 10-11-04 08:45

> [...]
> dækker vi også egen plus børnenes sygdom på denne måde (vikar er ikke en
> mulighed), så ulemper er der bestemt også.

Det der er faren ved det, er vel at man tager på job, når den anden kommer
hjem, og er man hjemme samtidigt, så sidder man bøjet over skrivebordet ved
hver sin computer, og pludseligt opdager man en dag, at man ikke _har_ noget
familieliv, for "Mor skal arbejde" "Far har travlt" og "Skat, jeg har en
masse jeg skal nå". Det var i min lyserøde naivitet ikke lige det, jeg havde
forestillet om mig om "det voksne" liv. For hvad er ideen med at flytte
sammen, hvis man skal arbejde så meget i døgndrift, at man ikke har tid til
at nyde, at man er blevet en familie?

> Det gælder mao om, at finde en job, der kan give dig
> flex/hjemmearbejdsmulighed.

Hvad er din branche? Og hvilke brancher tilbyder flex?

Fra : Henrik Petersen

Dato : 10-11-04 17:58

"Mette" <Mette@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er din branche? Og hvilke brancher tilbyder flex?

Hej

Jeg tror faktist de fleste job idag kan tilbyde "flex" undtaget
samlebåndsarbejde, lærer, pædagoer altså folk der har ansvar for andre folk
og ser man lidt stort på "batchelor" så er det vist ikke den type job man
rammer med en sådan eksamen....

henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-11-04 11:36

Mette wrote:
> Hvordan hænger det lige sammen?

jeg skal prøve at forklare min side af det, har lidt forskellige erfaringer
nemlig ;)

> [...]
> fuldtidsarbejde. Vi flytter sammen med min kæreste til en ny by og
> det er ret sandsynligt, at jeg får min. 1 times transport til job.

hvordan ser din kærestes jobsituation ud til den tid? kan han ikke deltage?

> Hvis man møder 8.30, skal man afsted hjemmefra 7.30. Men barnet skal
> jo afleveres i SFO - dvs. man skal allerede aflevere ved 7-tiden, for
> at nå at komme med toget til job. Har SFO åbent så tidligt?

ja, de fleste SFO'er åbner kl 6-6.30 om morgenen, og morgenen er somregel en
enorm hyggelig stund for ungerne....

> Om eftermiddagen har man fri 16.30 og er altså først hjemme kl.
> 17.30. Men hvem skal hente barnet i SFO (der nok lukker ved
> 17-tiden)? Hvad gør andre fuldtidarbejdende forældre?

enten laver en aftale med en anden forælder der bor i nærheden(evt barnets
bedste ven), hyrer en barnepige, eller trækker på kæresten...

> Og endnu værre: når hun starter i 4. klasse så skal hun selv komme i
> skole til kl. 8.00 (mens man sidder i toget på vej til job) og om
> eftermiddagen skal hun hjem til et tomt hus indtil klokken halv seks.

det tror jeg du skal tage helt køligt... der er ÅR til endnu, og du aner
slet ikke hvordan situationen ser ud til den tid....
derudover er der Klub ungerne kan gå i, og meget ofte (ved jeg fra bekendtes
børn fra 4. kl og over) bruger pigerne enorm meget tid sammen med veninderne
der om eftermiddagen...

> [...]
> Jeg synes også det er frygteligt synd at barnet skal være væk
> hjemmefra fra klokken 7 om morgenen til halv seks om aftenen. Det er

jeg tror bare du skal slå koldt vand i blodet... for det første ved du endnu
ikke om du får så lang transport tid....
for det andet kan det faktisk indimellem lade sig gøre at tjene næsten lige
så meget på 32 timer som 37 (deltidstaksterne er en anelse anderledes) igen
afhængig af hvilket job du får... men prøv at undersøg det...
derudover ved du jo heller ikke endnu hvilken bolig i kommer til at bo i,
derfor vil ethvert budget du stiller op, være hypotetisk.....

> Så jeg vil gerne bede om input og forslag til, hvordan man kombinerer
> det at have børn med at arbejde fuldtids.

man accepterer at børnene bliver større og mere selvstændige ;)

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Malene Nyberg

Dato : 11-11-04 10:08

Klip en del

> [...]
> fuldtidsarbejde. Vi flytter sammen med min kæreste til en ny by og det er
> ret sandsynligt, at jeg får min. 1 times transport til job.

Vi har også 1 time hver i vej i Bil til job

> [...]
at
> komme med toget til job. Har SFO åbent så tidligt?

Vores åbner kl 6.30 -17.30 - fredag til kl 17.00

> Om eftermiddagen har man fri 16.30 og er altså først hjemme kl. 17.30.
Men
> hvem skal hente barnet i SFO (der nok lukker ved 17-tiden)? Hvad gør andre
> fuldtidarbejdende forældre?

En af os møder tidligt og kan derfor gå tidligt så de bliver hente ved
15.45 - 16.00 tiden.

> Og endnu værre: når hun starter i 4. klasse så skal hun selv komme i skole
> til kl. 8.00 (mens man sidder i toget på vej til job) og om eftermiddagen
> skal hun hjem til et tomt hus indtil klokken halv seks.

Et der kun SFO til 4. klasse der hvor i bor - er der ikke et "værested" for
de større børn??

> [...]
> barnet skal være væk hjemmefra fra klokken 7 om morgenen til halv seks om
> aftenen. Det er da næsten ikke til at bære.

Det er der mange der må gøre selv om man som forældre ikke synes det er
sjovt. så skal man priorter anderledes en man gør med hensyn til økonomi
osv. hvis man vil gå hjemme eller være på deltid.

> Så jeg vil gerne bede om input og forslag til, hvordan man kombinerer det
at
> have børn med at arbejde fuldtids.

Vi har begge fuldtid og nogen gang mere og vi har to børn en på 5 år og en
på 19 mrd. vi bor ude på "landet" og arbejder i København så vi har lang
transport tid. Men vi er så heldige at vi begge har fleks tid og vi kan
arbejde hjemmefra. Det er ikke sjovt at vores børn er så meget hjemme fra
men sådan har vi valgt at priorter. Nå vi så er hjemme er 100% sammen med
vores børn. Håber du kan bruge det til noget - og held og lykke med det
hele.

Mvh
Malene

Fra : Christian

Dato : 11-11-04 20:44

> [...]
> aftenen. Det er da næsten ikke til at bære.
>
> Så jeg vil gerne bede om input og forslag til, hvordan man kombinerer det

Er det transport med offentligt eller i bil?.

min datter skal snart til at starte med dagpleje ,-så har vi valgt at have
to biler (en ny og en gammel spand) , så tager det os kun 30 min at komme på
arbejde, min kone skal møde kl 7.30 og jeg har flydende arbejdstid, dvs jeg
kan møde sådanne set når jeg vil, det vil gøre at hun kan blive afleveret kl
8.30 og hentet af mor kl 16.00,-det eneste skidt er så jeg rejser med mit
arbejde engang imellem, og så ser det ud til at det kan blive et problem...

Fra : Mette

Dato : 12-11-04 08:23

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det transport med offentligt eller i bil?.

han i bil (en gammel spand) og med det offentlige. Hvorfor? Jeg har ikke
kørekort og økonomien ville ikke kunne bære to biler

> [...]

> 8.30 og hentet af mor kl 16.00,-det eneste skidt er så jeg rejser med mit
> arbejde engang imellem, og så ser det ud til at det kan blive et

Ja, det kan jeg godt se. Jeg har aldrig tænkt over det før, men pludselig
bliver man så bekymret for fremtiden..