Krone i mine tænder ? Tandlægerås søges !
Fra : Mr Spy

Dato : 09-11-04 18:40

Jeg skal have lavet en krone i min kindtand, og venter nu på at den kommer
fra en tandtekniker. Nu er der pludselig flere der spørger mig om jeg har
fået "dræbt" never og er blevet rodbehandlet. Det er jeg ikke !!!! Der er
blevet taget et røngtenbillede af tanden, og den har det fint. Hvad mener I
??? Skulle den have været rodbehandlet ??? Jeg stoler og har stor tillid til
min gode tandlæge.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-11-04 21:05

Mr Spy wrote:

> Jeg skal have lavet en krone i min kindtand
>
> ??? Skulle den have været rodbehandlet ??? Jeg stoler og har stor tillid til
> min gode tandlæge.

Min tandlæge fortæller, at man normalt rodbehandler, fordi det ellers
kan blive både dyrt og besværligt, hvis der senere kommer betændelse i
roden (sådan som jeg husker forklaringen). En ulempe ved rodbehandling
er, at tanden kan blive mere skør - jeg har to tænder, hvor der
efterfølgende er knækket så meget af, at der ikke længere kan sidde en
krone på dem (i hvert fald ikke ret længe ad gangen).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-11-04 22:30

> er, at tanden kan blive mere skør - jeg har to tænder, hvor der
> efterfølgende er knækket så meget af, at der ikke længere kan sidde en
> krone på dem (i hvert fald ikke ret længe ad gangen).

Min krone sidder slet ikke på noget - den blev bare sat i med nogle
"stænger" ned i rodkanalerne, og er så god som en ny tand. Det er vel 4-5 år
siden efterhånden.

Mvh Maria

Fra : Hanne Christensen

Dato : 10-11-04 16:01

Mr Spy wrote:
> [...]
> ??? Skulle den have været rodbehandlet ??? Jeg stoler og har stor tillid til

Hej
Jeg fik for nogle år siden limet en krone på en kindtand uden
rodbehandling. Det fungerer meget fint. Min mand har prøvet det samme,
da han så nogle år senere fik tandpine, kunne hans tandlæge uden besvær
bore gennem kronen og rodbehandle tanden uden at udskifte kronen. Min
tandlæge vil ikke rodbehandle før det er nødvendigt, da en rodbehandlet
tand bliver svagere.
Efter min opfattelse kan du bestemt stadig have tiltro til din tandlæge.
vh
Hanne

Fra : Rado

Dato : 11-11-04 15:56

On Wed, 10 Nov 2004 16:00:54 +0100, Hanne Christensen
<hannec03@yahoo-.dk.invalid> wrote:

> [...]
>bore gennem kronen og rodbehandle tanden uden at udskifte kronen. Min
>tandlæge vil ikke rodbehandle før det er nødvendigt, da en rodbehandlet

Min tandlæge fraråder også rodbehandling, hvis det kan undgås. Jeg har
også haft kroner på et par ubehandlede (levende) tænder i flere år,
uden problemer.

Risikoen for huller og deraf følgende betændelse er generelt også
mindre for en tand med krone, da det kun er nede ved tandhalsen (hvis
kronen ikke dækker den helt, hvad den ofte gør) der kan gå hul.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Christina

Dato : 15-11-04 13:29

Mr Spy wrote:
> [...]
> det fint. Hvad mener I ??? Skulle den have været rodbehandlet ??? Jeg
> stoler og har stor tillid til min gode tandlæge.

Et andet spørgsmål er, kan man egentlig ikke bare få hevet tanden ud i
stedet for at få krone på? Alt efter hvad man selv ønsker selvfølgelig, men
jeg overvejer det da i mit eget tilfælde da det er en af de tænder man
alligevel ikke ser.....nogen der ved noget om det?

Fra : Hanne Christensen

Dato : 15-11-04 16:39

Christina wrote:

> [...]
> jeg overvejer det da i mit eget tilfælde da det er en af de tænder man
> alligevel ikke ser.....nogen der ved noget om det?

Sygdomme i tænder er ikke først og fremmest et kosmetisk problem. Hvad
vil du tilsidst tygge din mad med? En bro eller gebis er vel heller ikke
billigt. Jeg har desuden ladet mig fortælle (om rigtigheden garanteres
ikke), at de øvrige tænder kan tænkes at rykke sig for at udfylde
tomrummet med skæv tandstilling og tyggeproblemer til følge.
Jeg tænker med gru på mine bedsteforældres generation, der ofte i en ung
alder fik gebis, og deres problemer med de ømme gummer, når de skulle
tygge maden
vh
Hanne

Fra : Christina

Dato : 15-11-04 20:52

Hanne Christensen wrote:

> [...]
> Jeg tænker med gru på mine bedsteforældres generation, der ofte i en
> ung alder fik gebis, og deres problemer med de ømme gummer, når de

Pga. en tand? Hmmm.....jeg er ikke sikker på at det kan skade så meget, men
er der andre der kender til det?