MS Windows
briani 27239
Styresystem ?
Fra : K.Petersen

Dato : 09-11-04 17:04

Hej!

Overvejer at skifte til Wndows 2000.

Så ville lige høre hvilke fordele og ulemper der er ved det?

Og ellers, hvilket styresystem i derude sværger til ?

--
Mvh / Best Regards
Kasper Petersen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-04 17:04

"K.Petersen" skriver:

> Overvejer at skifte til Wndows 2000.

Fra ?

Og hvorfor ?

> Og ellers, hvilket styresystem i derude sværger til ?

På små maskiner 98SE light og dem der har kræfter nok - XP

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 09-11-04 17:56

"K.Petersen" <petersenk2004@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så ville lige høre hvilke fordele og ulemper der er ved det?
>
> Og ellers, hvilket styresystem i derude sværger til ?

Det hele kommer an på, hvor stor maskine du har, og hvad du skal bruge den
til. Linux er det mest stabile, men ellers er XP jo nok det bedste bud. Det
kræver jo bare noget af maskinen, så mere info, tak

/Ole

Fra : K.Petersen

Dato : 09-11-04 18:23

"/Ole (6000)" <ole_ryo_FJERN@_DETTE_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det
> kræver jo bare noget af maskinen, så mere info, tak

Vil skifte fra Xp, fordi det tar meget af hukommelsen. Som kan
mærkes når man spiller.

Men det er nok oz fordi jeg kun har 512 mb ram i.

System :

Intel Celeron 2,8 Ghz
512 Mb ddr ram. 3200
Radeon 9600 Pro 256 mb
På et Soltek SL-848P
--
Mvh / Best Regards
Kasper Petersen.

Fra : Hans

Dato : 09-11-04 18:31

K.Petersen wrote:

> Vil skifte fra Xp, fordi det tar meget af hukommelsen. Som kan
> mærkes når man spiller.
>
> Men det er nok oz fordi jeg kun har 512 mb ram i.
>
> System :
>
> Intel Celeron 2,8 Ghz
> 512 Mb ddr ram. 3200
> Radeon 9600 Pro 256 mb
> På et Soltek SL-848P

Der er så lidt forskel mellem XP og 2000 i ramforbrug at du ingen forskel
vil mærke. De nyeste spil er storforbrugere af ram, så vejen frem er helt
klart mere hukommelse i maskinen.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-04 18:41

Hans wrote:

> Der er så lidt forskel mellem XP og 2000 i ramforbrug at du ingen

Nå!

Kig på mindstekravene for de 2 systemer. Xp kræver SVJH 256MiB, hvor
2000 kan klare sig med 64MiB eller mindre. Jeg har surfet på en
satellit-forbindelse med en Celeron-M 433MHz og 64MiB RAM. Maskinen
havde Windows 2000 Pro. Det virkede rigtigt godt.

> forskel vil mærke. De nyeste spil er storforbrugere af ram, så vejen
> frem er helt klart mere hukommelse i maskinen.

Ikke i dette tilfælde. Jeg ville nok kigge mig om efter en bedre CPU

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-11-04 20:19

On 09 Nov 2004 17:40:33 GMT, Jesper G. Poulsen wrote:

>Kig på mindstekravene for de 2 systemer. Xp kræver SVJH 256MiB, hvor
>2000 kan klare sig med 64MiB eller mindre.

Mon ikke at de mindstekrav bærer præg af hvad RAM kostede pr. MB da de to
systemer blev frigivet? Du kan i hvert fald ikke bilde mig ind at XP bruger
4 gange så meget RAM som 2000.

>Jeg har surfet på en
>satellit-forbindelse med en Celeron-M 433MHz og 64MiB RAM. Maskinen
>havde Windows 2000 Pro. Det virkede rigtigt godt.

Og jeg har kørt XP Home på en 800MHz P2 og 64MB. Det virkede også fint. Den
slags historier er ret beset uinteressante fordi det er umuligt at vide hvad
der menes med "rigtigt godt" eller "fint".
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-04 07:48

Henrik Dissing wrote:

> Mon ikke at de mindstekrav bærer præg af hvad RAM kostede pr. MB da
> de to systemer blev frigivet? Du kan i hvert fald ikke bilde mig ind
> at XP bruger 4 gange så meget RAM som 2000.

Så det er tilladt at svine med ressourcerne fordi de er billige?

I USA er benzin billigt og bilerne har et voldsomt forbrug af det.
Ressourcespild.

> fint. Den slags historier er ret beset uinteressante fordi det er
> umuligt at vide hvad der menes med "rigtigt godt" eller "fint".

Jeg ville ikke have problemer med at bruge førnævnte maskine til
dagligt arbejde.

Jeg har på nuværende tidspunkt 512MiB i min maskine (baseret på en
Barton 2500+) og til almindeligt surf og lign. var der ikke en forskel
der kunne retfærdiggøre forskellen på 448MiB.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 10-11-04 17:38

On 10 Nov 2004 06:48:02 GMT, Jesper G. Poulsen wrote:

>Så det er tilladt at svine med ressourcerne fordi de er billige?

Huh? Jeg tror ikke du forstod hvad jeg mente.

Min pointe var at oplyste mindstekrav generelt er en upålidelig størrelse
som i høj grad påvirkes af hvad marketing-folk mener at det er klogt at
skrive. Da W2000 kom ud, ville folk have grinet højlydt hvis MS så meget som
havde antydet at det ville være en god idé at installere 256 MB RAM. Da XP
kom ud, var dette budskab langt mere spiseligt.

Jeg påstår ikke at 2000 bruger ligeså meget RAM som XP, for det gør det
utvivlsomt ikke, men jeg mener heller ikke at de oplyste mindstekrav er
anvendelig dokumentation for det modsatte. Og der er i hvert fald ingen
proportionalitet mellem de oplyste mindstekrav og det faktiske RAM forbrug.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-04 18:37

K.Petersen wrote:

> Vil skifte fra Xp, fordi det tar meget af hukommelsen. Som kan
> mærkes når man spiller.

Der er ingen ulemper, så skift du bare

> System :
> Intel Celeron 2,8 Ghz

Jeg tror din CPU er flaskehalsen ved spil.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/06/0141028

Jesper G. Poulsen

Fra : preben nielsen

Dato : 09-11-04 19:07

> Vil skifte fra Xp, fordi det tar meget af hukommelsen. Som kan
> mærkes når man spiller.
>
> Men det er nok oz fordi jeg kun har 512 mb ram i.

Så kender du jo løsningen. Mere ram

Jeg selv er netop gået fra 512MB til 1,5GB. Lækkert :D

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Martin [5220]

Dato : 09-11-04 19:36

Win2K er egenligt grundkernen i XP, så jeg tror ikke du vil vinde ret meget
ved at skifte til Win2K. Brug lidt penge på flere ram, men 512mb burde altså
være rigeligt. Oplever du problemer ville jeg nok se på det andet HW i
systemet også.

Men Win2K er ret stabilt, det har fik pænt med roser. Dog syntes jeg at det
med de efterhånden ret mange sikkerhedsopdateringer m.m. er blevet ret tungt
at starte op.

/Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-04 07:49

Martin [5220] wrote:

> meget ved at skifte til Win2K. Brug lidt penge på flere ram, men
> 512mb burde altså være rigeligt. Oplever du problemer ville jeg nok

RAM vil ikke gøre nogen forskel, da flaskehalsen ikke findes dér.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin [5220]

Dato : 10-11-04 15:43

> RAM vil ikke gøre nogen forskel, da flaskehalsen ikke findes dér.

Det var vel også næsten det jeg skrev!

/Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-04 16:16

Martin [5220] wrote:

> Det var vel også næsten det jeg skrev!

Ja og nej.

Du skrev:
"Brug lidt penge på flere ram, men 512mb burde altså være rigeligt."

Faktum er at Celeron 2.8GHz er håbløs langsom til spil, jvf. det link
jeg gav i dette indlæg:

Jesper G. Poulsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 10-11-04 18:31

> [...]
> "Brug lidt penge på flere ram, men 512mb burde altså være rigeligt."
>
> Faktum er at Celeron 2.8GHz er håbløs langsom til spil, jvf. det link

Hej Jesper
Nu er der jo ikke nogen der har fortalt om det er en gammel eller ny
Celeron, hvis det er en gammel har du ret men hvis det er en ny har du
bestemt ikke ret og dit link er fra 2003 kan ikke bruges mere.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-04 22:28

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Nu er der jo ikke nogen der har fortalt om det er en gammel eller ny
> Celeron, hvis det er en gammel har du ret men hvis det er en ny har

Prøv at kigge lidt på den øvrige hardware. Celeron D findes ikke med en
FSB der passer til den nævnte RAM og det nævnte bundkort - det _er_
undersøgt.

> du bestemt ikke ret og dit link er fra 2003 kan ikke bruges mere.

Som nævnt ovenfor.

Jesper G. Poulsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-04 21:01

"K.Petersen" skriver:

> Vil skifte fra Xp, fordi det tar meget af hukommelsen. Som kan
> mærkes når man spiller.

Slå alle de processer ihjæl du ikke bruger

> Men det er nok oz fordi jeg kun har 512 mb ram i.

Det har jeg også, menalligevel kører det fint. Min AMD K6-3/450 med
384Mbyte RAM kørte også XP fint, men til spil var den processor nu noget
sløv

For øvrigt er XP imho noget bedre "gamersoftware" end 2K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-04 07:52

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> For øvrigt er XP imho noget bedre "gamersoftware" end 2K

Har du prøvet?

Der er ikke noget spil XP håndterer bedre end 2000. De står faktisk
lige på den konto. 2000 skulle have været XP, men Compatibility Mode
var ikke klar. Det kom først med SP2/SP3. Og derfor blev ME i al hast
lanceret, hvilket det også bærer præg af.

Jesper G. Poulsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-11-04 16:51

"Jesper G. Poulsen" skriver:

> Har du prøvet?

Ja

> Der er ikke noget spil XP håndterer bedre end 2000. De står faktisk
> lige på den konto. 2000 skulle have været XP, men Compatibility Mode
> var ikke klar. Det kom først med SP2/SP3.

Hurtigere opdatering af grafik og lyddrivere og DirectX til XP gør at
den har skoen lidt foran. Bevares 2K virker da til det, men XP er
lettere at gå til på den konto.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-04 17:37

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hurtigere opdatering af grafik og lyddrivere og DirectX til XP gør at

DirectX er den samme til 2000 og XP. Driverne er også de samme, idet
2000 og XP anvender samme drivermodel.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-11-04 17:12

K.Petersen skrev:

> Vil skifte fra Xp, fordi det tar meget af hukommelsen. Som kan mærkes
> når man spiller.

Når/hvis du skifter så er jeg evt. meget interesseret i din XP licens!

Mail mig evt. hvis det er en du vil sælge.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"