Kattemælk
Fra : Martin Christensen

Dato : 09-11-04 12:29

Hvad mener denne NG om f.eks. "Whiska's kattemælk"? Er det godt eller skidt?

/Martin

Fra : Pernille Scharff

Dato : 09-11-04 13:04

Hej Martin,

Hvis alternativet er at katten får alm. mælk, er Whiskas kattemælk bedre for
katten. Men jeg synes egentlig det er et både unødvendigt og dyrt produkt -
hvis man gerne vil forkæle misserne, er kaffefløde eller diverse syrnede
produkter som f.eks. creme fraiche 18% mindst lige så gode og uden
"mystiske" tilsætningsstoffer. Spørger du mine katte, foretrækker de så
afgjort råt kyllingebryst frem for mælkemad

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Martin Christensen

Dato : 09-11-04 13:30

Pernille Scharff wrote:

> [...]
> "mystiske" tilsætningsstoffer. Spørger du mine katte, foretrækker de så
> afgjort råt kyllingebryst frem for mælkemad

Hej Pernille

Jeg bruger normalt også kaffefløde, hvis det endelig er. Dog har min yngste
det med at tiltuske sig alt lige fra is til flødeskum, kakao, kød, fisk
o.lign. Prøver at holde dem på den kost, min dyrlæge anbefaler.

Mvh

Martin

Fra : maz

Dato : 09-11-04 15:32

Martin Christensen wrote:
> Hvad mener denne NG om f.eks. "Whiska's kattemælk"? Er det godt eller
> skidt?

Det er et okay produkt men rasende dyrt! Mange bruger alternativer som
kaffefløde eller andre syrnede mælkeprodukter, men det forudsætter så
ligesom at kattene kan lide det. Jeg giver mine Whiskas kattemælk, fordi det
er det eneste de gider drikke. Hverken fløde, creme fraiche eller andet
syrnet har nogen interesse! ;)
/M

Fra : jytte

Dato : 09-11-04 19:49

"maz" <mackiavelli@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et okay produkt men rasende dyrt! Mange bruger alternativer som
> kaffefløde eller andre syrnede mælkeprodukter, men det forudsætter så
> ligesom at kattene kan lide det.

Kaffefløde er da ikke et syrnet produkt, kan din kat virkelig tåle det ??
den eneste forskel på alm. mælk og kaffefløde er fedtindholdet som er højere
i kaffefløde.

VH.
JytteJ

Fra : maz

Dato : 09-11-04 20:51

jytte wrote:
> Kaffefløde er da ikke et syrnet produkt, kan din kat virkelig tåle
> det ?? den eneste forskel på alm. mælk og kaffefløde er fedtindholdet
> som er højere i kaffefløde.

Jeg giver hverken mine katte alm. mælk, fløde, kaffefløde, creme fraiche,
youghurt ell andet.... Bl. andet fordi katte som bekendt er
laktoseintolerante. Creme fraiche, youghurt osv er syrnede produkter. Nogle
katte kan tåle fløde opblandet med vand samt kaffefløde. For mit vedkommende
er det irrelevant (jeg bruger ingen af produkterne selv), da mine katte kun
vil have whiskas kattemælk...

/M

Fra : Niels Svennekjær

Dato : 09-11-04 22:20

Egentlig er det mærkeligt at de skulle kunne tåle syrnede produkter, da
der også
er laktose i (tro mig, jeg ved det, da jeg selv er laktoseintolerant)

Men, I kan gå ned på apoteket og købe nogle dråber der hedder "Enzylac"
(det er et laktase enzym) og koster ca 40 - 60 kr for 10 ml, dryppe det
i mælken
(ca. 15 dråber pr 1/2 L) og lade det stå i køleskabet et døgn eller
mere, hvorefter 80%
af laktosen vil være væk (drypper man 30 dråber 1/2 L i vil 99% af
laktosen være
fjernet i løbet af et døgn)

Det virker også nogenlunde ved fløde, mens det er et problem ved tykkere
mælkeprodukter som ymer eller youghurt.

Det der sker er at laktasen nedbryder laktosen, og danner almindelig
sukker,
hvilket gør mælken _ret_ sød, f.eks når vi laver rissengrød bliver den
lyssebrun
fordi sukkeret bliver til karamel (og ikke fordi den er brændt på).

Man kan også købe laktase i kapsler, eller som rent pulver, men da det
er ret dyrt
i Danmark er det bedst at købe det fra tyskland. Pulveret kan man så drysse
ovenpå den mælkeholdige mad (ymer, youghurt creme fraice)

Så hvis er der nogen der har lyst til at prøve og se om deres kat kan lide
den slags mælk, er jeg nysgerrig for at høre hvad de siger til den søde
mælk..

- niels (pt. katteløs)

Fra : kgc

Dato : 10-11-04 06:45

> [...]
> er det irrelevant (jeg bruger ingen af produkterne selv), da mine katte kun
Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor man overhovedet skal give sin kat
mælkeprodukter? Når nu de fleste katte ikke kan tåle det, og der er så
meget andet de kan spise, hvorfor så ikke blot lade dem drikke vand? Er
det bare for at få lidt "tegneserieidyl" at man syntes katten skal have
mælkeprodukter?

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 10-11-04 09:00

Hej Kasper,

tjah - jeg synes jo den ene godbid kan være lige så god som den anden...
Hvis man gerne vil forkæle katten, og katten gerne vil have creme fraiche i
stedet for Whiskas, jamen så er creme fraiche et udmærket alternativ. Jeg
har f.eks. også en kat der spiser rosiner

Når det så er sagt vil jeg sige at jeg stort set kun har brugt
mælkeprodukterne til min hunkat mens hun var drægtig og diegivende for at
sikre et ekstra kalktilskud, som hunkattene kan have brug for i den periode.
Og så har jeg brugt hytteost, creme fraiche og fløde til at lave diverse
slags "overgangsfoder" til killingerne der skulle lære at spise selv. Men
ellers er det ikke rigtig noget vi dyrker hjemme hos os!

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-11-04 16:34

Martin Christensen wrote:

> Hvad mener denne NG om f.eks. "Whiska's kattemælk"? Er det godt eller
> skidt?

Tjah, det er dyrt og mine katte gider ikke æde det. Jeg har en lang liste
med ting der er langt bedre egnet som godbidder.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]