Brugeren skal se sine egne data i "tak.asp~
Fra : Jette S Pedersen

Dato : 09-11-04 12:38

Hej
Jeg ønsker at lave en formmail, hvor brugeren skal sendes til en
side, der hedder "tak.asp". Her skulle gerne stå de oplysninger,
som brugeren har indtastet i formularen, inclusiv textarea.

Som jeg har lavet det nu, bliver brugeren sendt til "tak.asp",
men de indtastede oplysninger kommer ikke frem. Kan nogen
fortælle mig, hvad jeg gør fejl?

MIN FORMMAIL:

<FORM action="http://scripts.wannafind.dk/form2mail.asp"
method="post" name="Add"

onsubmit="return check()">

<fieldset>
<h2>
PERSONLIGE OPLYSNINGER<br><br>
NAVN:<input type=text name="Navn" size="30" maxlength="40"
tabindex="1"><br>
ADRESSE:<input type=text name="Adresse"size="30" maxlength="40"
tabindex="2"><br>
POSTNR OG BY:<input type=text name="By"size="30"
maxlength="40"tabindex="3"><br>
E-MAIL:<input type="text" name="Email" size="30"
tabindex="4"><br>
TELEFON:<input type=text name="Telefon" size="20" tabindex="5">
</h2>
</fieldset>

<fieldset>
<h2>SKRIV DIN BESKED HER <br><br>
<textarea name="Subject" rows="32" cols="100" tabindex="6">
</textarea>
<input type="hidden" value="Email" name="required">
<INPUT type="hidden" name="redirect"
value="http://www.mitdomæne.dk/tak.asp">
<INPUT type="hidden" name="fromaddress" value="js@mitdomæne.dk">
<INPUT type="hidden" name="recipient" value="js@mitdomæne.dk>
<INPUT type="hidden" name="orderby" value="Navn,Adresse,By,
Email,Telefon,Subject">
</h2>
</fieldset>
<input type="reset" value="Ryd" id="reset"/>

<input type="submit" id="submit" value="Send"/>
</form>

MIN "tak.asp":

<%
strNavn = Request.Form("Navn")
strAdresse = Request.Form("Adresse")
strBy = Request.Form("By")
strEmail = Request.Form("Email")
strTelefon = Request.Form("Telefon")
strSubjekt = Request.Form("Subject")
%>
<head>
</head>
<h2>
TAK FOR HENVENDELSEN
</h2>
<h2>
De indtastede oplysninger er:
</h2>
<h3>
<% Response.Write StrNavn %><br>
<% Response.Write StrAdresse %><br>
<% Response.Write StrBy %><br>
<% Response.Write StrEmail %><br>
<% Response.Write strTelefon %><br><br>
<% Response.Write StrSubject%>
</h3>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-11-04 15:07

Jette S Pedersen skrev:

> Som jeg har lavet det nu, bliver brugeren sendt til "tak.asp",
> men de indtastede oplysninger kommer ikke frem. Kan nogen
> fortælle mig, hvad jeg gør fejl?

Problemet er at du bruger en færdiglavet asp-side til at sende mailen
(form2mail.asp). Den har du højst sandsynligt ikke adgang til at rette i
- så medmindre at der i hjælpen til wannafind-scriptet er angivet
hvordan du kan videresende formdata, eller du evt. helt kan undvære at
bruge det færdige script, er det svært at opnå det du ønsker.
Form2mail.asp laver sandsynligvis et redirect til den side du angiver
som svar - derfor har du ikke adgang til de oprindelige formdata.

En mulighed er dog at bruge javascript til at sætte oplysningerne fra
formen ind som en querystring til redirect-siden (tak.asp). De
oplysninger kan du så aflæse med request.querystring.

Du kan også vælge at vise data til brugeren _før_ du afsender dem til
formmailen (altså en slags "preview"-funktion). Her har du adgang til
alle data, og du kan bruge skjulte felter til at gemme dem på
previewsiden så de nemt kan afsendes til formen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : terje

Dato : 09-11-04 19:29

Jette S Pedersen wrote:

Endre til:
<FORM action="tak.asp" method="post" name="Add" onsubmit="return check()">

Dette forutsetter at tak.asp ligger i samme folder som skjemaet. Når du
skal klippe og lime kode du finner på nettet så er sjangsen stor for at
du også tar med en masse røl som du ikke trenger. Form-taggen over kan
du sikkert redusere til <form action="tak.asp" method="post"> Likedan
kan du slette hidden-taggene.

Et enkelt script som dette kan ingen ta copyright til. Det finnes
milliarder av dem på nettet.

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-11-04 22:34

terje skrev:

> Endre til:
> <FORM action="tak.asp" method="post" name="Add"
> onsubmit="return check()">

Så bliver der ikke sendt nogen mail (det er form2mail.asp der står
for mailafsendelsen).

Hvis Jette har adgang til selv at lave asp-sider der sender mail
(via en mailkomponent), kan hun lave én fil der både sender mailen
og viser takke-beskeden. Men hvis der kun er adgang til
mailafsendelse via et fast (ikke-redigerbart) script, er hun
underlagt de muligheder der ligger i det færdige script mht.
beskeder.

> Et enkelt script som dette kan ingen ta copyright til. Det
> finnes milliarder av dem på nettet.

Det er næppe et spørgsmål om ophavsret, men mere et spørgsmål om
sikkerhed for webhotellet. Hvis de sørger for at man kun kan sende
mail gennem deres script, har de bedre kontrol med den mængde mail
der kan udsendes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : terje

Dato : 09-11-04 23:34

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Så bliver der ikke sendt nogen mail (det er form2mail.asp der står
> for mailafsendelsen).

Ok. Jeg misforsto vel problemet. Hva om Jette viser brukerens input data
*før* de sendes til dette Mail Skriptet slik at brukeren f. eks. kan
sjekke at alt er riktig. Istedet for "tak.asp" blir det da
"PåForhåndTak.asp"

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-04 00:18

terje skrev:

> Hva om Jette viser brukerens input data *før* de sendes til dette
> Mail Skriptet

Ja, det er en mulighed (som jeg også nævnte tidligere i tråden).
--
Jens Gyldenkærne Clausen