Sortkrudt detonation?
Fra : Martin Kofoed

Dato : 09-11-04 07:11

Hej kemi-freaks (håber der er nogen)!

Så vidt jeg kan se, har dette ikke været diskuteret endnu: Hvordan kan
almindelig sortkrudt skabe så kraftig en eksplosion som set i Kolding i
sidste uge? Så vidt jeg kan huske, brænder sortkrudt relativt langsomt i
forhold til eksempelvis trotyl, der i detonationsprocessen udvikler en
masse ilt.

Kan der være tale om en form for kritisk masse opnået ved opvarmning af x
tons sortkrudt til cirka samme temperatur? Eller er vi ovre i gasudvikling,
der har fyldt den store lagerhal for derefter at detonere?

--
Martin Kofoed

Fra : Bo Warming

Dato : 09-11-04 07:32

"Martin Kofoed" <inzide@hot.mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
gasudvikling,
> der har fyldt den store lagerhal for derefter at detonere?

Jeg troede fyrværkerimagerne idag bruger mange andre eksplosiver end
gammeldags billigt C-S-NO3 krudt

Sådant krudt kunne på Guy Fowkes day i UK i 1500-tallet dræbe et parlament -
mængden og fortætningen er vist mere afgørende end fordele ved trotyl og
dynamit, når ikke pladsøkonomi er stort behov.

Fra : Q

Dato : 09-11-04 07:42

> [...]
gasudvikling,
> der har fyldt den store lagerhal for derefter at detonere?

Nu er det sådan at man anvender andre krudtblandinger en sortkrudt til
fyrværkeri nu om dage..

F.eks anvender man en mere eller mindre ustabil blanding af KaliumChlorat
( eller Kalium PerChlorat ), aluminium og evt. svovl i f.eks kanonslag og
lignende effekter, hvor der kræves en hurtig forbrænding..

En anden ting du bør overveje er at et heksehyl indeholder 1½-2g krudt som
ialt udvikler opmod 3 liter gas ved atmosfærisk tryk.. Fyld så 2 ton af
denne type krudt ind i en 40' container med rimeligt tætte døre og begynd at
regne på tryk.. Skal det være rigtig videnskabeligt kan du antage at over
halvdelen af krudtet er forbrændt indenfor nogle få sekunder....

Rundt regnet udvikles der indenfor meget kort tid omkring 6000 kubikmeter
gas ( ved atm. tryk ).. Prøv så at fylde den mængde gas ind i et lukket
kammer på 55 kubikmeter ( 40 fods container ) og regn trykket ud igen..

Uden at have nogen speciel baggrund for at regne på den slags tør jeg dog
godt udtale mig om at en container af den slags næppe er designet til at
modstå så voldsomme trykændringer over så kort tid...

/peter, som dog har rodet en smule med krudtkemi

Fra : kvaerulant

Dato : 09-11-04 09:09

Q som har rodet en smule med krudtkemi

Hvor mange finger har du igen?

Fra : Q

Dato : 10-11-04 07:31

"kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Q som har rodet en smule med krudtkemi
>
> Hvor mange finger har du igen?

10!

/p

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-11-04 07:43

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> "kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> 10!

11?

Fra : Torben Frandsen

Dato : 10-11-04 09:36

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev

> 11?

Nej, 3.628.800.

Torben

Fra : BJ

Dato : 09-11-04 12:06

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu er det sådan at man anvender andre krudtblandinger en sortkrudt til
> fyrværkeri nu om dage..

Her er lidt tekst.

Den er lang, men kommer rundt om samtlige af dine udsagn:

http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/forbyg/Tekniske_forskrifter_udkast.pdf

Bjørn Jørvad

Fra : Q

Dato : 10-11-04 07:30

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Her er lidt tekst.
>
> Den er lang, men kommer rundt om samtlige af dine udsagn:

Nu ved jeg ikke med dig, men jeg definerer sortkrudt som en blanding af
kaliumnitrat, svovl og kul?..

Krudtet i heksehyl er noget nær det samme, dog er kullet udskiftet med
sukker, evt boostet med lidt chlorater eller perchlorater

Chlorat / aluminium mixet anvendes primært i kanonslag ( og ja, jeg er godt
klar over at det ikke er lovligt at sælge kanonslag i DK ), men det sker
altså at kineserne fra tid til anden "kommer til" at opgradere knaldeffekten
i deres raketter, typisk ved brug af dette mix

/peter

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 06:53

Q wrote:

> Nu ved jeg ikke med dig, men jeg definerer sortkrudt som en blanding
> af kaliumnitrat, svovl og kul?..

Hvor har du salpeter, som faktisk er den del jeg ville benytte istedet for
kaliumnitrat (det er opskriften på sortkrudt)

> Krudtet i heksehyl er noget nær det samme, dog er kullet udskiftet med
> sukker, evt boostet med lidt chlorater eller perchlorater

Er der ikke stadig kul i, og sukkeret så virker som oxidant ?

> Chlorat / aluminium mixet anvendes primært i kanonslag ( og ja, jeg
> er godt klar over at det ikke er lovligt at sælge kanonslag i DK ),

Mener at det skyldes noget med at der kan bindes mere ilt til disse stoffer
og derfor virker de ved en forbrænding "bedre" (hurtigere) end andre
stoffer.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-04 08:31

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor har du salpeter, som faktisk er den del jeg ville benytte istedet for
> kaliumnitrat (det er opskriften på sortkrudt)

Norge-salpeter er calciumnitrat og chile-salpeter er natrium-nitrat og
alm.salpeter er kaliumnitrat - lærte jeg engang.

> Er der ikke stadig kul i, og sukkeret så virker som oxidant ?

Jeg har ofte imponeret mine børn ved at improvisere krudtproduktion ved at
blande sukker med MATA's almindelige kødkonserverende salpeter.
Det kan man ikke få til at detonere. Men da veje-måle-pioneren Lavoisier
forbedrede kornstørrelse-matchningen i klassisk sortkrudt og derved vandt
Den Amerikanske Frihedskrig (englændernes krudt var dårligere end det
franske som Washingtons hær fik) var der vist tale om detonation.. Men få
årtier senere kom røgfrit krudt og andre kæmpefremskridt og
salpeterblandingerne blev gammeldags.

> Mener at det skyldes noget med at der kan bindes mere ilt til disse
stoffer
> og derfor virker de ved en forbrænding "bedre" (hurtigere) end andre
> stoffer.

Mængden af ilt er ikke afgørende - chlorater er ofte bedre end perchlorater.
Det er tærskel-temperatur for kædereaktion der betyder noget, og her kommer
kornstørrelse og andet ind i billedet. Og sukker der er halvt oxideret er
aldrig så godt som kul og svovl.

Oxidationsmiddel kan kulhydrat aldrig blive - det er jo en slags vådt kul
der selv oxideres.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 11-11-04 11:30

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg tillader mig at tvivle på, at heksehyl indeholder sukker, se
nedenfor.

> Jeg har ofte imponeret mine børn ved at improvisere krudtproduktion ved at
> blande sukker med MATA's almindelige kødkonserverende salpeter.
> Det kan man ikke få til at detonere.

Sukkeret giver også et boblet, sort karamelaffald, som gør det uegnet
til f.eks. raketfremdrift, da det vil tilstoppe dysen. Da heksehyl
kræver en langsom forbrænding, der kan sende gas igennem en åbning
(for at give fløjtelyd), tror jeg ikke på, at der kan være sukker i
heksehyl.

Dansk amatør raketklub (DARK) brugte i sin til en blanding af zink og
svovl som fremdriftsmiddel i deres raketter. Blandingen har den
fordel, at man ved at smelte svovlet kan få en fast masse, der brænder
mere ensartet. DARK opvarmede blandingen inde i raketten ved at
omvikle denne med ledninger og sende strøm gennem disse.

Ligesom krudt kan denne blanding få beholderen til at eksplodere, hvis
ikke trykket, der fremkommer ved forbrænding, kan få afløb, men det
vil ligesom krudt ikke eksplodere, hvis det antændes i fri luft. Der
findes såkaldte brisante stoffer, der eksploderer, selv om de ikke er
lukket inde.

Under alle omstændigheder er det farligt at arbejde med krudtlignende
stoffer, specielt hvis man pakker dem ind.

   Torben

Fra : Q

Dato : 11-11-04 15:53

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tillader mig at tvivle på, at heksehyl indeholder sukker, se
> nedenfor.

Der findes flere forskellige recepter på den slags krudt.. Jeg har haft held
med den førnævnte, men man kan også lave noget med kaliumperchlorat og
natriumbenzoat.. Igen.. Det er IKKE legetøj..

> [...]
> kræver en langsom forbrænding, der kan sende gas igennem en åbning
> (for at give fløjtelyd), tror jeg ikke på, at der kan være sukker i

Det kommer an på blandingsforhold, og hvordan blandingen er lavet... Det jeg
har haft mest held med er at opslemme ingredienserne i vand, hælde dem ud på
en stålplade og lade dem tørre... Flagerne granuleres og anvendes..

> [...]
> mere ensartet. DARK opvarmede blandingen inde i raketten ved at
> omvikle denne med ledninger og sende strøm gennem disse.

Jeps, men du kan faktisk opnå højere forbrændingshastighed med KNO3 / sukker
mix..

> [...]
> vil ligesom krudt ikke eksplodere, hvis det antændes i fri luft. Der
> findes såkaldte brisante stoffer, der eksploderer, selv om de ikke er

F.eks chlorat/alu mix.... Et halvt gram foldet ned i en cigaretpakke er
rigeligt (!)

> Under alle omstændigheder er det farligt at arbejde med krudtlignende
> stoffer, specielt hvis man pakker dem ind.

Enig... Lad være hvis I er glade for jeres hænder og øjne!

/peter

Fra : Q

Dato : 11-11-04 15:48

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor har du salpeter, som faktisk er den del jeg ville benytte istedet for
> kaliumnitrat (det er opskriften på sortkrudt)

Salpeter ER KaliumNitrat ( KNO3 )..
Du kan i princippet også bruge NaNO3, hvis det er nemmere at få fingre i..

> Er der ikke stadig kul i, og sukkeret så virker som oxidant ?

Oxidanten er KNO3.. Kulstoffet kommer nu fra sukkeret istedetfor..

> Mener at det skyldes noget med at der kan bindes mere ilt til disse
stoffer
> og derfor virker de ved en forbrænding "bedre" (hurtigere) end andre
> stoffer.

Chlorat / alu mixet er MEGET følsomt og brænder ekstremt hurtigt.. Jeg ved
ikke hvordan det er i DK, men andre steder er det klassificeret som et
decideret sprængstof

På sin vis har du ret.. De Chlorater der anvendes til krudt har nemmere ved
at fraspalte ilten ( og der er mere af den )

Jeg vil godt lige understrege at selvom jeg næsten har givet recepten på
sortkrudt er det ABSOLUT IKKE LEGETØJ!..... Et af trinene i at fremstille
sortkrudt kan få skidtet til at antænde, så det kræver at man har 100% styr
på hvad man laver, OG har et sted langt væk fra ting og folk der kan komme i
klemme ved en evt. eksplosion..... Nåjo.. Det er også ulovligt at lave krudt
selv, medmindre man er uddannet til det..

/peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-04 16:06

Q skrev:

>klemme ved en evt. eksplosion..... Nåjo.. Det er også ulovligt at lave krudt
>selv, medmindre man er uddannet til det.

Er det ikke også ulovligt blot at have det hvis man ikke har en
speciel tilladelse?

Det minder mig om en tåbelig bestemmelse i den danske krudtlov
(eller hvad den nu hedder). Krudt skal opbevares i en tæt
tillukket stålkasse!

I USA er det tilladt at have det i en æske af andet materiale med
vægge der let falder ud.

--
Bertel

Fra : Q

Dato : 11-11-04 16:25

> Er det ikke også ulovligt blot at have det hvis man ikke har en
> speciel tilladelse?

Tjow.. Det er det sikkert..

> Det minder mig om en tåbelig bestemmelse i den danske krudtlov
> (eller hvad den nu hedder). Krudt skal opbevares i en tæt
> tillukket stålkasse!

Både og.... Plastic give problemer med statisk elektricitet..

/peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-11-04 16:34

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse news:%TKkd.63474$Vf.3148510@news000.worldonline.dk...

> På sin vis har du ret.. De Chlorater der anvendes til krudt har nemmere ved
> at fraspalte ilten ( og der er mere af den )

Bruger man virkelig klorater - deres opførsel er
allerhøjst uforudsigelig.

Mvh
Martin

Fra : Q

Dato : 11-11-04 18:56

> "Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Bruger man virkelig klorater - deres opførsel er
> allerhøjst uforudsigelig.

Det gør man i det tungere skyts.. Det ikke lovligt i det meste
konsumfyrværkeri, men du skal ikke mange hundrede meter syd for grænsen før
du finder masser af chloratbaseret krudt som f.eks "Strygere"..

/peter

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 18:00

Q wrote:
> Salpeter ER KaliumNitrat ( KNO3 )..
> Du kan i princippet også bruge NaNO3, hvis det er nemmere at få
> fingre i..

Jeg skal nu ikke have fingrene i noget som helst *S*

> På sin vis har du ret.. De Chlorater der anvendes til krudt har
> nemmere ved at fraspalte ilten ( og der er mere af den )

Det mente jeg jo ok, det var jonogså derfor at de brugte kunstgødning i ved
den føderale bygning i Okohoma i 95.

> Jeg vil godt lige understrege at selvom jeg næsten har givet recepten
> på sortkrudt

Jeg skal nu heller ikke rode med det, men vand i produktionen må umiddelbart
være ret fornuftigt. (som du også selv skriver)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Q

Dato : 11-11-04 18:54

> Det mente jeg jo ok, det var jonogså derfor at de brugte kunstgødning i
ved
> den føderale bygning i Okohoma i 95.

Kunstgødning indeholder afaik ikke chlorater, men derimod nitrater..

Hvis der er kunstgødning involveret har det med god sansynlighed været ANFO
( Ammonium Nitrate / Fuel Oil ).. ANFO har afaik nogenlunde samme kraft som
Dynamit, men er noget mere sikkert da det kan blandes on site, f.eks på
steder hvor der skal sprænges klippestykker væk....

> Jeg skal nu heller ikke rode med det, men vand i produktionen må
umiddelbart
> være ret fornuftigt. (som du også selv skriver)

Trad. Sortkrudt skal ikke blandes med vand.. Når krudtet er færdigmixet kan
man fælge at blande det med en smule vand og på den måde lave et granulat..
Kornstørrelsen bestemmer brændhastigheden..

/peter

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 19:08

Q wrote:

> Trad. Sortkrudt skal ikke blandes med vand.. Når krudtet er
> færdigmixet kan man fælge at blande det med en smule vand og på den
> måde lave et granulat.. Kornstørrelsen bestemmer brændhastigheden..

Trad ? og resten kommenterer jeg ikke yderligere, der er ingen grund til at
ligge alt i hænderne på folk som lige vil prøve...

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Q

Dato : 11-11-04 20:29

> Trad ? og resten kommenterer jeg ikke yderligere, der er ingen grund til
at
> ligge alt i hænderne på folk som lige vil prøve...

Traditionelt..

Nu er det heldigvis sådan at det ikke er alt for nemt for unge knægte at
skaffe hverken kaliumnitrat eller svovl..
Chloraterne kræver polititilladelse for at indkøbe, Såeh... De kan dog
skaffes ad bagveje, men det er ikke liiige noget man gør..

/peter

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 21:11

Q wrote:

> [...]
> Chloraterne kræver polititilladelse for at indkøbe, Såeh... De kan dog
> skaffes ad bagveje, men det er ikke liiige noget man gør..

Med tanke på hvad der florerer rundt omkring af ulovlige ting, så skulle det
ikke undre ing det nok var nemmere at skaffe end man umiddelbart skulle tro,
men det er nok en anden snak *G*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Q

Dato : 11-11-04 21:48

> [...]
det
> ikke undre ing det nok var nemmere at skaffe end man umiddelbart skulle

Tjow... Der hvor jeg arbejder er der mere eller mindre uanede mængder
NatriumNitrat, men det bliver ikke brugt til krudt.. Tror sku heller ikke
min arbejdsgiver ville sætte pris på at være sponsor for en bombe der får
naboerne til at skii' i bukserne

/peter

Fra : Brian Lund

Dato : 12-11-04 11:52

> Nu er det heldigvis sådan at det ikke er alt for nemt for unge knægte at
> skaffe hverken kaliumnitrat eller svovl..

Det ved jeg nu ikke, det var ikke sværere end at jeg lavede sort krudt da
jeg var 15 år...

Brian

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 06:48

Martin Kofoed wrote:
> Hej kemi-freaks (håber der er nogen)!

Sortkrudt detonerer ikke, det gør noget jeg ikke lige kan komme på nu, men
for at det kaldes en detanation skal materialet forbrænde med en bestemt
hastighed eller derover, og sortkrudt er i den sammenhæng utrulig langsomt
(dermed kan det sagtens være farligt)

--
MVH.
N_B_DK