and + gravid
Fra : Mus

Dato : 08-11-04 16:38

Når man er gravid, må man så egentlig tilberede alm and eller feks
berberiandebryst? Eller er det kun vildænder man skal lade være med at
tilberede.?

LN

Fra : Melanie

Dato : 08-11-04 19:14

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Når man er gravid, må man så egentlig tilberede alm and eller feks
> berberiandebryst? Eller er det kun vildænder man skal lade være med at
> tilberede.?
>
> LN

Hej LN

Jeg kan slet ikke svare dig, men er blevet nysgering. Hvorfor må man ikke
spise / tilberede and når man er gravid ? Hvad sker der ?

Mvh Melanie

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 20:33

Melanie <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418fb77d$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hej LN
>
> Jeg kan slet ikke svare dig, men er blevet nysgering. Hvorfor må man ikke
> spise / tilberede and når man er gravid ? Hvad sker der ?
>
> Mvh Melanie

Uha jeg kan ikke lige huske hvor jeg læste det. Det er pga toxoplasmose.
Mener det det var på seruminstituttets hjemmeside eller på netdoktor der
stod man ikke skulle tilberede vildt . Men er ikke 100% sikker på det var
der jeg læste det.

LN

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-11-04 19:25

Mus skrev bl.a.:
> Når man er gravid, må man så egentlig tilberede alm and eller
> feks berberiandebryst? Eller er det kun vildænder man skal
> lade være med at tilberede.?

Er det ikke kun Hare at i ikke må spise.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-11-04 19:40

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Når man er gravid, må man så egentlig tilberede alm and eller feks
> berberiandebryst? Eller er det kun vildænder man skal lade være med at
> tilberede.?

Du kan læse lidt om kost under graviditet lige her:
http://www.barnets-abc.dk/graviditet/kost%20gravid.htm

Det eneste jeg lige kan se, er at du skal undgå lever da det indeholder for
meget A-vitamin.

Mvh
Benjamin

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 08-11-04 21:21

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message
> Når man er gravid, må man så egentlig tilberede alm and eller feks
> berberiandebryst? Eller er det kun vildænder man skal lade være med at
> tilberede.?
>
> LN

Endnu et eksempel på "ammestuesnak & vandrehistorier"
Toxoplasmose kaldes også haresyge,
- så er det nok noget med vildt ...
- bl.a. vildænder.
- sikkert også andre ænder
- ja, og al fjerkær for den sags skyld
- og sikkert også ....
Næ,- læs på netdoktor, at I hellere sku passe på kattelort ..
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/toxoplasmose.htm

Jan Selchau-Hansen
Man har et standpunkt, til man tager et nyt.
(J.O.Krag, 1966)

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 08-11-04 21:38

"Jan Selchau-Hansen" <jan@selchau-hansen.invalid> skrev i en meddelelse

> Endnu et eksempel på "ammestuesnak & vandrehistorier"
> [...]

ROFL...

Rune

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 21:52

Jan Selchau-Hansen <jan@selchau-hansen.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418fd545$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Endnu et eksempel på "ammestuesnak & vandrehistorier"

Hvad er ammestuesnak? Det var jo bare et spørgsmål.

> [...]
> - ja, og al fjerkær for den sags skyld
> - og sikkert også ....
> Næ,- læs på netdoktor, at I hellere sku passe på kattelort ..

Det ene udelukker vel ikke det andet. Og udfra det jeg har læst skulle
kattebakken ikke være største smittekilde, men at spise ikke gennemstegt
kød.

LN

Fra : JSM

Dato : 08-11-04 22:20

> [...]
> - ja, og al fjerkær for den sags skyld
> - og sikkert også ....
> Næ,- læs på netdoktor, at I hellere sku passe på kattelort ..

Hvis nu kattelorten er ordentligt gennemstegt er det så stadig farligt ?

/Jesper

Fra : Mus

Dato : 09-11-04 00:04

Fra seruminstituttets hjemmeside

"Når en kat bliver inficeret, udskiller den op til 10 millioner oocyster
over en periode på 2 uger. Oocysterne bliver infektiøse 1-5 dage efter
udskillelsen, de kan spredes med overfladevandet, og kan overleve i op til
et år. Dette kan forklare hvorfor kontakt med jord og vand udgør en større
smitterisiko end kontakt med katte."

"Hovedsmittekilden i vores del af verden er vævscyster i muskulatur og
organer fra tidligere toxoplasmose smittede dyr, specielt fra svin, lam og
vildt, i mindre grad fra oksekød og kyllinger. Indtagelse af råt/ikke
gennemstegt kød er en væsentlig risokofaktor. "

Hvor jeg lige har læst om det med tilberedning af vildt kan jeg ikke huske
med det var samme sted, hvor der stod man ikke skulle tilberede hare.

LN

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-11-04 00:16

> [...]
>
> Hvor jeg lige har læst om det med tilberedning af vildt kan jeg ikke huske
> med det var samme sted, hvor der stod man ikke skulle tilberede hare.

Og så kan jeg ikke lade være med at spekulere...

Når nu vi alle sammen gerne vil passe så godt på hinanden og især de små,
var det så ikke bedre at kaste de dårlige vaner som rygning og alkohol til
side istedet for at spekulere så meget på føden???
Ok, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal kaste over junkfood og alt for
meget slik, men alt med måde ganske som vor mor gjorde og hendes mor med
osv.

Det er min overbevisning, at jo sundere vi prøver at leve, desto mere syge
bliver vi da vores immunforsvar simpelthen ikke har noget at lave og bliver
dovent.
Vi SKAL have nogle bakterier, en flok vira og lidt alm. sygdom i vores liv,
ellers ender det bare med at vi om et par hundrede år bliver slået ihjel af
en simpel forkølelse.

Man kan altså også passe FOR meget på...

Bare lige mine tanker efter at have læst diverse indlæg i denne tråd

Mvh
Benjamin

Fra : Mus

Dato : 09-11-04 00:54

> Og så kan jeg ikke lade være med at spekulere...

Så sent uha

> Når nu vi alle sammen gerne vil passe så godt på hinanden og især de små,
> var det så ikke bedre at kaste de dårlige vaner som rygning og alkohol til
> side istedet for at spekulere så meget på føden???

Jo da. Men igen det ene udelukker ikke det andet.

> Det er min overbevisning, at jo sundere vi prøver at leve, desto mere syge
> bliver vi da vores immunforsvar simpelthen ikke har noget at lave og
bliver
> dovent.

Det kan der være noget om, men det er ikke lige nu jeg vil forbedre mit
imunforsvar i den henseende.

> [...]
liv,
> ellers ender det bare med at vi om et par hundrede år bliver slået ihjel

Har nu heller ikke bevidst forsøgt at undgå toxoplasmose og alligevel er jeg
ikke blevet smittet. Det kunne være jeg skulle gøre som min mor - hun smager
på den rå fars. Men ikke lige nu. Det ville da være det værst tænkelige
tidspunkt.

> Man kan altså også passe FOR meget på.

Ja men derfor opfordrer du vel ikke netop gravide kvinder til at skifte
kattebakke. Eller spise rådt kød.

> Bare lige mine tanker efter at have læst diverse indlæg i denne tråd

Ok

LN

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-11-04 08:16

> Så sent uha

Ja det er helt utroligt ikke

> Jo da. Men igen det ene udelukker ikke det andet.

Nej slet ikke, men generelt synes jeg at der er for mange spekulationer
omkring hvad der er rigtigt og forkert at gøre/spise og alt det der.
Det medfører en form for indirekte stress der kan være mindst lige så
skadeligt for fostret som dårlig mad.

> bliver
>
> Det kan der være noget om, men det er ikke lige nu jeg vil forbedre mit
> imunforsvar i den henseende.

Hehe, nej selvfølgelig er der da ingen grund til at rage diverse bakterier
og sygdomme til sig med vilje.

> [...]
smager
> på den rå fars. Men ikke lige nu. Det ville da være det værst tænkelige

Jeg skal nu heller ikke nyde noget at råt kød, det er jeg vist lige en tand
for kræsen til, og dertil kommer at jeg har været smittet med salmonella
engang.

> Ja men derfor opfordrer du vel ikke netop gravide kvinder til at skifte
> kattebakke. Eller spise rådt kød.

Nope, jeg opfordrer ikke nogen til noget der er imod deres egen
overbevisning (og lægens for den sags skyld).
Hvad der er skidt og hvad der er kanel, vil altid være op til den enkelte.

> Ok

Mvh
Benjamin

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 09-11-04 07:38

> [...]
>
> Hvor jeg lige har læst om det med tilberedning af vildt kan jeg ikke huske
> med det var samme sted, hvor der stod man ikke skulle tilberede hare.

Ja, - og hvis du er bange for fåresyge (det er heller ikke så godt for
gravide), skal du holde dig langt væk fra lammesteg.

Mvh

Fra : Mus

Dato : 09-11-04 12:22

Jan Selchau-Hansen <jan@selchau-hansen.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419065bc$0$86999$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message

> Ja, - og hvis du er bange for fåresyge (det er heller ikke så godt for
> gravide), skal du holde dig langt væk fra lammesteg.

Ok det vidste jeg så ikke. Men det er vel kun den rå?
Stegt gør det vel ikke noget?

LN

Fra : Mus

Dato : 09-11-04 13:07

Mus <Bastian@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4190a5cb$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> huske

> Ok det vidste jeg så ikke. Men det er vel kun den rå?

Nu jeg læser det igen - det du skriver, så tror jeg bare du er ironisk eller
nedladende, tager jeg fejl?

LN

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 09-11-04 13:07

On 09/11/04 13:07, in article 4190b066$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> Nu jeg læser det igen - det du skriver, så tror jeg bare du er ironisk eller
> nedladende, tager jeg fejl?

Det ser jo sådan ud efter det første indlæg, problemet er bare at det ikke
er så tydeligt som deet kunne være, Ironi er fantastisk, det passer bere
ikke særligt godt på skrift og jeg er ret sikker på at intenttionen ikke er
nedladende, jeg læste ikke det første indlæg før jeg svarede, så vi er 2 der
tager et ironisk indlæg alvorligt!
--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 12:49

> Ja, - og hvis du er bange for fåresyge (det er heller ikke så godt for
> gravide), skal du holde dig langt væk fra lammesteg.

Er det ikke røde hunde, som også kan være et problem ?

Blev selv testet for det, da vi ventede det første barn og det viste sig, at
jeg havde haft det, selvom jeg ikke selv har opdaget det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 09-11-04 13:01

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> jeg havde haft det, selvom jeg ikke selv har opdaget det.

Undskyld at jeg "glemte" en "ironi-smiley".

Dette viser meget godt hvordan rygter kan opstå, - jeg prøver at være sjov,
nogen tager det alvorligt,....

Jeg ville egentligt også ha' nævnt risokoen for at få Røde Hunde, hvis
naboens køter er kommunist, men jeg tænkte at det ved alle da ....

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 09-11-04 13:09

On 09/11/04 13:00, in article 4190b160$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Jan Selchau-Hansen" <jase@tdc.invalid> wrote:

> Jeg ville egentligt også ha' nævnt risokoen for at få Røde Hunde, hvis
> naboens køter er kommunist, men jeg tænkte at det ved alle da ....

LOL den er noget tydeligere, lad os se om der kommer reaktioner, eksempelvis
hvad så med min grønne papaegøje?

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 09-11-04 13:04

On 09/11/04 7:37, in article 419065bc$0$86999$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
"Jan Selchau-Hansen" <jan@selchau-hansen.invalid> wrote:

> Ja, - og hvis du er bange for fåresyge (det er heller ikke så godt for
> gravide), skal du holde dig langt væk fra lammesteg.

Du er for langt ude.
Får og lam har intet med fåresyge at gøre, det er et virus.
Undersøg lige hvad du skriver om, før du giver dårlige råd og gør andre
mennekser utrykke.

Læs her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/faaresyge.htm

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 09-11-04 13:10

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10fjerndette@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:BDB670C4.4A92%skovalleen10fjerndette@stofanet.dk...

> Du er for langt ude.
> Får og lam har intet med fåresyge at gøre, det er et virus.

Jo da, -
Får har ligeså meget at gøre med Fåresyge, som Harer har med Haresyge.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 09-11-04 13:15

On 09/11/04 13:10, in article 4190b3b2$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Jan Selchau-Hansen" <jase@tdc.invalid> wrote:

> Jo da, -
> Får har ligeså meget at gøre med Fåresyge, som Harer har med Haresyge.

Som du kan se i de andre indlæg er den feset ind.

Fra : Brian k

Dato : 10-11-04 01:26

Jan Selchau-Hansen wrote:

> [...]
> - ja, og al fjerkær for den sags skyld
> - og sikkert også ....
> Næ,- læs på netdoktor, at I hellere sku passe på kattelort ..

Hej

For at ikke nævne rygning og tobaksrøg, alkohol, for meget sukker,
tilsætningstoffer (kan gøre barnet disponibel for allergi), her taler jeg om
hvad moderen indtager (naturligvis)

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 10-11-04 11:16

On 10/11/04 1:25, in article cmrn6g$2svf$1@news.cybercity.dk, "Brian k"
<brian@nospam.com> wrote:

> Hej
>
> For at ikke nævne rygning og tobaksrøg, alkohol, for meget sukker,
> tilsætningstoffer (kan gøre barnet disponibel for allergi), her taler jeg om
> hvad moderen indtager (naturligvis)

Brian Brian Brian.....
Dine ensidige angreb på det ene køn er ulideligt, nøjagtigt de samme stoffer
nedsætter sædkvaliteten betydeligt, og tilsætningsstoffer har man også
mistænkt for at have indflydelse på sæden og dermed forsterets udvikling.

Fra : Brian k

Dato : 10-11-04 13:33

Kevin Vilhelmsen wrote:

> [...]
> stoffer nedsætter sædkvaliteten betydeligt, og tilsætningsstoffer har
> man også mistænkt for at have indflydelse på sæden og dermed

Din fornemmelse for situationer er utrolig.
Emnet går op hvad en gravid bør indtage.
Selv på hospitaler, hos læger, osv, ligger der brochurer der KRAFTIGT
opfordre gravide til at stoppe med at ryge.
Det er et kendt fakta at når en kvinde er gravid har ALT hvad hun indtager
kraftig påvirkning på et foster.
Når mor tænder cigaretten, forøges barnets hjerterytme, ilttilførslen til
fosteret minskes, osv.

Men selv når jeg skriver et indlæg som samtlige læger i hele verden er enige
med ´mig i -så er det mig der er forkert på den.

Din lille TROLL skrid nu over i sandkassen og gener nogen der gider at høre
på dig.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 10-11-04 13:44

On 10/11/04 13:33, in article cmt1pu$11tt$1@news.cybercity.dk, "Brian k"
<brian@nospam.com> wrote:

> Selv på hospitaler, hos læger, osv, ligger der brochurer der KRAFTIGT
> opfordre gravide til at stoppe med at ryge.
Det benægter jeg ikke jeg skriver bare at det ikke kun er skadeligt for
moderen som du kalder hende skønt hun jo ikke er moder endnu, hun er en
gravid kvinde.
> Det er et kendt fakta at når en kvinde er gravid har ALT hvad hun indtager
> kraftig påvirkning på et foster.
Nej det er ikke.!!! alt har langt fra indflydelse på fosteret, grøntsager
har ikke kraftig påvirkning alm mad har ej heller, det er en
kæmpediskussuion om alkohol har, for 3 år siden var det et råd at man måtte
drikke en genstand dagligt i dag er det anbefalet at man ikke gør det.

Når du så gerne vil fremstå som videne, trods det så absolut ikke ser sådan
ud, så dokumenter dine påstande,
Og de stofer du nævner er skadelige for kvinden forsteret manden så at gå
efter kvinden er ikke rimeligt.

Fra : Brian k

Dato : 10-11-04 14:02

Kevin Vilhelmsen wrote:

---snip-- en masse vrøvl

> Når du så gerne vil fremstå som videne, trods det så absolut ikke ser
> sådan ud, så dokumenter dine påstande,
> Og de stofer du nævner er skadelige for kvinden forsteret manden så
> at gå efter kvinden er ikke rimeligt.

Hvor i skrivers indlæg fremgår det at der spørges på manden?
Hvad har det med en kvinde SOM ER gravid at gøre?

Jeg forholder mig til hvad der bliver spurgt om.

Hvis jeg havde gået "efter" kvinden, havde jeg nk skrevet noget i stil med:
Jeg syntes det er forkastligt at ALLE kvinder bliver ved med at RYGE og
DRIKKES som svampe når de er gravide.

Hvilket IKKE var det jeg skrev... læs hvad jeg svarer på, og lad være med at
komme med ubegundede beskyldninger. Troll

Fra : Mus

Dato : 10-11-04 13:50

Brian k <brian@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cmrn6g$2svf$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> For at ikke nævne rygning og tobaksrøg, alkohol, for meget sukker,
> tilsætningstoffer (kan gøre barnet disponibel for allergi), her taler jeg

At faderen ryger er da heller ikke for godt.

LN

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 10-11-04 13:53

On 10/11/04 13:50, in article 41920c03$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> om
>>

> At faderen ryger er da heller ikke for godt.
>
> LN

Det er præcis det der er pointen, rygning nedsætter sædkvaliteten
betydeligt, hvilke konsekvnser det har er svært at forudsige, men
sansynligheden for at sæd der ikke er så godt alligevel bliver til fostre
stiger jo, og det får sansynligvis mindst lige så stor betydning for
sygdomme senere herunder allergi.

Fra : Mus

Dato : 10-11-04 15:22

Kevin Vilhelmsen <skovalleen10fjerndette@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BDB7CDB6.4BCA%skovalleen10fjerndette@stofanet.dk...
> [...]
> sansynligheden for at sæd der ikke er så godt alligevel bliver til fostre
> stiger jo, og det får sansynligvis mindst lige så stor betydning for

Det var nu ikke det der min var pointe - men passiv rygning.

LN

Fra : Brian k

Dato : 10-11-04 14:03

Mus wrote:
> Brian k <brian@nospam.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:cmrn6g$2svf$1@news.cybercity.dk...

> At faderen ryger er da heller ikke for godt.

Nu er der jo lige som tale om en der ER gravid, hvad faderen indtager
derefter har ingen indflydelse på fostret. Læs nu hvad jeg skriver istedet
for at modargumentere noget som jeg IKKE skriver

Fra : Mus

Dato : 10-11-04 15:26

> Nu er der jo lige som tale om en der ER gravid, hvad faderen indtager
> derefter har ingen indflydelse på fostret. Læs nu hvad jeg skriver istedet
> for at modargumentere noget som jeg IKKE skriver

Rolig nu!
Ja jeg mener også når man er gravid. Så vi taler om det samme
Så du mener passiv rygning bare kan være ligegyldigt. Det mener jeg så ikke.
Hvis faderen ryger i hjemmet, går det også ud over den kommende mor og
dermed barnet.

Her i huset er der ingen der ryger, heller ikke gæster. Har ikke engang
skullet sige noget. De gå ud og ryger udenfor af sig selv - altså
gæsterne - min man ryger ikke. Det er da dejligt.

LN

Fra : Brian k

Dato : 10-11-04 16:23

Mus wrote:
> Rolig nu!
> Ja jeg mener også når man er gravid. Så vi taler om det samme

Det er jo svært at vide når det ikke fremgår (beklager at jeg misforstod),
og samtidig når andre i gruppen ikke holder sig til emnet

> Så du mener passiv rygning bare kan være ligegyldigt.

Nej.. det mener jeg ikke... jeg holder selv røgfrit hjem og går udenfor
(eller under emhætten) når jeg ryger

>Det mener jeg
> så ikke. Hvis faderen ryger i hjemmet, går det også ud over den
> kommende mor og dermed barnet.

Korrekt.

> Her i huset er der ingen der ryger, heller ikke gæster. Har ikke
> engang skullet sige noget. De gå ud og ryger udenfor af sig selv -
> altså
> gæsterne - min man ryger ikke. Det er da dejligt.

Yep

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-11-04 21:52

> [...]
> Når man er gravid, må man så egentlig tilberede alm and eller feks
> berberiandebryst? Eller er det kun vildænder man skal lade være med at

Fra arbejdstilsynets hjemmeside:
>1.2.2. Haresyge (Toxoplasma gondii, toxoplasmose)
- klip -
"Haresyge kan opstå ved smitte fra inficerede pattedyr, da smitstoffet
findes i deres kød. Det er formentlig huskattens ekskrementer, der er den
vigtigste smittekilde"

1.2.8. Papegøjesyge (Ornithose, chlamydia psittaci)
- klip -
Erhvervsmæssig smitterisiko er størst på fjerkræslagterier (gæs, ænder og
kalkuner) i slagtesæsonen fra juni til oktober. Mennesker smittes ved at
indånde støv under fjerplukning eller dråber ved skylning. Det anbefales
derfor, at gravide ikke beskæftiges ved dette arbejde. Andre smittekilder er
fugle i dyrehandler.

Toxoplasmosen kommer altså fra pattedyr, mens det "kriminelle" ved ænderne
er risiko for papegøjesyge, hvis man er i støv og skidt fra fjerene.

Du kan roligt både tilberede og spise dit andebryst Mortensaften.
Ha' en god aften!

Hilsen Inger