Linieskift i tekstfil
Fra : Troels Jensen

Dato : 08-11-04 13:32

Jeg har en side med en included tekstfil. Denne tekstfil kan ændres af
forskellige brugere. Men hver gang, filen bliver ændret, tilføjes et par
ekstra linieskift i bunden af filen. Systemet kan ses her:

<http://www.simonnielsen.com/test/default.asp>

Klik på 'gem' og derefter 'ændre' et par gange og bemærk, hvordan bunden
af teksten flytter sig længere og længere ned.

Kildekoden ser sådan ud:

----
default.asp
----

<form action="gem.asp" method="post">
<textarea cols="60" rows="10" name="text">

<%
dim fso, filespec, f, strtext
set fso = createobject("scripting.filesystemobject")
filespec = server.mappath("/test.txt")
set f = fso.opentextfile(filespec, 1)

do while not f.atendofstream
   strText = f.readline
   strText = Replace(strText, "<br>", VbCrLf)
   Response.Write strText
loop
f.close
%>

</textarea>
<input type="submit" value="Gem">
</form>

----
gem.asp
----

<%
dim fso, filespec, f, strtext

set fso = createobject("scripting.filesystemobject")
filespec = server.mappath("/test.txt")
set f = fso.opentextfile(filespec, 2)

strText = Request.Form("text")
strText = Replace(strText, VbCrLf, "<br>")
f.write strText
f.close
response.redirect "preview.asp"
%>
----

Hvor opstår de ekstra linieskift, og hvad kan man gøre ved det?

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-04 14:01

Troels Jensen skrev:

> Jeg har en side med en included tekstfil. Denne tekstfil kan ændres af
> forskellige brugere. Men hver gang, filen bliver ændret, tilføjes et par
> ekstra linieskift i bunden af filen.

Det kan jeg godt forstå:

> <textarea cols="60" rows="10" name="text">

Her var ét linjeskift.

> %>
>
> </textarea>

Og her er der et mere. Textarea gemmer hvad du lægger i det - og i din
kode tilføjer du automatisk et par linjeskift hver gang du lægger
teksten ind i dit textarea.

Du skal skrive textareaet således:

<textarea name....></textarea>

- og så sørge for at det kun er den gemte tekst der kommer ind mellem >
og >. For overskuelighedens skyld kan du lægge teksten i en variabel
andetsteds, og så bare udskrive variablen i textarea:

<textarea name...><%= strTekst %></textarea>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Jensen

Dato : 08-11-04 18:24

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> andetsteds, og så bare udskrive variablen i textarea:
>
> <textarea name...><%= strTekst %></textarea>

Takker mange gange. Jeg glemmer altid, at der findes andre linieskift
end <br> og <p>...

--
Mvh.

Troels Jensen