Silkehaler
Fra : Aksel Petersen

Dato : 08-11-04 12:48

Flere flokke af silkehaler på Vestfyn.
Får vi mon en streng vinter?
Aksel

Fra : Stig Linander

Dato : 08-11-04 12:56

Mon, 08 Nov 2004 12:47:51 +0100, skrev Aksel Petersen bl.a. ...

> Flere flokke af silkehaler på Vestfyn.

Vi har en sand invasion i øjeblikket.
Prøv bare at se www.dofbasen.dk .

Nok så interessant: En af de meget sjældne invasions-arter - en
ung Krognæb - kan lige nu ses i Utterslev Mose. Stedet er stien
langs kommunegrænsen 40 m syd for Grønnemose Alle - så vidt jeg
husker Krak 137, grænsen mellem G1 og G2.

Den blev opdaget søndag eftermiddag.
Jeg så den i morges på vej til arbejde.
Der stod en kødrand på 35 andre fuglekiggere.

Den er meget tillidsfuld, kan ses på 2-4 m afstand.
Kikkert anbefales dog til at studere dragtdetaljer.

> Får vi mon en streng vinter?

Invasions-fugle betyder vel bare, at ynglesæsonen har været god,
og at fuglene i løbet af efteråret må trække længere end de plejer
for at finde føde til alle.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Claus

Dato : 08-11-04 13:11

"Stig Linander" <no_reply@041108.dk> wrote in message
> Mon, 08 Nov 2004 12:47:51 +0100, skrev Aksel Petersen bl.a. ...

> Vi har en sand invasion i øjeblikket.
> Prøv bare at se www.dofbasen.dk .

Jeg har set flokke af Silkehaler hvert efterår og vinter, men ikke endnu i
år, min lokation er Silkeborg

mvh
Claus

Fra : Thor

Dato : 08-11-04 22:43

Hej Stig

Vedr krognæb
Se billede fra i eftermiddags her:
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=2719
Nej sky er den ikke, - bare der den ikke bliver kørt over af en cyklist!!

mvh Thomas Riedel

Fra : Stig Linander

Dato : 09-11-04 10:42

Mon, 8 Nov 2004 22:42:48 +0100, skrev Thomas Riedel bl.a. ...

> Se billede fra i eftermiddags her:
> http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=2719

Flot billede! Til lykke med det!

> Nej sky er den ikke,

Næh, se bare her:
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=3930

Jeg havde den på 10 cm afstand i morges!

> - bare der den ikke bliver kørt over af en cyklist!!

Det var den efter sigende lige ved at blive i går.
Og i forgårs var den lige ved at blive taget af en kat.
Det er farligt at være så tillidsfuld (= tossegod).

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-11-04 10:20

Stig Linander skrev:
> Flot billede! Til lykke med det!

Er det en hun?
Tegningerne i min "Fuglebogen" (Gad), viser åbenbart kun et
*voksent* par, og der er hannen *meget* rød. Hunnen er
ikke nær så gul omkring hovedet, som ungfuglen på ovennævnte
billede.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som hellere må give mig selv en bedre fuglebog til jul

Fra : Stig Linander

Dato : 12-11-04 10:38

Fri, 12 Nov 2004 10:20:14 +0100, skrev Herluf Holdt bl.a. ...

> Er det en hun?

Nej, det er en ung han - en unge fra i år.
De får først den røde farve som voksne.

Og - hvis man kan holde ud at se flere billeder af kræet - ét jeg
tog tirsdag morgen: http://www.linander.dk/stig/krognaeb.jpg

Det er trist, at den fløj mod en rude og døde.
Men dog knapt så ubærligt som hvis den var blevet kørt over af en cykel.

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Stig Linander

Dato : 12-11-04 14:25

Fri, 12 Nov 2004 10:37:40 +0100, skrev jeg bl.a. ...
> Fri, 12 Nov 2004 10:20:14 +0100, skrev Herluf Holdt bl.a. ...
> Nej, det er en ung han - en unge fra i år.

Beklager, du har ret, det VAR en hun!
Se indlægget af Uffe Damm Andersen fra i morges på:
http://www.netfugl.dk/forum.php?id=thread&forum_id=9&thread_id=2525

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Jynis

Dato : 16-11-04 10:11

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=2719
> Nej sky er den ikke, - bare der den ikke bliver kørt over af en cyklist!!

Hvor se man typisk krognæb i Danmark? Jeg tror ikke der har været en sådan
her hos mig. Jeg bor lidt syd for Silkeborg , og har kun få gange set
silkehaler og ikke i år. Jeg fodre med majseboller, hjemmeblandet fuglefrø
og jordnødder. Hvad kan jeg gøre mere for at trække flere arter til?
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Claus

Dato : 16-11-04 10:00

> [...]
> silkehaler og ikke i år. Jeg fodre med majseboller, hjemmeblandet fuglefrø
> og jordnødder. Hvad kan jeg gøre mere for at trække flere arter til?

Hej Jytte,

Jeg bor i Virklund, og ser ofte silkehalerne i grupper om morgenen i høje
træer. De spiser bær, så det er ikke lige silklehaler du får hen til
foderbrættet, så her gælder de om at kende områder med mange bær og tage
derud om morgenen, eller også skal du plante bærbuske i din have.

I år har jeg set større flokke i Marienlyst i Virklund, når jeg har
afleveret mine børn i børnehave, og også småflokke på en 20 stykker omkring
paradislejren.

Jeg håber at du kan bruge denne information.

mvh
Claus
www.birdboxcompany.com

Fra : Jynis

Dato : 17-11-04 09:41

> [...]
omkring
> paradislejren.
>
> Jeg håber at du kan bruge denne information.

Hej Claus
Så må jeg en tur i Paradiset. Jeg har før set silkehaler her . Der er både
høje træer , med og uden bær.Jeg bor i den vestlige del af Knudlund.Der er
et 15 m. bredt læbældte om hele industricenteret med alt godt af buske og
træer foruden dem jeg har på min grund.
Lige nu er det mest skovspurve, musvitter , blåmejser,sumpmejser,
gærdesmutter,rødhals,solsorter, nogle få bogfinker, krager og skader .
Kort sagt de mest almindelige.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Stig Linander

Dato : 16-11-04 14:28

Tue, 16 Nov 2004 10:10:39 +0100, skrev Jynis bl.a. ...

> Hvor se man typisk krognæb i Danmark?

Man ser typisk slet ikke krognæb i Danmark. Den er ekstrem sjælden.
Nogle år ses slet ingen, andre år blot 1 eller 2. I år er der indtil
videre set 10-20 stykker, hvilket er invasion.

Peter Lyngs har lavet en helt fantastisk side om fuglen i Utterslev
Mose på: http://www.chnf.dk/krognaeb.html

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Jynis

Dato : 17-11-04 09:45

"Stig Linander" <no_reply@041116.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
> The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Så kan jeg vist godt opgive at få en krognæb at se her hor mig.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Peter Godtfredsen

Dato : 18-11-04 06:51

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> wrote in message news:<419b09df$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Stig Linander" <no_reply@041116.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Stig
> Så kan jeg vist godt opgive at få en krognæb at se her hor mig.
> Mvh.

Du skal ikke opgive ! Den 17.november blev de meldt ud fra Holland-ny art-
for landet ! Så følg med på DOFcall.
hilsen
Peter Godtfredsen
www.sitecenter.dk/gladsaxe-fuglegruppe

Fra : Ole Aaquist Johansen

Dato : 19-11-04 22:29

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hej Stig
> Så kan jeg vist godt opgive at få en krognæb at se her hor mig.

Dansk ornitologisk forening har i dag sendt et nyhedsbrev ud. I nyhedsbrevet
er der et link til mere information om Krognæb i Danmark. Se her:
http://www.dof.dk/04_nyheder/Skriver/nordens_papegoejer_paa_jagt.html

Læg især mærke til denne "fidus":
"Når de ankommer til Danmark, slår de sig stort set altid på rønnebær. Så
hvis man vil lede efter krognæb, skal man systematisk kigge efter i
rønnebærtræer, der lyser med røde bær, siger Michael Fink."

Det kunne være, det gav "pote" (eller hvad det nu er, fugle giver).

VH Ole Aaquist Johanen

Fra : Claus

Dato : 10-11-04 09:04

"Stig Linander" <no_reply@041108.dk> wrote in message
> Mon, 08 Nov 2004 12:47:51 +0100, skrev Aksel Petersen bl.a. ...

> Vi har en sand invasion i øjeblikket.
> Prøv bare at se www.dofbasen.dk .

ja, så var der alligevel en flok silkehaler her i Silkeborg i går
eftermiddags, jeg vil anslå op til 100 stykker fordelt i tre større træer.

mvh
Claus

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-11-04 09:48

Aksel Petersen skrev:

> Flere flokke af silkehaler på Vestfyn.

Hej Aksel
Du har jo tidligere vist os billeder fra din smukke have.
Er det sådan at du har nogle buske, der står med røde
bær endnu her i november?

Det mener jeg nemlig skulle være rent "guf" for silkehaler.

Et af de foregående år stod jeg tæt på en flok silkehaler,
som fouragerede på en busk med røde bær på en af
villavejene her i nærheden. Jeg ser dem aldrig i min egen
lille have, for jeg har ikke sådan nogle buske.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Aksel Petersen

Dato : 10-11-04 21:12

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> villavejene her i nærheden. Jeg ser dem aldrig i min egen
> lille have, for jeg har ikke sådan nogle buske.

Hej Herluf!
Tak for de pæne ord om haven. Sjovt at du husker den, for jeg er jo -
efter pres - holdt op med at vise flere billeder derfra.
Vi har for ca. en uge siden haft silkehaler i nogle af havens høje rødel
træer, hvor de gjorde sig til gode med at pille i de små "kogler".
Omkring samme tid så vi ret store flokke i hegn - formentlig røn - ude
på markerne.
Vi har i haven for tiden røde bær på Sargents Røn, som er velbesøgt af
fugle, og på Cotoneaster Brændkær, hvis smukke bær endnu ikke er
efterspurgte. Men hen i jan. febr. har vi flere gange set silkehaler og
Sjakere krybe til korset - og æde disse bær, som sikkert smager grimt.
Men på den tid af året er udbudet jo ikke så stort. Solsorten, som
ellers æder alle slags bær, lader som regel bærrene på Brændkær urørte.

Du skulle forøvrigt prøve at skaffe plads til en Sargents Røn i din
have. Det er et kønt træ, langsomtvoksende, smukke efterårsfarver og
efter nogle år kønne røde bær.

Venlig hilsen
Aksel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-11-04 09:51

Aksel Petersen skrev:

> Tak for de pæne ord om haven. Sjovt at du husker den, for jeg er
> jo - efter pres - holdt op med at vise flere billeder derfra.

Det har i hvert fald *ikke* været efter pres fra gruppen dk.natur eller
fra denne gruppe. Men jeg husker jo tråden om humlebier i juli. Da
var det at jeg gemte nogle af dine billeder af lavendelhækken m.m.,
som du sendte til dk.binaer.

Men da det nu handler om *silkehaler* og andre flyvende gæster,
synes jeg det er spændende at høre om, hvilke planter i haverne der
kan byde på "guf" og "rejseproviant" for disse trækgæster.

> [...]
> Røn i din have. Det er et kønt træ, langsomtvoksende, smukke
> efterårsfarver og efter nogle år kønne røde bær.

Det vil jeg overveje. (Har lige fundet den i træbogen). Desværre har
jeg kun et "frimærke" af en have ved mit lille andelsrækkehus, så jeg
må bruge den hårde "bonsai-metode" på mine småtræer og småbuske.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt