Ang. firewire.
Fra : /Ole

Dato : 08-11-04 11:30

½øjs@

Jeg blev spurgt af en akmmerat, hvad han kunne bruge firewire til.
Der blev jeg lidt svar skyldig. Mit umiddelbare svar var, at det var til
videoredigeringer ol. men nu er jeg godt nok i tvivl. Jeg har det selv på
MSI kt6-delta bundkort.

Er der en venlig sjæl, der gider forklare, hvad jeg egentlig kan bruge
svinet til?

/Ole

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-11-04 11:37

/Ole <ole_ryo_FJERN@_DETTE_stofanet.dk> skrev 2004-11-08:

> Er der en venlig sjæl, der gider forklare, hvad jeg egentlig kan bruge
> svinet til?

Firewire er en protocol enheder kan bruge til at snakke sammen med. Se det
som en konkurrent til USB2. Udviklet af apple. Som du siger er en del AV
udstyr udstyret med firewire port. Med mindre han har eller har tænkt sig at
anskaffe eksterne enheder med firewire tilslutning har han ikke det store at
bruge det til.

Thomas

Fra : /Ole

Dato : 08-11-04 11:41

> [...]
> at
> anskaffe eksterne enheder med firewire tilslutning har han ikke det store

Det var sgu hurtig betjening
Men ok, så var det noget i retningen, jeg havde tænkt på. Jeg har det også
selv, men åbenbart ikke lige noget at bruge det til.

Takker for svaret.

/Ole

Fra : Eh-Fniller

Dato : 08-11-04 12:33

/Ole wrote:

> [...]
> Men ok, så var det noget i retningen, jeg havde tænkt på. Jeg har det også
> selv, men åbenbart ikke lige noget at bruge det til.

Howdy.

Nogle af Canon's scannere bruger også FireWire.

EH

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-11-04 15:01

/Ole wrote:

> Men ok, så var det noget i retningen, jeg havde tænkt på. Jeg har det
> også selv, men åbenbart ikke lige noget at bruge det til.

Ikke udover at det i realiteten er hurtigere end USB2.0, idet enheder
kan reservere båndbredde på FireWire.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-11-04 18:34

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ikke udover at det i realiteten er hurtigere end USB2.0, idet enheder
> kan reservere båndbredde på FireWire.

+ den måde USB er designet på.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-11-04 19:38

Lasse Jensen wrote:

> + den måde USB er designet på.

??

Jesper G. Poulsen

Fra : Kim

Dato : 08-11-04 13:08

On Mon, 8 Nov 2004 11:29:40 +0100, "/Ole"
<ole_ryo_FJERN@_DETTE_stofanet.dk> wrote:

>Jeg blev spurgt af en akmmerat, hvad han kunne bruge firewire til.

>Er der en venlig sjæl, der gider forklare, hvad jeg egentlig kan bruge
>svinet til?

Bl.a. som netværkskort ( op til 400/800 Mbps ).

--
Kim

Fra : anders majland

Dato : 08-11-04 13:53

> Bl.a. som netværkskort ( op til 400/800 Mbps ).

Yep - ganske anvendeligt med en bærbar og en stationær. Ingen af dem har
gigabit netværk og så er 400Mbps nogen gange hurtige end ethernet.

Desuden bruger jeg det til et par eksterne harddiske - Firewire er
markant hurtigere end high speed usb2 .

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-11-04 12:57

On Mon, 8 Nov 2004 13:53:16 +0100, anders majland wrote:

>Desuden bruger jeg det til et par eksterne harddiske - Firewire er
>markant hurtigere end high speed usb2 .

Kan man også isætte og fjerne en Firewire-enhed mens maskinen kører på samme
måde som med USB?
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-04 17:25

Henrik Dissing wrote:

> Kan man også isætte og fjerne en Firewire-enhed mens maskinen kører
> på samme måde som med USB?

Ja. Det er hot-plug.

Jesper G. Poulsen

Fra : anders majland

Dato : 10-11-04 17:07

> Ja. Det er hot-plug.

Ja - og du kan serieforbinde en række firewire harddiske. Prøv at læg
mærke til at firewire diske typisk har 2 stik. På den måde har jeg
indimellem 3 firewire diske tilsluttet min bærbare's ene port.

Mes USB skal der en hub til at gøre det samme.

Fra : René Jensen

Dato : 08-11-04 15:35

/Ole wrote:
> Er der en venlig sjæl, der gider forklare, hvad jeg egentlig kan bruge
> svinet til?

F.eks. Apple iPod ... mmmmm :)

Med venlig hilsen,
René Jensen