Fælles drev på winxp netværk
Fra : Jens

Dato : 08-11-04 09:10

Hej

Jeg har 2 pc'ere i et netværk. De kører begge Windows XP Home. På pc1 ligger
nogle mapper, som skal benyttes af pc2 i delte filer og mapper.

På pc2 kan jeg i stifinder tilslutte et netværksdrev (F:) som peger på pc1s
mappe. Jeg afkrydser, at der skal oprettes forbindelse ved logon, men ved
næste opstart af pc2 har jeg ikke et F-drev. Jeg kan sagtens igen oprette
forbindelse, men den gør det ikke automatisk.

Hvad kan være galt?

mvh
Jens

Fra : Jens

Dato : 08-11-04 09:42

"Jens" <i_want_no_spam@internet.com> skrev i en meddelelse

> Hvad kan være galt?

Win XP Home........
Kun pro kan oprette netdrev på den måde igen.....

Mvh Jens

Fra : Jens B

Dato : 08-11-04 23:31

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> Win XP Home........
> Kun pro kan oprette netdrev på den måde igen.....

Hvad er meningen så med, at man kan sætte kryds i at netværksdrevet skal
oprettes igen ved næste logon? (det skal ikke forstås som om, at jeg ikke
tror på dig. Men derimod som et reelt spørgsmål om, hvad denne afkrydsning
så har til formål, hvis du ved det).

Nå, men jeg har selv samme problem på min bærbare. Jeg havde hele tiden
troet at det var fordi jeg bruger WLAN, og at det måske var et problem med,
at WLAN forbindelsen ikke var oprettet helt fra start ved logon, og dermed
blev der ikke oprettet netværksdrev. Nå, men sagen er at jeg har lavet en
lille .bat fil som gør det lidt nemmere, end selv at skulle ind og oprette
netværksdrevet. Så hvis du er interesseret så kan du gøre følgende:

I notepad skriver du:

@ECHO OFF
NET USE x: \\192.168.1.3\DELT abcdef
Hans Hansen
NET USE y: \\192.168.1.3\DELT2 abcdef
Hans Hansen
:EXIT

og gemmer filen som .bat, f.eks. netlogon.bat
Gem den f.eks. på dit C drev, og lav så en genvej på dit skrivebord, til
filen. Når du har startet op, er det let lige at klikke på genvejen, og så
er netværksdrevene oprettet.

I eksemplet opretter jeg 2 netværksdrev. Jeg bestemmer at der skal laves et
x: drev til mappen "DELT" på IP adressen 192.168.1.3 Jeg logger på med
passwordet "abcdef" og brugernavnet "Hans Hansen" (har du ikke brugernavn og
password, undlader du blot disse ting)

Jens

Fra : Jens

Dato : 08-11-04 23:49

"Jens B" <ingen.spam@til.mig> skrev i en meddelelse

> [...]
> tror på dig. Men derimod som et reelt spørgsmål om, hvad denne afkrydsning

Jeg ved det ikke, men vil tro det blot er et levn fra pro.
Ihvertfald virker det i pro, men Home husker ikke bruger og pass til lokale
servere, sikkert en udeladelse da Home ikke er til netværksbrug.....

> [...]
> lille .bat fil som gør det lidt nemmere, end selv at skulle ind og oprette
> netværksdrevet. Så hvis du er interesseret så kan du gøre følgende:

Jeg har igså en home bærbar, og et par pro bærbare, da jeg lev træt af de
begrænsninger der er i Home.

> I notepad skriver du:

> [...]

Ja..., med den lille forskel til pro, at der kan man angive batfilen som
logonscript.

Mvh Jens 2

Fra : Jens B

Dato : 09-11-04 00:37

> [...]
> lokale
> servere, sikkert en udeladelse da Home ikke er til netværksbrug.....

Nu du siger det, så kan jeg da godt huske at jeg også har oplevet problerne
med at den ikke ville huske brugernavn og password. Nå, men det er da
egentlig meget rart at finde ud af, at det er Home der er problemet.

Jens (3)

Fra : Jens

Dato : 09-11-04 16:50

Tak til begge for Jeres svar.

Det interessante i denne forbindelse er så, at den tidligere pc2 (før den
blev stjålet), som også kørte XP Home, kunne huske og genskabe forbindelsen
til netværksdrevet.

Det kan måske lade sig gøre ved at installere NetBeui på pc2, for det mener
jeg var på den gamle.

Fra : Jens

Dato : 09-11-04 18:20

"Jens" <i_want_no_spam@internet.com> skrev i en meddelelse

> Tak til begge for Jeres svar.

NP.

> Det interessante i denne forbindelse er så, at den tidligere pc2 (før den
> blev stjålet), som også kørte XP Home, kunne huske og genskabe
forbindelsen
> til netværksdrevet.

Mon ikke det var før diverse opdateringer ?

> Det kan måske lade sig gøre ved at installere NetBeui på pc2, for det
mener
> jeg var på den gamle.

Det ville jeg undlade....., uanset om det løser lige det problem eller ej.

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 10-11-04 10:20

> NP.

> forbindelsen
>
> Mon ikke det var før diverse opdateringer ?

Det er muligt.

> mener
>
> Det ville jeg undlade....., uanset om det løser lige det problem eller ej.

Hvorfor det?

mvh
Jens

Fra : Jens

Dato : 10-11-04 19:36

> Hvorfor det?

Dels fordi det giver en ekstra protokol at holde styr på, og fordi den er
unødvendig.
Så hellere bruge det OS som er beregnet til det brug jeg har behov for.

Mvh Jens