Texas lomeregner
Fra : Filip

Dato : 07-11-04 12:51

Hej NG

Jeg har en texas 89 lommeregner som jeg ikke kan hitte ud af at bruge i fgl
tilfælde:

Jeg har en sinuskurve f(t)=1,5*sin(0,4833t-1,01056)+3,4907
(denne beskriver vandstanden i forhold til ebbe og flod hvor t er timer)

Derefter har jeg en ret linje y=4,57m
(denne beskriver højden på et dige)

Denne skærer min sinuskurve lidt under max værdien altså to gange pr
periode. Spørgsmålet er hvordan kan man definere at jeg kun vil have
resultatet for en periode opgivet. Jeg kan selvfølgelig gå ind i min graf og
sætte min definitionsmængde der og derved få opgivet mine værdier. Men kan
jeg ikke lave noget med at sætte de to ligninger lig hinanden og deffinere
0<t<24 Hvordan kan jeg lave denne deffinitionsmængde?

Filip

Fra : Jes Hansen

Dato : 07-11-04 13:35

> [...]
> periode. Spørgsmålet er hvordan kan man definere at jeg kun vil have
> resultatet for en periode opgivet. Jeg kan selvfølgelig gå ind i min graf
´
Hvis du skriver solve(y(t)=4,57,t), hvor y(t) er din sinusfunktion, får du
noget ligende

t=4.096*(@n1*\pi+1.674) or t=4.096*(@n1*\pi+0.907)

Nu skriver du blot ans(1) | @n1=1. Så evaluerer din TI-89 dit udtryk, så du
får t=19.726 or t=16.582

-----
Mvh
Jes Hansen

Fra : Filip

Dato : 08-11-04 11:36

> Hvis du skriver solve(y(t)=4,57,t), hvor y(t) er din sinusfunktion, får du
> [...]

Hvad er det lige der sker i linjen:

ans(1) | @n1=1.

og hvad betyder @n1 ? er det en omgang eller sådan?

Filip

Fra : Jes Hansen

Dato : 08-11-04 15:31

> Hvad er det lige der sker i linjen:
>
> ans(1) | @n1=1.
>
> og hvad betyder @n1 ? er det en omgang eller sådan?

TI-89'eren ved godt at når man løser en ligning hvor man skal pille
variablen ud af en sinus, så er der flere løsninger. @n1 betyder et
vilkårligt helt tal. Dét der sker når du skriver ans(1) | @n1=1 er at du
beder lommeregneren om at tage det sidste udtryk den gav dig (her:
t=4.096*(@n1*\pi+1.674) or t=4.096*(@n1*\pi+0.907) ) og så evaluere dette
når du sætter det vilkårlige hele tal til at være 1. Så får du løsningerne
der ligger i det første døgn. Skriver du ans(1) | @n1=2, får du blot de
løsninger der ligger i døgn nummer to, osv.

-----
Med venlig hilsen
Jes Hansen