Må man det?
Fra : wm

Dato : 07-11-04 12:13

Jeg kan ikke huske regler, det kan I sikkert.

Må folk over 16 år uden jagttegn skyde efter lerduer med jagtgevær, på en
tilfældig mark?

(Marken er min egen)

Hvis ikke, hvor er det lige at det står henne?

mvh

mwm

Fra : Tom Knudsen

Dato : 07-11-04 13:24

"wm" <louxxxmic@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilfældig mark?
>
> (Marken er min egen)
>
> Hvis ikke, hvor er det lige at det står henne?

-- snip

Nej det må man ikke: www.retsinfo.dk (Forsøg aldrig at huske regler, slå dem
op - de er dynamiske!)

Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer, LBK nr 918 af 10/09/2004
(Gældende)

Umiddelbart kan man sige at hvis en "bruger" har våbenpåtegning og
skydningen sker i godkendt foreningsregi så er det nok lovligt. (Er ikke
helt sikker på at der kræves godkendt anlæg, men det vil jeg stærkt gå ud
fra.) Hvis du som privatperson vil tage en anden uden tilladelse
(jagttegn/våbenpåtegning) med ud at skyde lerduer på en mark er jeg helt
sikker på at loven brydes.

Med venlig hilsen
Tom Knudsen

Fra : jpo

Dato : 08-11-04 22:47

"Tom Knudsen" <tom@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra.) Hvis du som privatperson vil tage en anden uden tilladelse
> (jagttegn/våbenpåtegning) med ud at skyde lerduer på en mark er jeg helt

For at finde svaret på Toms besvarelse, skal man over i
Våbenbekendtgørelsen - § 17 stk 4, for at finde svaret.

Stk. 4. Flugtskydningsinstruktører kan uden tilladelse overlade eller
overlades glatløbede jagtvåben, hvis:
1) instruktøren er godkendt af Skov- og Naturstyrelsen,

2) overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i
flugtskydning, og

3) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til
skydning med det pågældende våben.

Her er selvfølgelig tænkt på flugtskydningsbaner - men det kan ikke
udelukkes, at det kan være en lokalitet, som ikke kræves miljø- eller
politigodkendt.

Mvh.
jpo

Fra : Brian

Dato : 07-11-04 18:02

> [...]
> tilfældig mark?
>
> (Marken er min egen)
>
> Hvis ikke, hvor er det lige at det står henne?

hvis at der er en der er flugtskydningsinstruktør med så er det vel ok

--
Brian"Nitrox"Larsen
The Deeper I Go The Happier I Get

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 07-11-04 22:10

"Brian" <take@dive.nu> wrote in news:uxsjd.2619$de4.1298@news.get2net.dk
in dk.fritid.jagt:

> hvis at der er en der er flugtskydningsinstruktør med så er det vel ok

Sådan mener jeg også at det er, er skal være en godkendt instruktør med, da
han har godkendelse til at overrække våbnet til en person uden jagttegn /
våbenpåtegning. Den måde at gøre det på, har min far og jeg benyttet til at
give bekendte en god oplevelse med.

/Søren Hjelholt

Fra : Highserver

Dato : 08-11-04 14:42

Hej

Det skal være i foreningsregi med instruktør.
Hilsen Jakob.