IR Lys
Fra : Arne Madsen

Dato : 07-11-04 08:04

Jeg kan huske en historie om at man i militæret har en lille "inaktiv" enhed
man kan kikke igennem for at se om der bliver brugt IR mod en.
Formålet med enheden er altså at omdanne det usynelige IR lys på 730 - 950
nm til syneligt lys.
Jeg skriver at enheden er inaktiv da jeg har fået fortalt at det var som en
form for prisme man kikkede igennem og ikke en "maskine" med strøm og aktive
komponenter.

Er der en her der ved hvordan en sådan enhed fungerer?

Hilsen
Arne.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-11-04 08:35

Arne Madsen skrev:
> [...]
> med strøm og aktive komponenter.
>
> Er der en her der ved hvordan en sådan enhed fungerer?

Det var der en laaang tråd om i april-maj 2002. "Hvad er et
infraskop?", mener jeg at den hed. Men der kom vist aldrig
en videnskabelig forklaring på, hvordan den virker.
(Med infraskopet kan du se om du bliver belyst med
infrarødt lys).
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ulrik Smed

Dato : 07-11-04 10:55

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> en videnskabelig forklaring på, hvordan den virker.
> (Med infraskopet kan du se om du bliver belyst med

Der findes nogle små plastickort med en belægning på, som lyser når man
'skyder' på den med en fjernbetjening. Måske det er den teknik, i
kombination med noget optik.

Den omtalte tråd er her, men der er ikke meget at hente.
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&th=9f0d07595e151f53&seekm=3ce8bde9.7501343%40news.inet.tele.dk&frame=off

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Arne Madsen

Dato : 07-11-04 21:47

Tak for info, selv om det er sparsomt hvad der er om emnet.

Hvis man i dag, med dagens teknik skulle kunne "se" IR lys, er der så en
rimelig simpel mulighed ud over at se det gennem et dyrt kamara?

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-11-04 21:53

"Arne Madsen" <ArneKMadsen@mail.dk> skrev i en meddelelse news:418e89e7$0$214$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Tak for info, selv om det er sparsomt hvad der er om emnet.
>
> Hvis man i dag, med dagens teknik skulle kunne "se" IR lys, er der så en
> rimelig simpel mulighed ud over at se det gennem et dyrt kamara?

Hvad med en lysfølsom diode til ca 1kr?

Mvh
Martin

Fra : Brian Lund

Dato : 08-11-04 04:51

> Tak for info, selv om det er sparsomt hvad der er om emnet.
>
> Hvis man i dag, med dagens teknik skulle kunne "se" IR lys, er der så en
> rimelig simpel mulighed ud over at se det gennem et dyrt kamara?

Hvad med et billigt kamera? ;)

Mit webcam og mit digital kamera klarer det begge fint...

Men idéen med en IR-følsom diode/transistor er ikke så ringe endda!

Brian

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 08-11-04 14:35

Arne Madsen wrote:
> Er der en her der ved hvordan en sådan enhed fungerer?

Der er nok tale om et optisk non-lineært medium.

Belyser du et linært medium med et elektrisk felt E, så er
mediets polarisation P=e0 a E, hvor e0 er vacuum permitiviteten,
og a er susceptibiliteten (en materiale parameter). Indsender
du et oscilerende elektrisk felt E=E0 exp(i wt) vil P have den
samme frekvens, og materialet udsender derfor (spredt) lys med
samme frekvens som det indkommende lys.

Er mediet ikke linært er dets respons af formen
P=a1 E + a2 E² + a3 E³ + ...

Her er a2,.. højreordens susceptibiliteter.

Indsætter du et oscillerende elektrisk felt E(t)=E0 exp(i wt),
hvor w er cyklisk frekvens kan du se at højreordens ledene
leder til et respons med dobbelt og tredobbelt frekvens af
den indkommende osv.

I praksis betyder det at mediet ikke kun udsender spredt
lys med den samme frekvens som det indkommende lys, men
også udsender lys med den dobbelte frekvens osv.

Infrarødt lys har en frekvens der er for lav til at vi kan
se det, men hvis du fordobler frekvensen så ..

De forfærdelige detaljer kan findes på:
http://phys.strath.ac.uk/12-370/sld001.htm

--
Mvh. Carsten Svaneborg