100Mbit på WindowsXP?
Fra : Poul

Dato : 06-11-04 19:15

X Lad os gøre det kort:

Netværket er baseret på en D-Link 5ports switch, hvortil der er tilkoblet en
router (kabelmodem) - og også XP maskinen.

Når netkortet står til 10Mbit fungerer ALT fint. Sættes det til 100Mbit står
den og veksler mellem forbindelse og ingen forbindelse (som om man trækker
stikket ud og sætter i igen). Beskeden "Et netværkskabel er ikke forbundet"
vises hvert 7-10sekund. Der er naturligvis ikke nogen forbindelse og
computeren får ikke tildelt en IP af den router, der er koblet til switchen.
Jeg har prøvet med "Autosence" uden effekt.

Jeg har testet switchen på andre computere og den kører 100Mbit uden
problemer. Har desuden testet den på en anden XP maskine som også kører.
(ved dog ikke om det er samme "version" - men der er ikke installeret
yderligere servicepacks på nogen af dem)

Måske skal det tilføjes at bundkortet er et Albatron PX865PE Lite Pro med et
onboard 10/100Mbit 3Com netkort.

Nogen der kan hjælpe mig - får snart hovedpine

Fra : Dennis Olesen

Dato : 06-11-04 20:42

Ud fra det du skriver så kan jeg ikke finde nogle steder hvor du skrive
noget om det kable du bruge. Er STP eller UDP ( skærmet kabel eller ikke
skærmet) ? Hvor langt er dit kabel?

Jeg tro der et eller andet galt mit dit kabel har det været i klemme?

--
MVH
Dennis Olesen

En klog mand har sagt alt begyndelse er svært !

Fra : Poul

Dato : 06-11-04 20:57

> [...]
> skærmet) ? Hvor langt er dit kabel?
>
> Jeg tro der et eller andet galt mit dit kabel har det været i klemme?

Hejsa :)

Kablet er cirka 4-5 meter og uskærmet. Samme type kabel brugt til tilkobling
af en netværks printer/kopimaskine (dog kun i ca. 1½-2 meters længde) og
fungerer fint. Jeg har forsøgt mig med to forskellige kabler for at
elmininere risikoen for dårligt monterede stik (har selv lavet kablerne)

Fra : Dennis Olesen

Dato : 06-11-04 21:31

Du har husket at overholde den standard der findes for UTP kabler. Jeg går
ud fra det er et lige kabel.

1. hvid orange
2. orange
3. hvid grøn
4. blå
5. hvid blå
6. grøn
7. hvid brun
8. brun

det er meget vigtig at du krydser grøn par med brun som beskrevet men jeg
tror ikke det er problemmet på den meget korte afstand. Er dit kabel blevet
klemt eller kørt over af en kontorstol ?

Fra : Poul

Dato : 06-11-04 21:48

> [...]
> tror ikke det er problemmet på den meget korte afstand. Er dit kabel
blevet
> klemt eller kørt over af en kontorstol ?

Jeg har blot forbundet kablet direkte igennem (blå, blåhvid, grøn, grønhvid
osv.) Burde det hjælpe at lave et krydset kabel? Kablet har ikke været
klemt...det er helt nyt :)

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 06-11-04 22:11

>blevet
>
>Jeg har blot forbundet kablet direkte igennem (blå, blåhvid, grøn, grønhvid
>osv.)

Du skal sørge for at de enkelte snoede par i kablet bliver brugt
rigtigt. Det er ikke ligegyldigt hvilken leder man bruger til
forbinde et bestemt ben med det samme ben i den anden ende.

1 & 2 skal være et snoet par.
3 & 6 skal være et snoet par.
4 & 5 skal være et snoet par.
7 & 8 skal være et snoet par.

Det opnås fx ved at bruge de farvekodninger som fremgår af Dennis'
indlæg.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Poul

Dato : 06-11-04 23:21

De skal stadig være direkte forbundet i hver ende ikke? Dvs. ben 1 til ben 1
og ben 2 til ben 2 osv. Blot det er forskellige
ledninger/farver/par/adskilte par osv. så ender ben 1 altid ved samme ben i
anden ende af kablet.

Hvad forskel gør det i øvrigt? Gør det reelt set nogen forskel?
Forbindelserne er vel de samme uanset hvordan man forbinde ledningerne?
Nogen der kan forklare?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-11-04 23:43

> [...]
>
> Hvad forskel gør det i øvrigt? Gør det reelt set nogen forskel?
> Forbindelserne er vel de samme uanset hvordan man forbinde ledningerne?

Ja den gør den store forskel så er der ikke nogen ide´ i at bruge Twisted
pair kabel.. Da signalet i 10 og 100Mbit ethernet foregår på ben 1&2 og 3&6
signalet i den ene retning vil derfor ikke være balanceret, og du kunne lige
så godt bruge telefonkabel.

http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Og det er det der er specielt typist.. Man tænker kun lige på at det skal
være lige igennem, men ikke hvordan traffikken igennem kablet foregår..

Fra : KsNa

Dato : 07-11-04 00:17

Klip

> [...]
3&6
> signalet i den ene retning vil derfor ikke være balanceret, og du kunne

Telefonkabel er også parsnoet.

Mvh
Kim

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-11-04 00:25

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> wrote in message

> Telefonkabel er også parsnoet.

Patchkabler er ofte ikke.. Det jeg tænker på er det 4leder der sidder i de
fleste telefoner som patchkabel.

Fra : KsNa

Dato : 07-11-04 12:48

> "KsNa" <KsNa@invalid.invalid> wrote in message

> Patchkabler er ofte ikke.. Det jeg tænker på er det 4leder der sidder i de
> fleste telefoner som patchkabel.

Nej, den type kabel er ikke parsnoet, men telefonkabler til fast
instalation er, ellers kommer der jo overhøring hvis der er flere
telefonlinier i samme kabel - det kunne ellers være interesant, hvis man
kunne lytte med på naboens samtaler.

Mvk
Kim

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 06-11-04 21:40

Poul wrote:

> [...]
> computeren får ikke tildelt en IP af den router, der er koblet til switchen.
> Jeg har prøvet med "Autosence" uden effekt.

Har du prøvet nyeste drivere på netkortet? Noget tyder på at
autonegotiation ikke kører særlig godt mellem dit netkort og switchen.

Du skal køre autosense. Din switch er med 99,9% autonegotiating - og så
skal dit netkort også være sat til autodetect. Ellers vil switchen køre
10Mbit/halv duplex. 10 Mbit/halv duplex i den ene ende og 100 Mbit/fuld
duplex i den anden giver meget ustabil forbindelse - lignende det du
oplever.

Knus
Regnar

Fra : Poul

Dato : 06-11-04 21:46

> Har du prøvet nyeste drivere på netkortet? Noget tyder på at
> autonegotiation ikke kører særlig godt mellem dit netkort og switchen.

Jeg kan ikke finde andre drivere end de der er lokaliseret på Albatrons
webside (www.albatron.com.tw). Og de er sandt sagt ikke så meget værd. Mht.
autonegotiation (autosence) så duer det ligeså lidt som hvis den sættes til
100Mbit. Den fungerer kun hvis den sættes fast til 10Mbit. :(

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-11-04 23:38

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message

> Har du prøvet nyeste drivere på netkortet? Noget tyder på at
> autonegotiation ikke kører særlig godt mellem dit netkort og switchen.

og det kan der jo være flere grunde til

> Du skal køre autosense. Din switch er med 99,9% autonegotiating - og så
> skal dit netkort også være sat til autodetect.

Sludder,,, sætter man netkortet til fast 10 half duplex... Vælger switchen
jo også denne hastihged, for det er det som den kan forhandle med
netkortet...

>Ellers vil switchen køre 10Mbit/halv duplex. 10 Mbit/halv duplex i den ene
>ende og 100 Mbit/fuld duplex i den anden giver meget ustabil forbindelse -
>lignende det du oplever.

Næe det er jo kun hvis switchen kun kan køre 100Mbit hvilke der var nogle af
de første billigste switche der kunne.. Altså ikke både 10Base-t half/full
duplex og 100base-t og 100base-tx

Det er højt sansynligt kablet den er galt med, da han selv har monteret
pathkablet.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 07-11-04 02:29

Bjarke Hansen wrote:
> [...]

> Sludder,,, sætter man netkortet til fast 10 half duplex... Vælger switchen
> jo også denne hastihged, for det er det som den kan forhandle med

Du har ret. Det er kun duplex, der går galt.

> Det er højt sansynligt kablet den er galt med, da han selv har monteret
> pathkablet.

Ja det kan jeg se i tråden Havde regnet med at testene med de øvrige
maskiner var foretaget med samme patchkabler.

Knus
Regnar

Fra : Poul

Dato : 07-11-04 18:36

Problemet er løst :)
Jeg havde tjekket med flere kabler - som ale dog var hjemmelavede. Så et
godt råd til andre med problemet. HUSK at forbinde kablet rigtigt. Det er
IKKE ligegyldigt hvilke ledere (ledninger) der bliver brugt til hvilke ben,
selvom der er ens forbindelse i begge ender..

TAK til de her i gruppen der ledte mig på sporet