Waffe noget vola-snik-snak?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 15:28

Jeg sidder og studerer en tutorial, hvor der er er menu i for af <ul>
punkter. Den sluttes festligt af med følgende script:

<script type="text/javascript"><!--
// Does Namespace 'ml' exist
if (typeof(ml) != "undefined") {
// Build ListMenu by the id of the root ul element
var oMenu2 = new ml.buildList("menu2");
}
//--></script>

Hvad gør det?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-11-04 23:34

Undersøger om namespace't ml existerer og hvis det gør bygges der en
ny menu fra rod UL elementet.
Hvis du virkelig vil blive god til programmering bør du lære lidt
Engelsk også da det meste materiale er på dette sprog.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 23:48

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
> Hvis du virkelig vil blive god til programmering bør du lære lidt
> Engelsk også da det meste materiale er på dette sprog.

Jeg læser skam udmærket engelsk og jeg kan da sagtens forstå at "Does xxxxxx
exist" betyder "Undersøger om xxxxxx eksisterer" - helt tumbe er jeg ikke.
Problemet er (og det svarer du ikke på) hvad "namespace 'ml' er for noget?

Jeg tror du antager, at selv om du forklarer det, så forstår jeg det nok
ikke alligevel. Prøv, Jens Peter

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-11-04 23:01

Kurt Hansen wrote:
> Jeg sidder og studerer en tutorial, hvor der er er menu i for af <ul>
> punkter. Den sluttes festligt af med følgende script:

> [...]

Undersøger om variablen "ml" ikke er undefined, i det tilfælde at
javascriptet ved en fejl ikke skulle være loadet. Ellers ville der have
kommet en grim javascript fejl, når man kørte funktionen nedenfor.

Namespace er løsligt taget fra xml-verden, og er en måde at give bedre
portability på ved at "pakke" sine javascript funktioner ned i én global
variabel.
Så har man ikke en masse funktioner og variabler liggende i det globale
scope. Som ellers ville kunne forstyre andre javascript funktioner.

13th Parallel havde en rigtig god artikel om portability, men den er
desværre ikke online mere
http://www.13thparallel.org/?issue=2002.03&title=portability_one

Jeg har en backup af artiklen, men jeg ved ikke om det er lovligt at
linke til den, det skal jeg lige have snakket med Tom Trenka om først.
Men ellers kan du email til mig så får du linket.

> // Build ListMenu by the id of the root ul element
> var oMenu2 = new ml.buildList("menu2");

Det er metoden til at opbygge menuen. Den laver et nyt object af menu og
ligger det i variablen oMenu2. Parameteret i buildList er ID'et på menuen,

> }
> //--></script>
>
> Hvad gør det?

Håber at det hjalp.