Vioxx
Fra : Ulvir

Dato : 05-11-04 21:05

Har læst en gigtmedicin der hedder Vioxx. Det er taget af markedet pga.
farlige bivirkninger, bl.a. var risikoen for at få et hjerteranfald er
dobbelt så stor hvis man brugte midlet. Er der noget der kender til den?
Er den, eller har den været på det danske markedet?
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3983721.stm

Mvh- Ulvir.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-11-04 01:48

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev

> [...]
> dobbelt så stor hvis man brugte midlet. Er der noget der kender til den?
> Er den, eller har den været på det danske markedet?

Jeps, Vioxx, HAR været på det danske marked, så mon ikke det konkurerned
produkt med cox2-hæmmere (Celebra) får lidt fremgang?

Mvh.

Fra : jytte

Dato : 11-11-04 15:24

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> "Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev

> Jeps, Vioxx, HAR været på det danske marked, så mon ikke det konkurerned
> produkt med cox2-hæmmere (Celebra) får lidt fremgang?
>
> Mvh.

Er vioxx ikke lige netop også cox 2? og er pointen ikke at celebra, som er
blevet udråbt til redning for maven, istedet for brufen, er lige så slemt
som vioxx.
I mange tilfælde er medicin noget man skal tage med største forsigtighed, og
kun i absolut nødstilfælde, da det i grunden er temmelig giftigt !!

VH.
JytteJ

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 16:58

> [...]
> I mange tilfælde er medicin noget man skal tage med største forsigtighed,
> og kun i absolut nødstilfælde, da det i grunden er temmelig giftigt !!

COX-2 hæmmere har en signifikant bedre gastrointestinal bivirknings profil
end non-selektive NSAID, som iboprofen, naproxen og acetylsalicylsyre. Dette
har stor betydning for folk med problemer med mavesår og andre
gastrointestinale sygdomme og COX-2 hæmmere er derfor at foretrække ved
langtidsbehandling af moderate smerter som eksempelvis gigtsmerter.
Desværre har det så ganske rigtigt vist sig at COX-2 hæmmere har en uheldig
effekt på hjertet, da de ikke hæmmer COX-1, som er skurken i forbindelse med
gastrointestinale bivirkninger, men den gode i forbindelse med
blodfortynding hos hjertepatienter:

"Whereas aspirin and traditional NSAIDs inhibit both thromboxane A2 and
prostaglandin I2, the coxibs leave thromboxane A2 generation unaffected,
reflecting the absence of COX-2 in platelets. Increasing laminar shear
stress in vitro increases the expression of the gene for COX-2, leading our
group to suggest that COX-2 might be hemodynamically induced in endothelial
cells in vivo. If so, suppression of the COX-2-dependent formation of
prostaglandin I2 by the coxibs might predispose patients to myocardial
infarction or thrombotic stroke." (1)

Forsøget som tilbagetrækkelsen af Vioxx er baseret på konkluderede følgende:

"The randomized, placebo-controlled, double-blind study enrolled 2600
patients at 100 sites. According to Merck Frosst Canada, when the study was
halted 25 of those taking placebo had suffered a cardiovascular event, and
45 of those taking rofecoxib had suffered an event (relative risk 1.8). The
absolute risk difference is about 1.5% over the period of the study."(2)

Altså en forøget risiko for hjertekarsygdom, men synderlig stor risiko er
der ikke tale om. Men altså nok til at Merck valgte at trække produktet
tilbage frivilligt.

Der arbejdes i øjeblikket på teorier om, hvorvidt det var det aktive stof i
Vioxx, Rofecoxib, der er synderen, eller om det generelt er selve COX-2
hæmningen.

Fitzgerald, G.A. mener at have svaret i artikel (1):

"We now have clear evidence of an increase in cardiovascular risk that
revealed itself in a manner consistent with a mechanistic explanation that
extends to all the coxibs."(1) (coxibs er den gruppe lægemidler, der er
COX-2 hæmmere)

Og begrunder det med:

"Coincident with the approval of rofecoxib and celecoxib in 1999, my
colleagues and I reported that both drugs suppressed the formation of
prostaglandin I2 in healthy volunteers. Prostaglandin I2 had previously been
shown to be the predominant cyclooxygenase product in endothelium,
inhibiting platelet aggregation, causing vasodilatation, and preventing the
proliferation of vascular smooth-muscle cells in vitro. However, it was
assumed that prostaglandin I2 was derived mainly from COX-1, the only
cyclooxygenase species expressed constitutively in endothelial cells. This
assumption later proved incorrect, since studies in mice and humans showed
that COX-2 was the dominant source. The individual cardiovascular effects of
prostaglandin I2 in vitro contrast with those of thromboxane A2, the major
COX-1 product of platelets, which causes platelet aggregation,
vasoconstriction, and vascular proliferation."(1)

Celecoxib er det, der i Danmark markedsføres som Celebra.

Bing, Richard, har ligeledes en forklaring på, hvorfor COX-2 hæmmere kan
give hjerteskader:

"This report confirms evidence that selective nonsteroidal anti-inflammatory
drugs (NSAIDs), such as celecoxib, can lead to thrombotic cardiovascular
events. Aspirin, a nonselective COX-1 (cyclo-oxygenase) and COX-2 inhibitor
may result in gastric toxicity. For this reason, selective COX-2 inhibitors
have been developed to reduce erosion of the gastric mucosa. Both selective
and nonselective NSAIDs reduce prostacyclin formation in the infarcted
heart; they accomplish this by tipping the balance of
prostacyclin/thromboxane in favor of thromboxane, a prothrombotic
eicosanoid. The relative increase in thromboxane, coupled with a diminution
in prostacyclin in infarcted heart muscle, can lead to the development of
thrombotic cardiovascular events. This may be prevented by the addition of a
nitric oxide donor to NSAIDs." (3)

Meget tyder altså på, at det ikke kun er Vioxx, der har en uheldig effekt på
hjertet, men som med al medicin må man opveje bivirkningerne mod
virkningerne. Er man villig til at få en minimal øget risiko for
hjerteskader for at undgår mavesår? Det må være op til den enkelte patient
og vedkommendes læge at tage stilling dertil. Det bliver spændende at se om
de andre COX-2 hæmmere får lov at blive på markedet, men min personlige
mening er, at hele sagen om Vioxx er meget opreklameret set i lyset af de
relativt få tilfælde af myokardi-infarkt der har været.

(1) http://content.nejm.org/cgi/content/full/351/17/1709
(2) http://www.cmaj.ca/cgi/content/full/171/9/1027
(3) http://kortlink.dk/sciencedirect/dwp

Fra : jytte

Dato : 11-11-04 22:26

"Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mening er, at hele sagen om Vioxx er meget opreklameret set i lyset af de
> relativt få tilfælde af myokardi-infarkt der har været.

Hej Ragner.
Det var noget af en mundfuld du der fik skrevet. Jeg tabte desværre tråden.
Er konklusionen at celebra _ikke_ er lig med vioxx ??

VH.
Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 22:37

> [...]
> tråden.
> Er konklusionen at celebra _ikke_ er lig med vioxx ??

Hehe, ja det blev et lidt længere indlæg. Men min konklusion blev, at
indholdstofferne ikke er de samme, men meget identiske.
Der er indikationer på at også Celebra kan have en skadelig effekt på
hjertet, men jeg vil ikke gå så langt som at sige at det er skadeligt.
Desuden konkluderede jeg at, risikoen er relativ lille for hjerteskader så
det skal opvejes mod den gode effekt af lægemidlet.

Mvh Ragnar, stud.pharm

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-11-04 22:55

"Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev

> COX-2 hæmmere

Tak for et godt og brugbart indlæg.

Mvh.Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-11-04 22:53

"jytte" <missmerkur@esenet.dk> skrev
> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> Er vioxx ikke lige netop også cox 2?

Jo, det var jo sådan set også det jeg skrev.

> og er pointen ikke at celebra, som er
> blevet udråbt til redning for maven, istedet for brufen, er lige så slemt
> som vioxx.

Jeg har ingen personlig erfaring med Vioxx, men jeg vil på ingen måde
sidestille Celebra og brufen med hensyn til mavesårsproblematikken.
Eller for den sags skyld de farmakokinetiske egenskaber.

> I mange tilfælde er medicin noget man skal tage med største forsigtighed,

Jeg ved ikke med din omgangskreds, men i min er der ingen der tager medicin
de ikke har brug for.

> og
> kun i absolut nødstilfælde, da det i grunden er temmelig giftigt !!

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du definerer nødstilfælde, men for
mennesker med konstante ledsmerter kan smertestillende medicin være det der
gør forskellen på om de sidder i stolen foran fjernsynet hele dagen, eller
får en aktiv tilværelse med livskvalitet.. Jeg ved godt i hvilken af de 2
situationer der sundest.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jytte

Dato : 12-11-04 15:27

> [...]
> sidestille Celebra og brufen med hensyn til mavesårsproblematikken.
> Eller for den sags skyld de farmakokinetiske egenskaber.

Interessant, for jeg blev anbefalet af min læge til at bruge celebra istedet
for brufen, som jeg får ondt i maven af.

> Jeg ved ikke med din omgangskreds, men i min er der ingen der tager
> medicin
> de ikke har brug for.

Ofte bliver medicin, ret ukritisk langet over bordet. Nogle gange er der
også andet man kan gøre. Ved ledsmerter kan afspænding, varmtvandsgynmastik,
bevægelse af ledene godt gøre en hel del gavn.

> [...]
> får en aktiv tilværelse med livskvalitet.. Jeg ved godt i hvilken af de 2

Du skriver det meget absolut som om at der kun er 2 muligheder og ikke
andet: smerter eller medicin. Det er altså ikke korrekt.
Med nødstilfælde mener jeg f.eks. en heftig lungebetændelse, hvor man _skal_
have penicillin,
Alvorlige sygdomme hvor det er absolut nødvændigt med binyrebarkhormon osv.