hvordan gør I med 'realplayer'?
Fra : Hans Houmøller

Dato : 05-11-04 20:11

Jeg har før spurgt her om et plugin til linux som kan afspille fx tv-avis og
lignenden. De svar der kom med råd og dåd har jeg forsøgt mig med, men jeg
har endnu ikke haft den glæde at kunne få det til at virke.
Derfor: hvilken realplayer el. lign. virker i Mandrake 10.0 Official?
) Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-04 20:52

Den Fri, 05 Nov 2004 20:10:44 +0100 skrev Hans Houmøller:
> [...]
> har endnu ikke haft den glæde at kunne få det til at virke.
> Derfor: hvilken realplayer el. lign. virker i Mandrake 10.0 Official?

Den officielle gør vel?

Sidst jeg checkede havde de også WMV, det virker meget bedre i
mplayer.

Mvh
Kent

Fra : Mathias

Dato : 05-11-04 21:15

Friday 05 November 2004 20:52 sagde Kent Friis noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> Den officielle gør vel?
>
> Sidst jeg checkede havde de også WMV, det virker meget bedre i
> mplayer.

Hvad med ASX? Det irriterer mig at jeg ikke kan høre P3 over nettet -
har det nemlig med at optage mange af de numre de sender
--
Mvh. Mathias | @: mathias
Registrered Linux user #369699 (http://counter.li.org) @ mrside

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 05-11-04 21:33

> Hvad med ASX? Det irriterer mig at jeg ikke kan høre P3 over nettet - har
> det nemlig med at optage mange af de numre de sender

Download asx-filen og kig i den. Der skulle du gerne kunne finde en
adresse, der ligner denne:
mms://wmsc.dr.dk/e02ch03m?wmcontentbitrate=300000

Men det lyder værre end clockradio, da mplayer ikke understøtter det der
WM9-fims.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 05-11-04 22:08

Lene Skov Mikkelsen <pivnu@loveletters.dk> wrote:

> [...]
> mms://wmsc.dr.dk/e02ch03m?wmcontentbitrate=300000
>
> Men det lyder v?rre end clockradio, da mplayer ikke underst?tter det der

Tjah, for dig maaske. Ikke her. Det kunne lyde som et problem med
lydkortdriveren, eller en for gammel mplayer/win32-codecs

--
< Keltus> .. now back to reading my /. and compiling my \
l33t gentoo linux which makes it 5000% faster than \

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 06-11-04 00:28

> Tjah, for dig maaske. Ikke her. Det kunne lyde som et problem med
> lydkortdriveren, eller en for gammel mplayer/win32-codecs

Lydkortdriveren (OSS) fejler intet i andre sammenhænge.

w32codecs er version 20040916-0.0.
mplayer er version 1.0pre5-3.3.5.

Har du prøvet at sammenligne med WM9 i Windows?

Men det ville da være dejligt, hvis der kunne gøres noget.

Samme problem er på vores Gentoo-server, som jeg ikke piller ret meget
ved. Jeg kan dog se at den kører med mplayer 1.0pre5-3.3.4, og den har
også de famøse filer: wma9dmod.dll, wmspdmod.dll, wmv9dmod.dll,
wmadmod.dll, wmvdmod.dll.
Driveren er en OSS, siger gemalen.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-11-04 12:05

Lene Skov Mikkelsen skrev:

> Lydkortdriveren (OSS) fejler intet i andre sammenhænge.

Men det virker fint hos os andre.

> Har du prøvet at sammenligne med WM9 i Windows?

Bliver meget svært men der er nu heller ikke så meget at sammenligne.
Kvaliteten er i "top" inden for den begrænsede bitrate det udbydes i.

> Men det ville da være dejligt, hvis der kunne gøres noget.

Der behøves ikke at gøres noget jvnf. ovenstående.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 06-11-04 13:59

> Men det virker fint hos os andre.

Så kunne det jo være rart at høre hvad I bruger...!

> Bliver meget svært men der er nu heller ikke så meget at sammenligne.
> Kvaliteten er i "top" inden for den begrænsede bitrate det udbydes i.

Jeg kan nu godt komme til at vænne mig til denne clockradio-kvalitet,
når jeg ikke gider holde Windows-maskinen tændt bare til radio.
Det virker jo... lyder bare ikke som i WM9/10.

> Der behøves ikke at gøres noget jvnf. ovenstående.

Men det ville da være dejligt, hvis der kunne gøres noget HOS MIG.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-11-04 14:16

Lene Skov Mikkelsen skrev:

> Så kunne det jo være rart at høre hvad I bruger...!

Jeg bruger Ubuntu Warty med en installation af mplayer + _alle_ codecs -
jeg har selv compileret den til at være optimalt på mit system - ved dog
ikke om det gør en forskel.

> Jeg kan nu godt komme til at vænne mig til denne clockradio-kvalitet,

Hvilken clockradio-kvalitet? Det er ikke noget jeg oplever på mit system.

> når jeg ikke gider holde Windows-maskinen tændt bare til radio. Det
> virker jo... lyder bare ikke som i WM9/10.

Jo det lyder ens hvis det er sat rigtigt op.

> Men det ville da være dejligt, hvis der kunne gøres noget HOS MIG.

Kan du beskrive lidt nærmere hvad du har af hardware (kan måske være et
kompatibilitetsproblem?) samt hvilken distro?

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 06-11-04 14:29

> Jeg bruger Ubuntu Warty med en installation af mplayer + _alle_ codecs -
> jeg har selv compileret den til at være optimalt på mit system - ved dog
> ikke om det gør en forskel.

Jeg har også alle codecs fra 20040916. Uden ville det _slet_ ikke være
muligt at spille WM9-streams.

> Hvilken clockradio-kvalitet? Det er ikke noget jeg oplever på mit system.

Det lyder som 20 kbit i stedet for 64 kbit.

> Jo det lyder ens hvis det er sat rigtigt op.

På nettet kan jeg kunne finde folk, hvor det enten _virker_ eller ikke
gør. Mit virker, men lyder ikke tilfredsstillende.

> Kan du beskrive lidt nærmere hvad du har af hardware (kan måske være et
> kompatibilitetsproblem?) samt hvilken distro?

Bærbar med Cirrus Logic CS4297A: Debian Unstable med 2.4.26 kerne.
Server med Creative SoundBlaster Live! 5.1: Gentoo med 2.4.26-gentoo-r8...
og den er jo så ikke lige min afdeling.
Jeg har hørt samme problem på en maskine med Soundblaster Live!
Platinium.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-11-04 17:02

Lene Skov Mikkelsen skrev:

> Jeg har også alle codecs fra 20040916. Uden ville det _slet_ ikke være
> muligt at spille WM9-streams.

De codecs jeg bruger er dem fra Essential-collection men jeg ved ikke om
det er de samme?

> Det lyder som 20 kbit i stedet for 64 kbit.

Trælst!

> [...]
> er jo så ikke lige min afdeling. Jeg har hørt samme problem på en
> maskine med Soundblaster Live! Platinium.

Mærkeligt.

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-11-04 15:04

Lene Skov Mikkelsen <pivnu@loveletters.dk> writes:

> [...]
> mms://wmsc.dr.dk/e02ch03m?wmcontentbitrate=300000
>
> Men det lyder værre end clockradio, da mplayer ikke understøtter det der

Problemet er ikke det codec der bliver anvendt, men at mplayer og xine
ikke kan overbevise DR's server om at de skal sende den gode (64kbps)
stream. Prøv at sammenlign 20kbps-lyden på MS-Windows MediaPlayer
(eller hvad navnet er) og mplayer/xine, de er sikkert ens.

Er der nogen der med mplayer eller xine har fået lokket 64kbps ud af
DR?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 05-11-04 21:32

http://www.dr.dk/netradio/alternativ/

--
Allan Joergensen

"Drop the guy with the pointy ears" -- NBC, 1965

Fra : Mathias

Dato : 05-11-04 23:47

Friday 05 November 2004 21:32 sagde Allan Joergensen noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> http://www.dr.dk/netradio/alternativ/

Det virker desværre ikke. Jeg får bare hvid støj når jeg vælger P3 -
både ved 20, 32 og 64 kbps.
Jeg bruger Totem Movie Player til at åbne pls filerne.
--
Mvh. Mathias. | Jeremy: Hi, I'm Jeremy Rowbard. Entrepreneur, VIP and
^^^^^^^^^^^^^^ founder of the revolutionary program Think Your

Fra : Hans Houmøller

Dato : 05-11-04 23:54

hvid støj er præcis hvad jeg får, og det kan være godt nok til jul, men ikke
i det daglige!
) Hans

Fra : Allan Joergensen

Dato : 06-11-04 02:22

mplayer http://www.dr.dk/netradio/alternativ/pls-filer/p3-64.pls

--
Allan Joergensen

"How will it end?" - Centari Emperor "In fire" - Ambassador Kosh

Fra : Mathias

Dato : 06-11-04 10:37

Saturday 06 November 2004 02:22 sagde Allan Joergensen noget à la dette
i dk.edb.system.unix:

> mplayer http://www.dr.dk/netradio/alternativ/pls-filer/p3-64.pls

# mplayer http://www.dr.dk/netradio/alternativ/pls-filer/p3-64.pls
[Åbne-mplayer-halløj]

Playing http://www.dr.dk/netradio/alternativ/pls-filer/p3-64.pls.
Resolving www.dr.dk for AF_INET6...
Couldn't resolve name for AF_INET6: www.dr.dk
Resolving www.dr.dk for AF_INET...
Connecting to server www.dr.dk[195.137.194.128]:80 ...
Cache size set to 8192 KBytes
Connected to server: www.dr.dk
Cache fill: 0,00% (131 bytes) LMLM4 Stream Format not found

Exiting... (End of file)

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-04 10:55

Den Sat, 06 Nov 2004 10:37:11 +0100 skrev Mathias:
> [...]
> Cache size set to 8192 KBytes
> Connected to server: www.dr.dk
> Cache fill: 0,00% (131 bytes) LMLM4 Stream Format not found

Prøv:

mplayer -playlist http://www.dr.dk/netradio/alternativ/pls-filer/p3-64.pls

Lige nu får jeg godtnok connection refused, det tyder på at DR har et
problem i deres ende.

Mvh
Kent

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-11-04 00:36

Kent Friis wrote:

> mplayer -playlist http://www.dr.dk/netradio/alternativ/pls-filer/p3-64.pls

Jeg ville nok lige stoppe en -cache 128 på også. Jeg gider i hvert fald
ikke vente over et minut for at den cacher. Har man en rimeligt stabil
DSL, så er 128 også rigeligt.

Egentligt gider jeg heller ikke skrive den lange smøre, så jeg flikkede
en lille text-menu sammen for et stykke tid siden (og fik en
undskyldning for at genopfriske min viden om ncurses og autotools):

http://pekaje.homeip.net/playlistmenu-0.0.5.tar.gz

> Lige nu får jeg godtnok connection refused, det tyder på at DR har et
> problem i deres ende.

Ja, hele fredagen igennem gik forbindelsen til og fra i tide og utide.
Her i weekenden er det så helt slemt. Fra den maskine jeg ikke sidder
ved er der god forbindelse, mens jeg får connection refused fra min
maskine her Irriterende ...

--
PeKaJe

I can just imagine a cluster of Windows machines. They'd have to have a team
of MCSE's equipped with roller skates, just to keep pressing reset buttons ...

Fra : Kristian Thy

Dato : 08-11-04 08:32

Peter Jensen uttered:

> Ja, hele fredagen igennem gik forbindelsen til og fra i tide og utide.

Der var strømsvigt på DIX i fredags. Kanske det har noget med sagen at
gøre.

--
-- [ kristian ] --------------------------------------------------------
--------------- [if( you->toppost() ) { killfilter->append( you ); }] --

Fra : Mathias

Dato : 08-11-04 15:19

Saturday 06 November 2004 10:55 sagde Kent Friis noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> http://www.dr.dk/netradio/alternativ/pls-filer/p3-64.pls
>
> Lige nu får jeg godtnok connection refused, det tyder på at DR har et

Det virker, det virker bare ikke fint. Det tager 2-3 minutter for at
cachen bliver fyldt, hvorefter den begynder og spille. Jeg kan dog høre
på min mobiltelefons radio at den også er 2-3 minutter forsinket,
hvilket jeg godt forstår, det er bare en smule irriterende.

Er der en måde hvorpå jeg kan ændre cachens størrelse? Den er lige nu på
8 mB - og ved 8 KB/sek tager det et stykke tid.

Min download hastighed er faktisk ikke 8 KB/sek - det er åbenbart upload
hastighed på DR der er dårlig. Eller hvad?

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-11-04 15:37

Mathias wrote:

> [...]
>
> Er der en måde hvorpå jeg kan ændre cachens størrelse? Den er lige nu
> på 8 mB - og ved 8 KB/sek tager det et stykke tid.

Har du læst hele tråden? Har allerede givet in løsning, nemlig at
tilføje -cache 128. Hos mig cacher den så på ca. 1 sekund.

> Min download hastighed er faktisk ikke 8 KB/sek - det er åbenbart
> upload hastighed på DR der er dårlig. Eller hvad?

64 kbit == 8 kbyte. Det er bedre lydkvalitet end det man får på de
fleste radioer.

Er der forresten nogen andre der får connection refused lige nu? Jeg
har stadig problemer, men kan dog høre netradioen ved at hente streamen
i Herning (hvor netradio virker) og sende den i en FIFO der i Them
afspilles over SSH. Ikke en optimal løsning, men når andet jo ikke kan
gøre det ...

--
PeKaJe

Pray to God, but keep rowing to shore.
   -- Russian Proverb

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-04 17:07

Den 08 Nov 2004 14:37:01 GMT skrev Peter Jensen:

> [...]
> i Herning (hvor netradio virker) og sende den i en FIFO der i Them
> afspilles over SSH. Ikke en optimal løsning, men når andet jo ikke kan

Connection refused (Tele2, Padborg)

Mvh
Kent

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-11-04 17:33

Kent Friis wrote:

> Connection refused (Tele2, Padborg)

OK, jeg vil opfordre dig (og alle andre der har problemer) til at ringe
til DR (35 20 30 40) og i omstillingen spørge efter den
netværksansvarlige for netradioen. Da jeg snakkede med ham sagde han at
de havde et almindeligt load-mønster, siden de fik ordnet deres firewall
problem i fredags. Alle mine tests viste at det var hos dem at porten
var lukket, men det lykkedes mig ikke at overbevise ham. Hvis de nu
bliver kimet ned er der jo en chance for at der kan blive gjort noget
ved det!

--
PeKaJe

*** Knghtbrd is now known as SirKewLDooD
*** Mercury kicked SirKewlDooD from #quakeforge (*WHACK*)

Fra : Mathias

Dato : 08-11-04 18:47

Monday 08 November 2004 15:37 sagde Peter Jensen noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> Har du læst hele tråden? Har allerede givet in løsning, nemlig at
> tilføje -cache 128. Hos mig cacher den så på ca. 1 sekund.

Sorry, havde jeg ikke.

> 64 kbit == 8 kbyte. Det er bedre lydkvalitet end det man får på de
> fleste radioer.

Det var så bare -cache 128 der manglede.

> [...]
> Them
> afspilles over SSH. Ikke en optimal løsning, men når andet jo ikke

Nope, den går klart igennem (Tiscali, Odense).

Tak for hjælpen!

Fra : Hans Houmøller

Dato : 05-11-04 23:54

Allan Joergensen wrote:

> http://www.dr.dk/netradio/alternativ/

Hvor henter jeg 'ASX'?
) hans

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-11-04 01:34

Mathias <nntp@mrside.dk> writes:

> [...]
>
> Hvad med ASX? Det irriterer mig at jeg ikke kan h~re P3 over nettet -
> har det nemlig med at optage mange af de numre de sender

Jeg har følgende i toppen af min /etc/mailcap:

audio/x-pn-realaudio; trplayer '%s'; needsterminal
video/x-ms-asf; /usr/bin/gmplayer -playlist '%s'; description="MS ASF video"; test=test -n "$DISPLAY"
video/x-ms-asf; /usr/bin/mplayer -playlist '%s'; description="MS ASF video"; needsterminal

Det gør at maskinen inde fra links kan afspille både Orientering fra
http://dr.dk/orientering/Or_MP/2004/sideor.shtm og direkte radio fra
http://www.dr.dk/netradio/netradiohelp_direkte.shtml.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Mathias

Dato : 06-11-04 10:34

Saturday 06 November 2004 01:33 sagde Kim Hansen noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> -playlist '%s'; description="MS ASF video"; needsterminal
>
> Det gør at maskinen inde fra links kan afspille både Orientering fra

Har lige prøvet - men den står bare ved "Download complete" i bodyen og
"Overfører data fra www.dr.dk..." i statusbaren...

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 06-11-04 10:26

Mathias wrote:

> Hvad med ASX? Det irriterer mig at jeg ikke kan høre P3 over nettet -
> har det nemlig med at optage mange af de numre de sender

shhh... pas på at Antipiratgruppen kommer efter dig for at overtræde
ophavsrettens §12 stk. 3

Bjarne

Fra : Mathias

Dato : 06-11-04 10:30

Saturday 06 November 2004 10:25 sagde Bjarne Wichmann Petersen noget à
la dette i dk.edb.system.unix:

> shhh... pas på at Antipiratgruppen kommer efter dig for at overtræde
> ophavsrettens §12 stk. 3

Jeg spurgte i jura gruppen, som sagde det var lovligt.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 06-11-04 11:02

Mathias wrote:
> Saturday 06 November 2004 10:25 sagde Bjarne Wichmann Petersen noget à
> la dette i dk.edb.system.unix:

> Jeg spurgte i jura gruppen, som sagde det var lovligt.
Og hvis det er noget man har fået oplyst på nettet er det natrligvis
den endegyldige sandhed ;)

--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 06-11-04 20:04

Mathias wrote:

> Jeg spurgte i jura gruppen, som sagde det var lovligt.

Du spurgte om man måtte optage fra radioen... det må du gerne... så længe
det sker til et analogt medie.

§12 stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden
ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag
af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Så med mindre du vil argumentere for at du *ejer* datastrømmen/radiosignalet
så er det no go... faktisk er stk. 3 så tåbelig at du end ikke må *scanne*
en videnskabelig artikel fra et tidsskrift du har lånt på biblioteket.

Velkommen til den digitale tidsalder! ;)

Mvh
Bjarne

Fra : Mathias

Dato : 06-11-04 22:41

Saturday 06 November 2004 20:03 sagde Bjarne Wichmann Petersen noget à
la dette i dk.edb.system.unix:

> [...]
> datastrømmen/radiosignalet så er det no go... faktisk er stk. 3 så
> tåbelig at du end ikke må *scanne* en videnskabelig artikel fra et
Hmm...
Så er der vist nogen der har overtrådt jura-gruppens fundats...

> Velkommen til den digitale tidsalder! ;)
Bah, jeg kan kun lide den go'e del af denne tidsalder

Fra : Leonard

Dato : 07-11-04 01:24

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

>§12 stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden
>ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag
>af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Hvad så med digitale satellitreceivere med harddisk i?
- må man heller ikke optage en film på harddisken for at se den senere
eller igen og igen?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 07-11-04 11:27

Leonard wrote:

> Hvad så med digitale satellitreceivere med harddisk i?
> - må man heller ikke optage en film på harddisken for at se den senere
> eller igen og igen?

Det er lidt sådan jeg læser det, men jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke er
100% sikker. Måske er der forskel på om man optager fra en publicservice
kanal, reklamefinancieret kanal og så en betalingskanal. I sidste tilfælde
vil jeg da sige at man lejer signalerne.

Bjarne

Fra : Sven

Dato : 07-11-04 04:32

> [...]
> ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på
> grundlag
> af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

I.flg. PC-planet må man da gerne optage fra streamet netradio til
digitalt medie?
I deres nyeste nummer er opskriften på hvordan man gør, samt en rubrik
med oplysninger om lov og paragraffer mht dette. I.flg. dem må man
GERNE kopiere denne musik til CD'ere, til sim MP3 afspiller osv osv,
og det er da digitale kopier
Læs på http://www.pc-planet.dk/ og
http://www.herognu.com/PC-Planet/forside/Rubrik1.htm

Sven

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 07-11-04 11:34

Sven wrote:

> [...]
> med oplysninger om lov og paragraffer mht dette. I.flg. dem må man
> GERNE kopiere denne musik til CD'ere, til sim MP3 afspiller osv osv,

Eftersom kulturministeriet selv kegler rundt i det (se
<http://www.infokioosk.dk>) vil det ikke overraske mig at andre også har
problemer.

Noget andet er at jeg ikke tror at det har været intentionen at det skulle
være ulovligt. Det der er problemet er at hverken embedsmændene eller
politikerne ikke har forstand på det de arbejder med. Se bare §75c som
forbyder at bryde afspilningsspærringer, samtidigt med at Kulturministeriet
både via kulturministeren og infokiosken siger god for at man godt må. Og
så får vi lige en tiple-negation i og med at §75d (vistnok) forbyder folk
at være i besidelse af og distribuere software der kan gøre dette.

.... sikke en gang lovsjusk og signalforvirring.

Bjarne

Fra : per christoffersen

Dato : 07-11-04 12:37

"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse

> Eftersom kulturministeriet selv kegler rundt i det (se
> <http://www.infokioosk.dk>) vil det ikke overraske mig at andre også har
> problemer.

På siden (som staves med enkelt o) står der under afsnittet om digital
kopiering, at man må optage fra radio og TV.
Alt andet ville også være mærkeligt, da der ikke er tale om hverken at låne
eller leje signalet.
For betalingskanalerne er der tale om at købe sig til at se udsendelserne,
men det akn ikke sidestilles med en egentlig lejeaftale.
Under afsnittet om kopiering af film fra TV skriver KM, at man gerne må
optage film, og at analoge kopier (VHS-bånd feks.) også må deles i
bekendtskabskredsen (Privat brug).

/Per

Fra : Sven

Dato : 07-11-04 14:55

> Under afsnittet om kopiering af film fra TV skriver KM, at man gerne
> må optage film, og at analoge kopier (VHS-bånd feks.) også må deles
> i bekendtskabskredsen (Privat brug).

Jo, men det er jo netop her forskellen er!! I.flg. PC-planet må man
GERNE optage streamet radio til sin harddisk (digital kopi), og man må
GERNE brænde CD og kopiere til sin MP3 afspiller (begge digital
kopiering). Som jeg læser PC-planet, så må man benytte disse digitale
kopier på nøjagtig samme vilkår som de analoge kopier (f.eks VHS-bånd)
man har. Dvs til privat brug mv.

Sven

Fra : per christoffersen

Dato : 07-11-04 16:30

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg læser PC-planet, så må man benytte disse digitale kopier på nøjagtig
> samme vilkår som de analoge kopier (f.eks VHS-bånd) man har. Dvs til

Digitale kopier er til personlig brug, andre (her analoge) kopier er til
privat brug.
Der er væsentlig forskel på de to begreber, - personlig brug er langt mere
snæver end privat brug.

Men digitale kopier må man til personlig brug gøre med, hvad man vil,
herunder også brænde på en CD og kopiere videre til sin MP3-afspiller. Det
væsentlige er, at det kun er en selv + den nærmeste familie, der må
bruge/høre dem.

Hvad PC Planet fortæller om sagen skal jeg ikke kunne sige.

/Per

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 07-11-04 20:31

per christoffersen wrote:

> På siden (som staves med enkelt o) står der under afsnittet om digital
> kopiering, at man må optage fra radio og TV.

Som sagt, jeg giver ikke meget infokiosken. Fuld af fortigelser, halve
sandheder og selvmodsigelser.

> Alt andet ville også være mærkeligt, da der ikke er tale om hverken at
> låne eller leje signalet.

Hvad er det så? Og en streaming fra en server til en slutbruger er... ?

> For betalingskanalerne er der tale om at købe sig til at se udsendelserne,
> men det akn ikke sidestilles med en egentlig lejeaftale.

Skal jeg ikke kunne udtale mig om da jeg ikke er jurist.

> Under afsnittet om kopiering af film fra TV skriver KM, at man gerne må
> optage film

.... så når jeg køber et VideoOnDemand produkt via min bredbåndsforbindelse
til min KISS-maskine, så må jeg godt kopiere den? Hvor går grænsen imellem
et VOD-signal og et wma-signal fra dr.dk?

Bjarne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-11-04 09:03

> Som sagt, jeg giver ikke meget infokiosken. Fuld af fortigelser, halve
> sandheder og selvmodsigelser.

Så galt står det nu ikke til. Oplysningerne er ikke fuldt dækkende i alle
situationer, men fejl eller selvmodsigelser har jeg nu ikke fundet.

> Hvad er det så? Og en streaming fra en server til en slutbruger er... ?

Der er simpelthen bare tale om, at man aflytter signalet. Man lejer eller
låner heller ikke et almindeligt website fordi man kigger på det.
I juridisk forstand er der vel tale om, at man laver et eksemplar til sig
selv, med indehaverens stiltiende godkendelse. Eksemplaret kan
viderekopieres efter reglerne om dette.

> ... så når jeg køber et VideoOnDemand produkt via min bredbåndsforbindelse
> til min KISS-maskine, så må jeg godt kopiere den? Hvor går grænsen imellem
> et VOD-signal og et wma-signal fra dr.dk?

Du må gerne kopiere signalet efter lovreglerne, men det kan være der er
noget i din aftale med VOD-udbyderen, der forhindrer.

/Per

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 06-11-04 13:52

Kent Friis wrote :

> Lige nu får jeg godtnok connection refused, det tyder på at DR har et
> problem i deres ende.

Det har de faktisk ret tit, men lige nu virker det fint her. Jeg bruger
dog asx linksene man kan finde her:

'mplayer http://www.dr.dk/netradio/p3-wmp.asx'
Spiller fint lige nu.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-11-04 14:05

Jesper Louis Andersen <jlouis@miracle.mongers.org> writes:

> Tjah, for dig maaske. Ikke her. Det kunne lyde som et problem med
> lydkortdriveren, eller en for gammel mplayer/win32-codecs

Jeg kan desværre tilslutte mig Lene og sige at det lyder ret ringe
selv om jeg starter mplayer med linket til 64 kbps playlisten. Jeg kan
også se på mit båndbreddeforbrug at det ser ud som om den afspiller 20
kbps versionen.

Jeg bruger Debian unstable og har netop opdateret den så codecs osv.
skulle være rimelig nyt. Jeg har ikke problemer med at afspille lyd i
andre sammenhænge.

--
Jacob - www.bunk.cc
Indecision is the true basis for flexibility.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-11-04 14:19

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> [...]
> om jeg starter mplayer med linket til 64 kbps playlisten. Jeg kan også se
> på mit båndbreddeforbrug at det ser ud som om den afspiller 20 kbps

Det lyder mærkeligt.

Kan det tænkes at dr.dk har et problem?