Bootloader i Ubuntu?
Fra : JS

Dato : 05-11-04 18:07

Er der ikke en Boot loader så man kan ændre at computeren starte op i WinXP
istedet for Ubuntu?

Mvh

Johs

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-11-04 18:30

I dk.edb.system.unix, skrev JS:
> Er der ikke en Boot loader så man kan ændre at computeren starte op i WinXP
> istedet for Ubuntu?

Har den ikke selv lavet så du har valget?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : JS

Dato : 06-11-04 00:30

On Fri, 05 Nov 2004 17:30:12 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Har den ikke selv lavet så du har valget?

Jo men hvis jeg ikke vælger WinXp inden for 10 sekunder så går den ind
i Ubuntu, kunne være rart hvis det var omvendt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-11-04 12:06

JS skrev:

> Jo men hvis jeg ikke vælger WinXp inden for 10 sekunder så går den ind
> i Ubuntu, kunne være rart hvis det var omvendt.

Det ville da være frygteligt

Sorry ku' ik' dy' mig!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Michael Eriksen

Dato : 06-11-04 11:17

"JS" <dsa.@asdf.com> wrote in news:cmgbui$6jc$1@news.net.uni-c.dk:

> Er der ikke en Boot loader så man kan ændre at computeren starte op i
> WinXP istedet for Ubuntu?
>
> Mvh
>
> Johs

Ubuntu kører grub, ikke? Så skal du redigere /boot/grub/menu.lst (jeg
skriver udfra hukommelsen - så er du advaret .

Bagefter skal du nok køre grub, det skal man i hvertfald med lilo, som jeg
kender bedre.

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-11-04 11:31

Michael Eriksen <sorry@no.spam> writes:

> [...]
> skriver udfra hukommelsen - så er du advaret .
>
> Bagefter skal du nok køre grub, det skal man i hvertfald med lilo, som jeg

Den store forskel på grub og lilo er at man _ikke_ skal køre grub
efter at man har rettet i config-filen.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : JS

Dato : 06-11-04 11:53

On Sat, 06 Nov 2004 10:17:12 +0000, Michael Eriksen wrote:

> [...]
> skriver udfra hukommelsen - så er du advaret .
>
> Bagefter skal du nok køre grub, det skal man i hvertfald med lilo, som jeg

Ok nu har jeg fundet filen /boot/grub/menu.lst, som jeg har åbnet på
følgende måde:

$ sudo pico /boot/grub/menu.lst

Men hvad skal jeg ændre i den for at den vælger at boot automatisk ind i
WinXP istedet for Ubuntu...er lidt bange for at pille ved de forkerte ting!

Johs

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-11-04 14:44

On Sat, 06 Nov 2004 11:52:32 +0100, JS wrote:

> [...]

> Men hvad skal jeg ændre i den for at den vælger at boot automatisk
> ind i WinXP istedet for Ubuntu...er lidt bange for at pille ved de

Det står helt sikkert i manualen, som du finder men ved at skrive:

$ info grub

Derefter kan du navigere dig ned til Configuration:: og læse en
grundig gennemgang der.

Mvh.

--
"More than anything, I won't try" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk