Spatiphyllum
Fra : Omnolog HMH

Dato : 05-11-04 13:37

Hej grupper.

Hvor store kan fredsliljer blive?

Dem jeg plejer at slå ihjel i min vindus karm er vel en 20-30 cm i højden.

På institutioner og lignende har jeg set nogen fætre på 80-100 cm i højden -
er det samme slags? Hvordan gør man for at undgå at slå de små ihjel og få
dem til at blive så store?

MVH HMH

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-11-04 16:27

Omnolog HMH wrote:
> [...]
> små ihjel og få dem til at blive så store?

> Dem jeg plejer at slå ihjel i min vindus karm er vel en 20-30 cm i

Vores lokale Kvickly her i Hillerød har/havde i denne uge meget store
fredsliljer til salg - så hvis du har en Kvickly i nærheden, så kan du måske
prøve at købe en stor til at slå ihjel i vindueskarmen i stedet for de
sædvanlige små

Jeg ved egentlig ikke hvordan man får dem så store - men der har været flere
indlæg her i gruppen gennem årene om nogle, der havde fredsliljer under
vandet i akvarier - og de holdt vist en pæn periode - men døde så
efterhånden ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-11-04 17:32

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
..>
> På institutioner og lignende har jeg set nogen fætre på 80-100 cm i
> højden -
> er det samme slags? Hvordan gør man for at undgå at slå de små ihjel og få
> dem til at blive så store?

Mine plejer også at se lidt halvkedelige ud til tider - men i år er de så
flotte og frodige, at det er en lyst.
Da 50 - 60 cm nu, og i foråret var de altså nogle små pistlinge.
Den "gamle" som plejer at være ca 40 cm høj, er nu de ca. 80 cm høj.

Jeg har købt noget andet pottemuld, end jeg plejer - "Voksemedium" i en grøn
50 liter plastsæk i Brugsen.
Det er vist egentlig beregnet til drivhuse og store krukker.
Det er grovere spagnum end almindelig pottemuld, og alle mine planter elsker
det!

Desuden har de fået mere vand (med hvergangsgødning), end de plejer - og
fordi jorden er så grov, klasker den ikke sammen.

Hilsen Inger

Fra : Martin H. Jensen

Dato : 06-11-04 00:19

Hej,

Spathiphyllum eller Fredslilje

Den er faktisk ret nem at dyrke, jeg har selv indtil flere.
Du spørger til hvor høj den kan blive?

Ja til det spørgsmål kan jeg svare, at der rent faktisk er tale om
flere forskellige sorter. Nogle af sorterne bliver ca. 20-30 cm høje
og andre kan ihvert fald godt blive helt op til ca. 90-100 cm, men så
er blomsterne også ret store og de er faktisk bedst egnet til at blive
brugt på store steder såsom kontorer m.m.

De små sorter er derimod noget mere humane i størrelsen også her
findes der flere varianter, jeg har selv nogle som har blade der er
bølgede langs kanten, samt andre som har afrundede bladspidser.

De dyrkes bedst i vinduer som vender mod nord-vest-øst, bør ikke tørre
helt ud mellem vandingerne.
De bør også helst dyrkes ved stuetemperatur, da de ellers vil
mistrives.

Med venlig hilsen
Martin Haubro Jensen
Aalestrup

P.S: håber du kan bruge svaret til noget, ellers er du velkommen til
at kontakte mig igen...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-11-04 00:59

Der er det gode ved dem, at de ikke kan overvandes. I akvarier med CO2
tilsætning, vil de kunne leve vedvarende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen