Guramier...
Fra : Jessen

Dato : 05-11-04 11:27

Hej NG.
Vi har købt en 300 L. tank og vil gerne have guramier.
Efter at have læst om fiskene, og de betingelser de skal have, vil jeg høre
om i har nogle råd til opstart.

Hvordan er de ? er de fredelige, det vi har i anden tank der skal flyttes
med over er :
neonfisk, guppi'er (kun hanner) ansistrus maller, pansermaller, og en
gammeldags algeæder og 2 sølv molly'er, kan de gå sammen ????

Er der specielle planter, rødder eller andet de skal have, og hvormange fisk
kan gå sammen?

Venligst
Jessen

Fra : T.F. Jakobsen

Dato : 08-11-04 19:52

"Jessen" <jessen1@mail.dk> wrote in message news:<418b5576$0$86952$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hej NG.
> Vi har købt en 300 L. tank og vil gerne have guramier.
> Efter at have læst om fiskene, og de betingelser de skal have, vil jeg høre
> om i har nogle råd til opstart.

Fisken er en labyrint fisk og kommer fra vande der er stillestående,
så du skal nok helst ikke have f.eks. et stort powerhead i tanken,
eller have fuld tryk på dit filter (ja afhængigt af hvor kraftigt det
er naturligvis). Der sker ikke noget ved at prøve dig lidt frem med
hvor meget gennemstrømning de bryder sig om, men skriv dig bag øret at
de kommer fra "rolige vande". Selv er jeg ved at planlægge en "Asien
tank" og der kommer jeg til at bruge en Eheim 2226 på en ca. 1/2 kraft
vil jeg tro.

> Hvordan er de ? er de fredelige, det vi har i anden tank der skal flyttes
> med over er :

Generelt er de fredelige som små, men jo større de bliver jo mere
"bølle agtige" bliver de. Derfor kan jeg frygte lidt for f.eks. dine
langsomme guppi og små neon. Mallerne skal nok klare sig. Det tager
dog lige nogle dage før de bliver store og så kan du jo evt.
sælge/flytte dem hvis der bliver for megen uro. Hvis du køber ungdyr,
køb da en lille flok så kan du skille dem fra du ikke ønsker at
beholde (dyrehandleren køber/bytter sikkert gerne). Voksne individer
kan du godt kønsbestemme, kommer lidt an på arten, men handens
rygfinde er normalt længere end hunnens - spørg din dyrehandler du
stoler på, eller prøv at skrive hvilke arter du tænker på så må vi jo
se

> Er der specielle planter, rødder eller andet de skal have, og hvormange fisk
> kan gå sammen?

De kan godt lide at have nogle gemmesteder, så lidt tæt plantesætning
et par steder i akvariet kan jeg anbefale. En af mine kolegaer har
haft et par guamier der holdt meget af at gemme sig under planterne
ind til de var overbevist om at der ingen fare var på fære. Specielle
planter nej, men når du siger guami siger jeg Asien biotop og derfor
også asien planter. På Tropica's side kan du søge på planter inden for
sværhedsgrad, oprindelses verdensdel, højde osv. prøv den.

Total antallet af fisk kommer meget an på dit filter/antal planter
osv. men pas på med hvor mange guamier du hælder i - jeg ville nok
starte med 6 ungdyr eller et voksent par og så se hvordan det gik.

Håber du kunne bruge noget af det jeg skrev, ellers spørg bare løs

/Torben

Fra : Jessen

Dato : 09-11-04 11:28

Hej Torben.
Tak for svaret.
Guppi og neon, kommer i vores 200 l tank, istedet for sammen med de guramier
vi nu vælger.
Jeg har spurgt en fiskehandler ang. størrelse på de guramier der nu bliver
sat sammen og han sagde at det ikke havde noget at sige. vi har tænkt på 2
forskellige slage, parvis.Fiskehandleren havde nogen der hed "Sunset" sidst
jeg var dernede, de var rigtig flotte, men har ellers ikke taget endelig
beslutning om hvad det skal være for nogen endnu. Skal der flere hunner end
hanner til?
Så sagde han at flydeplanter vil være godt til dem, men jeg ved ikke om det
er optimalt i et lukket akvarie...
Det med strøm vidste jeg ikke, så det vil jeg tage højde for. Har du en ide
til hvordan jeg sætter farten ned på en udvendig spandpumpe? Det er en ældre
model uden snaphaner. Kan et spændebånd gøre det?
Igen, tak for hjælpen.
D.Jessen

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-11-04 14:18

"Jessen" <jessen1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ældre
> model uden snaphaner. Kan et spændebånd gøre det?

Det er delvist noget vrøvl hvad forhandleren siger!
Størrelsen har noget at sige, f.eks en perlegurami bliver let omkring de
10-12 cm i længden,
og kan derfor tage langt større foder, end en honinggurami der kun bliver
4-5 cm.
Perleguramier kræver mere plads end honninggurami.
"Sunset" guramien er en opdrættet form af den almindelige dværggurami, og
kræver det samme som den.
Alle guramier er bedst i grupper med en han og 3-4 hunner. Hannen kan
jage ret meget med hunnerne,
og jo flere den kan jage med jo mindre bliver hver hun jaget.
I naturen er der masser af flydeplanter på overfladen, men et akvarie er
ikke naturen.
Planter med lange blade der ligger i overfladen giver samme virkning,
f.eks Vallisereria, Crinum,
amazonplanter og osv...

Hvis du vil drosle hastigheden lidt ned, klipper du da blot slangen over
og sætter en hane i passende
størrelse ind i mellem. Hvis du så også gør det på indløbet, er det nemt
at lukke hanerne
og flytte filteret når det skal renses. Lad være med at æbdre på
indløbshastigheden det er
der nemlig mange pumper der ikke kan tåle.

Carsten

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 10-11-04 19:15

Hej,
Jeg har haft et par dværgguramier, de døde desværre lidt for hurtigt... Nu
kan jeg se på svaret her at mit powerhead måske har noget af skylden
er jeg blevet så klog m.h.t. gennemstrømning - tak for det

Da jeg var i markedet for guramierne læste jeg en del om dem. Der stod også
at de lægger skumreder i vandoverfladen gerne i skjul/under flyde planter -
så det passer jo meget godt med hvad fiskepusheren sagde. Ligeledes blev det
tilrådet at have en han sammen med flere hunner som Carsten også siger.

Endelig stod der også en lille advarsel omkring avlede guramier. Det
handlede om at den kraftige avl der er foregået gennem mange år har
frembragt nogle "familer" der er svagere end de burde være og dermed er mere
sarte og har betydelig højere dødelighed end en "naturlig" gurami.

Pøjpøj med projektet.

MvHans