Har desværre fravalgt at købe Frontpage...~
Fra : cjtcjtcjt(fjerndette~

Dato : 05-11-04 08:50

I Frontpage arbejder man åbenbart stadig i rammer og tabller og kan ikke
"bare" flytte rundt på objekter som i et DTP-program.

Derfor har jeg desværre fravalgt at købe Frontpage og vil i stedte bruge
GoLive eller Dreamweaver!
Øv!

Havde ellers håbet at FP havde denne funktion

Carsten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-11-04 17:08

wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> GoLive eller Dreamweaver!
> Øv!
>
> Havde ellers håbet at FP havde denne funktion

Hej Carsten

Hvis du gerne vil bruge FP, så skal du bare lave koden i dens "kilde kode",
jeg har selv Dreamweaver, det er et kanon fedt program.
Jeg fik fra FP2000 til Dreamweaver 4.0.

Mvh
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Graae Jensen

Dato : 05-11-04 17:40

> Hvis du gerne vil bruge FP, så skal du bare lave koden i dens "kilde kode",
> jeg har selv Dreamweaver, det er et kanon fedt program.
> Jeg fik fra FP2000 til Dreamweaver 4.0.

Øh, øh - hvad mener du med at lave koden i dens "kilde kode"
og at du fik FP 2000 til Dreamweaver ?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-11-04 18:22

> Øh, øh - hvad mener du med at lave koden i dens "kilde kode"
> og at du fik FP 2000 til Dreamweaver ?

Jeg havde FP2000 først, og var glad for det, men den laver en del kode som man
ikke har brug for, jeg købte så siden hen Dreamweaver 4.0, hvilket jeg synes at
langt bedre end FP, lige nu bruger jeg en almindelig tekst editon til at lave
hjemmesider i.

Når at FP er åben er der 3 faneblade nede i bunden, se mere på billedet:
http://www.kefk.net/Software/Anwendungen/FrontPage/Versionen/ONG/Screenshots/Fron
tPage.jpg

Her kan du klikke på HTML, så kan du skrive det hele selv og ændre i tingene.

Fra : cjtcjtcjt(fjerndette~

Dato : 05-11-04 20:07

Jeg har spurgt mange om programmet FP kan den ønskede facilitet!

Jeg har i andre tråde fået svar om man bør bruge notepad i stedet!

Forestil jer i en nyhedsgruppe at sprøge om man kan sætte en nye katalystor
på en gammel Corolla - hvorefter man får svaret: Køb en VW!

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 23:39

<cjtcjtcjt(fjerndette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> katalystor
> på en gammel Corolla - hvorefter man får svaret: Køb en VW!

Nå nå - godt ord igen. WYSIWYG editorer er jo ikke DTP programmer. Inden du
laver dine HTML sider skal du have fastlagt designet, og bagefter finder du
så ud af, hvordan du vil føre det ud i livet. Og nu kommer så det svar du
efterlyser: FP2000 og fremad kan fint anvendes til at flytte objekter rundt
med på siden i fri dressur. Det foregår ved hjælp af CSS <div> eller <span>.

Nærmere bestemt foregår det således i FP2000, FP2002 (og lur mig om ikke
FP2003 også kan) ved at du markerer dit objekt (tabel, billede), klikker på
Format og vælger Placering, hvorefter du med musen kan trække objektet rundt
på siden. Dengang Netscape stadig havde nogle markedsandele, var der nogle
problemer idet visse NS versioner ikke kunne vise inline styles, så derfor
stod disse objekter og flagrede på sider fremvist af NS.

Men - det handler nok om at du skal vide noget om hvilke teknologier der
andvendes. En HTML side i dag har jo en betydelig støttepædagog i et godt
style sheet. Og det kan FP også hjælpe dig med at få lavet.

De to andre editorer er udmærkede værktøjer - absolut jævnbyrdige med FP -
men de mangler den funktionalitet som et FP web på en webserver med FP
server extensions kan give. Stadig uden at man skal kode en line asp. Og så
er det billigt.

Og så lige tilbage til din analogi med den gamle Corolla. Hvis ikke der i
forvejen sidder en katalysator på den gamle Corolla, så kan man ikke montere
en ny katalysator. Derfor er din analogi rigtig god til at illustrere, at
man skal have visse forudsætninger når man stiller et så specifikt spørgsmål
som du stillede. Der er nemlig afgrundsdyb forskel på om man fremstiller DTP
eller websider.

mvh
Ulrik

Fra : cjtcjtcjt(fjerndette~

Dato : 06-11-04 21:52

Hej Ulrik!

Tak for en rigtig rigtig god forklaring!

> [...]
spørgsmål
> som du stillede. Der er nemlig afgrundsdyb forskel på om man fremstiller

Der fik du mig... Jeg ved nemnlig heller INTET om biler!
Jeg tror også du rammer den helt rigtige problkematik. Jeg er vant til at
lave DTP til tryksag (dog ikke som levevej).

Det irriterede mig derfor at man ikke har samme frihed som i et DTP-program!

Jeg kigger lige på din forklaring og afprøver det straks!

Tak for godt svar!

Hilsen
Carsten

Fra : cjtcjtcjt(fjerndette~

Dato : 06-11-04 22:05

Hej Ulrik,

Det var jo præcis dét jeg søgte!
Det eneste jeg savner lidt er et grid og evt. nogle hjælpelinjer... men som
du selv siger er der måske forskel på at designe hjemmesider og tryksager.

Tak for hjælpen!

Hilsen
Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 00:34

> [...]
> som
> du selv siger er der måske forskel på at designe hjemmesider og tryksager.

Netop. Og du skal mentalt indstille dig på en anden holdning, når du skal
lave websider. Når man designer websider er der helt andre regler der
gælder. HTML er et formateringssprog som er opbygget efter et regelsæt. Og
man bliver på et eller andet tidspunkt nødt til at stifte bekendtskab med
dette regelsæt.

Webdesign handler meget om pixler. Hvor bred og hvor høj og hvor langt fra
ditten og datten udmåles altsammen i pixler, da du skal fremstille websider
til fremvisning på en skærm og ikke til print. Selvfølgelig skal en webside
også kunne printes ud, men det mest for at teksten så kan læses på papir i
lænestolen.

Når du så har flyttet dine objekter på plads skal du lige tjekke dem i
forskellige browsere.

Go' f'nøjelse med FP.

mvh
Ulrik