Tabel bredde (med indsat billede/grafik)
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 04-11-04 22:21

Hej

Jeg har opbygget en hjemmeside i en tabel, som skal være 90% af sidens
bredde. Øverst på min side skal der være et logo, som jeg ønsker at indsætte
i sidens øverste tabelrække.

Det logo som jeg gerne vil indsætte, er imidlertid noget større end den
plads der er til rådighed i en sådan celle - og desuden er det jo
forskelligt alt efter hvilken opløsning folk har på deres skærm, hvor stort
logoet vil være, hvis det skal være 90% af siden bredde. Hvis jeg blot
indsætter logoet som man indsætter et hvilket som helst andet billede og
derefter tilpasser det manuelt til tabellens størrelse, så laves der på en
eller anden måde "rod" i tabellen nedenfor, som så ikke længere er 90% af
sidens bredde, men nu en del mere.

Jeg har naturligvis overvejet at lave logoet mindre, men jeg kan ikke
rigtigt gennemskue den optimale størrelse for logoet, da 90% sidebredde på
f.eks. 1024x768 jo langt fra er det samme som på en 1600x1200 opløsning, for
blot at nævne et eksempel. For mig at se vil jeg ikke kunne "ramme" en
rigtig størrelse. Eksempelvis vil 3x8 cm være passende i nogle tilfælde, men
være håbløst i andre

Derfor er jeg på jagt efter en løsning (hvis den findes) som får logoet til
at være 90% af sidens bredde, uanset hvilken opløsning brugeren så måtte
have.

Det bør nævnes, at mit kendskab til programmering og den slags bestemt ikke
er stort, derfor vil jeg gerne have så simpel en løsning som muligt, eller
alternativt - en del hjælp til hvordan jeg skal bære mig ad.

Link til siden: www.lonne-biler.dk

På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Morten Munk-Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 00:09

"Morten Munk-Jensen" <munk_jensen@-detteskaltagesvæk-yahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:418a9d10$0$97116$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Derfor er jeg på jagt efter en løsning (hvis den findes) som får logoet
> til at være 90% af sidens bredde, uanset hvilken opløsning brugeren så

Du indsætter blot en extra tabel hvor du kun placerer dit logo. Denne tabels
bredde sætter du også til 90% og sørger for den er centreret på siden. Dit
logo er ikke særlig stort, så det klipper du til og placerer centreret i
tabellen. Så sæter du baggrundfarve i tabellen og evt. i cellen. Og så er
det hele skalerbart og logoet vil altid placere sig i midten.

mvh
Ulrik

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 06-11-04 21:10

> Du indsætter blot en extra tabel hvor du kun placerer dit logo. Denne
> tabels bredde sætter du også til 90% og sørger for den er centreret på
> siden.

Det har jeg prøvet, men når jeg indsætter logoet, som er større end
tabellens bredde, så holdes tabellen ikke indenfor de 90% alligevel - det
jeg har brug for er en fastlåsning af tabellen, således at logoet tilpasser
sig tabellen og ikke omvendt.

> Dit logo er ikke særlig stort, så det klipper du til og placerer centreret
> i tabellen.

Det logo der kan ses på siden er ikke originalen - det er tilpasset ved at
trække i hjørnerne osv., hvilket jo ikke er optimalt.

> Så sæter du baggrundfarve i tabellen og evt. i cellen. Og så er det hele
> skalerbart og logoet vil altid placere sig i midten.

Mit problem er egnetligt ikke at få logoet til at være i midten, mit problem
er i højere grad at få logoet til at tilpasse sig den skærmopløsning som den
besøgende på hjemmesiden måtte have, uanset om det er 600x800, 1024x768
eller 1280x1024, så ønsker jeg at logoet altid skal udgøre 90% af sidens
bredde på skærmen - ligesom den øvrige del af siden/tabellen.

Mvh
Morten

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-11-04 23:36

Angiv bredden som en procentsats.
Kan dog ikke anbefales.

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 07-11-04 00:18

> Angiv bredden som en procentsats.
> Kan dog ikke anbefales.

Det er netop det jeg gør. Men når der indsættes et billede sættes dette
åbenbart ud af kraft på en eller anden måde - tabellen udvider sig i hvert
fald til mere end 90%.

Mvh
Morten

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-11-04 20:00

På billedet.
Ulriks forslag er dog bedre.

On Sun, 7 Nov 2004 00:18:27 +0100, "Morten Munk-Jensen"

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 01:04

"Morten Munk-Jensen" <munk_jensen@-detteskaltagesvæk-yahoo.dk> skrev i en
meddelelse news:418d2f90$0$69025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> er 600x800, 1024x768 eller 1280x1024, så ønsker jeg at logoet altid skal
> udgøre 90% af sidens bredde på skærmen - ligesom den øvrige del af

Du skal klippe dit logo til, så du kun har Lønne Biler. Alt det sorte og
røde udenom bogstaverne klipper du væk. Så skalerer du billedet ned til en
bredde på ca. 350 píxels i bredden. Dette arbejde kan du ikke udføre på
tilfredsstillende måde i FP, her bør du bruge et billedbehandlingsprogram
såsom Photoshop eller Paint Shop Pro, hvis du vil have et professionelt
resultat. Så indsætter du en tabel men en række og en kolonne, giver
tabellen sort som baggrundsfarve, giver tabellen en border på 10 pixels og
giver denne farven rød. Så indsætter du dit logo. Så kan tabellen skaleres
op og ned sammen med siden.

mvh

Ulrik