Hjem kl. 04-05
Fra : tr

Dato : 04-11-04 14:41

Hej!
Hvad tid syntes i er passende at komme hjem om natten i weekenden?
Min kærestes søn på 16 år skal absolut være ude til kl. 4 - 5 om morgenen,
hvad jeg syntes er for sent. Han har og gør måske stadig brug af hash. Han
har også prøvet stærkere stoffer.
Mvh tr

Fra : Holst

Dato : 04-11-04 14:54

tr wrote:

> [...]
> hvad jeg syntes er for sent. Han har og gør måske stadig brug af hash. Han

Det lyder da til, at hjemkomsttidspunktet er det mindste af problemerne.

Hjemkomsttidspunktet er efter min mening ligegyldigt, så længe hans
forældre er trygge ved, at han er ude, og så længe han dagen efter
formår at lave de lektier og lignende, han måtte skulle lave.

Men bruger han tiden på hash og det, der er værre, så er spørgsmålet jo
lidt, om han overhovedet skal have lov til at gå ud ...

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 05-11-04 23:36

On 04/11/04 14:53, in article 418a3461$0$241$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Holst" <newsoct04@shelter.dk> wrote:

> Det lyder da til, at hjemkomsttidspunktet er det mindste af problemerne.

Præcis!!
--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : Henrik Petersen

Dato : 07-11-04 14:56

"Holst" <newsoct04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

tr wrote:

> [...]

Men bruger han tiden på hash og det, der er værre, så er spørgsmålet jo
lidt, om han overhovedet skal have lov til at gå ud ...

Kan oxo tilslutte mig her......

henrik

Fra : Cat

Dato : 04-11-04 18:34

"tr" <titris@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad jeg syntes er for sent. Han har og gør måske stadig brug af hash. Han

Hvad synes forældrene?

Tine

Fra : Gitte

Dato : 05-11-04 10:34

Hejsa

> [...]
>hvad jeg syntes er for sent. Han har og gør måske stadig brug af hash. Han

Tja, jeg flyttede hjemmefra da jeg var 16 - og kunne derfor komme hjem
når det passede mig
Men dermed ikke sagt, at jeg mener at det skal gælde for alle
16-årige. Når man bor hos sine forældre, må man som udgangspunkt
respektere deres regler - som selvfølgelig bør fastsættes ud fra den
enkeltes modenhed og øvrige opførsel...
Inden jeg flyttede hjemmefra havde jeg (fra godt 15-års alderen) lov
til at være ude til diskotekerne lukkede kl. 5 + en rimelig tid til at
komme hjem (½ time ca.). Men tror nok, at jeg selv var en meget
"fornuftig" ung, drak sjældent vildt meget og kunne ikke drømme om at
komme i nærheden af stoffer.
Tror at jeg vil give mine egne børn nogenlunde samme frihedsgrad, når
de en gang bliver så gamle... Med mindre, der selvfølgelig er
specielle problemer, der gør sig gældende.
Men som udgangspunkt synes jeg, at det er ganske rimeligt, at en
16-årig har lov til at være ude til kl. 5...

MVH
Gitte

Fra : Anita

Dato : 05-11-04 18:21

Gitte wrote:
> (fra godt 15-års alderen) lov
> til at være ude til diskotekerne lukkede kl. 5 + en rimelig tid til at
> komme hjem (½ time ca.).

Altså på de diskoteker som kun må lukke personer over 18 år ind?

Det synes jeg bestemt ikke unge på 16 skal have lov til. Det er jo at
fortælle sine børn, at de bare skal være ligeglade med loven og gøre som det
passer dem.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 05-11-04 18:22

Anita wrote:

> Altså på de diskoteker som kun må lukke personer over 18 år ind?

Diskotekerne bestemmer jo selv, hvem de vil lukke ind.

> Det synes jeg bestemt ikke unge på 16 skal have lov til. Det er jo at
> fortælle sine børn, at de bare skal være ligeglade med loven og gøre som det
> passer dem.

Loven siger kun noget om, hvem diskotekerne må sælge alkohol til. De må
gerne lukke en 16-årig knægt ind, men de må ikke sælge ham en øl.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-11-04 18:26

"Holst" <newsnov04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Loven siger kun noget om, hvem diskotekerne må sælge alkohol til. De må
gerne lukke en 16-årig knægt ind, men de må ikke sælge ham en øl.

Er du sikker på det?
Jeg troede osse, det var sådan, men min 21-årige søn har lige belært mig om,
at der er en aldersgrænse på 18 år - og han lød ret sikker i sin sag.

Hilsen Inger

Fra : Holst

Dato : 05-11-04 18:56

Inger Pedersen wrote:

> Er du sikker på det?
> Jeg troede osse, det var sådan, men min 21-årige søn har lige belært mig om,
> at der er en aldersgrænse på 18 år - og han lød ret sikker i sin sag.

Trods det tager din søn fejl.

Mange diskoteker sætter dog selv denne grænse for at undgå, at de helt
unge kommer ind. Herved undgår de også, at en del af deres besøgende
ikke må købe alkohol, så ved at sætte en aldersgrænse ved 18 år, så kan
de sælge til alle besøgende, hvilket jo gør det noget nemmere for
barpersonalet.

Fra : Anita

Dato : 06-11-04 08:41

Holst wrote:

> Diskotekerne bestemmer jo selv, hvem de vil lukke ind.

> Loven siger kun noget om, hvem diskotekerne må sælge alkohol til. De
> må gerne lukke en 16-årig knægt ind, men de må ikke sælge ham en øl.

Langt de fleste diskotiker beder om ID i døren og ikke i baren. Så du mener
altså det er ok at de unge snyder sig ind på diskotekerne, bare de ikke
køber alkohol - eller hvordan skal jeg forstå dit indlæg?

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 06-11-04 08:55

Anita wrote:

> Langt de fleste diskotiker beder om ID i døren og ikke i baren. Så du mener
> altså det er ok at de unge snyder sig ind på diskotekerne, bare de ikke
> køber alkohol - eller hvordan skal jeg forstå dit indlæg?

Så må de jo gå på de diskoteker, der lukker folk under 18 år ind.

Jeg taler intet om, at de skal snyde eller noget. Jeg taler udelukkende
om loven, der ikke på nogen måde sætter en aldersgrænse for
diskoteksbesøg, så i henhold til loven kan 16-årige gå lige så meget på
diskotek, som de vil. Derudover taler jeg om udskænkning af alkohol,
hvor diskotekerne kun må udskænke til personer på 18 år og derover, så
på dette punkt har den 16-årige ingen mulighed for at indtage alkohol på
et diskotek, selvom diskoteket måtte lukke ham ind. Og endelig taler jeg
om, at diskotekerne naturligvis frit kan sætte en aldersgrænse ved 18 år
- eller 21 år for den sags skyld - hvis de ikke vil have de helt unge ind.

Jeg taler på ingen måde om at snyde sig ind på diskoteker, der har sat
en ned aldersgrænse, eller snyde sig til alkohol, selvom man er under 18 år.

Fra : Anita

Dato : 06-11-04 09:40

Holst wrote:
> Jeg taler på ingen måde om at snyde sig ind på diskoteker, der har sat
> en ned aldersgrænse, eller snyde sig til alkohol, selvom man er under
> 18 år.

Godt så. Men hvad skal den 16 årige så lave på et diskotek? Her i byen er
der aldersgrænse på 18 år på samtlige diskoteker. Men ikke desto mindre
opholder der sig MANGE under 18 på diskotekerne fredag og lørdag aften. Om
det er med forældrenes accept ved jeg ikke.

Venligst Anita

Fra : Gitte

Dato : 06-11-04 12:36

On Sat, 6 Nov 2004 09:40:20 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> w

> [...]
>opholder der sig MANGE under 18 på diskotekerne fredag og lørdag aften. Om
>det er med forældrenes accept ved jeg ikke.

Hvad med at danse, have det sjovt med vennerne osv.? Det kan faktisk
godt lade sig gøre, selv om man "kun" drikker sodavand

MVH
Gitte

Fra : Anita

Dato : 07-11-04 15:16

Gitte wrote:
> Hvad med at danse, have det sjovt med vennerne osv.? Det kan faktisk
> godt lade sig gøre, selv om man "kun" drikker sodavand

Det er jeg da helt enig i - og det har jeg ofte selv praktiseret. Men sådan
er virkeligheden bare sjældent. Det er de helt unge der drikker sig fra sans
og samling bl.a. for at vise sig for vennerne.

Hvis man som forældre lader sine børn gå på diskotek med den overbevisning
at de ikke drikker alkohol, så skal man enten kende sine børn ufatteligt
godt eller også er man lidt naiv. Prøv som forældre en dag at tage derhen
hvor ungerne færdes og se hvordan det går for sig. Gå en tur igennem Jomfru
Ane Gade en fredag nat ved 2 tiden... så skal I se løjer.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 07-11-04 15:22

Anita wrote:

> Det er jeg da helt enig i - og det har jeg ofte selv praktiseret. Men sådan
> er virkeligheden bare sjældent. Det er de helt unge der drikker sig fra sans
> og samling bl.a. for at vise sig for vennerne.

Ja, der er mange der gør det. Men faktisk er der også mange, der ikke
gør det. Du skal jo lige tænke på, at det som oftest er alle de fulde og
højtråbende, man lægger mærke til.

> [...]
> hvor ungerne færdes og se hvordan det går for sig. Gå en tur igennem Jomfru
> Ane Gade en fredag nat ved 2 tiden... så skal I se løjer.

Det er mit indtryk, at mange forældre accepterer, at deres børn indtager
alkohol, når de går til fester, helt ned til 13-14 års alderen i dag.

Under alle omstændigheder drejede denne diskussion sig i øvrigt heller
ikke om, om 16-årige drikker eller ej. Jeg tror ikke, at nogen er uenige
med dig i, at unge de drikker, og ofte drikker de for meget.

Fra : Gitte

Dato : 08-11-04 09:57

Hej

>Det er jeg da helt enig i - og det har jeg ofte selv praktiseret. Men sådan
>er virkeligheden bare sjældent. Det er de helt unge der drikker sig fra sans
>og samling bl.a. for at vise sig for vennerne.

Jeg er helt enig i, at det ofte er de helt unge, der drikker mest. Men
jeg mener bestemt ikke, at det er alle unge, der gør det.

> [...]
>hvor ungerne færdes og se hvordan det går for sig. Gå en tur igennem Jomfru
>Ane Gade en fredag nat ved 2 tiden... så skal I se løjer.

Jeg mener også, at man er naiv, hvis man er fuldt og fast overbevist
om, at ens barn/børn aldrig drikker alkohol. Men jeg mener samtidigt,
at mange børn/unge er til at stole på, og kan gebærde sig rimeligt
fornuftigt. Og dermed også kan/vil holde drikkeriet på et "fornuftigt"
niveau, hvor de da nok drikker, men ikke drikker sig fra sans og
samling.
Og ja, jeg har faktisk tænkt mig at give mine børn lov til at drikke
alkohol når de går i byen, også selv om de ikke er fyldt 18. Så længe
der ikke er noget i deres opførsel, der får mig til at forbyde det.
Altså, hvis jeg ved at jeg kan regne med, at de er, hvor de siger de
er, at de ikke render så meget i byen, at det går ud over skolegang,
ikke drikker sig sanseløst berusede og holder sig væk fra stoffer...
Så får de lov.
Hvis de derimod ikke lever op til kravene, ja så kan de jo åbenbart
ikke administrere den frihed, jeg giver dem, og så bliver den jo
selvfølgelig indskrænket.

MVH
Gitte

Fra : Anja

Dato : 06-11-04 12:41

> Godt så. Men hvad skal den 16 årige så lave på et diskotek?

Ja hvad laver man på et diskotek?

Her i byen er
> der aldersgrænse på 18 år på samtlige diskoteker.

Det er diskotekerne som sætter grænsen... men loven siger kun at det er
forbudt at udskænke spiritus til personer under 18 år.

Men ikke desto mindre
> opholder der sig MANGE under 18 på diskotekerne fredag og lørdag aften.

Det er stadig legalt efter loven...

Om
> det er med forældrenes accept ved jeg ikke.
>
> Venligst Anita

God wekend
Anja

Fra : Anita

Dato : 07-11-04 15:18

Anja wrote:
> Det er diskotekerne som sætter grænsen... men loven siger kun at det
> er forbudt at udskænke spiritus til personer under 18 år.

Nårh ja. Så er det jo pludselig helt i orden at fuppe sig ind på
diskotekerne, ikke?

Hvad med at lære børnene at gå til ungdomsklubfester eller lignende hvor
miljøet ikke er helt så råt? Hvor der er opsyn med de unge osv. Det ville
jeg personligt foretrække hvis det var mit barn.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 07-11-04 15:25

Anita wrote:

> Nårh ja. Så er det jo pludselig helt i orden at fuppe sig ind på
> diskotekerne, ikke?

Nej, det er der jo ingen, der siger, at det er.

Men når du hårdnakket påstår, at loven forbyder unge under 18 år at gå
på diskotek, så må det jo afvises, idet loven intet siger derom.

Børnene bør naturligvis overholde danske love, og ligeledes bør de
naturligvis overholde de retningslinjer, som de diskoteker, de besøger,
måtte have.

> Hvad med at lære børnene at gå til ungdomsklubfester eller lignende hvor
> miljøet ikke er helt så råt? Hvor der er opsyn med de unge osv. Det ville
> jeg personligt foretrække hvis det var mit barn.

Men hvor længe bliver man ved med at kunne gå til ungdomsklubfester? Det
er måske forskelligt fra sted til sted, men der, hvor jeg voksede op,
var der ingen ungdomsklubfester for unge, når de var nået op i 16-17 års
alderen.

Fra : Anita

Dato : 07-11-04 16:06

Holst wrote:
> [...]
> Det er måske forskelligt fra sted til sted, men der, hvor jeg voksede
> op, var der ingen ungdomsklubfester for unge, når de var nået op i

Som regel til man er 18 år gammel.

Venligst Anita

Fra : vvv

Dato : 07-11-04 20:31

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Som regel til man er 18 år gammel.

Og det er nok de færreste 17årige der gider komme der. Jeg tvivler på at man
kan "lære" unge mennesker hvor de skal feste, de kommer der hvor deres
venner befinder sig og det er næppe i ungdomsklubberne. Da jeg var den alder
gad vi slet ikke komme de steder hvor man følte sig overvåget. Der er
normalt heller ikke udskænkning i ungdomsklubberne og det vil de unge have,
om vi kan lide det eller ej.

VV

Fra : Anita

Dato : 07-11-04 21:05

vvv wrote:
> [...]
> overvåget. Der er normalt heller ikke udskænkning i ungdomsklubberne
> og det vil de unge have, om vi kan lide det eller ej.

Det er nu ikke helt sandt. I hvert fald ikke alle steder i landet eller
blandt alle unge.

Ungdomsklubfesterne er flittigt besøgt. Og at der ikke udskænkes alkohol er
slet ikke et problem. Den slags sørger de unge selv for inden festen.

Venligst Anita

Fra : vvv

Dato : 07-11-04 21:22

> [...]

er
> slet ikke et problem. Den slags sørger de unge selv for inden festen.

Ja, det kan jeg godt huske, masser af sprut i buskene - det var sku meget
sjovt. Men for vores vedkommene var vi noget yngre, fra vi var 15-16 gad vi,
og de andre på vores alder ikke det mere.
Selv er jeg fra kbh-området med masser af muligheder til at komme i byen på
egen hånd, du har sikkert ret i at ungdomsklubberne i provinsen har bedre
fat i de unge, og i længere tid.

VV

Fra : Holst

Dato : 06-11-04 23:41

Anita wrote:

> Godt så. Men hvad skal den 16 årige så lave på et diskotek?

Hvis druk er det eneste, du gik på diskotek for, da du var ung, så er
det da sørgeligt. Da jeg var ung dansede vi faktisk en hel del - også
uden at drikke os fra sans om samling. Okay, det gør man måske ikke i
dag, hvad ved jeg?!

Fra : Gitte

Dato : 06-11-04 12:35

Hej

>Altså på de diskoteker som kun må lukke personer over 18 år ind?

Den gang, da jeg gik i byen, var aldersgrænsen 16 år. Og nu var det jo
heller ikke altid nødvendigvis diskotekerne, der var målet. Det kunne
sådan set lige så godt være en privat fest - hvor jeg også, hvis det
var hos gode ven/inder fik lov til at overnatte, og først komme hjem i
løbet af dagen derpå. Typisk efter en gang morgenmad og oprydning, i
praksis ved middagstid.

>Det synes jeg bestemt ikke unge på 16 skal have lov til. Det er jo at
>fortælle sine børn, at de bare skal være ligeglade med loven og gøre som det
>passer dem.

Nu er det jo sådan, at det er diskotekerne rimeligt frit, hvilken
aldersgrænse de vil sætte. Og så er det jo ikke ligefrem loven, der
bliver brudt...
Men du har selvfølgelig ret i, at det ikke er ok, at lære sine børn,
at man kan bryde loven.

MVH
Gitte

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-11-04 08:37

> [...]
> hvad jeg syntes er for sent. Han har og gør måske stadig brug af hash. Han

Ud over, at stofferne er det største problem, så
er der ingen rimelighed i, at knægten render ude så længe.
Men stofferne - det skal I få gjort noget ved.
Kontakt misbrugsrådgivningen i jeres lokalområde,
plus SSP-konsulenten på jeres lokale skole.
Det er for stort til at klares alene af forældrene.
Evt. kan I også kontakte AA's søsterorganisation,
som har med narko at gøre, det hedder vist AN???
Mvh.Bodil.

Fra : Nette

Dato : 06-11-04 09:01

"tr" skrev

> [...]
> hvad jeg syntes er for sent. Han har og gør måske stadig brug af hash. Han

Da jeg var 16, var jeg senest ude til kl. 1.00.
Jeg boede hjemme, var mine forældres ansvar og de gad ikke sidde oppe til
klokken lort om morgenen og vente på mig.
Ingen diskoteker her i byen er desuden for 16 årige, hvorfor man som
udgangspunkt må gå ud fra, at det er private fester, der er tale om. Og så
kan de vel starte det tidligere, hvis de vil bruge x antal timer på sådan en
fest?

Desuden holder jeg med de andre i, at hashen er et større problem og netop
fordi den er det, ville jeg nok holde ham i lidt strammere tøjler.

Nette

Fra : Henrik Petersen

Dato : 07-11-04 15:13

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Desuden holder jeg med de andre i, at hashen er et større problem og netop
> fordi den er det, ville jeg nok holde ham i lidt strammere tøjler.

Kan tilslutte mig at stofferne er problemet og jeg ville holde mit barn i
rimlige stramme tøjler. om det er rimligt at et barn på 16 år er ude til
klokken "lort" om morgnen, tror jeg kommer meget an på den opdragelse/frihed
deres forældre selv har fået som børn. og om man har tiltro til en barn og
så en barns modenhed.

Jeg har en barn på næsten et år, og jeg tror pt. at man skal bruge tillidt
istedent for kontrol, men være interserede i en barn færden og interesser.
men at barnet selvfølgeligt skal indordne sig under huset regler. Jeg er
helt sikker mere large en min kærste. Jeg har nu oxo selv gået i byen fra
jeg var lige fyldt 17 år og i rigtigt mange år, jeg har kendt min kæreste i
lidt over 2 åg og jeg er 37 år selv. hvor i mod min kæreste ikke rigtigt har
været den store gå i byen type, så hun er mere til hårde regler.

Det jeg ser som det største problem ved at gå i byen i dag, er at speed kun
koster ca. 175.- pr. gram og kokain ca 400. det er vildt billigt og de unge
ved at man kan feste igennem når man har taget det (har selv prøvet det en
del) dette skal min dreng dog aldrig vide og jeg vil til en hver tid fra
råde min dreng fra at prøve det.

og de unge drikker helt vildt, men det syntes mine forældre sikkert oxo jeg
og mine kammerater har gjort.

henrik

Fra : Anita

Dato : 07-11-04 16:10

Henrik Petersen wrote:
> Kan tilslutte mig at stofferne er problemet og jeg ville holde mit
> barn i rimlige stramme tøjler.

Jeg tror bare det er uhyre svært at "vende skuden" nu. Når først den unge
har prøvet det frie liv, vil han eller hun næppe affinde sig med pludselig
at få stramme regler. Det er lettere at slække på i forvejen stramme regler
end at gå den anden vej.

Dermed ikke sagt at man ikke skal gøre noget i den beskrevne situation, for
det skal man bestemt. Men løsningen er nok ikke at man pludselig sætter en
masse stramme regler op, som den unge så bare bryder - hvormed man ikke
rigtig har en konsekvens at sætte efter.

Så hellere bruge tiden på at involvere sig i den unges liv. Lave noget
sammen, snakke sammen og finde ud af hvilke problemer den unge tumler med.
Men det kræver selvf en masse af begge parter.

Venligst Anita