sumpplanter
Fra : Omnolog HMH

Dato : 04-11-04 00:32

Jeg kigger efter planter, der kan stå med rødderne i vand, og optage næring
fra akvarievand. Der kommer ikke hverken fisk eller dyr til rødderne, så det
bliver ikke noget problem. Jeg forstiller mig at plante planterne i potter
med jord foroven og så akvariegrus eller lecasten i bunden - så kan
planterne selv suge vand op.

Temperaturen bliver stuetemperatur, vil jeg tro.

Nogen forslag til planter?

De må gerne vokse hurtigt og frodigt, men alle forslag modtages med kyshånd.

Jeg mener at have læst i et akvarie- eller terrarie blad engang om nogen,
der havde noget tilsvarende - klatreplanter, der gik fra akvariet og op på
1.salen, men jeg kan ikke hitte artiklen igen, øv.

Jeg har krydspostet (jæææ, jeg har fundet ud af det), håber ikke det gør
noget.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-11-04 00:48

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1.salen, men jeg kan ikke hitte artiklen igen, øv.
>
> Jeg har krydspostet (jæææ, jeg har fundet ud af det), håber ikke det gør

Skal du til at have et rensningsanlæg fra akvariet stående i stuen? Det
skulle ellers være nok at få plantevækst nede i akvariet, det får man med
CO2-tilsætning og godt lys, samt have en rimelig tynd fiskebestand. Desuden
vil der fordampe voldsomt meget akvarievand. Så kunne du ligeså godt bare
skifte noget af akvarievandet. Mange akvarieplanter trives i virkeligheden
bedst som ovenvands sumpplanter, men skal så have fugtmættet luft.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Omnolog HMH

Dato : 04-11-04 01:25

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]

> skifte noget af akvarievandet. Mange akvarieplanter trives i virkeligheden
> bedst som ovenvands sumpplanter, men skal så have fugtmættet luft.

Det skal bruges til et åbent akvaterrarium/paludarium halløj. Det er slet
ikke sikkert, der skal være fisk - måske en øgle eller to, måske pildskadder
(i så fald skal rødderne afskærmes fra at komme ind til planternes rødder) -
planterne skal være en dekorativ del af hele opstillingen og ikke
udelukkende kulisse.

Fugt-problemet og fordampning er jeg opmærksom på.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-11-04 01:44

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev
> (i så fald skal rødderne afskærmes fra at komme ind til planternes
rødder) -

Nååhøh?

> planterne skal være en dekorativ del af hele opstillingen og ikke
> udelukkende kulisse.
>
> Fugt-problemet og fordampning er jeg opmærksom på.

Der er sikkert et utal af muligheder. Blandt potteplanter kan jeg nævne
Fredslilje, blandt akvarieplanter næsten alle med stiv opbygning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-11-04 04:38

Omnolog HMH wrote:
> [...]
> 1.salen, men jeg kan ikke hitte artiklen igen, øv.
>
> Jeg har krydspostet (jæææ, jeg har fundet ud af det), håber ikke det gør

Og m. Philadendrum scandens Kan du bare stikke en stængel ned gennem
glasafskæringen til strøm m.m.. Den danner så et flot, kraftigt rodnet
mens den vokser i højden

--
Mvh, Ole Larsen.
Fotografiske billeder på http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : kvaerulant

Dato : 04-11-04 14:10

Omnolog HMH wrote:

>Jeg kigger efter planter, der kan stå med rødderne i vand, og optage næring
>fra akvarievand.
>
>Nogen forslag til planter?

Næsten Alle planter kan gro i vand bare det er ilt til røderne.
Hvis du har en luft pumpe under røderne så kan de gro.

Fra : jan

Dato : 04-11-04 19:56

"kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Næsten Alle planter kan gro i vand bare det er ilt til røderne.
> Hvis du har en luft pumpe under røderne så kan de gro.

er der ikke noget med at man så også lufter al co2 = nærring ud
er så ikke bedre at have en lille cirkulations pumpe
det kan også komme til at give et flot lysspil

mvh jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-11-04 20:17

"jan" <hermann.dk@fjentdcspace.dk> skrev > er der ikke noget med at man så
også lufter al co2 = nærring ud
> er så ikke bedre at have en lille cirkulations pumpe

Rødder skal ikke bruge CO2, men bladene, og det henter de fra luften. Det er
de skabt til, livet i akvariet er mere eller mindre kvælende for dem, nogen
dør efter kort tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-11-04 20:47

> [...]
> bliver ikke noget problem. Jeg forstiller mig at plante planterne i potter
> med jord foroven og så akvariegrus eller lecasten i bunden - så kan

Sådan står alle mine stueplanter, så det kan du gøre med hvad som helst -
guldranke, stuebirk you name it. Men nok ikke med alle akvarieplanter, da de
jo skal have vand omkring bladene.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-11-04 21:16

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev
>Men nok ikke med alle akvarieplanter, da de
> jo skal have vand omkring bladene.

Jo, mange af dem er druknede sumpplanter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen