Vectorer - newbie
Fra : Jan Møller Andersen

Dato : 16-05-01 12:48

Hej!

Er der en som kan hjælpe mig igang med at bruge vectorer?
Jeg vil gerne bruge en vector sammen med en struct, men har svært ved at komme igang med det. Kender ikke meget til hverken vectorer eller struct.

Det jeg har mest brug for at vide lige nu er hvordan man deklarerer sin vector i starten.

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 16-05-01 15:26

* Jan Møller Andersen

> This is a multi-part message in MIME format.

Nei. Plain text. Alltid.

[snip]

> Er der en som kan hj=E6lpe mig igang med at bruge vectorer?

Hva er problemet?

> Jeg vil gerne bruge en vector sammen med en struct, men har sv=E6rt
> ved = at komme igang med det. Kender ikke meget til hverken vectorer
> eller = struct.

Har du prøvd å åpne en bok og slå opp på "vector" og "struct"?

> Det jeg har mest brug for at vide lige nu er hvordan man deklarerer
> sin = vector i starten.

#include <vector>
std::vector< int > foo;

[snip]

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

Nei.

ivr
--
Documentation is like sex: when it is good, it is very, very good; and
when it is bad, it is better than nothing.

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 17-05-01 08:45

Tag dig nu sammen Igor, det er skide irriterende at der altid skal rettes på
folk.
Hvis vi skal gå så meget op i detaljer, her tænker jeg på det du siger med
mime osv. Så hedder denne nyhedsgruppe jo DK.edb.......
Og du svarer altid i halvt svensk/norsk/dansk.
Jeg har ikke noget imod det sprog du skriver i, men skulle vi ikke lige give
newbies en chance...

Med Venlig Hilsen

Klaus Hebsgaard

Fra : Steven Bergstedt

Dato : 17-05-01 13:56

http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

--
/* Best regards
   ^Segal^ - Steven Bergstedt

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 17-05-01 15:56

* Klaus Hebsgaard

> Tag dig nu sammen Igor, det er skide irriterende at der altid skal
> rettes på folk.

Ikke "alltid", kun når det er behov for det. Tenk deg om jeg begynte å
poste i rot13, rtf eller doc formatene. Hvor enkelt ville det ha vært
for hver enkel deltager å lese forumet da?

> Hvis vi skal gå så meget op i detaljer, her tænker jeg på det du
> siger med mime osv. Så hedder denne nyhedsgruppe jo DK.edb.......

Og denne gruppen er underlagt de samme "reglene" som gjelder i dk.*
ellers. Har du tatt deg tid til å lese de reglene?

> Og du svarer altid i halvt svensk/norsk/dansk.

Nei, jeg svarer utelukkende på norsk, da jeg hverken kan svensk eller
dansk. Eventuelle skrivefeil kan jeg bare beklage.

> Jeg har ikke noget imod det sprog du skriver i, men skulle vi ikke
> lige give newbies en chance...

Jovisst. Det forandrer ikke på det faktumet at:

* folk skal presentere sine ideer/tanker/spørsmål/kommentarer/osv.
_skikkelig_ (noe du opplagt sliter med).

* folk skal stille så konkrete spørsmål som mulig. Som regel fungerer
dette veldig bra:

1. beskrive presist hva man vil det vedlagte programmet skal gjøre
2. beskrive presist hva det vedlagte programmet faktisk gjør
3. beskrive presist hvordan #1 er forskjellig fra #2

Kodesnutten som illustrerer problemet skal være så liten som mulig.

* folk skal vise at de har gjort en _innsats_ dersom de skal regne med
å få hjelp.

IMNSVHO er dette hverken urimelig eller for mye å forlange.

[snip]

ivr

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 18-05-01 06:59

> * folk skal vise at de har gjort en _innsats_ dersom de skal regne med
> å få hjelp.

Overhovedet ikke. Ikke på nogen mulig måde. Hvis der er nogen der har lyst
til at stille ganske simple spørgsmål som de ikke har eller på noget
tidspunkt har tænkt sig at arbejde for at nå frem til svaret på, jamen så
skal de bare stille dem -- og alle vi øvrige voksne mennesker kan så _selv
vælge_ om vi har lyst til at svare eller ej, alt efter hvordan vi har det
med den person der har stillet spørgsmålet. Hvis vi ikke mener at personen
selv har gjort nok, undlader vi at svare. Men der er også dem der har så
tilpas et overskud at de siger til sig selv, "okay, det var da et yderst
simpelt problem, det kan ikke tage mig længe lige at hjælpe ham her, og så
har han måske fået noget inspiration til hvad han sidder med, eller skal til
og i gang med." Som eksempel.

>* folk skal presentere sine ideer/tanker/spørsmål/kommentarer/osv.
> _skikkelig_ (noe du opplagt sliter med).

>* folk skal stille så konkrete spørsmål som mulig. Som regel fungerer
> dette veldig bra:

Pjat. Der er ingen regler for, hvordan folk skal eller skal ikke poste et
problem. Alt efter hvordan man forventer at få svar retur, skal man nok
efterhånden lære hvordan man stiller et spørgsmål så andre folk har en
chance for at svare på det.

Igor, hvis du føler dig irriteret over hvordan et indlæg tager sig ud; jeg
kan
kun anbefale dig at du efterfølgende undlader at beskæftige dig med det.
Du har valget, er du nok klar over? Jeg lover dig at du vil fremstå som en
mere behagelig person.at have med at gøre.

Morten.

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 18-05-01 12:37

* Morten Nørgaard

> Overhovedet ikke.

Det eneste stedet hvor man finner gratis ost er i musefellen.

[snip]

> Pjat. Der er ingen regler for, hvordan folk skal eller skal ikke
> poste et problem.

Jovisst finnes det regler for hvordan folk skal poste et problem. Dog,
akkurat de jeg tenkte på i dette tilfellet står ikke eksplisitt på
<URL:http://www.usenet.dk/>.

Subject: Hjelp, jeg er totalt clueless!

Hvordan blir jeg enn kewlhacker?

Det er ingen som skal hindre en fra å framstå som en idiot. Folk får
gjerne lov til å dumme seg ut i offentlighet. Men jo mer innsats de
legger i å løse et problem på egen hånd, desto mer omstendig og bedre
hjelp pleier de å få.

Definisjonen av problemet er det første riktige steget på vei mot
løsningen (et fritt oversatt plagiat fra "Programming Pearls"). Om man
ikke fikser det engang, så har man ikke forstått spørsmålet og burde
heller investere tid i denne aktiviteten framfor noe annet.

> Alt efter hvordan man forventer at få svar retur, skal man nok
> efterhånden lære hvordan man stiller et spørgsmål så andre folk har
> en chance for at svare på det.

Ah, men da ser du poenget mitt.

> Igor, hvis du føler dig irriteret over hvordan et indlæg tager sig
> ud; jeg kan kun anbefale dig at du efterfølgende undlader at
> beskæftige dig med det. Du har valget, er du nok klar over?

Jovisst har jeg valget. Jeg _velger_ også å påpeke til vedkommende
hvordan ting _burde_ gjøres. Jeg har enda til gode å se noen
protestere på et innlegg der forfatteren:

* har beskrevet problemet meget presist
* har presentert mulige løsningsforslag (som ikke helt var
tilstrekkelige/gode/optimale/)
* har brukt tiden sin på å få innlegget til å bli lesbart

Den type innlegg viser at forfatteren tar problemet på alvor og om
ikke annet så setter vedkommende pris på lesernes tid.

> Jeg lover dig at du vil fremstå som en mere behagelig person.at have
> med at gøre.

Det var _aldri_ målet mitt. Dette er <news:dk.edb.programmering.c>,
_ikke_ <news:alt.popularity-contest>.

ivr

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 18-05-01 13:47

> Det var _aldri_ målet mitt. Dette er <news:dk.edb.programmering.c>,
> _ikke_ <news:alt.popularity-contest>.

Jeg tvivler ikke herpå.

Fra : "Jan M. Andersen"

Dato : 19-05-01 23:28

Hallo!

Tak for den lystige debat!

Jeg nok lidt for hurtigt ude og desperat da jeg stillede spørgsmålet. Men arbejder hårdt på en opgave og havde ikke lige de rigtige bøger i nærheden. Så jeg håbede på lidt hurtigt hjælp. Desværre "glemte" at jeg havde postet spørgsmålet, da jeg fandt siden (blandt mange) under søgning på vektorer.
Heldigvis fik jeg hjælp til at komme igang og er ved at have styr på det.

Mvh

Jan

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 19-05-01 17:03

bla. bla. bla.

Jeg talte med Jan i går og spurgte ham om han havde læst svarene i
newsgruppen. Det havde han ikke, for han var kommet videre efter jeg havde
vist ham hvordan man definerede en vector og fik adgang til elementerne.

Anyway, så forklarede jeg ham hvorfor jeg synes det er en god idé at stille
konkrete spørgsmål. At teksten var i html skyldes at han havde skrevet sit
indlæg online, så aben hænger på mailgate (tror jeg). Faktisk fik jeg
(sikkert af samme årsag) slet ikke det originale brev, men kun de
efterfølgende svar.

Og nu kan man sige meget eller lidt om Igor's facon, men så vidt jeg kan se
er han den eneste der har hjulpet Jan med problemet i denne newsgroup. Så
hvis nogen ikke mener han sætter et godt eksempel for "netetikette" så gør
han det i hvert fald for at hjælpe andre.

mvh. jesper