Afstand på et netværk
Fra : Nordfyns Ungdomsskol~

Dato : 16-05-01 12:36

Jeg har 12 maskiner i et undervisningslokale, og 150 m. derfra (på
kontoret) får jeg snart installeret ADSL. Kan jeg forbinde
undervisningslokalets maskiner med kontoret ved hjælp at et enkelt rj-45
kabel på 150 meter?

Maskinerne i undervisningslokalet er koblet sammen i to hubs.

Morten

Jeg spørger da jeg har hørt noget om at man max kan kable 100 meter???????

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 16-05-01 12:54

Såvidt jeg ved skal du have en repeater imellem.

ADSL-router <-------> Repeater/Hub <------> Hub

I virkeligheden er en hub bare en repeater med flere porte, så en hub ville
også kunne bruges, men kablet må stadig ikke være mere end 100 m

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-05-01 12:54

Nordfyns Ungdomsskole wrote:

> [...]
> kontoret) får jeg snart installeret ADSL. Kan jeg forbinde
> undervisningslokalets maskiner med kontoret ved hjælp at et enkelt rj-45

Standarden siger maks 100 meter, men du kan godt være heldig at få det til
at køre alligevel. Hvis det er noget, I selv går og hygger jer med, så træk
lidt ekstra kabel, så I kan indskyde en repeater (kan evt. være en lille hub)
midt på kablet.

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-05-01 14:20

jstein@image.dk (Jonathan Stein) skrev i <3B026A6F.3063E6AC@image.dk>:

> Standarden siger maks 100 meter, men du kan godt være heldig at få det

De 100 meter gælder for 100 megabit/s.

Så, ja det kan du. Cat 5 eller 5e kan køre 185 meter ved 10 megabit/s (dvs.
rigeligt til ADSL).

Sæt en dual-speed (10/100) switch i undervisningslokalet, så er der kun
linien ud af huset, der bliver "sløvet ned" til 10 megabit/s.

Mvh. NKJensen
P.S: Når I får mere end 10 megabit/s ud af huset må du finde en anden
løsning.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-01 13:47

Niels Kristian Jensen wrote:

> De 100 meter gælder for 100 megabit/s.
>
> Så, ja det kan du. Cat 5 eller 5e kan køre 185 meter ved 10 megabit/s (dvs.
> rigeligt til ADSL).

Asbjørn Højmark har (havde? jeg kan ikke finde den nu) en
oversigt over max. kabellængder.

Der står (fra min opslagstavle):

10base-T   100m
10base-2   185m

- det smarteste var måske at placere en toports switch halvvejs?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-05-01 13:54

On Wed, 16 May 2001 14:46:50 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk>
wrote:

> Asbjørn Højmark har (havde? jeg kan ikke finde den nu) en
> oversigt over max. kabellængder.

http://www.hojmark.org/networking/distances.html

-A

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-05-01 13:39

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> http://www.hojmark.org/networking/distances.html

Der mangler 1000Base-T

- Ulrik Lunddahl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-05-01 13:53

On 16 May 2001 14:19:38 +0100, nkj@manbw.dk (Niels Kristian
Jensen) wrote:

> De 100 meter gælder for 100 megabit/s.

Ja, men også for 10 Mbps (10base-T).

> Cat 5 eller 5e kan køre 185 meter ved 10 megabit/s

Standarden siger 100 m.

-A

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-05-01 14:09

> De 100 meter gælder for 100 megabit/s.
>
> Så, ja det kan du. Cat 5 eller 5e kan køre 185 meter ved 10 megabit/s (dvs.
> rigeligt til ADSL).

De 185 meter er tyndt Ethernet (coaxialkabel). Fandt lige en gammel Louis
Poulsen bog, der citerer ISO 11801 for at man kan transmittere op til 16 MHz
båndbredde 160 meter på Cat 5 kabler. Dog skal man konsultere LAN-standarderne
for længder over 100 meter, og jeg er ret sikker på, at 10BaseT alligevel kun
tillader 100 meter kabel. På den anden side giver det et godt argument for at
gøre forsøget.
Hvor er Arne? (Jvf. anden post: Jo, vi savner ham).

M.v.h.

Jonathan

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-05-01 16:02

jstein@image.dk (Jonathan Stein) skrev i <3B027BDE.2E903645@image.dk>:

> [...]
>det et godt argument for at gøre forsøget.
> Hvor er Arne? (Jvf. anden post: Jo, vi savner ham).

Hmm - jeg huskede forkert. Gør plads til en hub eller en switch midt på
kablet.

Mvh. NKJensen

P.S: Jeg var sikker fordi jeg selv har et ca. 150 meter kabel (cat-6) som
kører problemfrit med 10 megabit/s. Det er åbenbart bare held, at det
virker, for jeg kan ikke finde nogen steder, hvor det bliver "lovet".

Fra : Arne Keller

Dato : 18-05-01 11:46

Hej Jonathan

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> [...]
kun
> tillader 100 meter kabel. På den anden side giver det et godt argument for

Ifølge standarden er det helt rigtigt at man kan køre 10Base-T på 90+10
meter.

Men med kvalitetskabel kan man være heldig at køre op til 150 meter.
Der er så vidt jeg ved kun en leverandør som garanterer 10Base-T på 150
meter kabel.

Jeg har flere gange set forsøg med 100Base-T og mere end 100 meter kabel,
det plejer ikke at gå godt.

> Hvor er Arne? (Jvf. anden post: Jo, vi savner ham).

Han tilbringer 5 dage i ugen i Sverige.
Derfor følger jeg kun gruppen i weekenden.
Men han kan mødes på NTI 2001 stand C2-009 hvis man savner ham

--
Arne Keller

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 18-05-01 14:17

Arne Keller wrote:

> Men med kvalitetskabel kan man være heldig at køre op til 150 meter.
> Der er så vidt jeg ved kun en leverandør som garanterer 10Base-T på 150
> meter kabel.

Hvor mange af disse begrænsninger skyldes timing og hvor meget skyldes
impedans/modstand/etc.? Fx 100Base-FX, der er der forskel på full og
half duplex, det må da skyldes det første? Hér hjælper gode kabler
vel ikke meget, elektronerne går vel ikke hurtigere i dem.

Fra : Arne Keller

Dato : 18-05-01 17:09

Hej Mogens

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3B0520CE.5BB003D3@crc.dk...

> [...]
> half duplex, det må da skyldes det første? Hér hjælper gode kabler
> vel ikke meget, elektronerne går vel ikke hurtigere i dem.

Det var da et godt spørgsmål !

Jeg er egentlig lidt i tvivl.

Umiddelbart vil jeg mene at timing er en vigtig parameter, men her kan man
jo på 10Base-2 køre 185 meter.
Spørgsmålet er så om signalet kan dekodes efter 150 meter, her er dæmpning
og NEXT jo vigtige parametre.

Min konklution er at timing tillader ca 185 meter kabel, men 10Base-T er kun
rent elektrisk konstrueret til 100 meter, her kan et kvalitetskabel
kompensere for den længere afstand.

Men jeg vil ikke tages til indtægt for noget ud over 150 meter

--

Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 19-05-01 02:48

In article <DPbN6.18844$zv2.2212838@news010.worldonline.dk>, "Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> writes:

AK> Det var da et godt spørgsmål !

AK> Jeg er egentlig lidt i tvivl.

AK> Umiddelbart vil jeg mene at timing er en vigtig parameter, men
AK> her kan man jo på 10Base-2 køre 185 meter.

Jamen, så kører man jo også kun 10 mbit.

Lidt hurtig slag-på-tasken-regning.

I et 100mbit netværk hældes 100.000.000 bit/s ud på kablet.

I kablet løber strømmen (husker jeg af bitter erfaring fra et væddemål
jeg tabte) med ca. 180.000 km/s, hvilket er 180.000.000 m/s.

Så vidt jeg husker er den mindste ethernet pakkestørrelse 64 byte. Det
vil sige 64*8 bit = 512 bit. Hvis en kollision skal detekteres må vi
ikke være færdige med at sende pakken før kollisionen detekteres.

Spørgsmål 1:
============
Hvor mange meter går der på en bit?

Det må være (180.000.000 m/s)/(100.000.000 bit/s) = 1,8 m/bit.

Spørgsmål 2:
============
Hvornår bliver en kollision detekteret for sent?

Vi placerer en maskine i hver ende af kablet. Vi forestiller os nu at
der står en række kasser mellem maskine A og maskine B. Når maskine A
sender sin første bit ud hopper den ned i kasse 1. Når den anden bit
sendes ud hopper bitten i kasse 1 videre til kasse 2 og så
fremdeles. Maskine B må kun sende bit ud, hvis der ikke ligger en bit
i kassen ud for maskine B. Det ses herved at der maksimalt må være 256
kasser mellem maskine A og maskine B. Hvis der er 257 kasser mellem
maskine A og maskine B, kan maskine B lægge en bit i kasse 257 når
maskine As første bit er nået frem til kasse 256. Maskine A lægger
altså bit 257 i kasse 1 samtidig med at As første bit hopper ind i Bs
første bit. Der går noget tid før Maskine A ser den ramponerede første
bit fra Maskine B. Den ramponerede bit hopper videre fra kasse til
kasse, men maskine A har ikke set den og fortsætter derfor ufortrødent
med at lægge bit i kasse 1. Når maskine A lægger den sidste bit i
pakken i kasse 1 er den første bit fra maskine B kun nået frem til
kasse 2. Maskine A har altså netop konkluderet at der ikke var
kollision og afsluttet den tilsyneladende succesfulde transmission i
det øjeblik den kolliderende bit fra maskine B dukker op.

Derfor må der maksimalt være 256 bit mellem maskine A og maskine B.

Spørgsmål 3:
============
Hvor langt må der så være mellem to maskiner (i.e. hvor langt må
kablet være)?

Det må være 256 bit * 1,8 m/bit = 461 meter. Hvis vi ser på fiber er
hastigheden lidt højere og et teoretisk maksimum må være omkring 500
meter.

Dette er naturligvis en _teoretisk_ øvre grænse (jeg kender ikke
ethernetteknologien i detaljer). Nu kender jeg ikke de praktiske tal
for fiber, men det vil forbavse mig hvis man ikke slår hovedet mod
loftet ved omkring 400-450 meter.

Betragtningerne gælder naturligvis kun i et delt medie (det vil sige
halv duplex).

AK> Min konklution er at timing tillader ca 185 meter kabel, men
AK> 10Base-T er kun rent elektrisk konstrueret til 100 meter, her
AK> kan et kvalitetskabel kompensere for den længere afstand.

De 185 meter fra 10Base2 kan ikke have noget med delay at gøre. Et 10
mbit netværk vil kunne klare 10 gange så lange kabellængder. Med andre
ord en teoretisk øvre grænse på 4610 meter. At de 185 meter heller
ikke i praksis har noget med delay at gøre, understreges dels af at
10Base5 må trækkes op til 500 meter (hastigheden i 10Base5 kan ikke
være over dobbelt så høj), dels af at man i praksis tillader op til 4
repeatere på et BNC-netværk. På et 10Base5-netværk svarer dette til
maksimum 2500 meter mellem to stationer (på et 10Base2 knap en
kilometer).

Knus
   Regnar

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 16-05-01 15:49

> Sæt en dual-speed (10/100) switch i undervisningslokalet, så er der kun
> linien ud af huset, der bliver "sløvet ned" til 10 megabit/s.

Hvis man ikke lige ligger inde med en 10/100 switch er det vel næsten
billigere bare at købe en repeater.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-05-01 17:34

On Wed, 16 May 2001 16:49:28 +0200, "Martin Sjøberg"
<sjoberg@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis man ikke lige ligger inde med en 10/100 switch er det vel næsten
> billigere bare at købe en repeater.

Næ, faktisk vil en lille, billig switch overvejende sandsynligt
være billigere end en repeater.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Sjøberg