| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Troy - Fact eller Fantasi? Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  02-11-04 19:34 |  
  |  
 
            Så fik jeg set Troja - jeg har hørt en masse dårligt om den film, men jeg 
 synes faktisk den var super god.
 Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100% fiktive, 
 men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja engang - kan 
 det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det virkelig ikke).
 Hvor meget af filmen er "dokumentar"?
 Jeg ved der er ændret på historien hist og her, men er den baseret på 
 virkelige hændelser?
 Har Troja eksisteret og ikke mindst, har Achilles (og Hector for den sags 
 skyld) eksisteret, eller er han (de) et produkt af Homers fantasi?
 Hvad er ægte og hvad er historie?
 Vil nogen stille det op for mig - bare kort og firkantet, så jeg har de 
 vigtigste facts på plads... jeg tror alligevel ikke jeg kommer igang med at 
 læse Homers værker, men derfor er jeg lidt interesseret i Troy... i store 
 træk anyways... lige netop Homer og den græske mytologi ved jeg kun lidt om 
  
på forhånd tak
 -- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Søren (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren | 
  Dato :  02-11-04 20:22 |  
  |  
 
            "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4187d31b$0$86990$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Så fik jeg set Troja - jeg har hørt en masse dårligt om den film, men jeg
 > synes faktisk den var super god.
 >
 > Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100%
 fiktive,
 > men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja engang - kan
 > det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det virkelig ikke).
 >
 > Hvor meget af filmen er "dokumentar"?
 >
 > Jeg ved der er ændret på historien hist og her, men er den baseret på
 > virkelige hændelser?
 >
 > Har Troja eksisteret og ikke mindst, har Achilles (og Hector for den sags
 > skyld) eksisteret, eller er han (de) et produkt af Homers fantasi?
 >
 > Hvad er ægte og hvad er historie?
 >
 > Vil nogen stille det op for mig - bare kort og firkantet, så jeg har de
 > vigtigste facts på plads... jeg tror alligevel ikke jeg kommer igang med
 at
 > læse Homers værker, men derfor er jeg lidt interesseret i Troy... i store
 > træk anyways... lige netop Homer og den græske mytologi ved jeg kun lidt
 om
 >   
>
 > på forhånd tak
 > -- 
 > sniper_Nolight
 >
 >  www.sitecenter.dk/sniper_nolight
Ifølge min kone, som er old-nørd, er den basseret på Homers 'Illiaden' som
 igen er basseret på facts?
 Illiaden er skrevet på digtform og er ikke for alm. menesker at læse.
 http://darkwing.uoregon.edu/~joelja/iliad.html
Søren
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Morten DH (03-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten DH | 
  Dato :  03-11-04 10:28 |  
  |  
 
            "Søren" <leave@mealone.dk> skrev i en meddelelse 
 news:cm8mpb$2ihj$1@news.cybercity.dk...
 > Illiaden er skrevet på digtform og er ikke for alm. menesker at læse.
 >  http://darkwing.uoregon.edu/~joelja/iliad.html
Den findes heldigvis skrevet om til letlæseligt dansk også og kan lånes på 
 biblioteket - den reddede mig gennem oldævl på gymnasiet    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikkel Møldrup-Lakje~ (03-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~ | 
  Dato :  03-11-04 17:16 |  
  |  
 
            Søren wrote:
 >
 > Illiaden er skrevet på digtform og er ikke for alm. menesker at læse.
 >  http://darkwing.uoregon.edu/~joelja/iliad.html
Iliaden er skam særdeles læsværdig, også i dag, og den findes endda i to 
 eminente danske oversættelser, nemlig Christian Wilsters og Otto Steen 
 Dues.
 Mikkel 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Peter B. Juul (04-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter B. Juul | 
  Dato :  04-11-04 00:09 |  
  |   
            Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:
 
 > Iliaden er skam særdeles læsværdig, også i dag, og den findes endda i
 > to eminente danske oversættelser, nemlig Christian Wilsters og Otto
 > Steen Dues.
 
 Jaeh, joeh.
 
 Det er afgjort smukt oversat, men forståelsen kræver MEGET, synes jeg.
 
 "Vreden, gudinde besyng, som greb peleiden Achilleus."
 
 Der gik mere end lang tid, før jeg fattede, at det ikke var en vred
 gudinde, der havde grebet Achilleus, men en gudinde, der skulle synge
 om den vrede, der greb Achilleus.
 
 Og det er bare første linie.
 
 Smukt, jow, men altså...
 
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "Bekæmp med al din kløgt og flid
 The RockBear.  ((^))   den tåge tåber spreder. 
 I speak only  0}._.{0  Thi visseligen, ting tager tid, 
 for myself.    O/ \O   men ævl tager evigheder"       -Piet Hein
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             David Rasmussen (04-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : David Rasmussen | 
  Dato :  04-11-04 01:13 |  
  |   
            Peter B. Juul wrote:
 > 
 > Jaeh, joeh.
 > 
 > Det er afgjort smukt oversat, men forståelsen kræver MEGET, synes jeg.
 > 
 > "Vreden, gudinde besyng, som greb peleiden Achilleus."
 > 
 > Der gik mere end lang tid, før jeg fattede, at det ikke var en vred
 > gudinde, der havde grebet Achilleus, men en gudinde, der skulle synge
 > om den vrede, der greb Achilleus.
 > 
 > Og det er bare første linie.
 > 
 > Smukt, jow, men altså...
 > 
 
 Jeg kan også huske at der gik noget tid før jeg fattede hvorfor 
 Achilleus var en peleide.
 
 /David
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Mikkel Møldrup-Lakje~ (04-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~ | 
  Dato :  04-11-04 01:19 |  
  |  
 
            David Rasmussen wrote:
 > Peter B. Juul wrote:
 >>
 >> Jaeh, joeh.
 >>
 >> Det er afgjort smukt oversat, men forståelsen kræver MEGET, synes
 >> jeg. "Vreden, gudinde besyng, som greb peleiden Achilleus."
 >>
 >> Der gik mere end lang tid, før jeg fattede, at det ikke var en vred
 >> gudinde, der havde grebet Achilleus, men en gudinde, der skulle synge
 >> om den vrede, der greb Achilleus.
 >>
 >> Og det er bare første linie.
 >>
 >> Smukt, jow, men altså...
 >>
 >
 > Jeg kan også huske at der gik noget tid før jeg fattede hvorfor
 > Achilleus var en peleide.
 Ja, men er det ikke også bare vidunderligt at en enkel verslinje som 
 denne kan rumme så meget?   
Jeg kan desværre ikke huske, hvordan Otto Steen Due begynder... Rasmus?
 Mikkel 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Peter B. Juul (04-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter B. Juul | 
  Dato :  04-11-04 15:28 |  
  |   
            Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:
 
 > Jeg kan desværre ikke huske, hvordan Otto Steen Due begynder... Rasmus?
 
 Hæng mig ikke op på det, men... "Syng, gudinde, om vreden, som greb
 <en omskrivning af peleiden Achilleus>"
 
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "Could it possibly get uglier? I used to be a
 The RockBear.  ((^))   highly respected Watcher and now I'm a wounded
 I speak only  0}._.{0  dwarf with the mystical strength of a doily."
 for myself.    O/ \O                                        - Giles
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jacob Andersen (06-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Andersen | 
  Dato :  06-11-04 09:04 |  
  |   
            "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message 
 news:m2pt2t8z9b.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
 > Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:
 >
 >> Jeg kan desværre ikke huske, hvordan Otto Steen Due begynder... Rasmus?
 >
 > Hæng mig ikke op på det, men... "Syng, gudinde, om vreden, som greb
 > <en omskrivning af peleiden Achilleus>"
 
 Mener at der mere præcist står musa eller noget i den retning i en af 
 oversættelserne.
 
 /Jacob 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter B. Juul (06-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter B. Juul | 
  Dato :  06-11-04 09:59 |  
  |   
            "Jacob Andersen" <duk@glem.det> writes:
 
 > Mener at der mere præcist står musa eller noget i den retning i en af 
 > oversættelserne.
 
 Det _er_ længe siden jeg læste den, men jeg mener, at "gudinde"
 henviser til Athene. Og hun er sandelig ingen simpel muse.
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
 The RockBear.  ((^))   faktum, at du er en idiot."
 I speak only  0}._.{0                                -Stefan Holm
 for myself.    O/ \O  
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Jacob Andersen (06-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Andersen | 
  Dato :  06-11-04 17:56 |  
  |   
            "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message 
 news:m2brebmjyr.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
 > "Jacob Andersen" <duk@glem.det> writes:
 >
 >> Mener at der mere præcist står musa eller noget i den retning i en af
 >> oversættelserne.
 >
 > Det _er_ længe siden jeg læste den, men jeg mener, at "gudinde"
 > henviser til Athene. Og hun er sandelig ingen simpel muse.
 
 Man kan sagtens forestille sig at jeg blander noget sammen her. For jeg kan 
 ikke umiddelbart finde belæg for det nogle steder.
 
 /Jacob 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Kasper Simonsen (04-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kasper Simonsen | 
  Dato :  04-11-04 16:38 |  
  |   
            > Jeg kan desværre ikke huske, hvordan Otto Steen Due begynder... Rasmus?
 
 Syng os, gudinde, om vreden der greb Peleïden Achilleus,
 vreden, den fæle, som voldte Achaierne tusinde kvaler
 
 Og så videre ...
 
 //Kasper
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Niels Søndergaard (04-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Søndergaard | 
  Dato :  04-11-04 10:29 |  
  |   
            On Thu, 04 Nov 2004 01:12:36 +0100, David Rasmussen
 <david.rasmussen@gmx.net> wrote:
 
 >Peter B. Juul wrote:
 >> 
 >> Jaeh, joeh.
 >> 
 >> Det er afgjort smukt oversat, men forståelsen kræver MEGET, synes jeg.
 >> 
 >> "Vreden, gudinde besyng, som greb peleiden Achilleus."
 >> 
 >> Der gik mere end lang tid, før jeg fattede, at det ikke var en vred
 >> gudinde, der havde grebet Achilleus, men en gudinde, der skulle synge
 >> om den vrede, der greb Achilleus.
 >> 
 >> Og det er bare første linie.
 >> 
 >> Smukt, jow, men altså...
 >> 
 >
 >Jeg kan også huske at der gik noget tid før jeg fattede hvorfor 
 >Achilleus var en peleide.
 
 Og så er der vist endda noget om, at det skal udtales pelejden for at
 passe i fødderne. Og de fleste siger peleïden.
 
 
 
 Mvh
 Niels Søndergaard
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Rasmus Underbjerg Pi~ (07-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ | 
  Dato :  07-11-04 22:57 |  
  |   
            Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> mælte sligt:
 
 >>> "Vreden, gudinde besyng, som greb peleiden Achilleus."
 [...]
 
 >Og så er der vist endda noget om, at det skal udtales pelejden for at
 >passe i fødderne. Og de fleste siger peleïden.
 
 Nejda?
 
 VREden gudINDe beSYNG | som GREB peleÏden aCHILleus
 
 På græsk: »mê:nin áeide theà Pe:le:ïádeo: Akhilê:o:s«.
 
 Venlig hilsen,
 Rasmus Underbjerg Pinnerup
 -- 
 "[...] Den enkelte Moabit er ikke et Udsnit af en Masse moabitiske
  Individer, men en Aabenbarelse af »Moabithed«, ligesom den enkelte Ko
  er en fuldgyldig Fremtrædelsesform for »Kohed«."
  - Johannes Pedersens "Israel" (bind I, side nogen og firs)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Niels Søndergaard (07-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Søndergaard | 
  Dato :  07-11-04 23:38 |  
  |   
            On Sun, 07 Nov 2004 22:56:34 +0100, Rasmus Underbjerg Pinnerup
 <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:
 
 >Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> mælte sligt:
 >
 >>>> "Vreden, gudinde besyng, som greb peleiden Achilleus."
 >[...]
 >
 >>Og så er der vist endda noget om, at det skal udtales pelejden for at
 >>passe i fødderne. Og de fleste siger peleïden.
 >
 >Nejda?
 >
 >VREden gudINDe beSYNG | som GREB peleÏden aCHILleus
 >
 >På græsk: »mê:nin áeide theà Pe:le:ïádeo: Akhilê:o:s«.
 
 Så fik vi det på plads.
 Jeg bøjer mig ydmygt for sagkundskaben.
 
 
 Mvh
 Niels Søndergaard
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jacob Andersen (06-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Andersen | 
  Dato :  06-11-04 09:03 |  
  |   
            "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message 
 news:m23bzqa5to.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
 > Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:
 >
 >> Iliaden er skam særdeles læsværdig, også i dag, og den findes endda i
 >> to eminente danske oversættelser, nemlig Christian Wilsters og Otto
 >> Steen Dues.
 >
 > Jaeh, joeh.
 >
 > Det er afgjort smukt oversat, men forståelsen kræver MEGET, synes jeg.
 >
 > "Vreden, gudinde besyng, som greb peleiden Achilleus."
 >
 > Der gik mere end lang tid, før jeg fattede, at det ikke var en vred
 > gudinde, der havde grebet Achilleus, men en gudinde, der skulle synge
 > om den vrede, der greb Achilleus.
 >
 > Og det er bare første linie.
 >
 > Smukt, jow, men altså...
 
 Og det er endda i den nye og mere letlæselige oversættelse hvis jeg ikke 
 tager meget fejl, ikke sandt?
 
 Jeg synes nu ikke den er slem at læse. Det tager ganske vist noget længere 
 tid end at læse Leif Davidsen eller den slags, men specielt utilgængeligt 
 synes jeg ikke det er.
 
 /Jacob 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Mikkel Møldrup-Lakje~ (06-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~ | 
  Dato :  06-11-04 10:34 |  
  |   
            Jacob Andersen wrote:
 >
 > Og det er endda i den nye og mere letlæselige oversættelse hvis jeg
 > ikke tager meget fejl, ikke sandt?
 
 Nej, du tager fejl.
 
 > Jeg synes nu ikke den er slem at læse. Det tager ganske vist noget
 > længere tid end at læse Leif Davidsen eller den slags, men specielt
 > utilgængeligt synes jeg ikke det er.
 
 Nej, du har ret.
 
 mvh,
 Mikkel 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Schmidt (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Schmidt | 
  Dato :  02-11-04 20:24 |  
  |  
 
            sniper_Nolight wrote:
 > Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100%
 > fiktive, men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja
 > engang - kan det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det
 > virkelig ikke).
 Man ved det faktisk ikke. Der har været bred enighed om at Homers
 historier byggede på enkelte virkelige hændelser, men at de
 selvfølgelig var stærkt "fiktioniserede".
 Mange historier fra det gamle Grækenland er skrevet med en stærk humor
 iblandet - måske ville de le af os, hvis de vidste hvor meget alvor
 mange idag tillægger hvad der måske blot var tænkt som en god historie
 dengang   
Enkelte lokationer menes at have været virkelige, men Troja var ikke
 iblandt dem - dette kan dog vise sig at ændres over de næste år, da man
 har fundet ruiner der stammer fra en by der måske kunne have været
 Troja.
 Figurerne i Homers historier menes ikke at have været virkelige -
 enkelte kunne være bygget op omkring virkelige personer, men igen
 omskrevet så de passede med den historie der skulle fortælles. Dette er
 faktisk ganske almindeligt helt op til middelalderen (eksempelvis
 hælder mange historikere til at Kong Arthur fandtes, men en sådan figur
 red i hvert fald aldrig Europa tyndt for at fjerne Romerne). Mit eget
 gæt er, at historierne hænger så løst sammen med virkeligheden, fordi
 det var mundtlige overleveringer.
 Mvh
 Steen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Bruun (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  02-11-04 20:31 |  
  |   
            "Steen Schmidt" <ssc01@newmail.dk> wrote in message
 news:L9Rhd.7635$KB3.5144@news.get2net.dk
 
 > (eksempelvis
 > hælder mange historikere til at Kong Arthur fandtes, men en sådan
 > figur red i hvert fald aldrig Europa tyndt for at fjerne Romerne).
 
 Hvor har du læst, at (en sandsynligvis fiktiv) Kong Athur skulle have reddet
 Europa tyndt for at fjerne romerne? Dén version af Arthur-myterne har jeg
 ligegodt aldrig hørt.
 
 -- 
 -Jens B.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Steen Schmidt (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Schmidt | 
  Dato :  02-11-04 21:29 |  
  |  
 
            Jens Bruun wrote:
 > Hvor har du læst, at (en sandsynligvis fiktiv) Kong Athur skulle have
 > reddet Europa tyndt for at fjerne romerne? Dén version af
 > Arthur-myterne har jeg ligegodt aldrig hørt.
 Det er nok også en overdrivelse ligefrem at sige "han red Europa tyndt"
 - jeg kan ikke huske hvor jeg hørte det første gang, men her er det
 nævnt kort:
 http://www.kingarthursknights.com/arthur/legendary.asp
Mvh
 Steen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Søren (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren | 
  Dato :  02-11-04 20:27 |  
  |   
            "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4187d31b$0$86990$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Så fik jeg set Troja - jeg har hørt en masse dårligt om den film, men jeg
 > synes faktisk den var super god.
 >
 > Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100%
 fiktive,
 > men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja engang - kan
 > det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det virkelig ikke).
 >
 > Hvor meget af filmen er "dokumentar"?
 Hun siger at 'de' - hun mener nok nogen arkæologer - har fundet byen, dér
 hvor det er beskrevet.
 
 Hun siger osse at 'Illiaden' er basseret på er sagn og ikke facts.
 
 Så det er vist et spørgsmål om tro!
 
 Søren
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           No Humor Man (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : No Humor Man | 
  Dato :  02-11-04 20:35 |  
  |  
 
            sniper_Nolight wrote:
 > Så fik jeg set Troja - jeg har hørt en masse dårligt om den film, men jeg 
 > synes faktisk den var super god.
 > Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100% fiktive, 
 > men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja engang - kan 
 > det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det virkelig ikke).
 > Hvor meget af filmen er "dokumentar"?
 > Jeg ved der er ændret på historien hist og her, men er den baseret på 
 > virkelige hændelser?
 > Har Troja eksisteret og ikke mindst, har Achilles (og Hector for den sags 
 > skyld) eksisteret, eller er han (de) et produkt af Homers fantasi?
 > Hvad er ægte og hvad er historie?
 > Vil nogen stille det op for mig - bare kort og firkantet, så jeg har de 
 > vigtigste facts på plads... jeg tror alligevel ikke jeg kommer igang med at 
 > læse Homers værker, men derfor er jeg lidt interesseret i Troy... i store 
 > træk anyways... lige netop Homer og den græske mytologi ved jeg kun lidt om 
 >   
> på forhånd tak
 Groft sagt så er Troja, krigen, grækernes belejring samt eventuelle sejr 
 anset som fakta, mens resten næppe kan kaldes for ret meget andet end 
 fiktivt eller mere eller mindre baseret på virkelige hændelser.  Homer 
 nedskrev ældre fortællinger der var overleveret fra mund til mund - ting 
 er lagt til og trukket fra i disse fortællinger efterhånden og Homer 
 selv har sikkert også redigeret og tilføjet til historien, da han skrev 
 den ned, for at gøre den mere interessant.
 Selvfølgelig kan en der har mere forstand på græsk mytologi og Homer 
 præcisere endnu mere hvad der er fiktion og hvad der er fakta - mht 
 hændelsesforløb og små detaljer, samt personerne.  Men håber at jeg ikke 
 ramte helt forbi. ,-)
 -- 
 No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
 ICQ: 67778624
 The Insane Asylum:  http://www.fortunecity.com/marina/anchor/986/
- trademark of the Watertight Precautions & The Jellyfish Association
 Model Kit Search:  http://nohumorman.stormloader.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sniper_Nolight (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  02-11-04 20:56 |  
  |  
 
            Det var hurtigt!
 Tak til jer alle, jeg har allerede nu dannet mig et indtryk af hvad jeg bør 
 regne med.
 Sad næsten her og troede at Achilles, en halvgud, stort set havde eksisteret 
  , men som alle andre historier baseret på virkelige hændelser, skal STORE 
 dele af historien altså tages med et gran salt   
Jeg tror faktisk jeg vil se den igen inden længe - det er rart at se en film 
 med lave forventninger og den så viser sig at være skide underholdende og 
 ret interessant.
 Takker!
 -- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Brian (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  02-11-04 21:09 |  
  |  
 
            Hejsa
 sniper_Nolight skrev:
 > Sad næsten her og troede at Achilles, en halvgud, stort set havde
 > eksisteret   , men som alle andre historier baseret på virkelige
 > hændelser, skal STORE dele af historien altså tages med et gran salt
 Om ikke andet fik vi bekræftet at hobitter virkelig findes.
 Paris figuren ligner da ihvertfald Frodo til forveksling   
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (02-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-11-04 21:10 |  
  |  
 
            Brian wrote:
 > Om ikke andet fik vi bekræftet at hobitter virkelig findes.
 > Paris figuren ligner da ihvertfald Frodo til forveksling   
Tænk, jeg synes nu mere, han ligner legolas   
Mvh
 Kevin Edelvang 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             sniper_Nolight (03-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  03-11-04 13:31 |  
  |  
 
            > Om ikke andet fik vi bekræftet at hobitter virkelig findes.
 > Paris figuren ligner da ihvertfald Frodo til forveksling   
hehe - min knægt på 5 udbrød "Der er Frodo!" og jeg svarede "Er det nogen, 
 er det Legolas" og han svarede "Far, se dog håret!"   
-- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jim Andersen (03-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jim Andersen | 
  Dato :  03-11-04 11:16 |  
  |  
 
            sniper_Nolight wrote:
 > Sad næsten her og troede at Achilles, en halvgud, stort set havde
 > eksisteret   ,
 Han er nok det man i dag kalder "en komposit karakter".
 "Vi kan ikke forvente folk kan holde rede i alle de forskellige personer, så 
 vi klasker dem sammen til én, og så får han navn efter ham med det mest 
 coole navn."
 /jim 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             sniper_Nolight (03-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  03-11-04 13:31 |  
  |  
 
            > "Vi kan ikke forvente folk kan holde rede i alle de forskellige personer, 
 > så vi klasker dem sammen til én, og så får han navn efter ham med det mest 
 > coole navn."
  
-- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rasmus Underbjerg Pi~ (03-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ | 
  Dato :  03-11-04 02:38 |  
  |  
 
            "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> mælte sligt:
 >Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100% fiktive, 
 >men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja engang - kan 
 >det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det virkelig ikke).
 Ja, der har været et Troja og man har også udgravet det. Byen er blevet
 ødelagt og genopbygget mange gange og udgravningerne inddeles derfor i
 en række historiske "lag". Det såkaldte "Troja VIIa"-lag dateres til ca.
 1200 fvt. og byen synes at være blevet ødelagt i en krig, hvor også en
 del af byen brændte. Dette kunne teknisk set godt være den krig, som er
 beskrevet i Homers Iliade (som filmen er inspireret af), men meget lidt
 kan siges med sikkerhed, og der er også dem, der blankt afviser, at
 Homers fortælling har nogen historisk gyldighed. Læs mere på
 < http://en.wikipedia.org/wiki/Troy#Homeric_Ilion_and_historical_Wilusa>.
>Hvor meget af filmen er "dokumentar"?
 Meget lidt. Der har givetvis været en by, der hed Troja (eller Ilion,
 egentlig), som blev ødelagt i en stor krig, hvor dele af byen
 nedbrændte. Det er endda også muligt, at denne krig kæmpedes med folk
 fra det græske fastland, men derudover kan man ikke sige meget om
 filmens (eller Iliadens) historicitet.
 >Har Troja eksisteret og ikke mindst, har Achilles (og Hector for den sags 
 >skyld) eksisteret, eller er han (de) et produkt af Homers fantasi?
 Troja har helt klart eksisteret, men Akhilleus og Hektor er sværere at
 belægge. Begivenhederne skal have fundet sted omkring 1200 fvt., og vi
 har *ingen* kilder til begivenhederne fra den tid. Den tidligste kilde
 er Iliaden, og den er affattet mindst 400 år efter begivenhederne.
 Iliaden kan i øvrigt læses her:
 < http://www.kb.dk/elib/lit/dan/wilster/il.kml/index.htm>
Venlig hilsen,
 Rasmus Underbjerg Pinnerup
 -- 
 "Det kræver en ikke ubetydelig opmærksomhed at opdage, hvornår Nyhederne
  slutter og krimien begynder, og opmærksomhed er ikke en evne, tv i
  særlig grad opøver."
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           sniper_Nolight (03-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  03-11-04 13:38 |  
  |  
 
            > Ja, der har været et Troja og man har også udgravet det. Byen er blevet
 > ødelagt og genopbygget mange gange og udgravningerne inddeles derfor i
 > en række historiske "lag". Det såkaldte "Troja VIIa"-lag dateres til ca.
 > 1200 fvt. og byen synes at være blevet ødelagt i en krig, hvor også en
 > del af byen brændte. Dette kunne teknisk set godt være den krig, som er
 > beskrevet i Homers Iliade (som filmen er inspireret af), men meget lidt
 > kan siges med sikkerhed, og der er også dem, der blankt afviser, at
 > Homers fortælling har nogen historisk gyldighed. Læs mere på
 > < http://en.wikipedia.org/wiki/Troy#Homeric_Ilion_and_historical_Wilusa>.
>
 >
 > Meget lidt. Der har givetvis været en by, der hed Troja (eller Ilion,
 > egentlig), som blev ødelagt i en stor krig, hvor dele af byen
 > nedbrændte. Det er endda også muligt, at denne krig kæmpedes med folk
 > fra det græske fastland, men derudover kan man ikke sige meget om
 > filmens (eller Iliadens) historicitet.
 >
 > Troja har helt klart eksisteret, men Akhilleus og Hektor er sværere at
 > belægge. Begivenhederne skal have fundet sted omkring 1200 fvt., og vi
 > har *ingen* kilder til begivenhederne fra den tid. Den tidligste kilde
 > er Iliaden, og den er affattet mindst 400 år efter begivenhederne.
 Tak skal du have.... jeg rødmer næsten over hvor lidt jeg ved (vidste) om 
 Homer - min græske mytologi kender jeg fra Hercules af Disney *Rødme!* - jeg 
 finder dog historien om grækerne og deres mytologi spændende - lissom jeg 
 finder vores nordiske mytologi spændende... men det er nok mest på film som 
 Troy og de gamle Harryhausen film jeg virkelig gider det   
>
 > Iliaden kan i øvrigt læses her:
 > < http://www.kb.dk/elib/lit/dan/wilster/il.kml/index.htm>
yikes - det må være det Søren beskriver som "ikke for alm. mennesker"   
-- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Martin T. (05-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin T. | 
  Dato :  05-11-04 20:03 |  
  |   
            
"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message
 news:4188d139$0$36786$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > > Ja, der har været et Troja og man har også udgravet det. Byen er blevet
 > > ødelagt og genopbygget mange gange og udgravningerne inddeles derfor i
 > > en række historiske "lag". Det såkaldte "Troja VIIa"-lag dateres til ca.
 > > 1200 fvt. og byen synes at være blevet ødelagt i en krig, hvor også en
 > > del af byen brændte. Dette kunne teknisk set godt være den krig, som er
 > > beskrevet i Homers Iliade (som filmen er inspireret af), men meget lidt
 > > kan siges med sikkerhed, og der er også dem, der blankt afviser, at
 > > Homers fortælling har nogen historisk gyldighed. Læs mere på
 > > < http://en.wikipedia.org/wiki/Troy#Homeric_Ilion_and_historical_Wilusa>.
> >
 > >
 > > Meget lidt. Der har givetvis været en by, der hed Troja (eller Ilion,
 > > egentlig), som blev ødelagt i en stor krig, hvor dele af byen
 > > nedbrændte. Det er endda også muligt, at denne krig kæmpedes med folk
 > > fra det græske fastland, men derudover kan man ikke sige meget om
 > > filmens (eller Iliadens) historicitet.
 > >
 > > Troja har helt klart eksisteret, men Akhilleus og Hektor er sværere at
 > > belægge. Begivenhederne skal have fundet sted omkring 1200 fvt., og vi
 > > har *ingen* kilder til begivenhederne fra den tid. Den tidligste kilde
 > > er Iliaden, og den er affattet mindst 400 år efter begivenhederne.
 >
 >
 > Tak skal du have.... jeg rødmer næsten over hvor lidt jeg ved (vidste) om
 > Homer - min græske mytologi kender jeg fra Hercules af Disney *Rødme!* -
 jeg
 > finder dog historien om grækerne og deres mytologi spændende - lissom jeg
 > finder vores nordiske mytologi spændende... men det er nok mest på film
 som
 > Troy og de gamle Harryhausen film jeg virkelig gider det   
Så vidt jeg husker stakker Herkules ikke fra græsk mytologi, eller det gør
 han. Herkules er det navn han fik i romersk mytologi mens hans navn i græsk
 mytologi er Herakles. bare lige en tilføjelse
 Mvh
 Martin T.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             sniper_Nolight (05-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  05-11-04 23:24 |  
  |  
 
            > Så vidt jeg husker stakker Herkules ikke fra græsk mytologi, eller det gør
 > han. Herkules er det navn han fik i romersk mytologi mens hans navn i 
 > græsk
 > mytologi er Herakles. bare lige en tilføjelse
 der kan du bare se - jeg ved intet stort set   
denne tråd har dog været lærerig efterhånden
 -- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lyrik (05-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lyrik | 
  Dato :  05-11-04 12:57 |  
  |   
            sniper_Nolight wrote:
 > Så fik jeg set Troja - jeg har hørt en masse dårligt om den film, men
 > jeg synes faktisk den var super god.
 >
 > Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100%
 > fiktive, men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja
 > engang - kan det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det
 > virkelig ikke).
 > Hvor meget af filmen er "dokumentar"?
 +++++++++++++++++++++++++++
 
 Troja var en by i det rige som var kendt som "Mitanni"
 Det var samtidigt med "Hetitterriget".
 Mitanni gik sin undergang i møde i magtkampene mellem hetitterne og Ægypten.
 Det græske folk bestod kun af stammer som ikke var samlet til et græsk rige 
 endnu. I samlingsbestræbelserne mødtes stammerne og indtog dt svækkede 
 Troja, hvilket gav starten på det græske folk.
 
 
 Hilsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sniper_Nolight (05-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  05-11-04 23:25 |  
  |  
 
            > Det græske folk bestod kun af stammer som ikke var samlet til et græsk 
 > rige endnu. I samlingsbestræbelserne mødtes stammerne og indtog dt 
 > svækkede Troja, hvilket gav starten på det græske folk.
 og det er så det vi ser i filmen - Agamemnon der overtager alle de græske 
 kongers "dele"  - korrekt opfattet?
 -- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lyrik (07-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lyrik | 
  Dato :  07-11-04 11:51 |  
  |  
 
            sniper_Nolight wrote:
 >> Det græske folk bestod kun af stammer som ikke var samlet til et
 >> græsk rige endnu. I samlingsbestræbelserne mødtes stammerne og
 >> indtog dt svækkede Troja, hvilket gav starten på det græske folk.
 >
 > og det er så det vi ser i filmen - Agamemnon der overtager alle de
 > græske kongers "dele"  - korrekt opfattet?
 ++++++++++++++++++++
 Desværre ikke så enkelt. Agamemnon var upopulær og blev myrdet kort efter at 
 være returneret fra troja.
 Grækenland havde en periode af høvdingedømmer og tumulter inden det blev 
 samlet.
 Det var den mytiske tid hvor legenderne blev skrevet,.
 Vi har tilsvarende. Roar og Helge, Rolf Krake og hans sønner, Dan og Angel, 
 der går en rum tid inden vi når frem til Gorm den Gamle.  
Hilsen
 Jens 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             sniper_Nolight (07-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  07-11-04 18:37 |  
  |  
 
            > Desværre ikke så enkelt. Agamemnon var upopulær og blev myrdet kort efter 
 > at være returneret fra troja.
 > Grækenland havde en periode af høvdingedømmer og tumulter inden det blev 
 > samlet.
 > Det var den mytiske tid hvor legenderne blev skrevet,.
 > Vi har tilsvarende. Roar og Helge, Rolf Krake og hans sønner, Dan og 
 > Angel, der går en rum tid inden vi når frem til Gorm den Gamle.  
 
jeg tror jeg har rigeligt info nu til at nyde filmen en gang mere med lidt 
 god baggrundsviden, hvilket altid er dejligt når man skal se en film baseret 
 på bøger eller sande historier
 -- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              David Rasmussen (07-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : David Rasmussen | 
  Dato :  07-11-04 18:54 |  
  |   
            sniper_Nolight wrote:
 > 
 > jeg tror jeg har rigeligt info nu til at nyde filmen en gang mere med lidt 
 > god baggrundsviden, hvilket altid er dejligt når man skal se en film baseret 
 > på bøger eller sande historier
 
 Se hellere tv-filmatiseringen "Helen of Troy". Den er udmærket, i 
 modsætning til "Troy".
 
 /David
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               sniper_Nolight (07-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  07-11-04 20:01 |  
  |  
 
            > Se hellere tv-filmatiseringen "Helen of Troy". Den er udmærket, i 
 > modsætning til "Troy".
 ja, den dukkede godt nok op da jeg søgte på Troy, men jeg har dog ikke 
 kigget nærmere på den - men det er noteret - takker
 -- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rasmus Underbjerg Pi~ (07-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ | 
  Dato :  07-11-04 23:25 |  
  |   
            "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> mælte sligt:
 
 >Troja var en by i det rige som var kendt som "Mitanni"
 
 Er du sikker? Mitanni-riget var da nede i det nordlige Mesopotamien og
 strakte sig så vidt jeg ved aldrig til Lilleasien og slet ikke til Troja
 på Lilleasiens vestkyst.
 
 >Det var samtidigt med "Hetitterriget".
 
 Som på dette tidspunkt havde sit centrum i det centrale Anatolien og
 altså lå mellem Troja og Mitanni.
 
 Venlig hilsen,
 Rasmus Underbjerg Pinnerup
 -- 
 "Helvede er gentagelsen. Træt af pis?"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lyrik (08-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lyrik | 
  Dato :  08-11-04 18:14 |  
  |  
 
            Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
 > "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> mælte sligt:
 >
 >> Troja var en by i det rige som var kendt som "Mitanni"
 >
 > Er du sikker? Mitanni-riget var da nede i det nordlige Mesopotamien og
 > strakte sig så vidt jeg ved aldrig til Lilleasien og slet ikke til
 > Troja på Lilleasiens vestkyst.
 >
 >> Det var samtidigt med "Hetitterriget".
 >
 > Som på dette tidspunkt havde sit centrum i det centrale Anatolien og
 > altså lå mellem Troja og Mitanni.
 >
 > Venlig hilsen,
 > Rasmus Underbjerg Pinnerup
 ++++++++++++++++++++++++
 Nu gør du mig jo usikker, men læs:
 http://www.atamanhotel.com/history/troy-6.html
Troja nævnes her sammen med Mitanni, men betragtes måske som en selvstændig 
 bystat. Det er fra arkæologen og ægyptologen David Rohl jeg har oplysningen. 
 Men jeg har lånt bogen ud, så jeg kan ikke checke lige nu.
 Bemærkelsesværdigt er det at der på den henviste side oplyses at der ikke 
 findes nogle hettittiske artifacts i byen.
 Mitanni alierede sig med ægypten hvilket ansporede hettitterne til angreb og 
 hurtig svækkelse af riget.
 Vi ser jo også ved grækernes angreb på Troya at byen er svækket, idet ingen 
 kommer til assistance.
 "At its peak, the empire stretched from Kirkuk (ancient Arrapkha) and the 
 Zagros mountains in western Iran in the east, through Assyria to the 
 Mediterranean sea in the west. "
 Taget fra en af deres "tidligere allieredes" sider:
 http://touregypt.net/support/mitanni.htm
Hilsen
 Jens 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Rasmus Underbjerg Pi~ (09-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ | 
  Dato :  09-11-04 00:18 |  
  |  
 
            "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> mælte sligt:
 >Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
 >>"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> mælte sligt:
 >Nu gør du mig jo usikker, men læs:
 > http://www.atamanhotel.com/history/troy-6.html
>Troja nævnes her sammen med Mitanni, men betragtes måske som en
 >selvstændig bystat.
 Det er rigtigt - eller i hvert fald på samme tekstside som. Men der står
 også, at Mitanni lå i den sydøstlige del af Anatolien, hvorimod Troja jo
 som bekendt lå i den nordvestlige del.
 >Det er fra arkæologen og ægyptologen David Rohl jeg har oplysningen. 
 >Men jeg har lånt bogen ud, så jeg kan ikke checke lige nu.
 Rohl har vi jo diskuteret før ;) Alle de beskrivelser, jeg kan finde af
 Mitanni-riget, placerer det i det nordlige Mesopotamien og nævner ikke
 med et ord, at det nogensinde skulle have bredt sig til det vestlige
 Anatolien.
 >"At its peak, the empire stretched from Kirkuk (ancient Arrapkha) and the 
 >Zagros mountains in western Iran in the east, through Assyria to the 
 >Mediterranean sea in the west. "
 >Taget fra en af deres "tidligere allieredes" sider:
 > http://touregypt.net/support/mitanni.htm
Ja, de nåede til Middelhavet, men det var ved Syriens kyst - ikke
 Lilleasiens vestkyst. Et par kort, der viser Mitanni-rigets udbredelse
 og placering i forhold til hittitterne og det nordvestlige Lilleasien:
 http://www.satrapa1.archez.com/articulos/antiguedad/oriente/IIIperiodo/mitanni.htm
http://www.satrapa1.archez.com/articulos/antiguedad/oriente/IIIperiodo/imperiohitita.htm
http://kitalaltkozepkor.hu/gh_parhuzamokmitanniesmediatorteneteben/terkep1.jpg
http://www.touregypt.net/featurestories/hittite3.jpg
http://www.uv.es/~ivorra/Historia/Historia_Antigua/Hititas.gif
Venlig hilsen,
 Rasmus Underbjerg Pinnerup
 -- 
 "»Han har hånet mig, han har slået mig,
  han har overvundet mig, han har udplyndret mig.«
  Hos dem, der nærer sådanne tanker, ophører hadet aldrig."
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           C. H. Engelbrecht (12-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : C. H. Engelbrecht | 
  Dato :  12-11-04 02:43 |  
  |   
            Prøv at forestille jer dette:
 Om ca. 3000 år finder arkæologer en kæmpe samling sølv-dvd'er fra omkring år
 2000 evt. og begynder at se dem igennem. En af dem er James Camerons
 'Titanic'. Arkæologerne læser andetsteds om dette skib der gik ned med en
 helvedes masse mus og mand, de gamle passagerlister er stadig bevarede.
 Arkæologerne er dybt fascinerede af denne fantastiske oldgamle
 kærlighedshistorie på et døende vandskib, men kan simpelthen ikke fatte
 hvorfor de ikke kan finde navnet Jack Dawson eller Rosario
 et-eller-andet-fransk i nogen af passagerlisterne...
 
 Jeg tror det lidt er sådan med Homer's Illiaden. En samling blodtørstige
 hellenere (altså grækere) har med stor sandsynlighed lavet en Bush ovre i
 Bosporus omkring år 1200 fvt., men jeg tvivler sgu på at baggrunden herfor
 har været at en eller anden prins og prinsesse har været stangliderlige
 efter hinanden, med en pissed-off gammel pædofil gris på sidelinien.
 
 Det betyder så bare at Homer vitterlig var en genial historiefortæller, for
 for helvede hvor er det dog en fed røverhistorie! Filmen Troy er i øvrigt
 efter min hukommelse ekstremt meget anderledes end Illiaden, hvori grækerne
 er meget mere nogen helvedes karle, prinsen bliver slagtet og prinsessen
 bliver selvfølgelig hevet med hjem til manden igen. At de har lavet meget af
 det om synes jeg så af en eller anden pudsig grund gør det til en bedre
 film...
 
 Prøv så at forestil jer arkæologernes reaktion, når de finder 'Den 13.
 Kriger'!!!
 "Årh fedt, eksisterede neanderthalerne virkelig helt op til vikingetiden?"
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           David Rasmussen (12-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : David Rasmussen | 
  Dato :  12-11-04 10:26 |  
  |   
            C. H. Engelbrecht wrote:
 > 
 > Prøv så at forestil jer arkæologernes reaktion, når de finder 'Den 13.
 > Kriger'!!!
 > "Årh fedt, eksisterede neanderthalerne virkelig helt op til vikingetiden?"
 > 
 
 Jeg tror mere de vil undre sig over hvordan man kan lave så elendig en 
 film som Troy, når de ser budgettet og indser at filmen bruger en masse 
 af tidens største stjerne og så videre. Det vil være et mysterium i 
 mange, mange år for dem hvordan filmen kunne blive så fascinerende elendig.
 
 /David
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Niels Søndergaard (12-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Søndergaard | 
  Dato :  12-11-04 11:04 |  
  |   
            On Fri, 12 Nov 2004 10:26:13 +0100, David Rasmussen
 <david.rasmussen@gmx.net> wrote:
 
 >C. H. Engelbrecht wrote:
 >> 
 >> Prøv så at forestil jer arkæologernes reaktion, når de finder 'Den 13.
 >> Kriger'!!!
 >> "Årh fedt, eksisterede neanderthalerne virkelig helt op til vikingetiden?"
 >> 
 >
 >Jeg tror mere de vil undre sig over hvordan man kan lave så elendig en 
 >film som Troy, når de ser budgettet og indser at filmen bruger en masse 
 >af tidens største stjerne og så videre. Det vil være et mysterium i 
 >mange, mange år for dem hvordan filmen kunne blive så fascinerende elendig.
 
 Jeg er ganske enig. 
 
 
 Mvh
 Niels Søndergaard
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             sniper_Nolight (12-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  12-11-04 15:31 |  
  |  
 
            >>Jeg tror mere de vil undre sig over hvordan man kan lave så elendig en
 >>film som Troy, når de ser budgettet og indser at filmen bruger en masse
 >>af tidens største stjerne og så videre. Det vil være et mysterium i
 >>mange, mange år for dem hvordan filmen kunne blive så fascinerende 
 >>elendig.
 >
 > Jeg er ganske enig.
 jeg synes den er god - måske ikke fantastisk, men jeg var fuldt ud 
 underholdt *rødme*
 desuden er jeg enig med C.H. Engelbrecht om at den omskrevne Hollywood 
 historie gør den rigtig god - det havde næsten ikke været til at bære, at 
 jeg skulle håndtere en slutning der ikke var 100% lykkelig - well næsten 
 anyways   
-- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              C. H. Engelbrecht (13-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : C. H. Engelbrecht | 
  Dato :  13-11-04 17:44 |  
  |  
 
            "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4194c95d$0$75266$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > >>Jeg tror mere de vil undre sig over hvordan man kan lave så elendig en
 > >>film som Troy, når de ser budgettet og indser at filmen bruger en masse
 > >>af tidens største stjerne og så videre. Det vil være et mysterium i
 > >>mange, mange år for dem hvordan filmen kunne blive så fascinerende
 > >>elendig.
 > >
 > > Jeg er ganske enig.
 >
 > jeg synes den er god - måske ikke fantastisk, men jeg var fuldt ud
 > underholdt *rødme*
 >
 > desuden er jeg enig med C.H. Engelbrecht om at den omskrevne Hollywood
 > historie gør den rigtig god - det havde næsten ikke været til at bære, at
 > jeg skulle håndtere en slutning der ikke var 100% lykkelig - well næsten
 > anyways   
Let time tell on the damn thing...
 Lad os se hvor mange af os der stadig ser den om ti år.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Mikkel Møldrup-Lakje~ (13-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~ | 
  Dato :  13-11-04 17:54 |  
  |  
 
            C. H. Engelbrecht wrote:
 > "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4194c95d$0$75266$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >>
 >> desuden er jeg enig med C.H. Engelbrecht om at den omskrevne
 >> Hollywood historie gør den rigtig god - det havde næsten ikke været
 >> til at bære, at jeg skulle håndtere en slutning der ikke var 100%
 >> lykkelig - well næsten anyways   
>
 > Let time tell on the damn thing...
 > Lad os se hvor mange af os der stadig ser den om ti år.
 Helt så langtidsholdbar som Homérs (eller hvem forfatterne nu er) epos 
 er den jo i hvert fald ikke.
 Det behøver den vel heller ikke være   
Det er vel fair nok at foretage en nutidig fortolkning af det gamle 
 epos.
 Men jeg tror at dét der mangler i filmen er nogle ærefrygtindgydende 
 guder.
 Jeg synes ikke at filmens tolkning - guderne eksisterer ikke, kun 
 menneskenes egen "guddommeliggørelse" af dets eget eftermæle har 
 betydning - er særligt vellykket.
 Dermed ikke sagt noget om, hvordan gudernes opfattes i det gamle 
 heltedigt.
 Mikkel 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                sniper_Nolight (13-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  13-11-04 18:09 |  
  |  
 
            > Det behøver den vel heller ikke være   
nej - det er en god popcorn film   
> Men jeg tror at dét der mangler i filmen er nogle ærefrygtindgydende 
 > guder.
 >
 > Jeg synes ikke at filmens tolkning - guderne eksisterer ikke, kun 
 > menneskenes egen "guddommeliggørelse" af dets eget eftermæle har 
 > betydning - er særligt vellykket.
 tror du ikke filmen ville have virket latterlig, hvis guderne havde været 
 med som karakterer eller lign.? - så var der vel nærmest gået rent disney / 
 hercules i den   
-- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Mikkel Møldrup-Lakje~ (13-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~ | 
  Dato :  13-11-04 18:22 |  
  |  
 
            sniper_Nolight wrote:
 >
 >> Men jeg tror at dét der mangler i filmen er nogle ærefrygtindgydende
 >> guder.
 >>
 >> Jeg synes ikke at filmens tolkning - guderne eksisterer ikke, kun
 >> menneskenes egen "guddommeliggørelse" af dets eget eftermæle har
 >> betydning - er særligt vellykket.
 >
 > tror du ikke filmen ville have virket latterlig, hvis guderne havde
 > været med som karakterer eller lign.? - så var der vel nærmest gået
 > rent disney / hercules i den   
Jo, det er rigtignok et dilemma. Men når man så vælger at løse det ved 
 helt at udelukke guderne fra historien, men alligevel lader deres 
 dyrkelse være et af temaerne i filmen, kommer de troende" (som Apollons 
 præstinde) til at virke fjollede og ubegavede. Det er uheldigt for 
 historien, bortset fra at Achilleus' ateisme er ret anakronistisk.
 Set i det lys kommer filmens overdrevne dyrkelse af heltegerninger og 
 helteberetninger til at virke lidt latterlig. Når nu guderne er skudt 
 ned, skal vi tilbede det stærke menneske eller hvad?
 Mikkel 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  C. H. Engelbrecht (13-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : C. H. Engelbrecht | 
  Dato :  13-11-04 20:46 |  
  |  
 
            "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
 news:419642a5$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...
 > >
 > >> Men jeg tror at dét der mangler i filmen er nogle ærefrygtindgydende
 > >> guder.
 > >>
 > >> Jeg synes ikke at filmens tolkning - guderne eksisterer ikke, kun
 > >> menneskenes egen "guddommeliggørelse" af dets eget eftermæle har
 > >> betydning - er særligt vellykket.
 > >
 > > tror du ikke filmen ville have virket latterlig, hvis guderne havde
 > > været med som karakterer eller lign.? - så var der vel nærmest gået
 > > rent disney / hercules i den   
>
 > Jo, det er rigtignok et dilemma. Men når man så vælger at løse det ved
 > helt at udelukke guderne fra historien, men alligevel lader deres
 > dyrkelse være et af temaerne i filmen, kommer de troende" (som Apollons
 > præstinde) til at virke fjollede og ubegavede. Det er uheldigt for
 > historien, bortset fra at Achilleus' ateisme er ret anakronistisk.
 >
 > Set i det lys kommer filmens overdrevne dyrkelse af heltegerninger og
 > helteberetninger til at virke lidt latterlig. Når nu guderne er skudt
 > ned, skal vi tilbede det stærke menneske eller hvad?
 Menneske...
 Du har lige her formuleret noget faens eksistentielt omkring hele balladen
 omkring religion som fænomen.
 Du har jo så fantastisk ret, præsterne og præstinderne kommer netop til at
 blive efterladt fuldstændigt latterlige med slutningen af denne fortælling.
 Det som jeg synes netop funker ved filmen Troy, er at det netop ikke handler
 om guders vilje og uvilje, men mere om menneskers opfattelse og brug af
 guderne, og hvad det afstedkommer. Og det tror jeg holdet bag har været
 fuldt ud klar over hele vejen.
 I den sammenhæng glæder jeg mig usigeligt til Alexander...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Rasmus Underbjerg Pi~ (14-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ | 
  Dato :  14-11-04 01:44 |  
  |   
            "C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> mælte sligt:
 
 >Du har jo så fantastisk ret, præsterne og præstinderne kommer netop til at
 >blive efterladt fuldstændigt latterlige med slutningen af denne fortælling.
 >Det som jeg synes netop funker ved filmen Troy, er at det netop ikke handler
 >om guders vilje og uvilje, [...]
 
 Det gjorde "originalen" bare ...
 
 >men mere om menneskers opfattelse og brug af guderne, og hvad det
 >afstedkommer. Og det tror jeg holdet bag har været fuldt ud klar over
 >hele vejen.
 
 Det tror jeg nu også.
 
 >I den sammenhæng glæder jeg mig usigeligt til Alexander...
 
 Ja, det skal nok blive spændende.
 
 Jeg har hørt, at de har skåret nogle oprindeligt planlagte homoerotiske
 scener ud, fordi de ville forarge de pæne amerikanere - er der nogen
 her, der kan bekræfte det?
 
 Venlig hilsen,
 Rasmus Underbjerg Pinnerup
 -- 
 "Is it too fast? Not for normal people!"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    C. H. Engelbrecht (14-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : C. H. Engelbrecht | 
  Dato :  14-11-04 13:24 |  
  |   
            "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
 meddelelse news:9gadp014etn75356dgoa8bdq53hvi6ik1c@4ax.com...
 > >Du har jo så fantastisk ret, præsterne og præstinderne kommer netop til
 at
 > >blive efterladt fuldstændigt latterlige med slutningen af denne
 fortælling.
 > >Det som jeg synes netop funker ved filmen Troy, er at det netop ikke
 handler
 > >om guders vilje og uvilje, [...]
 >
 > Det gjorde "originalen" bare ...
 
 Ja, og det synes var et rigtigt træk, det gør det til en bedre film. På godt
 og ondt må man tilpasse et projekt til et moderne publikum (indenfor en vis
 aristotelisk middelvej).
 
 > >I den sammenhæng glæder jeg mig usigeligt til Alexander...
 >
 > Ja, det skal nok blive spændende.
 >
 > Jeg har hørt, at de har skåret nogle oprindeligt planlagte homoerotiske
 > scener ud, fordi de ville forarge de pæne amerikanere - er der nogen
 > her, der kan bekræfte det?
 
 Mener du Troy eller Alexander?
 Mht. Troy kan jeg huske at bl.a. Brad Pitt blev spurgt om filmens manglende
 homofile referencer som var i originalen, jeg mener at han svarede at de
 havde valgt hverken at be- eller afkræfte det mulige seksuelle forhold
 mellem Achilleus og hans fætter. Og deeeet .... mener jeg fungerer ok i
 filmen. For selvfølgelig ligger de her to gutter og hygger sig ind imellem,
 det gjorde de gamle hellenere åbenbart.
 Mht. Alexander har jeg læst her og der at onkel Olli har inkluderet og
 filmet bifile scener med Colin Farrell og Jared Leto, som han vist har haft
 et værre hyr med at få lov til at beholde i filmen. Jeg mener han pt. har
 fået sin vilje, men aner det ikke.
 
 At sådanne detaljer omkring sex er et problem i moderne storproduktioner
 irriterer mig som fan af fede røverhistorier, for det bifile var åbenbart en
 integreret del hos den gamle hellenske elite, så selvfølgelig bør det være
 med. Men igen, det er det med at tilpasse projektet til et moderne publikum,
 på godt og ondt. Og selv i det moderne Vest er majoriteten (og dermed dem
 der har pengene) tilsyneladende stadig ikke helt klar til den slags ...
 eller det mener i hvert fald de her pissenervøse pengemennesker bag der ikke
 tør tage alt for store chancer. Og hvad faen kan man sige til dem, det er
 satenraseme mange penge der er i spil her.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     sniper_Nolight (14-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : sniper_Nolight | 
  Dato :  14-11-04 15:22 |  
  |  
 
            > Mener du Troy eller Alexander?
 > Mht. Troy kan jeg huske at bl.a. Brad Pitt blev spurgt om filmens 
 > manglende
 > homofile referencer som var i originalen, jeg mener at han svarede at de
 > havde valgt hverken at be- eller afkræfte det mulige seksuelle forhold
 > mellem Achilleus og hans fætter. Og deeeet .... mener jeg fungerer ok i
 > filmen. For selvfølgelig ligger de her to gutter og hygger sig ind 
 > imellem,
 > det gjorde de gamle hellenere åbenbart.
 jeg har egentlig ikke tænkt så meget på det forhold som seksuelt, men man 
 kan jo faktisk lægge i det hvad man vil - de er jo ret tæt - på den anden 
 side ser man achilleus ligge side om side med en kvinde - men er de bifile 
 holder den del af historien jo osse fint - personligt er jeg ligeglad med, 
 om vi direkte skal se, at han ikke er til mænd, men det er rart de ikke gør 
 noget ud af, at fortælle han ikke er.. så at sige.
 -- 
 sniper_Nolight
 www.sitecenter.dk/sniper_nolight 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Mikkel Møldrup-Lakje~ (14-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~ | 
  Dato :  14-11-04 13:49 |  
  |   
            Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
 [om Alexander]
 >
 > Jeg har hørt, at de har skåret nogle oprindeligt planlagte
 > homoerotiske scener ud, fordi de ville forarge de pæne amerikanere -
 > er der nogen her, der kan bekræfte det?
 
 Jeg har læst et interview med Colin Farell, hvor han fortæller, at denne 
 del af historien ikke er med, "fordi det ikke er det som er det vigtige 
 at fortælle" om Alexander.
 
 Det synes jeg ikke er en god forklaring, når filmen ifølge traileren 
 netop også vil beskrive Alexander som "lover", men skønt usympatisk er 
 pragmatismen vel forståelig, når man tager det amerikanske publikums 
 fordomme i betragtning.
 
 Ærgerligt at Oliver Stones tidligere mod tilsyneladende har svigtet ham 
 denne gang.
 
 Mikkel 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Mikkel Møldrup-Lakje~ (14-11-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~ | 
  Dato :  14-11-04 14:08 |  
  |   
            C. H. Engelbrecht wrote:
 > "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
 > news:419642a5$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Du har jo så fantastisk ret, præsterne og præstinderne kommer netop
 > til at blive efterladt fuldstændigt latterlige med slutningen af
 > denne fortælling. Det som jeg synes netop funker ved filmen Troy, er
 > at det netop ikke handler om guders vilje og uvilje, men mere om
 > menneskers opfattelse og brug af guderne, og hvad det afstedkommer.
 > Og det tror jeg holdet bag har været fuldt ud klar over hele vejen.
 
 Bestemt. Men filmens skildring af menneskenes forhold til guderne virker 
 rigtigt anakronistisk og utroværdig. Det bliver til en billig 
 latterliggørelse af gudsdyrkelse helt ned på mumbo-jumboniveauet, som i 
 Indiana Jones og Templets Forbandelse. Indie-filmen var et eventyr, og 
 derfor virkede det fint, men det forekommer åndssvagt med sådanne 
 moderne kommentarer i en episk film i en oldhistorisk kontekst (*)
 
 Når så filmen har desavoueret gudsdyrkelsen virker dens selvhøjtidelige 
 heltedyrkelse bare latterlig. Scenerne mellem Achilleus og hans moder er 
 nærmest pinlige, synes jeg.
 
 Mikkel
 *) Ateismens oldhistoriske rødder er rigtignok et interessant spørgsmål. 
 Man kan med henvisning til oldgræske filosoffer og forfattere hævde, at 
 der har fandtes ateister til alle (historiske) tider. Men jeg Achilleus' 
 holdning i filmen forekommer alligevel som en moderne religionskritik, 
 der ikke hører hjemme i det gamle Hellas. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |