ørredrogn
Fra : speddie

Dato : 16-05-01 09:29

er der nogen der ved hvordan man laver ørredrogn til fiskeri,da jeg har
fanget en ørred fuld af rogn

--

MVH.
JOKKE

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-05-01 13:00

speddie skrev...
> er der nogen der ved hvordan man laver ørredrogn til fiskeri,da jeg har
> fanget en ørred fuld af rogn

Passende klatter i små stykker strømpebuks, der snøres sammen
som små poser.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Alex Linaa

Dato : 17-05-01 10:04

"speddie" <speddie@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen der ved hvordan man laver ørredrogn til fiskeri,da jeg har
> fanget en ørred fuld af rogn

Jeg plejer at benytte følgende metode:

Læg de hele bukser i en skål eller at fad
Overhæld dem med sukker, til de er helt dækkede
Lad dem stå i køleskabet ½-1 døgn (Mærk på dem en gang imellem, konsistensen
skal være som blød ost)
Når konsistensen er OK, så skyl dem med rent vand
Skær dem ud i passende terninger eller strimler.
Frys portionerne ned indtil de skal bruges.

Der kommer en hinde på ydersiden som bliver hård, og hvis man sørger for at
få krogen gennem denne, holder det fortrinligt fast.

Venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået (Indmeld selv)
---o-o---

Fra : Kenny Hanberg

Dato : 17-05-01 19:13

Jeg plejer at salte dem.

Det er vildt svært...

Jeg putter opvaskemaskine salt i en gammel plastisk bøtte med låg (husk at
spise alt isen i bøtten først), så bunden er dækket med 1 cm salt, derefter
lægges bukserne i, og de dækkes med så meget salt at man ikke kan skimte
ægene mere.

Bøtten stilles i køleskabet i et par dage eller mere, og så er de klar til
brug.

Jeg har aldrig prøvet med sukker istedet for salt, men det skal lige prøves
når jeg fanger den næste hornfisk.

Hornfiske bukserne synes jeg sidder bedre fast på krogen end ørrede rogn.
Jeg fisker normalt rognen som en 1½-2cm klume direkte på krogen uden brug af
strømpebukse stof til at holde ægene sammen.

Mvh

Kenny Hanberg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-05-01 10:50

speddie wrote:

> er der nogen der ved hvordan man laver ørredrogn til fiskeri,da jeg har
> fanget en ørred fuld af rogn

Prøv at tage lidt af rognen og mos den til en vandig masse, og læg så
nogle vådfluer ned i mosen og lad dem suge et passende stykke tid, og
tør fluerne bagefter, så har du nogle fluer, der udlægger et duftspor,
det kan være en super-killer til træge fisk.

Buskede fluer som f.eks. mudlere og rognfluer er velegnede til formåelt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-05-01 12:32

> [...]
> tør fluerne bagefter, så har du nogle fluer, der udlægger et duftspor,
> det kan være en super-killer til træge fisk.

Og en gigantisk stinkbombe i flueæsken på en varm sommerdag ved åen

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-05-01 21:35

Niels Ebbesen wrote:

> Buskede fluer som f.eks. mudlere og rognfluer er velegnede til formåelt.

Jeg bør måske lige tilføje:

Når fluerne er 100% tørre, så er æggehvidestofferne tørkonserverede, og
kan holde sig meget længe.

Når man bruger en prepareret flue, så skal man fiske med den ind til den
er helt udvaskedt og ren.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen