Tandlægeskræk
Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-11-04 15:56

Hejsa gruppe...

Jeg kom hjem fra tandlægen kl 9 i morges. Jeg er stadig helt kvæstet, både
fysisk og psykisk. Jeg lider bare SÅ meget af tandlægeskræk.
Jeg skulle bare have lavet et hul, men jeg er så pisseangst for de tandlæger
og det de gør ved mig. Det bliver ikke bedre af at bedøvelsen ikke virker på
mig. Selvom jeg fik syv sprøjter, var det stadig uudholdeligt og gjorde
vanvittigt ondt. Tandlægen endte med at opgive, fordi jeg havde så mange
smerter, og fordi han ikke kunne give mig mere bedøvelse. Han ville så i
stedet vente på at nerven i tanden dør, så jeg så enten kan få den
rodbehandlet eller få den hevet ud. Der er nu lagt noget mystisk
midlertidigt på, og jeg har en pisseksarp kant, som jeg allerede har skåret
tungen slemt på.

Jeg har altid været bange for tandlæger, fordi det altid gør så ondt. Når
bedøvelsen ikke virker, er det forfærdeligt at få lavet noget.
Jeg tager endda noget medicin, som får bedøvelsen til at virke endnu
dårligere. Det eneste jeg får ud af at blive bedøvet er fornøjelsen ad de
mange stik og en intens kvalme bagefter. I dag var jeg ved at kaste op flere
gange, og var så svimmel bagefter at min kæreste var nødt til at hente mig.

Jeg er ved at give op... Jeg holder ikke til at det gør så ondt igen, og jeg
kan ikke klare den intense angst jeg får ved at ligge i den stol. Det gør
det heller ikke bedre at jeg er bange for min tandlæge, som desværre ikke er
særlig forstående.
Jeg har prøvet at tage beroligende musik med, så jeg ikke kan høre hvad de
laver. Det hjalp en del på selve angsten, men smerten var så slem.

Hvad fanden skal jeg gøre? Jeg har en tid om to uger, og jeg er allerede
stiv af skræk. Jeg har stadig et par huller der skal laves, og den tanke kan
jeg bare slet ikke overskue.

Mvh. Nana

Fra : Lone

Dato : 02-11-04 16:05

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvad fanden skal jeg gøre? Jeg har en tid om to uger, og jeg er allerede
> stiv af skræk. Jeg har stadig et par huller der skal laves, og den tanke

hej Nana

jeg har selv haft det sådan - indtil jeg en dag fandt en meget sød og
forstående tandlæge.
han er blid og hurtig ! - han giver mig en beroligende pille med hjem som
jeg tager 1 time før næste besøg.

endvidere går jeg der hver 3.mdr for så er der næsten aldrig noget galt - jo
længere du venter jo værre bliver det!

hilsen

Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-11-04 16:19

"Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg tager 1 time før næste besøg.
>
> endvidere går jeg der hver 3.mdr for så er der næsten aldrig noget galt -

Hej...

Ja, jeg ved det. Før mit forrige besøg for to mdr siden, havde jeg ikke
været til tandlægen i tre år.
Beroligende pille lyser godt. Men det hjælper vel ikke på smerten?

Mvh. Nana

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-11-04 17:12

> Ja, jeg ved det. Før mit forrige besøg for to mdr siden, havde jeg ikke
> været til tandlægen i tre år.
> Beroligende pille lyser godt. Men det hjælper vel ikke på smerten?
>
> Mvh. Nana

Hej.

For det første: Forskellige typer medicin har indvirkning på den bedøvelse
man får hos tandlægen, fordi nogen typer medicin gør at bedøvelsen ikke
virker rigtigt. Derfor skal mennesker, der får medicin altid huske at
fortælle det til tandlægen, så tandlægen kan vælge en type bedøvelse der
ikke giver problemer sammen med deres sædvanlige medicin. Jeg ved at mange
tandlæger glemmer at spørge om man får medicin eller om ens medicin er
blevet ændret i forhold til det, der evt. står i journalen. Der findes mange
forskellige typer bedøvelse, som tandlægen kan vælge imellem, og opgaven
består i at vælge den type der passer til patientens behov.

I øvrigt findes der også mange typer af beroligende medicin, og nogle af
disse typer er netop beregnede til at bruge for at patienterne kan slappe af
før og under en operation, eksempelvis hvis man skal opereres i
lokalbedøvelse eller simpelthen for at patienten er mindre nervøs inden
operationen og slapper mere af. Et eksempel herpå er midlet Nozinan, der
desuden har den egenskab at det kan anvendes som led i psykiatrisk
behandling af bl.a. skizofreni.

Men hvis du virkelig har en stor angst overfor tandlæger, så skulle du måske
overveje noget terapi i stedet? Eksempelvis et kursus på Fobiskolen el.lign.
Det er ikke noget jeg ved særlig meget om, men du kunne måske undersøge det.
Det er sikkert ikke billigt, men bedre end at leve med en angst i mange år.

MVH Camilla.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-11-04 18:49

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> el.lign. Det er ikke noget jeg ved særlig meget om, men du kunne måske
> undersøge det. Det er sikkert ikke billigt, men bedre end at leve med en

Hej Camilla...

Min tandlæge ved desværre minus, og er ikke ret god til at gøre andet end
det han plejer.
Jeg har ikke decideret tandlægeskræk på den måde. Jeg er bange, fordi det
altid gøre pisseondt pga bedøvelsen der ikke virker. Angsten kan jeg godt
holde ud, så længe det ikke gør ondt.

Mvh. Nana

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-11-04 19:58

> [...]
> altid gøre pisseondt pga bedøvelsen der ikke virker. Angsten kan jeg godt

Hej.

Den slags skal du ikke finde dig i.
Det kan være direkte livsfarligt at få den forkerte type bedøvelse.
Og jeg hørte lige i radioen at 1/10 af alle patienter i sundhedsvæsenet
udsættes for lægefejl.
Klag til patientklagenævnet eller hvad det hedder, og skift til en anden
tandlæge.

MVH Camilla.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-11-04 20:10

> [...]
> udsættes for lægefejl.
> Klag til patientklagenævnet eller hvad det hedder, og skift til en anden

Jeg ved jo ikke om jeg får forkert bedøvelse, så en klage er måske lige
vildt nok. Jeg ved bare at bedøvelsen i hvertfald ikke virker på mig.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-11-04 21:45

> [...]
>>

> Jeg ved jo ikke om jeg får forkert bedøvelse, så en klage er måske lige
> vildt nok. Jeg ved bare at bedøvelsen i hvertfald ikke virker på mig.

At operere folk uden bedøvelse er også at udsætte dem for unødige lidelser,
og det bør du også klage over.

MVH Camilla.

Fra : Helle Nielsen

Dato : 02-11-04 21:45

> Jeg ved jo ikke om jeg får forkert bedøvelse, så en klage er måske lige
> vildt nok. Jeg ved bare at bedøvelsen i hvertfald ikke virker på mig.

Den virker ikke fordi du er anspændt.

/Helle

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-11-04 16:08

Nana Sørensen <dodo20038@tiscali.dk> wrote:

> Ja, jeg ved det. Før mit forrige besøg for to mdr siden, havde jeg ikke
> været til tandlægen i tre år.
> Beroligende pille lyser godt. Men det hjælper vel ikke på smerten?
>
> Mvh. Nana

Hej, Nana.

Efter års skræk fik jeg også en Valium af min tandlæge. Erfaringen
var, at smerten var ti gange værre når man bævrende og anspændt sad dér
og ventede på den.
Nogen lysttur bli'r det sgu aldrig, men dog udholdelig. Og skift
til en forstående og tålmodig tandlæge gav det sidste skub. Efter 45 år
med voldsom tandlægeskræk.

mvh
Erling

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-04 17:00

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> hevet ud. Der er nu lagt noget mystisk midlertidigt på, og jeg har en
> pisseksarp kant, som jeg allerede har skåret tungen slemt på.
Find dig en god tandlæge. Jeg fandt også tandlægebesøg smertefulde (altså,
dem hvor der skulle gøres noget med roterende redskaber) til jeg skiftede
til "Tandlægerne ved søerne" (Lonnie hedder hun vistnok), og hun kan finde
ud af at bedøve så det virker, og virker yderst kompetent. Jeg fik fikset et
gigantisk "skjult" hul, næsten ned til roden, og kunne intet mærke. En ren
fornøjelse.

> [...]
> allerede stiv af skræk. Jeg har stadig et par huller der skal laves,
> og den tanke kan jeg bare slet ikke overskue.
Der er tandlæger der tilbyder fuld narkose - det kunne du jo overveje. Men
fuld narkose er jo ikke det sundeste i verden, så du skal nok tænke dig godt
om først.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Helle Nielsen

Dato : 02-11-04 21:44

> [...]
>
> Hvad fanden skal jeg gøre? Jeg har en tid om to uger, og jeg er allerede
> stiv af skræk. Jeg har stadig et par huller der skal laves, og den tanke

Hej Nana.

Jeg har som barn lidt meget af dårlige tænder fyldt med huller, det betød at
det var Meget ubehageligt for mig at komme til tandlægen fordi der ALTID
skulle bores hvilket ikke er rart (slet ikke for et barn). Det betød jeg
skreg,sparkede og vred mig så to assistenter og min mor altid måtte holde
mig og ligge ovenpå mig så tandlægen kunne komme til. Fedt ikk? det har
gjort at jeg er ligeså bange for tandlæger som du. Jeg sveder, ryster og er
herre bange som du beskriver. Når man er så anspændt virker bedøvelsen
ikke...men så snart du slapper af virker den!! Da jeg som 18 årig fik lavet
mit sidste hul måtte jeg også have 7 bedøvelser og de virkede ikke rigtig,
jeg måtte klare at få lavet et hul hvilket gjorde jeg græd og græd imens. Da
jeg så kom hjem og endelig slappede af var jeg totalt bedøvet...så slog alle
sprøjterne til.

Nu har jeg fået en ny tandlæge som er rimelig ung og meget hurtig. Han er
absolut ikke en der pylrer men siger Nu skal vi have det her klaret og jo
hurtigere jo bedre. Han fortæller ALT hvad han laver og har bare en
fantastisk rolig udstråling. Han er sat nøje ind i min tandlægeskræk og ved
at jeg går i panik hvis han kører instrumentbordet ind over mit bryst (som
de normalt gør).

Jeg synes virkelig du skal skifte tandlæge for det duer bare ikke at blive
mødt uden forståelse. Man kan jo skifte så tosset man vil. Snak med den nye
tandlæge om din skræk og jeg vil vædde med at jo mere forståelse du bliver
mødt med, jo mere slapper du af.

Jeg er stadig bange når jeg skal til tandlægen men jeg går til kontrol 2
gange om året og siden jeg var 18 har jeg ikke skulle have lavet noget som
helst! Selv en alm kontrol får sveden frem på min pande men så fortæller han
vittigheder, snakker om alverdens ting og pludselig er det overstået - det
er dejligt.

Mvh Helle

Fra : Boel

Dato : 03-11-04 00:17

Hej Nana!

Det lyder til at dine problemer ved tandlægen hænger sammen og forstærker
hinanden.
Når man er nervøs, omsætter man en lokalbedøvelse meget hurtigere end
ellers. En bedøvelse der normalt varer 2-3 timer kan nogen mennesker omsætte
på under 10 minutter hvis de er nervæse.
Dette kan i mange tilfælde løses ved at man får noget beroligende før
behandlingen, f.eks. Relamir.
Alternativt kan du bede tandlægen om at bruge lattergas, det virker både
bedøvende og beroligende.

Jeg vil foreslå dig, at du skifter tandlæge, til en der har specialiseret
sig i patienter med tandlægeskræk.Bare det at man føler tandlægen har tid,
hjælper en hel del. Der er i tandlægebladet opført to tandlæger under dette
speciale. Det er H. Bak-Jensen i Hørsholm tlf. 45 86 36 35 og Rikka Poulsen
i Århus tlf. 86 12 88 22.
Desuden kører der projekter på tandlægeskolen i både Århus og København hvor
man behandler angste patienter, bl.a. med hypnose.

Jeg håber, at du finder en løsning på dit problem!

Mvh.
Anders Boel
Tandlægestuderende

Fra : Christina

Dato : 03-11-04 10:35

Nana Sørensen wrote:
<znip>

Jeg må nok give de forskellige ret i, at det netop handler om din
nervøsitet, som gør det så ulideligt for dig....derfor lyder det fornuftigt
på mig at få gjort noget ved den, ved at du øver dig i at få fjernet din
nervøsitet, evt. ved at berolige dig selv mentalt, hvis du kan....hypnose
eller samtaler kan også være en mulighed...min tandlæge spurgte engang om
jeg ville prøve at få lavet et hul uden bedøvelse, og det ville jeg egentlig
gerne prøve, bare for at teste mig selv, og for at spare de penge Og til
min egen overraskelse gjorde det faktisk ikke særlig ondt, nok fordi jeg
indstillede mig på "nu kommer der en kortvarig smerte, men det er hurtigt
overstået". Siden har jeg øvet mig på denne "smertebehandling" - at
vænne/indstille mig til "nu kommer der en smerte, den er ikke så slem, og
den er hurtigt overstået igen"...det virker faktisk....og så at trække
vejret dybt og roligt imens ;) Jeg mener ganske enkelt det handler om at få
sindet til at slappe af. Igår var jeg til tandlæge igen fordi jeg havde fået
en "byld" i tandkødet som jeg havde gået med 1 uges tid, til tandlægens
store forskrækkelse. Hun mente ikke jeg kunne klare behandlingen uden
bedøvelse, men jeg sagde "lad os bare prøve" og igen, var det ikke særlig
slemt, ret og hurtigt overstået. Faktisk gjorde det mest ondt bagefter,
fordi hun havde pillet og rodet ved tandkødet....det jeg prøver at sige er,
alt i alt tror jeg ganske enkelt det handler om at lære ikke at frygte
smerten, ved at lære den at kende...ofte er den ikke så slem som vi går og
tror, eller som vi gør den til, med vores angst reaktioner....

Derudover: skift tandlæge! Ring rundt og snak med nogle andre tandlæger,
fortæl om din tandlæge"skræk" og hør hvordan de forholder sig til
dette....de fleste er meget søde når de ved det, og rigtig gode til at få en
til at slappe af. Måske er en kvindelig tandlæge bedre, de har mindre hænder
og kan dermed være mere blide. Min gamle mandlige tandlæge havde det med at
gøre min mund helt smadret, øm, hævet og med rifter, simpelthen pga hans
store hænder og "grovhed".....

Og til sidst: vent IKKE til en rodbehandling bliver nødvendig, det er noget
af det værste, har jeg hørt, selv tandlæger søger at undgå det kommer så
vidt, så det lyder helt tosset på mig, at I har taget den beslutning til
dig....det er en dum løsning....

Fra : Helle Nielsen

Dato : 03-11-04 12:05

Lige et godt tip:

Min tandlæge har lært mig at jeg skal holde begge hænder på maven lige neden
for navlen og så hele tiden koncentrere mig om at trække vejret dybt ind og
roligt ud....tænk på din vejrtrækning KONSTANT. Det er også en måde at
berolige sig selv på...

Mvh Helle

Fra : Elbarto

Dato : 04-11-04 06:38

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa gruppe...

snip
snip

> Hvad fanden skal jeg gøre? Jeg har en tid om to uger, og jeg er allerede
> stiv af skræk. Jeg har stadig et par huller der skal laves, og den tanke
> [...]

Jeg ville finde en anden tandlæge hurtigst mulig
Har selv en del skræk for tandlæger og har altid haft det
Det er lyukkedes mig at finde en der både kan finde ud af at bedøve samt
gøre det hurtigt

Hvis du er her fra egnen (Kolding) kan jeg anbefale Falck ... Jørgen falck
mener jeg det er .. dyrhavevej v. legeparken

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Niels Bøgild Jensen

Dato : 24-11-04 20:54

Hej Nana
Jeg føler meget med dig og kan udmærket forstå din tandlægeskræk.
Jeg er selv i gang med et stort projekt med at få 2 broer sat op i
overmunden.
Inden jeg gik i gang havde jeg en snak med min læge om problemet
med tandlægeskræk. Jeg fik ordineret nogle piller af mærket
Propranolol DAK, 40 mg. Pillen tages efter min erfaring 2 timer
før, man sidder i stolen og er med til at dit blodtryk dæmpes og
din angst ligeledes dæmpes. Der er ingen bivirkninger hos mig, så
prøv det.
Så er der lige et tip, som du ikke behøver recept på: Tag et
gummibånd om dit håndled, inden du sætter dig i stolen. Når du har
det værst giver du dig selv et svirp og din hjerne vil koncentrere
sig om denne smerte og 'glemme' din tandsmerte. Prøv det.
Held og lykke!
Mvh.
Niels Bøgild