Fra en ørnecykeltur til Vomb og omegn sønd~
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 19:58

Fra en ørnecykeltur til Krankesjön, Vombs ängar, Vombsjöns ängar,
Snogeholmssjön, Krageholmssjön og Ellestadssjön den 31 oktober 2004.

Denne tekst kan også læses på adressen:
www.keld-rasmussen.dk/tur20041031.htm
I denne fil er der indsat fotos fra nogle af de besøgte lokaliteter.

I starten tegnede det til, at det ville blive en "stille dag på
kontoret". Selv gæssene var fraværende. Gæssene dukkede dog op senere
på turen, der også bød på Skægmejser, én Vandrefalk, Røde glenter og
tre Havørne.

Vejr:
- Temperatur: 8 grad kl. 5. Cirka 10 grader senere på dagen.
- Skydække: Overskyet men langsom opklaring. Efter kl 13 solskin, igen
overskyet fra kl. 15:30.
- Vindstyrke: Svag vind til kl. 10. Jævn vind til kl 16. Herefter igen
svag vind.
- Vindretning: Fra NNV.
- Sigt: Mange km.
- Sol op: 7:09.
- Sol ned: 16:29.

Hjemmefra kl. 5:00. Med toget fra KBH kl. 6:00. I Malmø C kl. 6:35.
210 kr. for en returbillet med cykel.

Rute ud:
Malmø C - Arlöv - Burlöv - Hjärup - Lund - S. Sandby (Södra Sandby) -
Tvedöra - Krankesjön.

Fra Malmø til Krankesjön:
På grund af skiftet til vintertid er det allerede ved at lysne i
Malmø. Til gengæld bliver det mørkt én time tidligere. Én time mindre
til at lede efter ørne ved Ellestadsjön og Krageholmssjön.
- Silkehaler, flere små flokke, og en flok på 150 individer uden for
Lund.
- Dompap.
- Sjagger.
- Grågås. 5 flokke mellem Malmø og Lund på vej mod øst.
- Rødhals. Dens vemodige sang kunne høres allerede fra kl. 5.
- Musvåge.
- Spurvehøg.

Krankesjön. Fugletårnet ved Almen på søens sydlige bred. 9:00 - 10:15.
Fugle over eller ved søen:
- Skægmejse 18.
- Halemejse.
- Ravn 1.
- Musvåge 4.
- Grågås 12.
- Fiskehejre.

Skægmejserne fløj frem og tilbage i tagrørene foran fugletårnet.

Fugle på søen:
- Knopsvane 33.
- Hvinand.
- Troldand.
- Skarv.
- Blishøne 200.
- Toppet lappedykker 10.
- Grågås 2.

Tilbage gennem skoven og via Silvåkra til Vombs ängar.

Vombs ängar, kl. 11:15 - 11:45.
To af fugletårnene ved Vombs ängar er blevet fjernet. Tilbage er kun
det der står på nordside af vejen ved Klingavälsåen. Siden sidst er
det tårn, der stod midt på engene ved at blive genopbygget.
- Blisgås 5, overflyvende.
- Rød glente 2.
- Sjagger, mange. Fouragerede på engene og tog bad i vandpytterne.
- Rød glente 2.
- Vandrefalk 1. Sad på en stolpe syd for vejen i retning af Vomb.

Heldigvis havde en svensker et teleskop med en større forstørrelse end
min gamle Kowa TS1. Så Vandrefalkens skægstribe var helt tydlig. I
mellemtiden modtog svenskeren en SMS der fortalte, at der netop var
set en Silkehejre (en Ägretthãger) ved Silvåkrafugletårnet
(Krankesjön). Hejren har været i området et stykke tid.
Via Vomb til Vombsjöängar. Engene ligger ved vestenden af Vombsjön
cirka 1 km nord for Vomb

Vombsjöns ängar, 11:50 - 12:30.
Aha, det var hér, at nogle af gæssene var i dag!
- Sædgås 500.
- Grågås 50.
- Engpiber.
- Grønirisk.
- Rød glente 2.

I Vombsjön, på modsatte side af vejen, var der relativt tomt:
- Gråand.
- Blishøne.
- Skarv

Tilbage til Vomb, og videre til Snogeholmssjön via Björka, Ilstorp og
Sövde.

Fugle undervejs til Snogeholmssjön:
- Rød glente 4.
- Fasan.
- Spurvehøg.
- Grågås, en lille flok.

Snogeholmssjön, 13:50 - 14:15.
- Skarv.
- Toppet lappedykker.
- Hvinand.
- Gråand.

Måske foregår der for mange fritidsaktiviteter (fritidsfiskeri,
badning, picknick og så videre) ved denne sø til, at de større
rovfugle kan finde den fornødne ro.
Videre til Ellestadssjön

Ellestadssjön, 14:28 - 15:10.
Først ved landevejen på vestsiden af Ellestadssjön, hvor der er en god
udsigt over det meste af søen.

Fugle over eller ved søen:
- Havørn 3.
- Rød glente 2.
- Musvåge 1.
- Korsnæb.
- Blisgås, mange flokke.
- Grågås, også i flok
- Fiskehejre, mange i træerne omkring søen.

Den ene Havørn skruede sig efterhånden højt op over søen og gik ind i
et langstrakt dyk mod syd. Den anden Havørn sad i et træ ved bredden
på den modsatte side af søen. Den tredje og sidste Havørn sad i træ på
en ø i søen (samme ø hvor der også sad en ørn sidst, jeg kom forbi).
Havørnen lettede til sidst og baskede mod syd. De tre Havørne havde
alle en mørk hale og lysebrun hoved og overkrop.

Fra klokken cirka 15 begyndte en mænge gåseflokke at flyve forbi højt
over søen på vej mod NV. Enkelte flokke landede på søen.

Fugle på søen:
- Blishøne 200.
- Taffeland.
- Grågås 5.

Inden det blev mørkt var det muligt at cykle over til Krageholmssjön
via Amalielund og Ebbarp. Måske var det også muligt at se en eller
flere af de tre Havørnene, der var fløjet mod syd.

På toppen den stejle bakke oven for gården Ebbarp, kl. 15:30:

Fra toppen af bakken er der udsigt over den sydlige del af
Ellestadssjön.
- Havørn 2, flyvende over træerne langs søbredden.
- Rød glente 2.
- Fiskehejre. Mange i de udgåede træer ved søbreden.
- Gæs. Mange på den sydlige del af søen.

Ørne igen med mørk hale.

Krageholmssjön, 15:50 - 16:10.
- Blisgæs. Mange flokke på vej mod NV.
- Sædgæs. Få på ved mod NV.
- Fiskehejre. Mange i træerne ved søen.
- Fasan.
- Ravn.
- Blishøne.
- Gråand.

Samme vej tilbage via Ebbarp, Amalielund til Bellingagård ved
Ellestadssjön.

Hjemturen.
Hjem via Knickarp - Beden - Ågerup - Ramslid - Häckeberga - Assartorp
- Vissmarlöv - Hyby - Bara - Malmø C.

- Musvåge 6.

Ved Malmø C kl. 20:15, helt hjemme kl. 22:00. Fin dag, ingen
punkteringer.

Med venlig hilsen

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Ole Aaquist Johansen

Dato : 05-11-04 17:37

Hej Keld.

Som altid læser jeg dine cykeltursrapporter med fryd. Du nævner dit gamle
"kakkelovnsrør". Sådan et har jeg også, emn jeg har endnu ikke fundet den
helt rigtige måde at pakke det på, når jeg cykler eller går.

Hvad gør du?

VH Ole Aaquist Johansen, Fredensborg

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 22:43

On Fri, 5 Nov 2004 17:37:28 +0100, "Ole Aaquist Johansen"
<ole.aaquist@email.dk> wrote:

> [...]
>"kakkelovnsrør". Sådan et har jeg også, emn jeg har endnu ikke fundet den
>helt rigtige måde at pakke det på, når jeg cykler eller går.

Hej Ole,

Tak fordi du læser mine rapporter og oven i købet med fryd.

Du har ret, en Kowa TS1 ligner et kakkelovnsrør. Den gang jeg købte
teleskopet købte jeg desuden et tilhørende etui. Plastik udenpå og
hermed nogenlunde bygetæt, samt foret indvendig. På denne måde er
teleskopet beskyttet mod de værste skrammer.

Etuiet, med teleskopet, putter jeg sammen med mit stativ ned i en
cykeltaske, der hænger på cyklens bagagebærer. Her rasler tingene i
det mindste ikke så let ud.

Det kan ikke undgås, at teleskopet bliver rystet godt igennem på en
tur til Vomb, og en gang imellem vælter cyklen, når den står lænet op
ad et træ. Teleskopet klarer det tilsyneladende meget godt, ... endnu.
Hvis jeg havde et nyere teleskop, er jeg ikke sikker på, at jeg ville
tage det med. Men med teleskopet ser jeg mange fugle, jeg ellers ikke
ville have fået øje på, og teleskopet er jo købt med det formål at
være til nytte.

Hilsen

Keld

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Ole Aaquist Johansen

Dato : 06-11-04 19:42

> [...]
> hermed nogenlunde bygetæt, samt foret indvendig. På denne måde er
> teleskopet beskyttet mod de værste skrammer.

Er der nogen, der ved, om man stadig kan købe dette etui, som Keld nævner?

VH Ole Aa Johansen