Blæser fra 12 volt til 9 volt - hvordan?
Fra : KO

Dato : 16-05-01 07:57

Hvordan laver man sin blæser om til 9 volt, og hvor meget "støj" vil det ca. dæmpe? Svarer det til ca. 70% af støjen ved 12 volt?

Fra : Jackster

Dato : 16-05-01 08:22

KO skrev:
> Hvordan laver man sin blæser om til 9 volt, og hvor meget "støj" vil det
ca. dæmpe? >Svarer det til ca. 70% af støjen ved 12 volt?

Dette tror jeg ikke er så nemt, men 7 volt er lige til kig her.

Kig her for forklaring: teknisk
http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V

Kilde http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Samt her for lidt guides til hvordan det gøres smart! (Skal selv i gang med
det helt store)

Smart måde til styring af blæser 7V/sluk/12V (Baybus)
http://www.virtualhideout.net/guides/7v_12v_baybus/index.shtml

Samle enhed til blæser (Flere blæser) (Fanbus)
http://www.virtualhideout.net/guides/fanbus/index.shtml

Dog husk hvis du tager mod til at lave 7v/sluk/12v enheden, skal du ikke
lave fanbus'en, men bruge den fanbus som er i guiden til 7/s/12.

Jeg har selv lige indkøbt de nødvendige stumper til 7/s/12 gudien og kan
oplyse at jeg kom af med ca.150 kr til alt. Hos min lokale el mand.

/Jackster
Laver nok en hjemmeside omkring projektet!
nygade33@mail.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-05-01 08:27

Hej KO

Køb 5 dioder fx typen 1n4001 (max 1 kr/stykket) eller tilsvarende og lod dem
sammen i serieforbindelse og indsæt serien i plus ledningen.
Køb også et stykke krympeflex og træk strømpen ud over dioderne og
lodningerne, og varm det op så det krymper helt ind til dioderne og pakker
det hele godt ind.

Gul: -->| --->|--->|--->|--->|-- til blæserens plus (rød)
fra
strømforsyningen

Det vil dæmpe spændingen med ca 3,3 Volt og strømmen tilsvarende og også
cirka halvere lyden.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk