Forslag til aktiviteter / 3 års fødselsdag
Fra : CS

Dato : 03-11-04 08:19

Hej gruppe

Min søn fylder snart 3 år og er lige startet i børnehave. Jeg regner med at
invitere stuens unger hjem til fødselsdag til boller og kakao.

Udover det skal der være nogle gode aktiviteter - har i forslag ?

Der er børn mellem 3 og 5 år

Tak på forhånd

Fra : Nette

Dato : 03-11-04 09:02

"CS" skrev

> [...]
> invitere stuens unger hjem til fødselsdag til boller og kakao.
>
> Udover det skal der være nogle gode aktiviteter - har i forslag ?

Ingenting! Ungerne synes det er dejligt at komme hjem til hinanden og få lov
til at rode rundt i hinandens legetøj. - Evt. en tur på legepladsen lige
uden for vinduet eller en sangleg. Det er rigeligt.
Men har du forhørt dig med børnehaven, om det er sådan de plejer at gøre
det?
Det er selvfølgelig valgfrit, hvad man serverer for ungerne, men mange gange
plejer de ikke at have madpakke med, når de skal til hjemmefødseldag.

Sidste gange jeg holdte børnefødselsdag, lavede jeg pizzasnegle og serverede
dem sammen med rosiner, gulerødder og agurker. Da de havde leget lidt fik de
så kagemand og til sidst en lille slikpose at gå hjem på. Det hele blev
skyllet ned med sodavand.
Jeg havde ikke arrangeret noget som helst og de tre timer fløj afsted.

Nette

Fra : Marie

Dato : 03-11-04 09:36

"CS" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> invitere stuens unger hjem til fødselsdag til boller og kakao.
>
> Udover det skal der være nogle gode aktiviteter - har i forslag ?

Hej

Jeg har en dreng på 5 og har holdt fødselsdag for børnehaven to gange...
Begge gange brugte børnene tiden på at lege med min søns legetøj og
selvfølgelig på at spise.

Det har ikke været mit indtryk, at de har haft behov for aktiviteter. Bare
det at komme ind på et børneværelse fyldt med "ukendt" legetøj er sjovt...
Jeg har selvfølgelig stillet legetøjet op, så det er let at komme til for
det antal børn, der nu kommer. Bl.a. blev mit soveværelse inddraget til
legeområde ved sidste fødselsdag.

Af aktiviteter kunne der være skattejagt... Den kan bl.a. laves med
tegninger: De får en tegning af første post fx. sofaen. I sofaen ligger der
så en tegning af næste post osv. Skattejagten kan også laves med snore, der
angiver, at her er der en post. Hvis de skal have en slikpose eller andre
godter, kan det jo være skatten som de finder på sidste post.

I kan også lege nogle sanglege... Spørg børnehaven hvilke sanglege børnene
kender.

Hvis I ikke bor for langt fra en legeplads, en skov eller andet kan en tur
derhen også være en ide...

Håber din søn får en god 3 års fødselsdag...

Marie

Fra : CS

Dato : 03-11-04 12:38

Hej Marie & Nette

Tak for jeres svar, og selvfølgelig kan man ikke begynde at arrangere en
masse.

Så det bliver nok en sykron-invasion af børneværelset samt lidt godt til
ganen.

Glæder mig

Fra : Malene Nyberg

Dato : 03-11-04 14:42

> [...]
> invitere stuens unger hjem til fødselsdag til boller og kakao.
>
> Udover det skal der være nogle gode aktiviteter - har i forslag ?

Vi skal holde d. 16/11 - der bliver min søn 5 år.

De skal lege i haven og på værelset - så skal de have frikadeller og
pizzasnegle, agurker, cherry tomater, peberfrugt og gulerødder, til dessert
er der frugt pindsvin og saftevand. Da vores børnehave har en kostpolitik
der forbyder usund mad og sodavand
Så de 3 timer fra 10-13 kommer til at gå hurtigt!!

Mvh
Malene

Fra : SE

Dato : 03-11-04 20:53

"Malene Nyberg" <magnus@(fjern)os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dessert
> er der frugt pindsvin og saftevand. Da vores børnehave har en kostpolitik

Kan børnehaven virkelig bestemme hvad man vælger at servere i sit eget hjem?
Hvor går grænsen så - er det ved antal børn? Hvad hvis sønnen vil have to
kammerater hjem og lege en dag - må der så heller ikke serveres usunde
sager?

Jeg har fuld forståelse for en kostpolitik i børnehaven, hvis den foregår i
børnehaven hvor pædagogerne har ansvaret for børnenes kost, men i et privat
hjem?????

/se

Fra : Søren Mors

Dato : 03-11-04 21:16

SE wrote:

> [...]
> Hvor går grænsen så - er det ved antal børn? Hvad hvis sønnen vil have to
> kammerater hjem og lege en dag - må der så heller ikke serveres usunde

Grænsen går vel ved om det er børnehaven der kommer, eller nogle af
børnene. Forstået på den måde at hvis pædagogerne tager børnene med, er
det deres ansvar. De skal så også kunne forsvare det de tager til. Eller
sagt på en anden måde: børnehaven kan ikke bestemme hvad der må serveres
i et privat hjem, men de kan bestemme om de vil tage børnene med derhen.

> Jeg har fuld forståelse for en kostpolitik i børnehaven, hvis den foregår i
> børnehaven hvor pædagogerne har ansvaret for børnenes kost, men i et privat
> hjem?????

Børnehaven har ansvaret for de børn de har fået overdraget af forældrene.

Noget andet er så at jeg syntes en sådan kostpolitik bør indeholde
muligheder for dispensationer, f.eks. til fødselsdage.

Søren Mors

Fra : SE

Dato : 03-11-04 22:34

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Noget andet er så at jeg syntes en sådan kostpolitik bør indeholde
> muligheder for dispensationer, f.eks. til fødselsdage.

Ok, der står bare ingen steder at det er pædagogerne der tager børnene
derhen. Så grænsen går måske på, om der er pædagoger til stede eller ej?

Alligevel synes jeg at det er lige "over stregen" med kostpolitik i private
hjem, uanset hvem der deltager, så på det punkt skulle der kunne give
dispensation.

/se

Fra : Lars Remmen

Dato : 04-11-04 06:34

SE wrote:

> [...]
>
> Alligevel synes jeg at det er lige "over stregen" med kostpolitik i private
> hjem, uanset hvem der deltager, så på det punkt skulle der kunne give

Jeg ville da synes det var rart, hvis kostpolitiken i den børnehave jeg
vælger til min søn overholdes i den tid han er i børnehave.
Kostpolitikken kunne jo være en del af grunden til at jeg havde valgt
netop den institution.

Men du synes måske også at det er over stregen hvis man forventer at de
besøgende børn ikke udsættes for store mængder af cigaretrøg?

Og jeg ville nødigt være de pædagoger der skal holde styr på 15 børn som
er blevet fyldt med sukker...

Lars

Fra : Malene Nyberg

Dato : 04-11-04 10:01

Klip en masse

> [...]
> Hvor går grænsen så - er det ved antal børn? Hvad hvis sønnen vil have to
> kammerater hjem og lege en dag - må der så heller ikke serveres usunde

De "bestemmer" hvad der skal servers når de er på besøg - da det er i
børnehave tiden så derfor skal den respekters.
Hvis det havde været uden for børbehave tid - ja så var sagen en anden så er
det mig som den "voksene" der har ansvarte for hvad jeg vil give ungerne af
sunde/usunde ting.

> Jeg har fuld forståelse for en kostpolitik i børnehaven, hvis den foregår
> børnehaven hvor pædagogerne har ansvaret for børnenes kost, men i et
privat
> hjem?????

Det er jo netop det det ikke gør - efter som det er mellem 10-13 er det
børnehave tid og dermed pædagogerne der har ansvaret for hvad ungerne får at
spise.

Mvh
Malene

Fra : Cat

Dato : 04-11-04 18:32

> [...]
>
> Det er jo netop det det ikke gør - efter som det er mellem 10-13 er det
> børnehave tid og dermed pædagogerne der har ansvaret for hvad ungerne får

Helt enig. Mit barn er i børnehave - jeg kan kunne stole på, hvad der sker.

Tine