Kastrering
Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 16-05-01 07:50

Hvornår er det mest gunstigt at kastrere en hingst, jeg har hørt at det er
bedst i 2 års alderen, da den ellers ikke udvikles helt kropsmæssigt. Er der
nogen der ved mere om det.???

Betina Nielsen

Fra : Tine Gade

Dato : 16-05-01 10:15

Fra : Gitte Wange

Dato : 16-05-01 10:29

Claus & Betina Nielsen wrote:

> [...]
> bedst i 2 års alderen, da den ellers ikke udvikles helt kropsmæssigt. Er

Jeg havde engang en vallak som - så vidt jeg husker - blev kastreret da han
var 2½.
Han var ret så "hingstet" alligevel. Vi kunne bruge ham til at tjekke om
hopper var hestegale - og hvis han mødte hestegale hopper eller hingste
hidsede han sig op. Måske han skulle have været skåret tidligere .. jeg ved
ikke. Til gengæld var han en lille splejs.

Jeg tror det måske er noget du skal snakke med din dyrlæge om ?

Gitte

Fra : Tina

Dato : 16-05-01 11:53

Jeg har en hingsteplag på et år, han er lige blevet checket af dyrlægen -
begge sten er faldet ned, og det er de normalt i den alder, altså er han
klar til kastration - og han er også allerede i stand til at bedække, men
har generelt en god opførsel.

Nogen mener, at vallakkerne bliver pænere og får mere hingstepræg, når de
kastreres sent, men eksperter siger, at det ikke betyder noget, hvornår det
sker - hingste bliver som regel lidt mindre end vallakker, og den fedtkam,
som hingste har på halsen holder sig ikke, når de bliver vallakker, men
risikerer at blive noget hængende blæver i stedet, så der er meget delte
meninger om det.

Hvis hingsten er besværlig er det i hvert fald en fordel at kastrere den
frem for at den lærer, at den kan opføre sig vildt overfor mennesker, men er
den nem og sød, og har du ikke hopper, så kan du godt vente. Ifølge dyrlæger
har det med den kropslige udvikling ikke noget på sig.

Husk på, at hingsten kan bedække og lave føl fra før 1-års alderen i nogle
tilfælde, så hold hopper i brunst væk, hvis du ikke vil have bastarder.

Fra : Tanja B

Dato : 16-05-01 21:43

De (nu) vallakker jeg har haft fra føl af, er alle blevet kastreret som
åringe. Men i år har jeg en årsgammel Quarterhingst, og han er såmænd så
rolig, at han får lov at gå et år endnu.
Jeg har hørt, at det med sen kastrering og hingstepræg, skulle være ren fup
.... men min Fjordvallak blev kastreret sent (som 3-års) og han har altid
været lidt mere "tændt" end Fjordheste normalt er ... så jeg ved ikke ...
Til gengæld siger min dyrlæge, at jo tidligere man kastrere, jo mere ro får
plagen til at udvikle sig (uforstyrret af hormoner), og en tidligt kastreret
vallak skulle derfor blive lidt større end en sent kastreret - men jeg
aner ikke, om der er hold i det ?

Mvh. Tanja

Fra : Tonje

Dato : 19-05-01 20:57

hesten min ble kastrert da den var 5år...ganske så livlig.