Hornfisk
Fra : Søren Pedersen

Dato : 16-05-01 06:46

Hej med Jer

Vi har i den seneste tid haft en del hornfisk på krogen. Vi har dog "
problemer " med at få dem med hjem da de fleste hopper af igen. Er der nogen
af Jer som har " de vises sten " m.h.t krogning af hornfisk ??
M.v h Søren

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-05-01 08:07

"Søren Pedersen" <soerenbp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogen
> af Jer som har " de vises sten " m.h.t krogning af hornfisk ??

Min recept er følgende:

-en stang med en hård aktion
-en ikke for elastisk line
-lange smalle blink
- 3-5 cm 0,30-line mellem trekrog og blink
-en lille sylespids trekrog
-et "Jernhårdt" tilslag

Det plejer at give en god og solid krogning, men selv med dette skal man nok
ikke regne med at komme over et forhold på 3:1 mht. krogede og landede fisk.

Venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået (Indmeld selv)
---o-o---

Fra : Anders H|yer Svendse~

Dato : 16-05-01 08:46

Alex Linaa wrote:

> [...]
> ikke regne med at komme over et forhold på 3:1 mht. krogede og landede fisk.

Jeg var ude sidste weekend og fiskede primært efter havørred (det gik forøvrigt
forrygende, fangede en og mistede 2). Her brugte jeg et _meget_ lille blink.
Da hornfiskene op af dagen dukkede op oplevede jeg at der ingen
fejlkrogningerne var og at alle hornfiskene (jeg fangede en 15-18 stykker, alle
genudsat) sad kroget helt rent i mundvigen - det for mig til at tro, at de tog
blinket med det samme istedet for at slå til det med næbbet. Jeg kan i hvert
fald anbefale små korte blink, det jeg brugte var vel ca. 3 cm langt - en lille
holografisk sag, der hedder et eller andet med "Minnow".

Senere
Anders

Fra : Per Gade

Dato : 16-05-01 10:31

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dt8tq$sqr$1@news.inet.tele.dk...
> Min recept er følgende:
>
> -en stang med en hård aktion
> -en ikke for elastisk line
> -lange smalle blink
> - 3-5 cm 0,30-line mellem trekrog og blink
> -en lille sylespids trekrog
> -et "Jernhårdt" tilslag

Det lyder brutalt.... Og så kun en succes-rate på 25 pct....

Jeg plejer at tage én hornfisketur om året - bevæbnet med klasse fem-stang,
og fluen er Chilimps str. 10. I løbet af et par timer på revet har jeg alle
de hornfisk, min familie gider æde det år. Fiskeriet foregår med en
landingsprocent på 95 pct. af krogede fisk - alle fint kroget inderst i
næbbet med et ultrablødt tilslag, nærmest bare en opstramning af linen.

Så sådan kan det også gøres.

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 16-05-01 12:35

Jepp. Och kan man inte fiska med flugspö är ju alltid dobb men en liten
bänkande fluga, gärna bunden på en Kamazan dubbelkrok, ett bra allternativ
för "garanterad" landning av fisken.
/H

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-05-01 13:59

"Per Gade" <pergade@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder brutalt.... Og så kun en succes-rate på 25 pct....

3 hug og een fisk landet giver i min regnebog 33%

Men ellers har du ret. På fluestang er det en helt anden sag idet du har
mindre kroge, mindre elastisitet i linen, og frem for alt mindre afstand til
fisken da du jo ikke risikerer at kroge en fisk på 50 meters afstand med en
fluestang.

venlig hilsen
Alex Linaa

--
Nu indarbejdet i nettets flotteste lystfiskerweb www.netnatur.dk

Fra : Per Gade

Dato : 16-05-01 15:50

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dttis$ri3$1@news.inet.tele.dk...
> "Per Gade" <pergade@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> 3 hug og een fisk landet giver i min regnebog 33%

Nå, det var sådan, det skulle forstås. 33,3 pct. - ja, så er det jo straks
en anden sag...

> [...]
til
> fisken da du jo ikke risikerer at kroge en fisk på 50 meters afstand med

Og du har da også ret i, at det er ganske usædvanligt med en fluestang på 50
meter.

> venlig hilsen
> Alex Linaa

Venlig hilsen - og knæk og bræk
Per Gade

Fra : Kenny Hanberg

Dato : 17-05-01 18:58

Jeg fisker mine hornfisk på samme måde, dog med et par ændringer:
- en 9' stang med en aktion der kan høvle mine blink a.h.t
- en helt uelastisk line som fireline.
- lange smalle blink ca. 15-20 g.
- ca. 8-10 cm 0,30-line mellem trekrog og blink.
- en lille sylespids trekrog med springring og en afstand mellem
krogspidserne på max 11mm.
- tilslag ? - næh jeg løfter stangen på normal behersket vis, ikke noget
med hvinende bremse.
- når der er fisk på løsnes bremsen.
- og så den sidste ting - stangen peger hele tiden på blinket under
indspinningen

Krogningen sker stort set af sig selv, og den lille trekrog sidder faktisk
altid i de bløde inderste del af munden.

Faktisk figther og HÅNDLANDER jeg 9 ud af 10 fisk dvs dvs 90%

Mvh

Kenny Hanberg