Tælle værdier sammen!
Fra : Jimmy Snedker

Dato : 27-10-04 13:50

Hej NG!

Jeg har et galleri-site, hvor brugerne kan stemme på
billederne(rating: 1 til 5)..hver gang en ny bruger stemmer
oprettes en post i min db (access) i tabellen "Rating"! I denne
tabel har jeg to kolonner, nemlig Pic_id (billedets
id-nummer(TAL)) og rating (et tal mellem 1 - 5(TAL))

Mit problem

Nu vil jeg gerne ha' talt det samlede antal stemmer samme for
billede med feks. pic_id=14 og ha' vist dette resultat!! men
hvordan ? bruger man Count? eller skal man andre veje?

Med venlig hilsen

Jimmy

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-04 13:58

Jimmy Snedker skrev:

> Nu vil jeg gerne ha' talt det samlede antal stemmer samme for
> billede med feks. pic_id=14 og ha' vist dette resultat!! men
> hvordan ? bruger man Count? eller skal man andre veje?

Ja - count er en god ide:

SELECT COUNT(*) as antal
FROM stemmer
WHERE pic_id = 14

Du kan også tælle for stemmer for alle billeder på en gang:

SELECT pic_id, COUNT(*) as antal
FROM stemmer
GROUP BY pic_id
ORDER BY pic_id

(ORDER BY kan udelades i visse tilfælde).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 28-10-04 08:44

Hej Jens!

Jeg tror, at jeg har forklaret mig dårlig - scriptet virker fint,
det Tæller hvor mange poster der med Pic_id = 14......det jeg er
ude efter er: De rækker hvor Pic_id = 14, skal jeg fat kolonnen
Rating, hvori der står et tal (1- 5), disse tal skal ligges samme
- så jeg har den samlede sum f.eks.:

Pic_id - Rating

Samlet sum = 11

Men hvordan?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-04 10:31

Jimmy Snedker skrev:

> De rækker hvor Pic_id = 14, skal jeg fat kolonnen
> Rating, hvori der står et tal (1- 5), disse tal skal ligges samme

Ah - nu forstår jeg. Så skal du såmænd bare bruge funktionen SUM:

For et enkelt billede:

SELECT SUM(rating) as total FROM stemmer WHERE pic_ID = 14

- eller for alle billeder:

SELECT pic_id, SUM(rating) as total
FROM stemmer
GROUP BY pic_ID

Den sidste kan sorteres efter pic_id eller sum(rating) efter behov
(ORDER BY...)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 28-10-04 10:47

Hej Jens!

Mange tak for svaret - lige hvad jeg manglede!

MVH

Jimmy Snedker

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-04 12:05

Jimmy Snedker skrev:

> Mange tak for svaret - lige hvad jeg manglede!

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur. Det er svært at se hvad du svarer på når du ikke citerer
noget.

--
Jens Gyldenkærne Clausen