Konvertering af speciale tegn ?
Fra : SpookiePower

Dato : 07-10-04 09:46

Jeg har oprette et textfelt hvor i man kan skrive en længere
besked. Denne besked bliver bagefter lagt i en database
og senere hevet frem og vist på en hjemmeside.

Jeg har opdaget at hvis man skriver en text og benytter feks
disse tegn )("-! return, så bliver det opfattet på en anden måde
en den der var min mening, når texten bliver vist med html.

Jeg har så fundet ud af at man kan benytte denne metode -
Text= Replace(rsSQL, vbcrlf, "<BR>")
når der skal konverteres speciele tegn.

Jeg har søgt efter en side hvor man kan se koden til de
andre tegn som jeg har nævnt, men har intet kunne finde.
Er der nogle som kan hjælpe med en sådan liste ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-04 10:04

SpookiePower skrev:

> Jeg har opdaget at hvis man skriver en text og benytter feks
> disse tegn )("-! return, så bliver det opfattet på en anden måde
> en den der var min mening, når texten bliver vist med html.

Hvilke problemer har du med paranteser, bindestreg og udråbstegn?
(Jeg kan godt forestille mig at anførselstegn og linjeskift giver
problemer, men jeg har ikke oplevet problemer med de andre tegn
før).

> Jeg har så fundet ud af at man kan benytte denne metode -
> Text= Replace(rsSQL, vbcrlf, "<BR>")
> når der skal konverteres speciele tegn.

Tja - linjeskift er ikke nødvendigvis et specialtegn, men du har
ret i at man skal lave en erstatning a la den du har fundet frem
til for at få linjeskift i en indtastet tekst til at blive vist som
linjeskift på en html-side.

Til det man normalt forstår ved specialtegn i html-sammenhæng - det
vil sige tegn der har speciel betydning i html - kan man bruge
funktionen Server.HTMLencode.

Du kan se forskellen ved at afprøve følgende to kodelinjer:

<%
   Dim tekst
   Response.write tekst
   Response.write Server.HTMLencode(tekst)
%>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : SpookiePower

Dato : 07-10-04 10:30

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message
> [...]

> (Jeg kan godt forestille mig at anførselstegn og linjeskift giver
> problemer, men jeg har ikke oplevet problemer med de andre tegn

Det har du helt ret i. Det var mig som var lidt hurtig ude.
Jeg har kun problemer med tegnet ' af dem jeg har prøvet
indtil videre.

> Til det man normalt forstår ved specialtegn i html-sammenhæng - det
> vil sige tegn der har speciel betydning i html - kan man bruge
> funktionen Server.HTMLencode.

Special-tegn var et udtryk jeg lige selv fandt på, men jeg viste
faktisk ikke at det allerede er defineret. Så lærte jeg også det :)

Det kigger jeg lige på. Mange tak.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-04 10:56

SpookiePower skrev:

> Det har du helt ret i. Det var mig som var lidt hurtig ude.
> Jeg har kun problemer med tegnet ' af dem jeg har prøvet
> indtil videre.

Ah - det er formentlig i forbindelse med databaser. Apostrof/enkelt
anførselstegn er ikke specielt i html-sammenhæng. Det er til
gengæld specielt i databasesammenhæng, fordi det bruges til at
markere start og slut på en tekststreng.

For at kende forskel på et start/slut-anførselstegn og et
anførselstegn der står inde i tekststrengen, skal man escape
tegnet. Det gøres ganske simpelt ved at bruge tegnet to gange efter
hinanden - altså fx:

INSERT INTO tabel (tekstfelt) VALUES ('Her kommer et ''-tegn')

Metoden er den samme som hvis man skal escape dobbelt-anførselstegn
i asp:

Response.write "Her er et ""-tegn"

Den kodestump jeg gav før er rettet mod html-specialtegn - og den
hjælper derfor ikke med problemer i forhold til enkelt
anførselstegn.

Men du kan klare dig med en simpel replace - på samme måde som med
linjeskift. Erstat ' med '' (' + '), så virker indsættelsen igen.

Se evt. siden her: <http://asp-faq.dk/article/?id=95>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : SpookiePower

Dato : 08-10-04 07:26

> [...]
> gengæld specielt i databasesammenhæng, fordi det bruges til at
> markere start og slut på en tekststreng.

Ja, lige præcis. Det er i databasen det går galt.

> Men du kan klare dig med en simpel replace - på samme måde som med
> linjeskift. Erstat ' med '' (' + '), så virker indsættelsen igen.
>
> Se evt. siden her: <http://asp-faq.dk/article/?id=95>

Mange tak.

Fra : Peter

Dato : 15-10-04 12:41

> Men du kan klare dig med en simpel replace - på samme måde som med
> linjeskift. Erstat ' med '' (' + '), så virker indsættelsen igen.
>
> Se evt. siden her: <http://asp-faq.dk/article/?id=95>

Hvordan kan man så få vist en tekst inkl. apostrof i et <input
type='text'> felt.

Når jeg forsøger at få teksten vist i et tekstfelt for at redigere
den, skrives teksten indtil apostroffen - resten af teksten kommer
simpelthen ikke med.

Teksten hentes fra en DB.

Mvh
Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-04 17:36

Peter skrev:

> Hvordan kan man så få vist en tekst inkl. apostrof i et <input
> type='text'> felt.

Bruger du apostrof som anførselstegn omkring value-parameteren?
Prøv at bruge " i stedet - og brug så HTMLencode til at sikre mod
"-tegnet inde i teksten (den skal konverteres til &quot;)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter

Dato : 18-10-04 07:41

> Bruger du apostrof som anførselstegn omkring value-parameteren?
> Prøv at bruge " i stedet - og brug så HTMLencode til at sikre mod
> "-tegnet inde i teksten (den skal konverteres til ")

Så er den i vinkel.
Tak for hjælpen